X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
בנימין כהנא [צילום: באדיבות המשפחה]
בנימין כהנא טייס האצ"ל בעל עיטור העוז
במוזאון העירוני באילת מוקדשת פינה מיוחדת לרב סרן בנימין כהנא, טייס חיל-האוויר, תושב העיר, שנהרג בעת הקרבות במבצע קדש ועוטר בעיטור העוז על גבורתו ונחישותו כהנא היה מחלוצי התעופה העברית בארץ ישראל, לוחם אצ"ל ומראשוני הטייסים בחיל-האוויר הישראלי מאחוריו סיפור חיים מרתק, רב פעלים ועלילות
בנימין כהנא [צילום: באדיבות המשפחה]

כהנא נולד ביפו בשנת 1911 לאפרים ומרים כהנא. אמו, מרים בלקינד השתייכה למשפחת נעמן בלקינד ואבשלום פיינברג ועלתה לארץ ישראל בשנת 1893 בסיוע בן דודה ישראל בלקינד, ממנהיגי תנועת הביל"ויים. אביו של בנימין, אפרים-שמואל כהנא, יליד רומניה, עלה בגפו לארץ-ישראל, הקים משק חקלאי בסג'רה (1904), ובהמשך עבר עם משפחתו ליפו והקים קו דיליז'נסים (כרכרות) יומי מיפו לזכרון יעקב ומיפו לירושלים.
בנימין כהנא היה בן זקונים אחרי שלושה אחים ואחות. למד בבית-הספר החקלאי מקווה ישראל, ובבית הספר הטכני "מונטפיורי" בתל אביב. הוא היה ספורטאי וחובב טבע ומגיל צעיר טייל ברחבי ארץ ישראל באופניים.
יוצא עם משלחת אופנועים חברי בית"ר לאירופה
בסוף שנות ה-20 והוא נער כבן 16 לערך, מצטרף בנימין כהנא לתנועת בית"ר ומתבלט שם. הוא ראשון בתרגילי סדר, מצטיין בענפי ספורט שונים ובהם סייף קליעה למטרה ועוד. הוא מארגן קבוצת רוכבי אופניים מקרב הנערים בני גילו, חברי בית"ר, עורך טיולים נועזים ברחבי הארץ בדרכי עפר ושבילים, בין כפרים עוינים של ערבים ועד מחוץ לגבולות הארץ מגיע".
אחד מתחביביו הבולטים היה רכיבה על אופנוע. באתר יזכור - אתר ההנצחה לחללי מערכות ישראל, נכתב כי השתתף בתחרויות רכיבה על אופנוע ובשנת 1934 זכה במקום ראשון במרוץ אופנועים בחולות ראשון-לציון והוכתר כ"אחד מרוכבי האופנוע הטובים ביותר בארץ". עוד מסופר באתר "יזכור" כי בשנת 1934 יצא לאירופה יחד עם משלחת של רוכבי אופנוע חברי בית"ר לסבב בין הקהילות היהודיות, במטרה לקדם את העלייה לארץ ישראל. כהנא היה ממארגני המשלחת ומשתתף פעיל בה. בין השאר, נפגשו חברי המשלחת בפריז עם ראש בית"ר מנהיג האצ"ל זאב ז'בוטינסקי. בצילום המונח לפני נראים חברי המשלחת ובהם בנימין כהנא בצילום משותף עם ז'בוטינסקי. כמו רבים מחברי בית"ר הצטרף כהנא לאצ"ל והשתתף בקורסים ובפעולות של הארגון.
פעיל "הקלוב הארצישראלי לתעופה"
אי שם בשנות ה-30 התוודע בנימין כהנא לעולם התעופה, הדאייה והטיסנאות ותחום התעופה דבק בו והפך לחלק מרכזי בחייו. במחצית שנות ה-30 הוא מצטרף ל"הקלוב הארצישראלי לתעופה", שהיה מועדון ספורטיבי לצעירים חובבי טיסנאות ודאייה ולו מספר סניפים ברחבי הארץ. הוא היה פעיל בולט ומרכזי במועדון ועסק במסגרת המועדון בהדרכת דאייה במקומות שונים ובהם בחוף בת ים וב"כפר הילדים" שלמרגלות גבעת המורה. במרס 1936 הוא משתתף במחנה הדאייה הראשון בארץ שנערך בגבעת ברנר בגבעת ברנר ומגיע להישגים בדאייה.
