X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  תחקירים
מלחמות - בני תרבות וברברים ומה שביניהם (כ"ג)

האיום המוסלמי

איומים מאקרו-אסטרטגיים; חשיבה פגומה של מקבלי ההחלטות; האנגלו-אמריקנים הצילו את הסובייטים; תיאוריית קץ ההיסטוריה של פרנסיס פוּקוּיאמה; מהפכת חומייני; האמריקנים הקימו את ארגון אל-קאעידה באפגניסטן, כפי שאנחנו הקמנו את החמאס והחיזבאללה; מלחמת עולם רביעית; פיגוע התאומים בארה"ב; מבצע "סופה במדבר"; השוואה בין סדאם חוסיין לנפוליאון
▪  ▪  ▪
סדאם חוסיין [צילום: AP]

קץ ההיסטוריה

בתחילת המאה ה-19 ניטרלו הבריטים את האיום הנפוליאוני על הדומיננטיות שלהם בעולם אך לא היו די נבונים ורואים למרחוק כדי לנטרל את האיום הפּרוסי שהם עצמם טיפחו עוד במאה ה-18, במלחמת שבע השנים. במאה העשרים איום זה איים להכחידם. הדבר מלמד שאיומים מאקרו-אסטרטגיים נולדים ומתפתחים לא מעֵבר לגבול אלא בתוך המערכת, בחשיבה הפגומה של מקבלי ההחלטות. במאה העשרים, האנגלו-אמריקנים נטרלו את האִיום הגרמני וצֵרפו אותו למערכת שלהם, אך בו בזמן הצילו את ברית המועצות מקריסה נוכח המתקפה הגרמנית עליה, ובכך העצימו את האיומים הבאים עליהם: הצבא האדום, חתרנות אידיאולוגית במערב, והכשרת ומימון לוחמת טרור בארצות ערב.
כשברית המועצות קרסה ועברה מן העולם בסוף 1991, היו אנגלו-אמריקנים שהאמינו שבכך תמו האיומים והמלחמות. הפרופסור האמריקני לכלכלה פוליטית, פרנסיס פוּקוּיאמה, פרסם ב-1992 את ספרו "קץ ההיסטוריה והאדם האחרון",1 על בסיס מאמרו "קץ ההיסטוריה" שפרסם ב-1989 ובו חזה את נפילת הגוש הקומוניסטי. הוא טען שהסרת האיום של ברית המועצות לא היה עוד מהלך בהיסטוריה האנושית של סכסוכים בין השקפות אידיאולוגיות וצורות משטר, אלא היא סימנה את קִצָּהּ של ההיסטוריה הזו ואת המעבר לתקופה שבה הדמוקרטיה הליברלית תתקיים בכל מדינות העולם מבלי שאידיאולוגיה אחרת תקרא עליה תִּיגָּר וסכסוכים בין מדינות ומלחמות יתנהלו רק בפריפריה. הוא לא העלה על הדעת את קריסת הדמוקרטיה הליברלית בארה"ב היום כי הוא לא הבין את מה שקבע באינטואיציה הפילוסוף היווני הרקליטוס "האפל" ממילטוס ש"המלחמה היא אבי הכל" ולכן טעה כמו שטעה לפניו הפילוסוף הגרמני פרידריך הגל. שניהם חשבו שניתן להגיע בסופו של תהליך לשלום הנצחי.
שניהם לא הבינו שבכל מערכת/בעולם/ביקום שבה שולטות אנרגיות, המובנות מעצם טבען לשרוד, והמאיימות זו על זו בעצם היותן –לא יכול להיות שלום, לא בין בעל לאשתו, לא בין סוחר למתחרהו, לא בין "ביביסטים" למפגיני בלפור וחסידי "הדגלים השחורים" על הגשרים, לא בין דונלד טראמפ ותומכיו לבין האליטות הוותיקות/"הדגלים השחורים" האמריקנים וגם לא בין מדינות ועמים. "קץ ההיסטוריה"/המלחמות שלנו לפחות יהיה קץ החיים עלי אדמות שהרי מלחמות הם הנגזרת של הדינמיקה, ובכל דינמיקה אין כלום. זה נוסח במרה היוונית העתיקה: "היש – יש, והאין – אין"!

