X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
הסקר השבוע של פרופ' קמיל פורס מבשר התגבשות חדשה של המפה הפוליטית, לאו-דווקא בקווי המיתאר הגושיים המוּכּרים
▪  ▪  ▪
פרס.למד על בשרו [צילום: AP]

ראש הממשלה והנשיא לשעבר שמעון פרס ז"ל, היה ככל הנראה המומחה הגדול ביותר בישראל לנכונות אזהרת 'שקר הסקר'. פרס התהלך בינותינו כשבנפשו טבועות מיכווֹת האש של הסקרים הכוזבים, ובפיו התובנה למודת הניסיון: "סקר זה כמו בושם. מותר להריח. אסור לטעום". אבל פרס התעקש שלא ללמוד מן התובנות הללו, שחברו ד"ר יוסף בורג ז"ל ניסחן בלשונו: "מדבר סקר תרחק". במוצאי יום הבחירות ביוני 1981, הוא למד את התובנה הזו על בשרו.
המדגמים הבטיחו בוודאות את נצחונו על פני יריבו מנחם בגין. ישראל פלג, דובר מפלגת המערך דאז, יצא סמוך לחצות אל העיתונאים שהמתינו באולמו של בית מלון תל אביבי, והכריז חגיגית רגע לפני כניסתו של פרס: "קבלו את ראש הממשלה הבא של ישראל". עם ישראל הלך לישון עם ראש הממשלה הבא שמעון פרס. אבל קם בבוקר עם ראש ממשלה אחר: מנחם בגין, שתוצאות האמת התהפכו לטובתו, וכל השאר היסטוריה.
לא הייתה זו הפעם היחידה שהסקרים האכילו אותו מרורים. כעבור 15 שנה, חצי שנה אחרי רצח רבין, התקיימו בחירות 1996, והפעם בשני פתקים. בזירה התמודדו על ראשות הממשלה ראש הממשלה פרס ונציג האופוזיציה נתניהו. עם נעילת הקלפיות ניבאו המידגמים יתרון של 1.4% לפרס. נערי השמאל חיים רמון ויוסי שריד חגגו. רמון: "פרס הוא ראש הממשלה ל-4 השנים הבאות, והן תהיינה נפלאות". ושוב הלך עם ישראל לישון עם פרס כראש ממשלה, והתעורר בבוקר עם ראש הממשלה נתניהו, שניצח על חודם של מעט קולות: 50.4% מהקולות, מול 49.2% לפרס.
לא נלאה את הקורא בתעלוליהם הנוספים של איצטגניני הסטטיסטיקה שהתעללו בפרס. ב'תרגיל המסריח' שרקח פרס להדחת יצחק שמיר מראשות ממשלת האחדות (1990), קיבל פרס את המנדט להרכבת הממשלה, אך כשעמד להציג את ממשלתו החדשה, במעמד חגיגי שאליו הצליח לגרור אפילו את סוניה רעייתו-בנפרד, הפך הששון ליגון. הח"כים החרדים שעליהם התבסס פרחו מידיו, והפכו את התרגיל החכם ל'מסריח', כפי שכינה אותו יצחק רבין. ואילו פרס ניחם עצמו ביגונו: "היהודים ניצחו את הישראלים".
פרס כמובן לא היה היחיד שלמד על בשרו את תובנת שקר הסקר. היו גם אחרים. תשאלו את נפתלי בנט שהלך לישון במוצאי בחירות אפריל 2019 עם תחושה של חציית אחוז החסימה הגבוה, אך נותר בחוץ. או את פייגלין. או את אורלי לוי. גם הם נשארו בחוץ. וכמובן, איתמר בן גביר הבלתי נלאה, שתמיד מנצח על הנייר עד יום הבוחר, וחוזר הביתה עם אפס מנדטים.
מנהיג מעשי
כל הדברים הללו אינם אלא מבוא לשורות הבאות. כל הדברים הללו נועדו לבטא הסתייגות מתבקשת מול סקר המנדטים הדרמטי שפירסם השבוע בחדשות 13 פרופ' קמיל פוקס. הסוקר שבדרך כלל אינו מרבה לטעות, והיחיד שניבא במדויק תוצאות בחירות 2019, מעניק ליו"ר 'ימינה' נפתלי בנט מספר שיא של כל הזמנים - 21 מנדטים. התוצאה מחמיאה לא רק מצד עצמה, אלא גם על-רקע הצטמקות הליכוד בראשות נתניהו - 31 מנדטים (מ-36 כיום).
