X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  תחקירים
תא"ל ודמני. הלקחים לא נלמדו [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
מנהלת החרדים לא עומדת ביעדים [אילוסטרציה: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]
תחקיר News1 / הבלוף נמשך גם אחרי ועדת הבדיקה

צה"ל מגדיל נתוני גיוס החרדים באופן מלאכותי

חשיפה: רק 1,222 חרדים התגייסו בשנת הגיוס האחרונה, רובם בתקופה שבראש מנהלת גיוס חרדים עמד מפקד מעל חצי שנה התפקיד אינו מאויש, והמנהלה אינה עומדת ביעדי הגיוס ירידה משמעותית במספר המתגייסים למסלולים קרביים וטכנולוגיים באכ"א מבקשים להטות את הנתונים כלפי מעלה באמצעות פגיעה בשירות האזרחי, ספירת מתגייסי שלב ב', משיכה ממחזורי גיוס עתידיים ועוד
▪  ▪  ▪
"בידי מידע שיגרום לרעידת אדמה בצה"ל"
עידן יוסף
אלוף (מיל') יצחק בריק מגלה כי הזיוף והמרמה במספרי גיוס החרדים שמסר צה"ל לדרג המדיני נמשכו לאורך שנים, וכי מסר מידע בנושא לאלוף (מיל') רוני נומה * טוען: אלוף מוטי אלמוז הטעה את חברי ועדת חוץ וביטחון כאשר לא הציג בפניהם חומר חמור שהגיע לידיו
לרשימה המלאה

בחודש פברואר האחרון הוגש לרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, דוח ממצאי צוות הבדיקה של ועדת נומה לבדיקת זיוף נתוני גיוס החרדים לצבא, שנחשף בכאן חדשות ע"י כרמלה מנשה. הוועדה שמינה הרמטכ"ל קבעה כי היה "כשל מערכתי, מקצועי ופיקודי חמור, רשלנות מקצועית חמורה, חריגה מהגדרות החוק באופן מודע מכוון ושיטתי והעדר שקיפות" בספירת המתגייסים. בהמלצת הוועדה, ננזף ראש אגף כוח האדם בצה"ל, מוטי אלמוז, וכך גם ארבעה קצינים נוספים.
הבדיקה העלתה כי בניגוד לנתונים שהציג צה"ל לממשלה, לכנסת ולבג"ץ, מספרם של החרדים המתגייסים נותר לאורך השנים קטן מיעדי הגיוס שנקבעו. בדוח בן 40 עמודים כתבה הוועדה כי "מספר המתגייסים החרדים בשנים 2014 עד 2018 לא תואם את יעדי הגיוס. מספר המתגייסים החרדים מאז 2013 דומה, ואינו במגמת עליה. נתוני הספירה נערכו בפרשנות מרחיבה שחרגה מהגדרות החוק, באופן מודע, מכוון ושיטתי".

השנים שלא נבדקו

באופן תמוה, לא בדקה הוועדה את השנים 2014-2011, במה שנראה כטיוח ממצאים, והדוח שהוגש היה "פרווה" יחסית לטענות שהושמעו לכתחילה באשר לניפוח נתוני המתגייסים בידי הצבא. מי שעמד אז בראש מדור חרדים כראש ענף תכנון באכ"א היה לא אחר מאשר אמיר ודמני, כיום תת-אלוף וראש חטיבת תכנון ומנהל כוח אדם. ודמני, מתברר, שימש קצין שלישות בתקופות שונות, הן בפיקודו של רוני נומה שעמד בראשות הוועדה בעת ששימש מפקד פיקוד המרכז והן בפיקודו של כוכבי בעת היותו מפקד חטיבת הצנחנים, דבר המעלה חשש לניגוד עניינים.
מי שסבר עם הגשת הדוח כי בכך תמה ההתנהלות הבעייתית של צה"ל בנושא, טעה ובגדול. News1 חושף לראשונה כי הניסיון לעוות את נתוני המתגייסים החרדיים נמשך, והכל באחריותו הפיקודית של תא"ל ודמני. בהודעה שפורסמה ברשומות מטעם שר הביטחון, פרסם בני גנץ את הדיווח שמסר לו הצבא, לפיו מספר המתגייסים לשירות סדיר מקרב תלמידי הישיבות ובוגרי מוסדות החינוך החרדיים, בשנת הגיוס 2019 (שהחלה ב-1 ביולי 2019) הוא 1,222. מדובר בהגדלה מלאכותית של הנתונים, כפי שיפורט בהמשך, ונתוני הגיוס צפויים לרדת.

