- בריאן צ'ן, כתב טכנולוגיה בכיר בניו-יורק טיימס, כתב בגוף ראשון חלק ממאמרו בעקבות הגשת התביעה נגד גוגל (ראו קישור משמאל), וכך מובאים כאן עיקריו.
לפני כ-29 שנה הקלדתי לראשונה Googole.com בדפדפן שלי. זה העלה סרגל חיפוש וכפתורים. לחצתי על D.M.V. sample test, גללתי בין התוצאות ובחרתי אתר. וואו, חשבתי לעצמי: העיצוב המינימלי של גוגל היה שינוי מבורך לעומת מנועי החיפוש האחרים של אותה עת, ודומה היה שהוא מציג תוצאות יותר עדכניות ורלוונטיות. כל העסק לקח כמה שניות; ברגע שמצאתי את האתר שרציתי, סיימתי עם גוגל.
שני עשורים מאוחר יותר, המציאות שונה לגמרי. חיפוש בגוגל בשנת 2020 מוביל לבילוי הרבה יותר זמן ביקום האינטרנטי של החברה. אם אני מחפש "שוקולד צ'יפס", קופצות תחילה מודעות, לאחר מכן מתכונים שגוגל קיבץ מרחבי הרשת, לאחר מכן מפות גוגל וביקורות גוגל על מאפיות סמוכות ולאחר מכן סרטוני יוטיוב (השייכת לגוגל) על אפיית עוגיות שוקולד צ'יפס.
זה לא רק בחיפושים. לאורך השנים נכנסה גוגל לביתי, לעבודתי, למכשירים שלי ולהרבה יותר מכך. היא הפכה למותג השולט בחיי – וכנראה גם בחייכם. באייפון שלי אני משתמש ביישומונים של גוגל לאלבומי תמונות ומפות, לצד כלים של לוח שנה, דוא"ל ומסמכים. במחשב שלי ובטאבלט שלי, הדפדפנים השונים מציגים את גוגל כברירת מחדל בסרגל החיפוש. בעבודה אני משתמש בגוגל פייננס (לבדוק מניות), גוגל דרייב (לאכסן קבצים), Google Meet (לשיחות ועידה) ו-Google Hangouts (להתקשרויות). מצלמת האבטחה בביתי היא תוצרת גוגל, מענה קולי של גוגל עונה לפעמון הבית. לאחרונה צפיתי ביוטיוב בסרטון על תיקון גיטרה. במפות של גוגל יש תמונות של ביתי שצולמו מהחלל וממכונית ברחוב. להערכתי, אני מבלה שבע שעות ביום במוצרים של גוגל.
לדעתו של גבריאל ויינברג, מנכ"ל מנוע החיפוש מוטה-הפרטיות DuckDuckGo, מה שקורה לי עם גוגל הוא מה שהחברה תכננה כל העת. "זה לא היה צירוף מקרים. הם משתמשים במוצרים השונים שלהם כיצד לשמור על הדומיננטיות בליבת השוק – מנוע החיפוש". המחיר, טוען ויינברג, הוא פגיעה קשה בפרטיות של כולנו. לעומתו טוען פרופ' ג'ף גרוויס, שכתב ספר על צמיחתה של גוגל, כי הרבה נמצא מחוץ לעולם של גוגל – כגון רשתות חברתיות ובינה מלאכותית. כדי לבחון טענות אלו, החלטתי לקטלג את הנוכחות של גוגל בחיינו.
בעת הגלישה ברשת, אנחנו נתקלים בגוגל בלי לשים לב לכך – משום שרוב הדפדפנים מכילים טכנולוגיות פרסום של גוגל, העוקבות אחרי הגלישה שלנו. כאשר אנו מעלים מאמר ובו פרסומת של גוגל, היא מתעדת זאת – אפילו אם לא נכנסנו לפרסומת. רוב המודעות שאנו רואים מגיעות דרך גוגל: בשנה שעברה היא שלטה ב-37% מהמודעות שראו הגולשים בארה"ב. 74% מהאתרים בהם אנו מבקרים כוללים אמצעי ניתוח של גוגל, כך שאנחנו מוסרים לה מידע על עצמנו אפילו בלי לדעת זאת.
אנדרואיד של גוגל הוא מערכת ההפעלה הפופולרית ביותר לסמארטפונים, ומשתמשיה מורידים יישומונים מ-Google Play. אנדרואיד כוללת את יישומוני המפות והדוא"ל של גוגל, ומנוע החיפוש של גוגל הוא הכלי המוטמע במערכת. גוגל היא מפעילת הדוא"ל הפופולרית ביותר בעולם, עם 1.5 מיליארד משתמשים; ונראה אתכם מוצאים מתכונים או מוזיקה לא דרך יוטיוב. גוגל היא הבעלים של עשרה מתוך מאה היישומונים הפופולריים ביותר לסמארטפונים – לא רק בחנות שלה, אלא גם בזו של אפל. 65% מהאמריקנים משתמשים בדפדפן כרום של גוגל, ומערכת ההפעלה הפופולרית ביותר בבתי הספר בארה"ב היא Chromebbok.
215 מיליון אמריקנים צופים ביוטיוב מדי יום, 27 דקות בממוצע כל אחד – לעומת 22 דקות אשתקד. בשנת 2017 השיקה החברה את YouTube TV - שירות סטרימינג לו היו אשתקד למעלה מ-2 מיליון משתמשים. אם לאחרונה קניתם גאדג'ט ביתי כלשהו הקשור לאינטרנט, קרוב לוודאי שגוגל עומדת מאחוריו. ככלות הכל, היא מציעה את גוגל הום – המיקרופון החכם ביותר המופעל בידי העוזרת הווירטואלית של גוגל; והיא הבעלים של נסט, מותג של מצלמות אבטחה, גלאי עשן ותרמוסטטים. אז האם באמת יש חיים מחוץ לעולם של גוגל?