X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
רגע לפני שטראמפ יעזוב את הבית הלבן עלולה אירן לנסות ולנקום את חיסולם של סולימאני ופח'ריזדה. מדינות המפרץ נערכות ומצפות להגנתה של ארה"ב
▪  ▪  ▪
מארק מיליי. ראש המטות המשולבים [צילום: אלכס ברנדון, AP]

ב-3 בינואר אף יחול יום השנה להריגת קאסם סולימאני, האיש והאגדה, שהעניק למנהיגות האירנית את היכולת להשתלט באופן מעשי על מדינות ערב. הריגתו הותירה חלל שמחליפיו מתקשים למלא. לא ייתכן שמנהיגי אירן יעברו על חיסול סולימאני לסדר היום ללא נקמה ראויה בסדר גודל שיהלום את חשיבותו עבורם. בונבמבר אף חוסל אבי תוכנית הגרעין הצבאית האירנית מוחסן פח'ריזדה וטהרן טוענת שיד ישראלית ביצעה "פשע" זה, אשר טרם ראה פעולת נקם שאין למשטר האירני מנוס מלבצעה.
להערכתי מתכננים מנהיגי אירן לבצע ב-19 בינואר פעולה צבאית מרשימה על שמו של סולימאני, ואולי אף פח'ריזדה, שתשיב להם - מעל לכול - את כבודם האבוד ומעמד הבריון האזורי שהם רגילים אליו.
פעולת הנקם האירנית לא תבוצע מאירן אלא משתיים, ואולי שלוש, מגרורותיה: תימן, עירק וסוריה, על-מנת שלא להפליל את טהרן באופן ישיר, בוודאי בעיני ביידן, הנשיא האמריקני הנכנס, וגם כדי להוכיח את השליטה האירנית במדינות אלה למרות הניסיונות האמריקנים והישראלים רבי השנים לעצור השתלטות זו. מבצעי הפעולה יהיו "כוחות השחרור המקומיים", כלומר המיליציות השיעיות של כוח קודס - הזרועות שסולימאני הפעיל. סביר להניח ש"יועצים" אירנים יהיו נוכחים ופעילים באתרי השיגור של הטילים והכטב"מים שישוגרו בפעולה המתוכננת שאולי תכוון (שוב) נגד שגרירות ארה"ב בבגדד ובסיסי הצבא האמריקני בעירק ובסוריה, וייתכן אף נגד מתקני נפט של סעודיה (בדומה לספטמבר 2019), בחריין ואיחוד האמירויות על-מנת להמחיש את אזלת ידה של בעלת בריתם החדשה - ישראל - שלא תנקוף אצבע להצלתן משכנתן הגדולה.
ומדוע ה-19 בינואר? זה יהיה יום אחד בלבד לפני עזיבת טראמפ את הבית הלבן והוא לא יוכל לבצע תגובת נגד רצינית נגד אירן. אם אכן יש למנהיגי אירן כוונה לבצע פעולה מעין זו, סביר להניח שארגוני המודיעין של ארה"ב, סעודיה וישראל קלטו אותה, וזו הסיבה לתגבור הכוחות האמריקנים במפרץ בשבועות האחרונים.
בחודש אחד בלבד שלחה ארה"ב למפרץ שלושה מפציצי מלחמה בי-52, צוללת גרעינית, ושתי ספינות מלחמה עמוסות בטילים, וזאת בנוסף לצוללת ישראלית שעל-פי דווחים הפליגה לאזור. ב-18 בדצמבר ביקר בישראל הרמטכ"ל האמריקני, הגנרל מילי, ונפגש עם רה"מ נתניהו, עם שר הביטחון גנץ, ועם הרמטכ"ל כוכבי. לאחר הפגישה אמר גנץ: "נפעל בשותפות למול כל תרחיש בחזית האירנית. נעבוד יחד כדי להתמודד עם האיומים המשותפים שלנו בכדי לשמור על היציבות במזרח התיכון ביחד עם בעלות בריתנו".