כשפרסו בשלהי 1935 המוסדות הלאומיים ובהם ההסתדרות הכללית והסוכנות היהודית וארגון 'ההגנה' את חסותם על פעילות מועדון "הקלוב הארצישראלי לתעופה", שנקרא בראשיתו "הגמל המעופף", ושמו שונה בהמשך, חש בנימין כהנא, כך לפי עדות חברו איש האצ"ל אברהם שכטרמן, שהוא נדחק לצד בשל היותו רביזיוניסט, וכהנא הבין כי לא יוכל להשתלב בקלוב כטייס במטוסים ממונעים.
וכך כתב אברהם שכטרמן בעיתון "חרות" מיום 4 בינואר 1957, בכתבה שכותרתה "הנשר שצנח": "מועדון התעופה מתחיל לחשוב על טיסה באווירונים. בנימין מלא התלהבות. דרכו של בית"רי במוסד "כללי" אינה סוגה בשושנים. להפך. עד מהרה מתברר לו כי לא תנתן לו דריסת רגל באווירון ממש...".
קורס טייס של האצ"ל
בדצמבר 1938 פתח איש עסקים יהודי אמריקני בשם משה חיים כ"ץ (על שמו שכונת פרדס כץ) בשדה התעופה לוד בית ספר אזרחי לטיסה בשם - "שירות א"י לתעופה" בברכת ואישור השלטונות הבריטיים. בית הספר כלל ארבעה מטוסים, ועם יסודו נפתח בו בסוף 1938 קורס טייס. בנו של משה חיים כ"ץ, אפרים פרדי כ"ץ ואדי ליבוביץ מדריך טיסה שהגיע מארצות הברית, שימשו כמדריכים ראשיים בקורס. מה שהבריטים לא ידעו כי הקורס היה למעשה קורס טייס של האצ"ל שרוב חניכיו היו אנשי האצ"ל. היה זה קורס הטייס הראשון של האצ"ל כחלק ממאמציו של הארגון הצבאי הלאומי להפוך לצבא עברי מאורגן עם חילות מסודרים ועם כוח אווירי משמעותי.
מפקד הקורס מטעם האצ"ל היה אברהם שכטרמן פעיל בית"ר והאצ"ל (אחיו של האלוף הרצל שפיר) ולימים חבר כנסת וסגן ראש עיריית תל אביב מטעם גח"ל והליכוד. עודד כהנא, בנו של הטייס בנימין כהנא, שהיה מבוגרי קורס זה, מספר בראיון עימי כי כדי להסוות את העובדה כי מדובר למעשה בקורס טייס של האצ"ל שולבו בו בהתחלה כמה חניכים שאינם חברי אצ"ל ובהם אישה ואפילו חניך ערבי...
טקס הענקת רישיונות טיס
טקס הענקת רישיונות הטייס מטעם ממשלת המנד"ט לששת בוגרי המחזור הראשון בקורס נערך ביום שישי 21 באפריל 1939 במרפסת הבניין המרכזי של שדה התעופה לוד בהשתתפות קהל רב ונכבדים ובהם הנציב העליון הבריטי, הרולד מק-מייקל, הרבנים הראשיים לתל אביב, הרב משה אביגדור עמיאל והרב בן ציון מאיר עוזיאל ועוד. תזמורת הכבאים תל אביב הנעימה את הטקס המרשים בנגינתה והמדריכים וכמה מבוגרי הקורס ביצעו מטסי ראווה. ההתלהבות וההתרגשות הייתה גדולה. הנציב העליון בירך בטקס והעניק בכבודו ובעצמו את הרישיונות לששת הבוגרים חברי האצ"ל תוך שהוא לוחץ את ידיהם. ייתכן שלא ידע כי מדובר בקורס טייסים של האצ"ל.
