כל תלמיד שעבר בהצלחה את השיעור הראשון במבוא לכלכלה יאמר לך שאין שום טעם כלכלי בהגשת תקציב לחודשיים-שלושה בלבד. אני חוזר בי - יש אחד האומר זאת, ושמו פרופ'
אבי שמחון, אך הוא מזמן אינו מסתמך על עקרונות הכלכלה אלא על מה שראש הממשלה מעוניין בו - his master's voice.
בממשלות הקודמות היה זה ראש הממשלה
בנימין נתניהו שנלחם יחד עם שר האוצר שלו דווקא בעד תקציב דו-שנתי, ונימוקיו היו יציבות ותכנון לטווח ארוך. ניתן למצוא את זה בכל חיפוש באינטרנט. הנימוקים האלה אינם נכונים היום פחות משהיו נכונים אז, אך הפעם משום מה נעלמו כלא-היו מארגז ההצהרות של ראש הממשלה.
העברת תקציב לזמן קצר משדרת חוסר יציבות ומשדרת חוסר אפשרות לתכנון של שנה. זה לא המצב ואין לכך שום נימוק כלכלי חוץ מסיבה פוליטית. נתניהו אומר שאין לדעת מה יקרה עד 2021 ולכן לא ניתן לאשר היום תקציב מעבר לחודשיים-שלושה. טווח התכנון של הממשלה הוא שלושה חודשים בלבד? זה עוד פייק ניוז לחייזרים. תקציב 2021 אמור בכל מקרה להיות מוגש בעוד חודשיים לכנסת; לא נהיה אז יותר חכמים מאשר היום.
נתניהו אומר כך: אם
בני גנץ לא יתקפל - תפוזר הכנסת, הבחירות יוקדמו לנובמבר, רוטציה לא תהיה, ואם אבחר לקדנציה נוספת זה יחזק גם את מעמדי בבית המשפט - אני אפמפם שוב ושוב שהעם אמר את דברו. אם גנץ יתקפל ותקציב חד-שנתי יעבור, יש לי עדיין נקודת יציאה לפני אישור תקציב 2021, וגם אז הרוטציה לא תתקיים. בכל מקרה, מצבי טוב יותר עם תקציב קצר.
זה שמצב המדינה ואזרחיה רע יותר עם תקציב לחודשיים, זה פחות מעניין.
חשוב לציין שחלק לא קטן מתקציב 2021 כבר ממושכן, גם אם פורמלית לא יאושר עכשיו; תשלומי אבטלה כבר הובטחו עד אמצע 2021, ההצטיידות למשרד הביטחון לא תתבצע בפועל השנה אלא בשנה הבאה, כך גם מרבית ההצטיידות של בתי החולים ומערכת החינוך. כל אלה מסתכמים במיליארדי שקלים רבים והם יהיו בפועל ממילא חלק מתקציב 2021.
לפני יומיים אמר נתניהו שאישור תקציב דו-שנתי פירושו הטלת גזירות. לא שמו לב לדברים. זה דומה לאמירה לפיה המבול בא משום שנוח בנה תיבה. זה לא הפוך? האם עצם הגשת תקציב יוצרת גזירות? בוודאי שלא. אבל הגשת תקציב דו-שנתי תחשוף את הסוד הגדול שנתניהו מעוניין להסתיר - בשנה הבאה יהיה צורך גם בגזירות לאחר ההרחבה העצומה השנה. אם הולכים לבחירות בנובמבר, נתניהו לא מעוניין לגלות לציבור שאכן יהיו גזירות. הוא יגלה לנו רק לאחר הבחירות.
טוען שר האוצר, ישראל כ"ץ, שלא ניתן להגיש תקציב דו-שנתי במגבלת הזמן של החוק הקיים. גם זו הטעיה:
- ניתן לדחות את המועד בחוק יסודות התקציב בחקיקה שתארך יומיים. הממשלה הראתה שהיא יודעת להעביר חוקי בזק וראה לעניין זה את חוק הקורונה, כולל סמכויות השב"כ, שהוא ארוך ומסובך בהרבה ועבר כברק. כך גם המיליארדים שאושרו מחוץ לתקציב בתוך הקופסה המפורסמת. כדי להקל על הממשלה נגלה לנתניהו שיש כבר הצעת חוק כזו, שהוגשה על-ידי פאט ופאטשון, הנדל והאוזר. אפשר לאשר אותה מחר ואז הכנסת לא תפוזר עד סוף ספטמבר, ועד אז יאושר תקציב דו-שנתי.
- באגף התקציבים כבר הוכנה המסגרת לתקציב דו-שנתי, ותוך שבועות מעטים יוכלו להגישו. נתניהו וכ"ץ אסרו על הפקידים לחשוף זאת, כדי שיוכלו להמשיך ולשדר שהדבר בלתי אפשרי.
- לבסוף אציין שכל תקציב עובר שינויים רבים גם לאחר אישור, ואין בכך סיבה להימנע מלאשר אותו.
לסיכום: דרוש תקציב דו-שנתי, ניתן לאשר אותו בתוך שבועות ספורים, אבל כאשר השיקול אינו טובת המדינה אלא טובת אדם אחד שכל שריו עונים אחריו אמן, הסיכוי שזה יקרה הוא קטן. ההולכה לבחירות, אותה יוזם ראש הממשלה, תביא לפילוג ולחיכוכים קשים בין ימין מרכז ושמאל, עוד יותר מאלה הקיימים כבר היום, לאי ודאות כלכלית ושלטונית, לפגיעה בדירוג האשראי של מדינת ישראל וכתוצאה מכך פגיעה במדינה, בהשקעות מקומיות ומחו"ל, וביציבות החברות והעסקים, ולהמשך שלטון יחיד במסווה של דמוקרטיה.