ב-20 בדצמבר הופצצה שגרירות ארה"ב בבגדד והממשל האמריקני האשים את טהרן באחריות לתקיפה, שבוצעה באמצעות טילים תוצרת אירן. שלושה ימים לאחר מכן דווח שזרועות הביטחון האמריקניות יציגו בקרוב בפני טראמפ מספר אפשרויות "להתמודדות עם אירן". כלומר, לפגוע באירן באופן שלא יצית מלחמה. ואכן, ב-24 בדצמבר העביר טראמפ אזהרה חמורה לטהרן בה הבהיר שבמקרה של פגיעה באזרח או חייל אמריקני כלשהו תחשב אירן כאחראית, גם אם הפגיעה תעשה ע"י מיליציה שיעית כלשהי, וקרא למנהיגי אירן "לשקול היטב" את צעדיהם. ב-25 בדצמבר דווח בישראל שצה"ל הועמד בכוננות בשל האפשרות שארה"ב תכה באירן לפני שטראמפ יעזוב את הבית הלבן. ישראל חוששת מפגיעה במתקני תשתית בדומה למתקפה על מתקני הנפט הסעודים, ויתכן שחשש זה מסביר את הפעולות בסוריה המיוחסות לישראל בשבועות האחרונים. דובר צה"ל אמר לאתר אילאף הסעודי שישראל עוקבת מקרוב אחר המהלכים האירנים בעירק ובתימן ויש לה מידע על טילים ומל"טים שאירן מפתחת ובונה בחשאי במדינות אלו.
מדינות חצי-האי-ערב מפולגות באופן קשה לשלוש קבוצות: תימן וקטר המהוות גרורות אירניות ומשרתות אותה בכל דרך אפשרית; סעודיה, בחריין ואיחוד האמירויות החרדות מהידרדרות שתהפכן למטרת הטילים האירנים; ועומאן וכווית היושבות על הגדר ומנסות לקשר, לגשר, ולפשר בין ארה"ב לאירן על-מנת להציל את אזור המפרץ הדליק והנפיץ ממלחמה שאין בה מנצחים אלא רק מפסידים.
במצב העדין והמורכב ביותר נמצאות סעודיה, בחריין ואיחוד האמירויות. מחד-גיסא חוששות מדינות אלה מפעולה אמריקנית או אירנית העלולה לגרום נזקים אדירים לתעשיית הנפט, לתיירות וליציבות הכלכלית המפוארת שבנו לאורך העשורים האחרונים. מאידך-גיסא, מדינות אלה מאוד לא מעוניינות שאירן תשוב לעוצמה שהייתה לה עד לפני ארבע שנים שכן עוצמה זו תתורגם ללחצים מדיניים וצבאיים מצד טהרן שיהפכון למריונטות של משטר האייתולות ויאלצן להיכנע לתכתיביה הפוליטיים של אירן (למשל, לנתק או להקפיא את יחסיהן עם ישראל וארה"ב ולסלק מהן את נוכחותן הצבאית ואולי אף העסקית).
גם בירושלים אין התלהבות מאפשרות התלקחות במפרץ העלולה לגלוש לישראל באמצעות מתקפת טילים מכיוון לבנון, סוריה, עירק או תימן. לאחרונה אף נשמעו אזהרות מצד החות'ים בתימן השולטים בתצפית ובאש על מיצר באב אלמנדב, השער הדרומי של הים האדום שדרכו עוברת התחבורה הימית העולמית (ואף הישראלית) בין אירופה וישראל מצד אחד, והמזרח הרחוק (הודו, סין, קוריאה) מצד שני.
כדי להרחיק את בעלות בריתה של ארה"ב מפגיעת נקמה אירנית, סביר להניח שמכה צבאית נגד אירן - אם תגיע - לא תשוגר מאף אחת ממדינות האזור. מטוסי הבי-52 - המפציץ האסטרטגי האמריקני - ימריאו למשימתם באירן מבסיסים בארה"ב או מהאי דייגו גרסיה שבאוקיאנוס ההודי. יתר על כן, יש לארה"ב באזור צוללות וספינות מלחמה - נושאות מטוסים ומשחתות. היא מסוגלת להכות באירן ובשלוחיה בכל עת, בלא שתערב את בעלות בריתה בעניין, ואלי אף בלא לקחת בחשבון את עמדותיהן.
ערב שנת 2021, ולמרות החורף, הטמפרטורה באזור המפרץ עולה והיא עלולה להגיע לנקודת הרתיחה לקראת סיום כהונתו של טראמפ.