השישה היו: יצחק ברש, בנימין כהנא, אליעזר יצרן, יצחק בלנק, פסח שטינברג ואברהם יוספי. עד אוגוסט של אותה שנה - 1939 - סיימו 7 חניכים נוספים של אצ"ל את הכשרתם בקורס, ובסך-הכל היו כעת 13 בעלי רישיונות טייס מבין חברי האצ"ל. אגב פרט פיקנטי: מיד לאחר סיום טקס הענקת הרישיונות לטייסי האצ"ל זכו שני הרבנים הראשיים לתל אביב ל"טיסת מתנה" במטוס שהוטס על-ידי מדריכי הקורס מעל שדה התעופה ותל אביב, ומספרים כי הרבנים נהנו מאוד מהטיסה. הסיפור נראה לי תמוה משהו, ואיני יודע מה האמת מאחורי סיפור פיקנטי זה. אני מסתמך על אנשים יודעי דבר שסיפרו לי כי שמעו על כך במו אוזניהם מבני משפחה שנכחו בטקס.
רכישת מטוס בפולין
בין הנוכחים בטקס המרשים ב-21 באפריל 1939 בלוד הייתה קבוצת תיירים יהודים מפולין, שסיירה בארץ באותה עת. הם התרשמו ממה שראו ומהעובדה שצומחים כאן טייסים עבריים. והבטיחו לרכוש מטוס במתנה עבור בוגרי ביה"ס לתעופה בלוד. ואכן קיימו הבטחתם ובעזרת תרומות יהודי פולין רכשו עבור טייסי האצ"ל, מטוס חדיש, מודרני יחסית, בעל חמישה מושבים מסוג RWD-15, שהיה מוכן למסירה באוגוסט 1939.
תוך זמן קצר התארגנה משלחת של בית"ר ליציאה לפולין להביא את המטוס שנרכש ארצה. המשלחת כללה שלושה איש: ראש המשלחת אברהם שכטרמן, בנימין כהנא ויצחק ברש. כולם בוגרי קורס הטייס של האצ"ל.
ב-22 באוגוסט 1939 הפליגו השלושה באונייה מחיפה לקונסטנצה שברומניה. אחרי שמונה ימים על הים הגיעו לקונסטנצה ומשם נסעו ברכבת לבוקרשט. הם הגיעו לבוקרשט בסביבות ה-1 בספטמבר 1939. הם קיבלו ידיעות על הפצצות והתרחשות מלחמתית לא ברורה בפולין וחששו להמשיך והחליטו להישאר כמה ימים בבוקרשט, עד שהתמונה תתברר, ולאחר שהתבררה התמונה ונודע להם שהגרמנים פלשו לפולין הבינו שאין להם כמובן מה להמשיך לפולין וחזרו ארצה בידיים ריקות ללא המטוס.
כהנא נשלח להביא מטוס ממצריים
ב-1941 כחלק מניסיונותיו להצטייד בכח אווירי משמעותי רכש ארגון האצ"ל במצרים מטוס דו-מושבי סגור מתוצרת צ'כיה מדגם זלין 12 בכספי תרומת יהודי אמיד ממצרים. הטייס בנימין כהנא נשלח למצרים להטיסו ארצה. כשהגיע למצריים התברר כי שחרור המטוס כרוך בתשלום אגרות עבור העברת הבעלות והרישום על שם הבעלים החדשים. לאצ"ל לא היה הכסף הדרוש לתשלום אגרות אלה.
לאחר מספר ימים מורטי עצבים ומכתבים בהולים של כהנא לארץ הצליח האצ"ל לגייס כספים לשחרור המטוס וכהנא הטיס את המטוס והנחיתו בלוד. אולם כאן לא הסתיימו צרותיו של מטוס זה הסתבר כי עלות חנייתו ואחזקתו במוסך בשדה התעופה לוד מסתכמת ב-8 ל"י לחודש, שהיה אז סכום לא מבוטל, ולאצ"ל לא היה כסף לנושא, ועל כן פורק המטוס והועבר לאחסון במרתף בבית בשדרות ח"ן בתל אביב.
גאולת המטוס המפורק
במשך תקופה ארוכה היה מונח המטוס המפורק של האצ"ל במרתף כאבן שאין לה הופכין. ב-1943 מונה אברהם שכטרמן למנהל מפעל האשלג בים המלח ובמטרה ל"גאול" את המטוס המפורק המונח עזוב במרתף ביקש מהנהלת המפעל להקים ליד מפעל האשלג מנחת תעופה קטן והאנגר לידו. הנהלת המפעל לאחר התלבטויות נענתה לבסוף לבקשתו. הוכשר מנחת בסמוך למפעל ולידו נבנתה סככה ומוסך (האנגר) לתפארת, והמטוס של האצ"ל שאוחסן מפורק במרתף בתל אביב הועבר אחר כבוד דרומה לים-המלח, הורכב מחדש הוחזר לשימוש, וחנה ותוחזק בהאנגר של מפעל האשלג. בנימין כהנא השתתף בהכשרת המנחת ובהקמת האנגר. תקופה מסוימת שימש כהנא כטייס הבית של מפעל האשלג בים המלח. בין השאר סייע המטוס לפיקוח על שיטפונות, שהיו מתרחשים בימי החורף בסביבת המפעל.
