X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
לוין ביטל במצח נחושה את ההצעה להקמת ועדת חקירה לפרשת הצוללות שעברה בכנסת, בתואנה כי זוהר ביקש שתתבצע הצבעה שמית, מה שלא קרה, אך כלל לא בטוח שח"כ מן המניין, שאינו שר, יכול לבקש בקשה שכזאת לגנץ יש רוב שקט בכנסת והוא יוכל להעביר את חוק נתניהו
▪  ▪  ▪
זנדברג. צפויה לעתור לבג"ץ [צילום: ערוץ כנסת]

ביום רביעי, ברוב של 25 מול 23, הצליחה האופוזיציה, כנגד כל הסיכויים, לאשר בכנסת הצעה להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לבחינת פרשת הצוללות וכלי השיט, רק שלאחר מכן יו"ר הכנסת יריב לוין ביטל אותה במצח נחושה בתואנה כי יו"ר הקואליציה מיקי זוהר ביקש שההצבעה תתבצע בצורה שמית - בקשה שלטענתו לא קיבלה התייחסות ומענה מצד מי שניהל את ההצבעה בפועל והחליף את לוין באותה עת, סגן יו"ר הכנסת מנסור עבאס מהרשימה המשותפת.
זוהר ולוין טענו כי בקשתו של הראשון להצבעה שמית הייתה טרם הכרזתו של עבאס להצביע, והאחרון השיב כי זוהר ביקש זאת לאחר שכבר החלה ההצבעה. לאחר מכן לוין החליף את סגנו בכס יו"ר הכנסת, וטען כי הוא עצמו לא הצביע משתי סיבות: האחת, בגלל שחשב כי מתקיימת הצבעה שמית, והשנייה, מכיוון שלא שמע את קריאתו של עבאס להצביע; והודיע כי הוא מבטל את ההצבעה וכי היא תתקיים שוב, והפעם בצורה שמית. האופוזיציה החרימה את ההצבעה ונטשה בזעם את המליאה, מה שגרם לכך שההצעה החוזרת נפלה ברוב של 44:0.
בשיחה שהתקיימה בין יו"ר הכנסת וסגנו, הסכימו השניים כי לדידם ההצבעה אכן הייתה צריכה להתבטל, וזאת מכיוון שלפי בדיקה של מצלמות הכנסת, התברר כי זוהר אכן ביקש הצבעה שמית טרם קריאתו של עבאס להצביע, שמצידו לא שמע אותו.
לפי החוק, בקשה להצבעה שמית מחייבת דרישה בכתב של 20 ח"כים לפחות או דרישה של הממשלה, אך זוהר אינו שר או סגן שר. מ"מ יועמ"ש הכנסת עו"ד שגית אפיק בחנה את האירוע לפי הסרטונים מישיבת המליאה, ובחוות דעתה הכשירה את הכרזתו של לוין על ביטול ההצבעה. לדבריה, לפי הנוהג בכנסת, ויש לכך דוגמאות, מי שמרכז את הקואליציה מבקש הצבעה שמית בשם הממשלה ובלבד שחבר מן הממשלה המייצג אותה נוכח במליאה - ואכן, השר דודי אמסלם נכח בזמן ההצבעה.
הבעיה המתעוררת כאן היא שקביעתה של אפיק מתבססת על נוהג של הכנסת ולא על החוק, ולמעשה גוזרת גזירה שווה ממקור לא מוסמך. חוץ מזה, ההסבר שלה עומד בסתירה עם דבריה של יוזמת ההצעה, ח"כ תמר זנדברג, אשר העידה כי שוחחה עם ח"כים מן האופוזיציה שבעבר היו בקואליציה, שהבהירו לה כי ידוע שבקואליציות של הליכוד מי שצריך לבקש הצבעה שמית הוא דווקא שר, ולא ח"כ מן המניין.
מלך לא מגובש
מעולם, בתולדות הכנסת, לא בוטלה באופן כזה הצבעה שעברה. ומאחר שחוות הדעת של אפיק אינה מספקת ומשביעת רצון ולא עומדת בתחומי ההיגיון, מדובר בשערורייה מן המדרגה הראשונה, בחילול הקודש, בהצבת צלם בהיכל, בכרסום היסוד הדמוקרטי אשר עליו מתבסס ומושתת המשטר של מדינת ישראל וברצח הכנסת והתרת דמה; מה הטעם ברשות מחוקקת אם זו המבצעת מבטלת את החלטותיה על-פי ראות עיניה? אם רוצים לבטל את הדמוקרטיה ולהחיל משטר דיקטטורי, עדיף שיעשו זאת קבל עם ועדה ובקול צלול וברור, ולא בבחינת טובל ושרץ בידו, מה שמאפשר להתהדר בכך שהמשטר במדינה הינו דמוקרטי. אי-אפשר ללכת עם ולהרגיש בלי; המלך הוא עירום וכדאי שהעם יידע את זה.
