X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
גורמים במפרץ מעריכים כי סעודיה ממתינה לתוצאות הבחירות לנשיאות בארה"ב, ורק אח"כ תקבע את עמדתה הסופית בנושא הנורמליזציה עם ישראל ממשל טראמפ מפעיל לחץ כבד על בית המלוכה הסעודי להתקדם, אך הסעודים חוששים מתסיסה פנימית ומתגובה אירנית
▪  ▪  ▪
שדה התעופה הבינלאומי בג'דה [צילום: עמר נביל/AP]

חתימת הסכמי הנורמליזיציה בין ישראל לאיחוד האמירויות ובחריין בבית הלבן היא מכה קשה לפלשתינים ול"ציר הרשע" בראשותה של אירן מבחינה מדינית ומבחינה מורלית. ההסכמים מחזקים את מעמדה של ישראל במזרח התיכון כמעצמה אזורית חזקה. החלומות לעקור אותה מהמזרח התיכון מתפוגגים אט-אט אצל שונאיה. אחרי 72 שנים הציונות מנצחת שוב ומוכיחה כי היא יכולה לחיות בשלום ובהרמוניה עם המדינות הערביות המתונות באזור.
לא מדובר רק בנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות ובחריין אלא בהקמת ברית מדינית-צבאית בראשות ארה"ב נגד סכנת ההתפשטות האירנית במזרח התיכון. הציר הסוני חובר לארה"ב וישראל כנגד אירן, אך הוא זקוק למנהיגת המחנה הסוני שהיא סעודיה.
ראש המוסד יוסי כהן העניק ב-17 בספטמבר ראיונות לערוצים 12 ו-13 והביע הערכה כי עד לסוף השנה אפשר שסעודיה תצטרף אף היא לתהליך הנורמליזציה עם ישראל. הוא לא פירט מעבר לכך, אך דבריו חושפים טפח של המאמצים האדירים של ממשל טראמפ וישראל לשכנע את בית המלוכה הסעודי לחתום על הסכם הנורמליזציה עם ישראל ולתת פומבי למה שמתנהל כבר זמן ממושך מאחורי הקלעים בין שתי המדינות.
ג'ראד קושניר, יועצו של הנשיא טראמפ, נפגש לפני שבועיים בריאד עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, אך לא הצליח לשכנע אות להתקדם לקראת נורמליזציה עם ישראל. יורש העצר גלגל את הכדור לעבר מגרשו של אביו המלך. מיד עם חזרתו של קושניר לוושינגטון, שוחח הנשיא טראמפ בטלפון עם מלך סעודיה סלמאן בן עבד אלעזיז והפעיל עליו לחץ כבד. אולם מאמצי השכנוע של טראמפ לא נשאו פרי בשלב הזה, אך הנשיא האמריקני אינו מרים ידיים. הוא ממשיך במאמציו, וגם ישראל ממשיכה לפעול בצינורות החשאיים מול בית המלוכה כדי לנסות ולהשיג פריצת דרך.
מה מעכב את סעודיה?
המלך סלמאן בן עבד אלעזיז מחזיק בעמדה הקונסרבטיבית כי יש לכונן נורמליזציה עם ישראל בהתאם ליוזמת השלום הערבית, שהיא במקורה סעודית של המלך עבדאללה בן עבד אלעזיז, מ-2002. כלומר, לאחר הקמת מדינה פלשתינית עצמאית בקווי 67' ופתרון בעיית הפליטים.
בנו, יורש העצר מוחמד, מחזיק בדעה כי יש כבר עתה ללכת לתהליך של נורמליזציה עם ישראל, ללא כל קשר ליוזמת השלום הערבית, כדי להגביר את הלחץ על ההנהגה הפלשתינית לגלות עמדות פרגמטיות כדי להתקדם להסדר מדיני עם ישראל וכדי להקים ברית של מדינות המפרץ נגד אירן. מאחורי הקלעים הוא דוחף את מדינות המפרץ ללכת בכיוון הזה.
ג'ראד קושניר, יועצו של טראמפ, נשאל ב-16 בספטמבר האם סעודיה תצטרף למדינות שכבר הודיעו על נורמליזציה עם ישראל והשיב: "ראינו שינויים גדולים בסעודיה בשלוש השנים האחרונות. הנשיא טראמפ עובד מקרוב עם המלך סלמאן ויש לנו איום משותף מצדה של אירן".
גורמים במפרץ טוענים כי בית המלוכה הסעודי ממתין לראות את תוצאות הבחירות בארה"ב בחודש נובמבר לפני שיקבל החלטה סופית בנושא הנורמליזציה עם ישראל. המלך הסעודי ויורש העצר מקווים שהנשיא טראמפ יזכה לתקופת כהונה נוספת כדי שיוכל להגן עליהם מפני אירן. הם אינם סומכים על המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן, שרוצה לחזור להסכם הגרעין עם אירן ולשחרר אותה מלחץ העיצומים של משטר טראמפ.
המלך הסעודי בן ה-85 איננו מגמיש בינתיים את עמדותיו בנושא הנורמליזציה עם ישראל, ולכן ההערכה היא כי כל עוד הוא יושב על כס השלטון לא תחול התקדמות בנושא, המלך סלמאן תומך בקונצנזוס ערבי בעניין הנורמליזציה. אולם איחוד האמירויות ובחריין כבר הפרו את הקונצנזוס הזה ועתה יש ליצור קונצזוס חדש של נורמליזציה עם ישראל ללא שום קשר להתקדמות בערוץ הישראלי-פלשתיני.
יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן אמר לשליח האמריקני קושניר כי הוא חושש מתסיסה פנימית, שכן רבים מתושבי סעודיה מתנגדים לנורמליזציה עם ישראל. המצב בסעודיה עכשיו קשה - יש בעיות כלכליות, חברתיות ובריאותיות בגלל מגיפת הקורונה ומדינות איסלאמיות שיש להן קשר לסעודיה עלולות לנתק עמה את הקשרים אם היא תחתום על הסכם נורמליזציה עם ישראל.
בן סלמאן הבטיח כי ברגע שהוא יוכתר כמלך סעודיה הוא יחתום על הסכם שלום עם ישראל והציע לסייע בשכנוע מדינות ערביות נוספות, מאחורי הקלעים, כדי שיצטרפו לתהליך הנורמליזציה עם ישראל.
בית המלוכה הסעודי חייב רבות לטראמפ, ששמר ושומר עליו מפני הקונגרס האמריקני שרוצה לבוא עמו חשבון על חלקו ברצח העיתונאי הסעודי ג'מאל חשוקג'י, אולם הנשיא יודע ללחוץ על הנקודות הרגישות, וההערכה היא שמדובר רק בעניין של זמן עד שסעודיה תודיע על נכונותה לנורמליזציה עם ישראל, דבר שעשוי להביא ל"אפקט הדומינו" וישכנע עוד מדינות ערביות להצטרף לתהליך.