מתגייס כטייס לחיל-האוויר
במלחמת העצמאות ביקשו חברי האצ"ל בעלי תעודות הטייס, להתגייס לחיל-האוויר (שירות חיל-האוויר) הישראלי שהוקם מזה לא כבר אולם נידחו. הטייס היחידי מבין אנשי האצ"ל שגויס כטייס לחיל-האוויר הישראלי היה בנימין כהנא. מספר לי בנו עודד כהנא: "אבא התגייס לחיל-האוויר באפריל 1948 זה לא עבר בקלות. כידוע לא רצו לגייס את הבוגרים של האצ"ל אבל אבא התעקש להתגייס כטייס" .קיימת גירסא שאומרת כי בנימין כהנא נפגש עם בן-גוריון ושיכנע אותו שיאפשרו לגייסו כטייס ולאחר פגישה זו נשלח כהנא לשדה דב ואושר לגייסו לחיל-האוויר. בנו עודד מספר כי גם לאחר שאושר גיוסו התנו גיוסו של אביו כטייס בשני תנאים: שיעבור מבחן טייס ושהש"י (שירות הידיעות) ייתן לו אישור ביטחוני ו"אבא עבר את שניהם. ורק אז גייסו אותו".
עודד כהנא מספר, כי בימים הראשונים לגיוסו הוצב אביו בטייסת א' בשדה דב ואז קרא לו מפקד חיל-האוויר, שהיה מינוי פוליטי ולא טייס, ואמר לו שהוא נורא מצטער אבל הוא לא יוכל להמשיך לשרת כטייס. כשאבא שאל מדוע, אמר לו המפקד שאנשים בטייסת "אנשי ההגנה" לא מוכנים לעבוד עימו כי הם לא סומכים אליו בגלל הרקע שלו כאיש אצ"ל. הוצע לאבי, מספר לי עודד כהנא, לשמש כמכונאי במקום טייס. הוא כמובן לא הסכים ויצא לחופשה עד שיחליטו בעניינו. בסופו של דבר הוחלט לאפשר לו לשרת כטייס בחיל-האוויר. הוא היה טייס של מטוסים קלים, "פרימוסים", "פייפרים" וכאלה אבל במהלך השירות שלו די קרוב להתחלה שירותו כטייס בשנת 1950 לערך הוא עשה הסבה למטוסים דו-מנועים. הוא לא הטיס רק מטוסים קלים. ב-1954 חזר לטייסת 100.
מתיישב באילת
בשנת 1951 ביקר כהנא באילת והמקום קסם לו ובראשית חודש מרס 1956 הגיעה לאילת משפחת בנימין והדסה כהנא עם שלושת ילדיהם להתגורר בעיר. הם התגוררו בשכונה א' (רחוב רתמים). הדסה עבדה בספריה ב"בית החייל" בעיר ובנימין כהנא אב המשפחה התמנה לתפקיד טייס הקישור של מפקדת אילת מרחב אילת בגף אילת של טייסת 100. ב-30 באוקטובר 1956, במבצע קדש בעת הקרבות בסיני שימש סרן בנימין כהנא טייס קישור ומתפקידו היה לשמור על קשר עם יחידת הסיור אשר ביצעה חסימה בעומק 12 ק"מ לפני כוח אשר עצר לכיבוש משטרת כונתילה.
בעת ביצוע משימתו בסביבות השעה 10 בבוקר הבחין בשני מטוסי מיג 15 מצריים של האויב שמשימתם הייתה לתקוף את כוחותינו. בנימין עורר בכוונה תחילה את תשומת ליבם ונכנס איתם לקרב התחמקות שארך כ-15 דקות. תוך מהלך הקרב נאלץ מטוס אחד של האויב לחזור והשני פגע בפייפר של סרן בנימין כהנא והפילו. במעשה גבורה זה הסיט את מטוסי האויב ממטרתם ומנע בעדם לבצע את משימתם העיקרית. יחד איתו במטוס נהרג סייר האוויר, רב"ט דוד כהן איש חיל המודיעין.