מהפכה שיעית באירן

הפרופ' האמריקני ממוצא יפני, פרנסיס פוקויאמה טעה לא רק לגבי העתיד אלא גם לגבי ההווה, כשפרסם את מאמרו וספרו: ב-1 בפברואר 1979 חזר אייתוללה סייד רוחאללה מוסאוי ח'ומייני לאירן לאחר שהשאה ברח ממנה שבועיים לפני כן, והקים את הרפובליקה האיסלאמית. מהפכה זאת הצליחה בעיקר משום שנשיא ארה"ב ג'ימי קרטר לחץ על השאה לאפשר קיום הפגנות שזעזעו את המשטר, ואיים להפסיק את משלוחי הנשק אם ייאסרו ההפגנות. כך הניע נשיא ארה"ב בשם האידיאולוגיה הדמוקרטית-ליברלית ולחץ האינטלקטואלים השמאלנים שחתרנות ברית-המועצות השפיעה עליהם, את התפתחות האיום המוסלמי על הדומיננטיות האנגלו-אמריקנית.

ארה"ב הקימה את אל-קאעידה באפגניסטן

במקביל החלה באותה שנה מלחמת אפגניסטן שערכה ברית המועצות באפגניסטן נגד מורדים איסלאמיים שביקשו להפיל את הממשלה הקומוניסטית. ארה"ב תמכה במורדים וסיפקה להם אימון מתקדם ואמצעֵי לחימה. מתנדבים מכל ארצות האיסלאם זרמו לאפגניסטן להילחם נגד הצבא האדום. במשך עשר שנים לחמו המוסלמים נגד הצבא האדום הסובייטי לוחמת טרור וגרילה. ב-1989, שנה לפני שהסובייטים ברחו מאפגניסטן – כפי שאנחנו ברחנו אח"כ מלבנון – הקים שם פעיל הטרור הפלשתיני עבדאללה עזאם את ארגון אל-קאעידה במימונו של הארכי-טרוריסט הסעודי אוסאמה בִּן לאדן. הוא שאף להמשיך ולהרחיב את מאבק תנועת המחתרת שפעלה נגד הכיבוש הסובייטי באפגניסטן לתנועת מחתרת עולמית כלל-איסלאמית. מטרת הארגון היא להשליט את השקפת עולמו האיסלאמית על כל הדתות לרבות על האיסלאם המתון ביצירת חזית ג'יהאד נגד היהודים ו"הצלבנים", דהיינו התרבות הנוצרית של המערב תחת ההגמוניה האנגלו-אמריקנית.
בשנת 1977 סיימו העירקים לבנות כור גרעיני מתוצרת צרפת. על-פי מידע מודיעיני, העירקים שאפו לייצר נשק גרעיני ועל-פי הערכת הפיסיקאי הישראלי, פרופ' יובל נאמן, העירקים יהיו מסוגלים לייצר ארבע פצצות אטום מסוג פלוטוניום מדי שנה. ב-7 ביוני 1981 הכור הושמד על-ידי רביעיית מטוסי אֵף-16 ישראלים.