תאריך:  18/09/2020   |   עודכן:  18/09/2020
+מדוז: 3 מתוך 5 מדינות הנורמליזציה - במזרח התיכון
13:38 18/09/20  |  עידן יוסף

ראש הסגל בבית הלבן מארק מדוז: "יש מגעים עם עוד 5 מדינות מוסלמיות כדי שיצטרפו למהלך הנורמליזציה עם ישראל". מדוז סירב לפרט אילו מדינות אך ציין כי "שלוש מתוכן נמצאות במזרח התיכון".


מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-ערבי
בנימין נתניהו
נאום ראש הממשלה בטקס חתימת חוזי הנורמליזציה, "הסכמי אברהם", עם איחוד האמירויות ובחריין, במעמד נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, שר החוץ והשר לשיתוף פעולה בינלאומי של איחוד האמירויות שיח' עבדאללה בן זאיד ושר החוץ של בחריין עבד אל-לטיף אל-זיאני במרפסת הבית הלבן בוושינגטון [כ"ו באלול תש"ף, 15.09.2020]
עידן יוסף
שישה בני אדם נפגעו באשדוד, בהם אחד במצב בינוני-קשה שנפצע במהלך חלוקת מזון למשפחות נזקקות    רקטה יורטה מדרום לאשקלון    נזק סביבתי למכוניות ולזגוגיות חנויות ובתים
איציק וולף
נשיא ארצות הברית הצהיר לקראת טקס החתימה על הסכם הנורמליזיציה בין ישראל לאיחוד האמירויות כי מדינות עשירות המעוניינות במטוסי קרב צפויות להצטרף להסכמים עם ישראל    "מדינות עשירות המעוניינות במטוסי קרב - לא תהיה לי בעיה למכור להם אף-35"
איציק וולף
ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, דורש מראש הממשלה לחשוף את הסעיפים החסויים בהסכם שייחתם הערב בין ישראל לאיחוד האמירויות    מביע חשש מפני הסכמה ישראלית להקפאת הבנייה בשומרון וטוען כי נתניהו מסתיר מן הציבור מידע קריטי מחשש לביקורת ציבורית    "ישראל, בשונה מהאמירויות, היא דמוקרטיה שבה המנהיגים לא עושים ככל העולה על דעתם"
איציק וולף
ראש הממשלה ציין שטיוטת חוזה השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות מעידה על תפנית בתולדות ישראל ובתולדות המזרח התיכון    "לפי מה שאני רואה כאן - עוד מדינות בדרך"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il