בכל אופן, התחוללה כאן טעות מבחינה טקטית מצידה של זנדברג בפרט והאופוזיציה בכלל; המהלך שלה לא היה מגובש וקוהרנטי דיו ולא נעשה באופן מושכל. לבני גנץ יש רוב שקט בכנסת, מחוץ לממשלה, והוא יכול תיאורטית להעביר הצעה שכזו. לפי הרוחות הנושבות בממשלה, גנץ או בדרך לפרוץ לבחירות, מה שמבחינתו לא הגיוני פוליטית לבצע ולכן לא ריאלי, או לגשת למהלך של העברת חוק נתניהו - חוק המונע מנאשם בפלילים להקים ממשלה. הוא מאיים כי אם לא יעבור תקציב, או לפחות שייעשו צעדים פרקטיים בכיוון זה, ושאם בנימין נתניהו והליכוד לא יגיעו להבנות עם כחול לבן בנוגע למינויי הבכירים, עד סוף החודש - הוא ינקוט צעדים דרסטיים ובפעולות לכיוון של מציאת חלופות אחרות לממשלה.
מאחר שהליכוד לא צפוי להיעתר לדרישותיו של גנץ, ולכן מתבקש שהעברת חוק נתניהו תקרום עור וגידים, זנדברג הייתה צריכה להיות מתואמת עימו ולוודא שהצעת הקמה של ועדת חקירה לצוללות תעבור בכנסת כחבילה אחת עם חוק נתניהו. סל חוקים שכזה יחסל סופית את רה"מ, אך נפילתה של ההצעה לוועדת החקירה יכולה אולי - אולי - לסכל הצבעה חוזרת. זנדברג אומנם צפויה לעתור לבג"ץ על-מנת להפוך את ביטולו של לוין, ויכול להיות שבאמת ההצעה תקבל תוקף רטרואקטיבי ותקום ועדת חקירה, אך טוב הייתה עושה הח"כית ממרצ לו הייתה נותנת סיכוי לכך שכחול לבן יצביעו איתה ועם האופוזיציה, שכן כרגע ידיהם קשורות מכיוון שהם עדיין אזוקים לממשלה עד אשר יגיע זמנו של האולטימטום שלהם לצאת אל הפועל ותיווצר עבורם הלגיטימציה למהלך שכזה, כאשר יכלו כל הקיצין לממשלת האחדות.
נכון, תמיד קיים הסיכוי שנתניהו, אשר ידוע כי הוא מלא בפחדים ומונע מהם, יחשוש מן האולטימטום של גנץ ויבין כי קיימים אצלו כדורים אמיתיים בקנה, ויאות להסכים לדרישות כחול לבן, אך הסיכויים לכך קלושים למדי עד לא קיימים, ולכן זנדברג הייתה צריכה לתאם עמדות עם גנץ. הוא הרי בכל מקרה פועל להקמתה של ועדת בדיקה של משרד הביטחון באשר לפרשת הצוללות וכלי השיט, מה שמעיד על כוונותיו.
יועז הנדל העיד בראיון כי הוא מצטרף לאולטימטום של גנץ וגבי אשכנזי באשר להליכה לבחירות. הוא אומנם לא התייחס ספציפית להעברת חוק נתניהו, אך ניתן לשער כי יסכים לכך. אך גם אם הוא וצבי האוזר, חברו למפלגת דרך ארץ, לא ייתנו יד למהלך שכזה, ואין לכך שום סיבה הנראית לעין, ניתן יהיה לגייס את נפתלי בנט, איילת שקד ומפלגת ימינה להצבעה בעד החוק, שהרי הם חפצים בלהיות בשלטון, דבר אשר היתכנותו ריאלית וכתוצאה מכך בנט יכבוש את בלפור ויאייש את תפקיד רה"מ.