מלחמת עולם רביעית

שלוש ההתפתחויות הנ"ל אמורות היו ללמד את פרופ' פוקויאמה, את הממשל בוושינגטון ואת מערכת הביטחון של ארצות הברית, כי במקביל לקריסת ברית המועצות מתפתח איום אסטרטגי רביעי על ההגמוניה האנגלו-אמריקנית בעולם – איום מוסלמי. איום זה טופּח על-ידי ברית המועצות וארצות הברית בהכשרת לוחמי טרור וגרילה, ובאספקת אמצעי לחימה. הקרקע לפעילות זאת בארצות המערב הוכשרה על-ידי ברית המועצות בחתרנות אידיאולוגית ממושכת שפוררה את הלאומיות ועודדה תרבות פוסט-לאומית המקֵלה על מהגרים מוסלמים להתיישב בכל ארצות אירופה ולארגן שם חוליות טרור. חוליה כזאת מהמבורג בגרמניה של מוסלמים משכילים הייתה הגרעין של פיגוע הטרור המפורסם בהיסטוריה ב-11 בספטמבר 2001. הטרוריסטים חטפו ארבעה מטוסים, ריסקו שניים מהם בבנייני התאומים במרכז הסחר העולמי בניו-יורק ואחד בבניין הפנטגון בארלינגטון שבווירג'יניה. בפיגוע נהרגו 2,977 אזרחים חפים מפשע ו-19 טרוריסטים. ההלם הבהיר לאמריקנים וליתר העמים שמדובר במלחמת עולם רביעית שבה המוסלמים מתאמצים למוטט את הדומיננטיות האנגלו-אמריקנית.

"סופה במדבר"

מלחמת המפרץ הראשונה, הידועה גם כמבצע "סופה במדבר", התרחשה מ-2 באוגוסט 1990 עד 28 בפברואר 1991 ובמהלכה הוקמה, ברשות האומות המאוחדות, קואליציה בת 34 מדינות בראשות ארצות הברית שמטרתה הייתה שחרור כוויית שנכבשה על-ידי עירק. האתגרים שהעמידו נפוליאון, פרוסיה-גרמניה וברית המועצות והמרקסיזם מול התרבות האנגלו-אמריקנית וסדר העולם שלה היו לכאורה, על-פי הלֹך המחשבה של הפרדיגמה הקורסת, מאיימים הרבה יתר מהאתגר העירקי של סדאם חוסיין. ואף על-פי כן התנהגו נשיא ארצות הברית ג'ורג' בוש וראש ממשלת בריטניה ג'ון מייג'ור כאילו סדאם הוא האויב המסוכן ביותר שהיה לתרבות הזאת מאז ומעולם. לכן הם עוררו עליהם ביקורת חריפה של פרשנים והיסטוריונים. יש הבדל רב, אולי גם ניגוד, בין תפיסתם של בוש ומייג'ור לבין תפיסת קודמיהם בארה"ב ובבריטניה את בעיות שרידותם האישיות, הפסיכולוגיות והפוליטיות של מנהיגים טבעיים והיררכיים. כמה סיבות יש לַשּוֹני הזה: הבדלי אופי, ניסיון היסטורי מצטבר, פרשנות מיתולוגית, התפתחויות ליניאריות ומוטציוניות שעברו על בני התרבות בקצב גובר והולך במאתיים השנים האחרונות, וגם הכוח הצבאי שהיה בידי סדאם חוסיין שליט עירק.
לעומת נפוליאון, היטלר וסטאלין, דומה סדאם, לכאורה, לעכבר ששאג. אבל אולי העכברים של שנות התשעים במאה העשרים מסוכנים יותר מהאריות של שנות השלושים והארבעים של אותה מאה בגלל אמצעי הלחימה המודרניים שעמדו לרשותם. בימי מלחמת העולם השנייה נהנו יהודי ארץ ישראל משגשוג כלכלי עוד לפני שנבלם צבאו של היטלר, שהתכונן להשמידם. ואילו סדאם חוסיין שלח לישראל כמה עשרות טילי סקאד, שיגע את תושביה, שיבש את חייהם, הבריח רבים מהם מבתיהם ולא מעטים מהם ברחו לחוץ לארץ. הטילים העירקיים הפחידו את כל העולם והיו עלולים לשבש את מהלכי הקואליציה ואולי לפרק אותה ובגללם הייתה מדינת ישראל יעד לחיזוריה של ארצות-הברית. אז מי היה העכבר ומי האריה? עכבר עם טילים בליסטיים ארוכי טווח מסַכן את שרידותם של אויביו יותר מאריות עם ארטילריה בנוסח סוף המאה השמונה-עשרה, אפילו שפיקד עליהם נפוליאון, וטנקים משנות השלושים של המאה העשרים, אפילו שפיקד עליהם היינץ גוּדֶריאן.
___________________
בשבוע הבא: סדאם חוסיין לעומת היטלר; פוטנציאל גרעיני עירקי הפחיד את האנגלו-אמריקנים; לסדאם חוסיין – מנטליות של בריון; ניצחון תרבותי של המוסלמים; מאבקים על הנפט המזרח־תיכוני; הרדיקליזם המוסלמי.

