X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
כאשר השופט מצא קובע שהחלטת בג"ץ הייתה מיועדת להגן על בית המשפט - הוא אומר למעשה שההחלטה הייתה מיועדת להגן על בית המשפט מפני לחצים מבחוץ. ובמילים אחרות, לא הדין אלא הלחצים מבחוץ הם אלה שהכתיבו לבית המשפט את תוכן ההחלטה
▪  ▪  ▪
מצא. נתן אישור מפורש [צילום: איתמר לוין]

לפני זמן לא רב קיבלנו מהמשנה בדימוס של נשיא בית המשפט העליון, כבוד השופט אליהו מצא, אישור מפורש לכך ששיקולי בג"ץ בפסקי הדין שלו כפופים בראש ובראשונה לשיקולי טובתו העצמית ורווחתו של הבג"ץ עצמו - ממש כך ולא אחרת.
הכוונה לדברים הקשים והביקורת חסרת התקדים שהשמיע השופט מצא בעקבות פסק הדין של בג"ץ, בהרכב של אחד עשר שופטים, שקבעו פה אחד שנתניהו יכול להמשיך לכהן כראש הממשלה. כדי כך חמורים הדברים - עד שדומה שראוי לו לפסק הדין הנ"ל, שייזכר בעיקר בזכות המתקפה חסרת התקדים של השופט מצא כנגד אותו פסק דין.
השופט תוקף כהנה וכהנה את ההחלטה, אבל הדגל השחור של דברי המתקפה מקופל ללא ספק בדברי השופט שאומר כי החלטת בג"ץ "מיועדת להגן על בית המשפט". ומיד בהמשך קובע השופט מצא כי: "בית המשפט לא צריך להגן על עצמו".
הייתכנו דברים חמורים מאלה כשהם באים מפי הגבורה ממש? הרי המשנה לנשיא למעשה מאשים את בג"ץ בכך שהחלטתו ניתנה מטעמים לא ענייניים, וכי מה שהדריך כאן את בג"ץ במתן ההחלטה היה טובת עצמו ולא טובת העניין.
במילים אחרות, מדברי השופט מצא נובע ישירות, שכאשר בג"ץ מוצא לנכון הוא נוטש את מושבו הרם ויורד אל הזירה - משל היה אחד המתגוששים, וקובע את תוצאת המאבק - לא על-פי המתבקש מהדין, אלא על-פי האינטרסים העצמיים שלו.
כלומר, כעולה מדברי השופט מצא, אין המדובר כאן בטעות בשיקול דעת של בית המשפט לטובת מי מבעלי הדין במשפט, אלא בהטיה מכוונת של הדין ע"י בית המשפט לטובת עצמו.
אבל יתרה מכך, וזה עיקר הסכנה: כאשר השופט מצא קובע שהחלטת בג"ץ הייתה מיועדת להגן על בית המשפט - הוא אומר למעשה שההחלטה הייתה מיועדת להגן על בית המשפט מפני לחצים מבחוץ. ובמילים אחרות, לא הדין אלא הלחצים מבחוץ הם אלה שהכתיבו לבית המשפט את תוכן ההחלטה. כלומר, כפי שנובע מדברי השופט מצא - לא הדין הוא שקובע את תוכן ההחלטה אלא מידת היכולת של קבוצות לחץ כאלה ואחרות לגייס גדודים מרשימים וקולניים, שיעוררו בלבו של בית המשפט חרדה, ויביאו אותו למסקנה שעליו להגן על עצמו באמצעות פסק דין שיניח את דעתם של אותם גדודים קולניים מבחוץ - יהיו אלה מן הצד האחד של המתרס או מצידו השני.
וכשאלה הם פני הדברים, וכשטובתו העצמית של בג"ץ היא האג'נדה שלו, והיא נמצאת בראש סולם העדיפות שלו כשהוא יושב בדין - יש בכך לערער קשות את המעמד החוקתי של בג"ץ ושל מערכת המשפט בכלל, ולקעקע עד היסוד את האמון במוסד, שהאמון בו הוא התנאי הראשוני והבסיסי לחיים נסבלים במדינה כה מסוכסכת כמו המדינה שלנו.

תאריך:  20/12/2020   |   עודכן:  20/12/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האג'נדה המסוכנת של בג"ץ
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
לא צריך להתייחס למצא
שאול א.  |  20/12/20 16:53
 
- צריך להתייחס לעו"ד יוסי דר:
נתין מדמנת ישראל  |  20/02/21 08:49
2
מערכת אכיפת החוק חולה מאוד!
אקטואלי  |  20/12/20 18:13
 
- תגובה מצוינת, הצרה, לא יקרה
לשמוע את חיות  |  2/01/21 10:27
3
למה קוראים לו מצא ?
מגיב ותיק  |  16/01/21 12:18
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דן מרגלית
בימים אלה מלאה כמחצית השנה להפגנות מול בניין הטרה-סנטה, בואכה הבית הנצור והמתנשא ברחוב בלפור    מה הושג בהפגנות? מה טרם הושג? מה לא יושג? האם בני גנץ ייכנע?
רפי לאופרט
משבר הקורונה הוא הראשון בישראל שאינו נובע ממלחמה אך מאיים על חייהם ושלומם של כלל האזרחים ("משבר אזרחי"). ניהול המשבר התאפיין בליקויים רבים בשל חולשת המערכת השלטונית האזרחית ואי-הבנת אופיו ומלוא סכנותיו וחשף שתי סכנות גדולות: מחיר הרשלנות וחוסר המוכנות לצד התרופפות הסולידריות והמשמעת האזרחית
אליהו קאופמן
רשימתו החדשה של גדעון סער לא תביא למהפך דמוקרטי חיובי בפרלמנט הישראלי אלא להפך    היא תחזק את רעיון הכלנתריזם ותכניס לפרלמנט הישראלי עוד כמה "בובות פרלמנטריות" על חוט של "מנהיג על", שהרכיב רשימה כחלק ממסע לטיפוח האגו האישי שלו    אינני דוחה גם את הצהרתו של ח"כ ניר ברקת, על הסיבה האמיתית מדוע סער פרש מהליכוד
ד"ר רבקה שפק-ליסק
משרדי הממשלה חיים על-פי תקציב 2018 וחסרים להם התקציבים לטפל בבעיות שגרמה הקורונה. המדינה חייבת לטפל ברפורמות שתאפשרנה לכלכלה לתפקד במצב של קורונה ותמנע את הטרגדיות האישיות שנגרמו כתוצאה מהעדר מדיניות מתאימה
אברהם שרון
מניעת עבודה, וקיפוח פרנסה ולו גם לימים אחדים בשל שיקולים פוליטיים, אשר בבסיסם מונחת הנחה, שגויה ומופרכת, על אודות היתכנות קיומו של ניגוד אינטרסים, היא מחשבה נואלת ואף מסוכנת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il