מבט מבס"א מס' 1,863, 1 בינואר 2021
תאריך:  02/01/2021   |   עודכן:  02/01/2021
+אירן: נעשיר אורניום עד רמה של 20%
18:18 02/01/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

אירן הודיעה על כוונתה לשוב ולהעשיר אורניום עד לרמה הנחשבת לצעד האחרון לפני העשרה המאפשרת יצירת נשק גרעיני  ▪  ההעשרה צפויה להתבצע במתקן הגרעיני התת-קרקעי בפורדו  ▪  ההכרזה - יצירת נקודת מוצא למגעים עם המערב על הסכם גרעין חדש לקראת החלפת השלטון בבית הלבן

המתקן הגרעיני האירני בפורדו [צילום: מקסר טכנולוגיות/AP]
החתימה על הסכם הגרעין ב-2015 [צילום: AP]
+חמנאי מפחד מהישנות תקדים גורבצ'וב
17:01 02/01/21  |  אלכס גרינברג   |   לרשימה המלאה

המנהיג העליון של אירן אינו מוכן לוותר על עקרונות יסוד של המהפכה, וחושש שרפורמות מתונות יובילו לקריסת המשטר  ▪  מקבלי ההחלטות בארה"ב צריכים להבין שאין סיכוי להגיע להסכם עימו, אלא באמצעות מנופי הלחץ הקיימים ונכונות ברורה להפעיל כוח

מיליציות פרו-אירניות תוקפות בבגדד, 22.12.20 / פוקס ניוז
חמנאי. המשכיות היסטורית מ-1979 [צילום: AP]
ארה"ב נותרה "השטן הגדול" [צילום: וחיד סאלמי, AP]
+אירן הודיעה לסבא"א: נגביר העשרת האורניום לרמה של 20%
09:25 02/01/21  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

ההודעה מגיעה בהמשך להפרות ההסכם שמבצעת אירן מאז פרישתה של ארצות הברית מהסכם הגרעין והטלת סנקציות נגדה  ▪  איסמאעיל קאאני: "הפגיעות האמריקניות לא ירתיעו את כוח קודס"

מתקן הגרעין בפורדו [צילום: מקסר טכנולוגיות/AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ארה"ב וישראל מתכוננות לנקמה אירנית
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
המשך להערכות ד״ר מוטי קידר
שפן   |  2/01/21 14:02
2
מנתרים ומנטרים..
קסנדרה  |  2/01/21 15:27
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
יוני בן-מנחם
ארה"ב שיגרה כלי שיט מלחמתיים למפרץ וישראל שיגרה צוללת של חיל-הים עושה את דרכה אל ים סוף והמפרץ כמסר אזהרה לאירן שלא לנקוט בפעולות נקם לקראת יום השנה לחיסולו של קאסם סולימאני. הצוללת הישראלית אמורה לתת תשובה צבאית לאפשרות שהמורדים החות'ים בתימן יתקפו כלי שיט ישראלים בים סוף או ישגרו טילים לעבר העיר אילת
עידן יוסף
תמונות לווין שפרסמה סוכנות הידיעות מעידות על עבודות במתחם    אירן מעולם לא התבטאה פומבית על המתקן בפורדו שנחשף על-ידי המערב בשנת 2009    עדיין לא ברורה מטרתו של המבנה
יוני בן-מנחם
ראש ממשלת עירק לשעבר חיידר אלעבאדי מאשים את ממשלת עירק כי נתנה אישור למל"ט שחיסל את סולימאני להיכנס לשטחה.חשש בצבא ארה"ב מפעולת נקם של המליציות הפרו אירניות נגד מטרות אמריקניות בעירק גם ללא אישור מפורש מאירן
אלדד שביט, רותם אורג
ישראל יכולה להשפיע כבר כעת על עמדותיו של הממשל הבא בנושא אירן - בתנאי שתעשה זאת בצורה חיובית, דיסקרטית וממוקדת
יוני בן-מנחם
סעודיה מזהירה כי תפעל להתחמש בנשק גרעיני, אם אירן תשיג נשק כזה, כדי להגן על אזרחיה ואדמתה. סכנת מרוץ חימוש גרעיני מאיימת על המזה"ת וג'ו ביידן יצטרך לבלום אותה, בינתיים ממשל טראמפ מחפש דרכים חדשות להגביר את הלחץ על אירן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il