לראשונה מעביר הסקר את בנט אל מעבר אל מעבר לרף עשרים המנדטים, ומזנב בפער של 10 מנדטים בלבד מנתניהו (שאר הנתונים: יש עתיד בראשות לפיד 18 מנדטים; המשותפת 13; כחו"ל 11; ש"ס ויהדה"ת 7 כל אחת; ליברמן ומרצ 6 כל אחת). פוקס לא הסתפק בכך והציג שאלת אמינות לנשאליו: מי המתאים ביותר לכהן בעת הזאת בראש הממשלה. גם כאן הפתעה: בנט זכה לתמיכת שיא עם 18%, לעומת 'רק' 32% לנתניהו (ואילו לפיד קיבל 13%, בני גנץ 10% ו'לא יודע' קיבל 27% משמעותיים).
וזו השעה להציג כאן את ידידי ירון רן, חיה פוליטית, לשעבר מפא"י'ניק נאמן, יועצו לשעבר של השר משה שחל, שניתוחיו והערכותיו מוכיחים עצמם בדרך כלל. רן העריך עוד לפי הסקר של פוקס, שהפוליטיקה הישראלית עומדת בפני רעידת אדמה, בשל סדרת מהפכים שמאחורי הפינה. הסקר של פוקס רק חיזק את נבואתו, שעליה הוא חוזר כמו מנטרה, מאז ערב הקמת הממשלה הזו. הוא צופה עשרה מהפכים שיתחוללו לקראת הבחירות הבאות:
"1. תם עידן הגושים; 2. הציבור מחפש מנהיג מעשי; 3. הציבור שבורח מהליכוד לא ירחיק לכת - הוא יעצור אצל בנט; 4. השבוע הצטמק הפער במתאימות לראשות הממשלה בין בנט לנתניהו; 5. קרוב היום שבנט לא יוכל להמתין יותר ויכריז על מועמדתו לראשות הממשלה; 6. אז יצטרכו אנשים בליכוד להחליט האם הולכים עימו או עם נתניהו; 7. ככל שנתקרב לדצמבר יוצעו הסדרים משולבים של מערכת המשפט והפוליטיקה להסדר (בעניינו המשפטי של נתניהו) בסגנון אברהם שלום בקו 300; 8. גם במרכז המפה יחול מהפך: דמויות חדשות יהיו הגרעין המרכזי. רון חולדאי סימן להם את הדרך; 9.ישראל תראה נוף פוליטי חדש בשנים הקרובות. השחקנים יהיו אחרים; 10. כוחו של בנט יגבר והוא יצטרך ליצור מסגרת דומה לליכוד: אין סיפוח - אין שטחים; יש תהליך של הבראה פנימית".
מסכם הפרשן הפוליטי שלנו: "לשמחתנו, כתבנו את זה כבר לפני 4 חודשים. הסקרים של 2 הערוצים הראשיים מתרגמים את זה למנדטים". לגזור ולשמור.

תאריך:  10/09/2020   |   עודכן:  10/09/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תם עידן הגושים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
תחזית מעניינת
משה דב  |  10/09/20 14:51
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמנואל בן-סבו
מאות שופרות גדולים וקטנים פועלים למעלה משנות דור בתקשורת הישראלית באין מפריע, קובעים, מעצבים, מגביהים או מנמיכים
ציפורה בראבי
על גרמי השמים, על כוכבים וכוכבי לכת, דרך גלקסיות כבירות וכלה ביקום אינסופי    כיצד נוצרה מערכת השמש? איך התרחש המפץ הגדול, וכיצד אפשר לרדת לחקר צפונותיו של החלל? הספר זכה בפרס החברה המלכותית של לונדון למדע, 2019
יורי מור
מדוע היועץ המשפטי לממשלה לא יורה מיד על נבצרות ראש הממשלה אותו העמיד לדין? משפטית אין למנדלבליט קושי להוציא את נתניהו מבלפור; הוא לא יכול לעשות כן ציבורית
דוד ארגז
למרבית הצער, מגיפת הקורונה פוגשת ציבור ישראלי מקוטב שאיבד אמון במנהיגיו ומנהיגים שאיבדו אמון ביכולתם    למרות זאת, כדי לצלוח את המשבר, אין לנו ברירה אלא להתאחד תחת ההנהגה הנוכחית, להיאבק יחד ולציית להנחיות גם כאשר אינן מקובלות עלינו    קריאות לסרבנות, כפי ששמענו בימים האחרונים, שבימים כתיקונם נסבלות בחברה דמוקרטית, הן מותרות בתקופות של חרום ודורשות תגובה נחרצת
ציפורה בראבי
האלול הזה שונה, אחר מכל אלול שהכרנו    האלול הזה שונה כל כך מקודמיו    זהו אלול הדורש יותר התבוננות פנימית מעשייה ומיציאה אל התפילה    הרחוב דומם, אין שומעים את התפילות, את הסליחות מבתי הכנסת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il