מעל חצי שנה ללא מפקד

מזה כחצי שנה מתנהלת מנהלת חרדים בצה"ל ללא מפקד קבוע. הנתונים שפורסמו משקפים שתי תקופות - התקופה הטובה שבה היה ראש למנהלה והתקופה שאחרי פרישתו, שבה מספר המתגייסים החרדיים שהצליחה המנהלה לגייס היה זעום.
בשנת הגיוס 2018 היה מספר המתגייסים 2,771. מאז פרש ראש מנהלת חרדים מתפקידו ביוני 2020, לא מינה לו הצבא מחליף. במנהלה משמשים היום רק שני קצינים בדרגת רס"ן ואזרח עובד צה"ל, אך בהעדר מפקד, המנהלה למעשה אינה מתפקדת. מנהלת חרדים הצבאית אמורה לתכלל את נושא גיוס והליווי של החרדים בצה"ל וכוחות הביטחון, תוך מתן מענה לצורכי החייל החרדי, ובהתאם לפקודות פועלת לקידום השתלבות החיילים בצה"ל, בכוחות הביטחון ובמגזר האזרחי, ומהווה גורם מייעץ למפקדים בצה"ל וסמכות מקצועית בכל הקשור לשירות החרדים בצה"ל.
לאחר כשנתיים בלבד בתפקיד, החליט צה"ל לקטוע את כהונתו של ראש מנהלת החרדים הקודם, שבתקופתו בת השנתיים דווקא נרשמה עלייה בנתוני הגיוס, בנימוק שהגיע לגיל הפרישה. זאת למרות הנוהג בצבא להאריך כהונה לבעלי תפקידי מטה המשרתים בתפקידים ייחודיים. ואכן, במשך למעלה מחצי שנה, לא הצליח תא"ל ודמני למצוא בכל צה"ל קצין ראוי שייכנס לנעלי ראש המנהלה.
בחודשים הראשונים לפרישה, שימש בתפקיד קצין חרדי המקורב לתא"ל ודמני. הוא שימש כממלא-מקום בלבד. קצין זה היה חסר כל התאמה לתפקיד. בהכשרתו היה רב צבאי ומעולם לא פיקד על מדור ולא עסק מעולם בהכשרות או בגיוס. מקור צבאי מסר ל-News1 כי בכהונתו כראש מנהלת החרדים התנהל באופן לא מקצועי - לא הניע שום תהליך ולא ידע לנהל ישיבות. ראש אכ"א, אלוף מוטי אלמוז, שכנראה הבין עם מי יש לו עסק, לא אישר את מינויו לקבוע, והוא שוחרר מצה"ל.
במקומו, אמור להיכנס לתפקיד קצין אחר, סא"ל במילואים ששימש רב פיקוד העורף, אף הוא ממקורביו של ודמני, גם כן כממלא-מקום. גם הוא נעדר כישורים המתאימים לניהול המנהלת.

ירידה במסלול הקרבי ובמסלול הטכנולוגי
[צילום: פלאש 90]