עוטר בעיטור העוז
על מעשה גבורתו זה זכה בנימין כהנא בצל"ש הרמטכ"ל משה דיין. בהיעדר בית עלמין צבאי באילת בנימין כהנא נקבר לאחר מותו בבית קברות זמני ליד מטה חטיבת מרחב אילת ממערב לעיר, וכשנפתח ב-1958 בית העלמין צבאי באילת הועברה גופתו לשם, והוא נקבר בטקס הלוויה ב-28 בינואר 1958. קברו הוא הקבר הראשון שנכרה בבית העלמין הצבאי באילת. הוא הותיר אחריו את רעייתו הדסה ושלושה ילדים: עודד כהנא, רנה כהנא ואפרת כהנא. בתו אפרת שלחה אלי צילומי המשפחה מהארכיון המשפחתי.
אפרת הייתה בת כשנה בעת נופלו של אביה. באפריל שנת 1973 צל"ש הרמטכ"ל שהוענק לסרן בנימין כהנא ז"ל הומר לעיטור העוז. לאחר מותו הועלה סרן בנימין כהנא לדרגת רב סרן. בשלהי 1959 נקרא "גן אילת" שהיה גן עירוני ראשי בעיר על-שמו: "גן בנימין". טקס הסרת הלוט משלט "גן בנימין" נערך ב-26 בנובמבר 1959 במעמד ראש העיר(המועצה) אילת חנוך ננר, קציני חיל-האוויר ואלמנתו של המנוח. במשך שנים נערך מדי שנה בבית העלמין באילת טקס אזכרה לזכרו בהשתתפות ראשי העיר, בני משפחה ותלמידי בית הספר שהניחו זרי פרחים על קברו. כמו-כן נערכו לאורך מספר שנים תחרויות ספורט על גביע לזכרו. כאמור במוזאון העירוני של אילת "אילת עירי" מוקדשת לו פינה מיוחדת ובו מובא סיפור חיו ופעלו. למקום הובא ומוצג כמוצג קבע דגם חרטום ותא הטייס של מטוס פייפר הזהה למטוס בו נפל בעת מילוי תפקידו.

בנימין כהנא, רעייתו ושלושת ילדיהם [צילום: באדיבות המשפחה]
הפייפר בו טס בנימין כהנא בטיסתו האחרונה[צילום: באדיבות המשפחה]
מקורות מידע: אתר יזכור-אתר הנצחה לחללי מערכות ישראל, ידע אישי.
תאריך:  11/11/2020   |   עודכן:  11/11/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בנימין כהנא טייס האצ"ל בעל עיטור העוז
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הממסד הבולשביקי האדום...
מגיב ותיק  |  12/11/20 10:59
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ישראל אברמוב
העדר רגולציה ברורה של המדינה בנושא התמ"א 38, גורמת לכל רשות ורשות לאמץ מדיניות שונה בתכלית כשלעיתים קרובות המדיניות של אותה עיר מתהפכת ברגע שמתחלף ראש עירייה
עומר מואב
תפקיד בית המשפט העליון לשפוט, לא לקדם כל מיני אג'נדות שונות ומשונות ולכן רק שופטי בית המשפט יחליטו מי יהיה שופט ורק לפי שיקול מקצועי
דן מרגלית
התברר, וזה לא מפתיע, שביבי שוב חמק מהתחייבותו    הבטיח לעליון, ועתה, משסוכם נוסח דליל המרחיק אותו מהשפעה על שלטון החוק, מסרב ראש הממשלה לכבד את התחייבותו
רועי אורן
אין ספק כי מדובר במאבק חשוב לשוויון בין המינים אבל הגיע הזמן לבחון את השאלה המתבקשת: אילו תפקידים בצבא נשים יכולות לבצע, ואילו תפקידים יש לסגור מראש בפני נשים
עמנואל בן סבו
הסגנון המתנשא, היהיר, התלוש, הוא מראה למציאות המתהווה לנגד עיננו    לא עשית, פרסמת - עשית    המרדף הבלתי פוסק אחרי הקרדיט, הכבוד, קרבות הבוץ בין הפוליטיקאים מי היה הראשון לזהות, מי הנחה, מי הורה, מי קובע
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il