1. קץ ההיסטוריה והאדם האחרון, הוצאת אור-עם, 1993.
תאריך:  15/01/2021   |   עודכן:  15/01/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האיום המוסלמי
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
}}50%מילדי כיתה א ערבים וחרדים
הסכנה לישראל!!  |  15/01/21 09:51
 
- אנטישמי רעיל  ל"ת
אדם 01  |  17/01/21 00:06
2
ראיה מושלמת לאחור
יהודה אלידע  |  19/01/21 19:10
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
חשיפה: רק 1,222 חרדים התגייסו בשנת הגיוס האחרונה, רובם בתקופה שבראש מנהלת גיוס חרדים עמד מפקד    מעל חצי שנה התפקיד אינו מאויש, והמנהלה אינה עומדת ביעדי הגיוס    ירידה משמעותית במספר המתגייסים למסלולים קרביים וטכנולוגיים    באכ"א מבקשים להטות את הנתונים כלפי מעלה באמצעות פגיעה בשירות האזרחי, ספירת מתגייסי שלב ב', משיכה ממחזורי גיוס עתידיים ועוד
דוד חרמץ
תא"ל (במיל') אביגדור קהלני עבר תחנות רבות בחייו. אין חולק שהמשמעותית ביותר הייתה פיקוד על הקרב ב'עמק הבכא', במהלך קרבות הבלימה במלחמת יום הכיפורים    בילדותו העביר אותו אביו מסע ארוך של חישול, שכלל, למרבה התדהמה, גם נסיעה עצמאית על משאית בדרך לחגיגת בר-המצווה שלו
אורי מילשטיין
פיתוח נשק גרעיני וגניבת טכנולוגיות על-ידי הברברים; תכנונים למלחמת עולם גרעינית; מלחמת הכוכבים; סינדיקט טרור בינלאומי; הִדרדרות מערכת הביטחון הסובייטית; תופעת המקארתיזם; הנזק ההיסטורי של המרכּסיזם
אורי מילשטיין
ברית המועצות סייעה לגרמניה להתאושש ולהקים צבא יעיל אחרי מלחמת העולם הראשונה; אסטרטגיית האדמה החרוכה; טבח האליטות בברית המועצות    חתרנות אידיאולוגית; ב-1941 סטלין התכוון להיכנע להיטלר    בניית צבא דינוזאורי בברית המועצות    הבריחה מאפגניסטן    סטלין לשמאלנים היה 'שמש העמים'
איילת פישביין
הקיבוץ גבה מיליונים מתושבי שכונת ההרחבה שהקים, כדי לממן בניית תשתיות    חלק מהתשתיות נבנו עם פגמים חמורים, מסכני חיים וחלקן לא נבנו כלל    הקיבוץ טוען שאת כל הכסף שגבה עבור התשתיות העביר למועצה האזורית מטה אשר, אך המועצה האזורית מכחישה    למרות שמשרד השיכון יודע כבר מספר שנים על הפגמים החמורים בתשתיות שבנה הקיבוץ, אישר לקיבוץ שכונת הרחבה חדשה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il