תאריך:  22/10/2020   |   עודכן:  22/10/2020
+דן תיכון: לא ניתן היה לבטל ההצבעה
13:16 22/10/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

יו"ר הכנסת לשעבר, דן תיכון, טוען כי תקנון הכנסת מחייב הגשת בקשה חתומה על-ידי 20 ח"כים או בקשה בעל פה מצד שר כדי לחייב הצבעה שמית  ▪  "ההצבעה אתמול הייתה חוקית"  ▪  מאשים את מזכירת הכנסת בהטעיה ואת מ"מ יועמ"ש הכנסת בפרסום חוות דעת מוטה בשל רצונה להתמנות ליועצת המשפטית באופן קבוע

תיכון. "אמצע סוף הדמוקרטיה" [צילום: אוראל כהן, פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי דיכטר / Avi Dicter  אבי ניסנקורן / Avi Nisankorn  אוסאמה סעדי / Osama Saadi  אופיר אקוניס / Ofir Akunis  אופיר כץ / Ofir  Katz  אורי מקלב / Uri Maklev  אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso  אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen  אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis  אורנה ברביבאי / Orna  Barbivai  איילת שקד / Ayelet Shaked  אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin  איתן גינזבורג / Eitan  Ginzburg  אלון שוסטר / Schuster Alon  אלי כהן / Eli Cohen  אמיר אוחנה / Amir Ohana  אסף זמיר / Asaf Zamir  אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri  בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky  בני גנץ / Benny  Gantz  בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu  גבי אשכנזי / Gavriel  Ashkenazi  גדי דסטה יברקן / Gadi Desta  Yivarken  גדעון משה סער / Gideon  Sa'ar  גילה גמליאל / Gila  Gamliel  גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan  דוד אמסלם / David Amsalem  דוד  ביטן / David Bitan  ווליד טאהא / Waleed Taha  ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak  זאב אלקין / Ze'ev Elkin  חיים כץ / Haim Katz  טור פז משה  יאיר לפיד / Yair  Lapid  יואב גלנט / Yoav Galant  יואב סגלוביץ' / Yoav Segalovich  יואב קיש / Yoav Kish  יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein  יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano  יזהר שי / izhar  shay  יעקב ליצמן / Yaakov Litzman  יפעת שאשא-ביטון / Yifat  Shasha-Biton  ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler  ישראל כץ / Israel  Katz  מאי גולן / May  Golan  מאיר כהן / Meir  Cohen  מאיר פרוש / Meir Porush  מיכאל  מלכיאלי / Michael Malkieli  מיכאל מרדכי ביטון / Michael  Biton  מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton  מירב כהן / Meirav  Cohen  מירי  רגב / Miri Regev  מכלוף מיקי זוהר / Miki Zohar  מרב מיכאלי / Merav  Michaeli  משה ארבל / Moshe Arbel  משה גפני / Moshe Gafni  משולם נהרי / Meshulam Nahari  מתן כהנא / Matan  Kahana  ניסים ואטורי  נפתלי בנט / Naftali  Bennett  סעיד  אלחרומי / Said Elharumi  עודד פורר / Oded Forer  עודה איימן / Ayman  Odeh  עומר ינקלביץ'  עופר כסיף / Ofer  Cassif  עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz  צחי הנגבי / Tzachi  Hanegbi  ציפי חוטובלי / Tzipi  Hotovely  קארין אלהרר / Karin  Elharar  רות וסרמן לנדה / Ruth Wasserman Lande  רם בן ברק / Ram  Ben Barak  רפי פרץ / Rafi  Peretz  שלמה קרעי / Shlomo  Karhi  שרן השכל / Sharren Haskel
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות כנסת 23
עידן יוסף
אין עוררין על כך שקיימת אלימות כלכלית. המחלוקת היא כיצד לטפל בה. ועדת החוקה חייבת ללמוד מנסיונן של מדינות אחרות בתחום, וככל שיימצא שהחוק אכן נדרש - לצמצם ממנו משמעותית סעיפים שאת תוצאתם ניתן להשיג ללא חקיקה, סעיפים שחופפים לחוקים קיימים וסעיפים שיש בהם השלכות רוחב לא צפויות
עידן יוסף
יו"ר הוועדה למעמד האישה: "איך הן יהיו מקצועיות אם לא תומכים בהן כפי שתומכים בענפים האחרים"    לאחר עימות קולני בין נציגי הוועדה לנציגת משרד התרבות והספורט, אישרה הנציגה כי מבחינתם גם ליגות נשים יוכלו לחזור כבר היום לפעילות, אך זאת לא לפני שיו"ר הוועדה דרש שוב ושוב לקבל את עמדת המשרד הברורה. בנוסף עלתה במהלך הדיון הטענה כי משחק נבחרת ישראל בכדורגל נשים לא ישודר בשום פלטפורמה ובשום ערוץ
עידן יוסף
יו"ר הוועדה לביקורת: "מבקר המדינה חייב לבדוק איך החלטות ממשלה לטיפול באלימות במשפחה לא תוקצבו - דווקא בתקופת הקורונה, אין נושא דחוף מזה"    המשנה למנכ"ל המשרד לבט"פ: "רק כשמגבלות הקורונה היו בתקש"ח, ניתן היה למנוע שחרור מנהלי של גברים אלימים"
עידן יוסף
תציע לרשויות המקומיות שלושה מסלולים לגביית חובותיהן שלא באמצעות חברות גבייה פרטיות    מנכ"ל השלטון המקומי שלמה דולברג: ברגע שיוסדרו 3 מסלולים, זה יספק את השלטון המקומי, ונוכל לקבל שרותי גבייה טובים
איציק וולף
עו"ד שגית אפיק הודיעה כי ההליך שבו נקט יו"ר הכנסת, לביטול הצבעה אלקטרונית שאישרה הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לפרשת הצוללות, לא נעשה במטרה לעוות את תוצאות ההצבעה וכי ההצבעה השמית שנערכה לאחר מכן ביקשה להציג את תמונת האמת של דעות הח"כים הנוכחים    גם סגן יו"ר הכנסת, מנסור עבאס, שהפעיל את ההצבעה האלקטרונית הודה שהייתה הצדקה לעריכת ההצבעה השמית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il