X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
מלחמות ישראל התנהלו לאורך שנות קיומה התנהלו במצבים משתנים ובתצורות שונות אך המגמה מצביעה בברור על מעבר הדרגתי מעקרונות יסוד גזורות מ"תפישת הביטחון של ישראל" לתפישה של הימנעות מעימותים כמעט בכל מחיר, הכלה וניסיונות להאכיל את המפלצת - לרצות את האויב
▪  ▪  ▪
טרור בלוני תבערה [צילום: עלי אחמד/פלאש 90]

השנה 1968, חוסיין מלך ירדן מבין שכסאו מתנדנד ולאחר שניסה להגיע להסדר (שהופר במהרה כמנהג התרבות האזורית) עם הארגונים ה"פלשתינים" (אש"ף), מאתגרי סמכותו ומרותו, ישויות שפעלו בארצו כארגונים צבאיים לכל דבר, בקשו לבצע הפיכה בכוח הזרוע וגם ניסו להתנקש בחייו נותרה לו דרך אחת.
ספטמבר השחור
הצבא הירדני המאומן והמצויד בנשק כבד פתח במתקפה כוללת על ארגוני אש"ף והכריע אותם. העימות גבה חיי כ-5,000 אש"פיסטים מכלל 15,000 שחנו בממלכת ירדן. זו הייתה שפה מובנת לכלל המשתתפים באירוע ולתומכיהם, השפה המדוברת במזרח התיכון.
אש"ף ארז מזוודות, קיפל הזנב והעתיק את בסיסיו מירדן ללבנון. המלך זכה ב 50 שנות שקט שעדיין שורר בממלכה. האירוע הזה אמור היה להוות שיעור להנהגת ישראל בנושא התנהגות נכונה ברומא. זה לא שישראל לא ידעה לבדר בשפה הזאת. היא שכחה.
בן גוריון ידע
מלחמת העצמאות המחישה את חשיבות העקרונות של ההכרעה בקרב וערך הניצחון. קרבות שלא הוכרעו הותירו בידי האויב שטחים וישובים שקבעו את גבולות המדינה בפועל ויצרו מובלעות ושטחים שולטים שהוו איום ביטחוני שהתממש בהמשך. תפישת הביטחון שגובשה בהמשך גזורה מלקחי המלחמה הזאת.
בתום מלחמת העצמאות ברחו ממדינת ישראל הצעירה למעלה מחצי מיליון "פלשתינים" והתפזרו בארצות ערב השונות. ישראל השתלטה על הקרקעות, על הרכוש הנטוש, ניידה כפרים והעתיקה תושבים ממקום למקום. "הפלשתינים" הוסבו ל"ערביי ישראל" ועל המגזר הערבי הופקד "הממשל הצבאי". כך התבססה לה מדינת הלאום של העם היהודי.
הקרב נדם אך המלחמה לא תמה. מלחמות ישראל לאורך שנות קיומה התנהלו במצבים משתנים ובתצורות שונות אך המגמה מצביעה בברור על מעבר הדרגתי מתפישות יסוד של העתקת המלחמה לשטח האויב וקידוש של ערכי הכרעה וניצחון לתפישה של הימנעות מעימותים כמעט בכל מחיר, הכלה בניסיונות (בד"כ פתטיים) לרצות את האויב באתנן כספי או כלכלי. זה לא עובד.
המגמה הזאת משתקפת בברור ב"טיפול" או נכון יותר במחדל ההתנהלות מול טרור החיזבאללה בצפון ובעיקר מול החמאס בעזה והמחיר הכבד שאנחנו משלמים בערעור תחושת הביטחון של תושבי העוטף, בטראומות ארוכות הטווח של הילדים, ושלא לדבר על נזקי הטבע והנזקים הכלכליים שטרור השרפות גורם.
גם התופעות שנלוות למגמה הרעה הזאת כמו איומי סרק של ההנהגה המדינית והצבאית, דיווחי דוברות לא אמינים ובעיקר אובדן ההרתעה מייצרים תובנה ברורה שההתדרדרות הזאת גולשת למחוזות בעייתיים ביותר.
אם ישראל לא תתעשת ומגמה זו תמשך, נמצא את עצמנו בפרשת דרכים מהותית שבה יש להחליט מה אנחנו רוצים להיות, מדינה עצמאית ריבונית שיודעת להילחם על מעמדה בסביבה עוינת או מדינה שכוחה נשחק בהדרגה עד להתממשות האיום הקיומי. ככה לא בונים חומה.

תאריך:  13/09/2020   |   עודכן:  13/09/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איילת פדה גולדשטיין, יהונתן יששכרי
כיצד השנה, לשם שינוי, ודווקא בהשראת הקורונה, נצליח לצלוח סוף-סוף את היעדים שאנו מציבים לעצמנו, כמדי שנה (כנראה בהשראת ערך המיחזור) כגון זמן איכות עם הילדים, טיפוח הזוגיות, הורדת אי-אלו קילוגרמים, חיזוק מנהיגות ובפרט עם העובדים מרחוק...
צילה שיר-אל
כוכב השפע וכוכב ההזדמנויות - איך הם ישפיעו על החיים שלכם בשנה הבאה? מי צריך לעצור רגע ולחשוב ומי לרוץ קדימה?
חגית כהן
סדרת האימים הזו מובילה למחשבה שהאגו האנושי הוא סוג של אנטי-פלזמה    "האופי הישראלי" הנחשף בסדרה הזו מעורר גם סקרנות וגם רתיעה - שני וקטורים הפוכים, אשר בניגוד לעולם הפיזיקלי אינם מקזזים זה את זה אלא מתדלקים זה את זה
עמית דובקין
בדומה ל-11 בספטמבר שגרם לשינוי מהותי בתפיסת הביטחון האישי, הקולקטיבי, הלאומי והבינלאומי, כמו גם הפיקוח הכלכלי הבינבנקאי, כך גם סוגיית הקורונה הופכת את כל מדינות העולם ל"אחיות לצרה", כשכל מדינה פוקחת עין לעבר האחרות, מיהי מדינה אדומה, כתומה או ירוקה, והיכן אני ממוקמת לעומת האחרות?
יוני בן-מנחם
הסכם הנורמליזציה בין ישראל לבחריין מגביר את בידודה של הרש"פ בעולם הערבי ומחזק את הברית הצבאית נגד אירן. הרש"פ החלה בהערכה מחדש של האסטרטגיה המדינית שלה אך מחמוד עבאס מעדיף להמתין לתוצאות הבחירות בארה"ב לפני שישנה אותה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il