ל-News1 נודע כי במהלך החודשים האחרונים נרשמה ירידה חדה בגיוס חרדים, ביחס ליעדי הגיוס שנקבעו, בעיקר במסלולים הקרביים ובמסלול הטכנולוגי. כך למשל, בגיוס האחרון (נובמבר-דצמבר 2020), לגדוד נצח יהודה התגייסו 100 חרדים מתוך 130 על-פי היעד שנקבע, לחטיבת הצנחנים התגייסו כ-20 מתוך 32 ולחטיבת גבעתי התגייסו רק 26 מתוך 40.
רבים מן המתגייסים החרדיים כלל לא הגיעו דרך מנהלת החרדים. גם בגיוס למסלול הטכנולוגי, שעליו מופקדת בלעדית מנהלת גיוס חרדים, התגייסו רק 75-70 אחוזים לעומת גיוסים קודמים. חלק ניכר מן המתגייסים מגיעים ביוזמתם מבלי שהמנהלה פנתה אליהם כלל, ולכן לא ניתן לזקוף זאת כהישג של המנהלה.
משנוכחה המנהלה כי אינה עומדת ביעדי הגיוס שנקבעו, איפשרה עוד שבועיים לגיוס תוך ניסיון לשנות את כללי המשחק. המשמעות היא תוספת כוח אדם שאמור היה להתגייס בעתיד, והקדמת הגיוס באה למעשה על-חשבון הגיוס הבא. מדובר כאמור בהגדלה מלאכותית, שנועדה לכסות על חוסר העמידה ביעדים. כאמור, על-אף תוספת משך הזמן לגיוס, לא הצליחה מנהלת החרדים לעמוד ביעד שנקבע ורק 1,222 חרדים התגייסו, לעומת כמעט 2,000 בגיוסים קודמים.

שלושת התרגילים

בניסיון להטות את הנתונים כלפי מעלה נוקט צה"ל בשלושה תרגילים נוספים: האחד, ניסיון לצרף לרשימה חובשי כיפה שחורה שהחוק אינו מתיר לכלול אותם במניין המתגייסים. על-פי בחוק, מותר למנות רק את מי שלמד בין גיל 14 לגיל 18 שנתיים לפחות במוסד תורני מוכר.
התרגיל השני קשור דווקא לשירות האזרחי, שעל קביעת תנאיו מופקד הצבא. במשך שנים יכלו חרדים בני 28-24 להתנדב לשירות לאומי-אזרחי. לאחרונה הוחלט בצה"ל, ללא כל הסבר, להגביל את גיל השירות הלאומי-אזרחי בשנתיים, לגיל 26. בכך למעשה מבקש הצבא למשוך לשורותיו, על חשבון השירות האזרחי, עוד חרדים.
אלא שאותם חרדים שלא יוכלו להתנדב - וכאן כבר הגענו לתרגיל השלישי - לא יתגייסו לצה"ל במסלול השירות הרגיל אלא במסלול מקוצר מאוד (הקרוי: שלב ב') הכולל טירונות בת 3 שבועות בלבד, שמיד לאחריה משתחרר החייל משירות פעיל. במקרה שכזה, ניתן לגייסו לשירות מילואים בעת חרום, תחת פיקוד העורף, בארגוני הצלה בהם הוא מתנדב דוגמת מד"א וזק"א, וזאת אף ללא צורך בלבישת מדי צה"ל. יצויין כי גיוס שכזה אפשרי גם במסגרת מתנדבים בשירות האזרחי.
הורדת טווח גיל ההתנדבות לשירות הלאומי-אזרחי מתקיימת במקביל למתן האפשרות לגיוס "שלב ב'" מגיל 25 עד גיל 39, באופן שמנסה "לגנוב" כוח אדם מהשירות האזרחי-לאומי לצה"ל, ובמקום שירות למען המדינה שנמשך שנתיים-שלוש ישרתו המתגייסים בשלב ב' שלושה שבועות בלבד! בצה"ל טוענים כי המתגייסים החרדיים בשלב ב' אינם נספרים, אך מקור במערכת הצבאית אומר כי זו הכוונה הנסתרת של מנהלת החרדים לגבי מחזורי הגיוס הבאים, ומזמין לבחון את אמיתות דבריו בעת פרסום נתוני הגיוס בשנה הבאה.
כאמור, מנהלת הגיוס אינה כשירה ואינה עומדת ביעדי הגיוס שהוצבו, ומנסה להטות את הנתונים באמצעות שינויים לא הולמים במערך השירות הלאומי-אזרחי והצבאי.

תגובת דובר צה"ל:

"בשנת הגיוס 2019 לא חלה ירידה בהיקף המתגייסים לצה"ל מקרב האוכלוסייה החרדית. בשנת הגיוס התגייסו לצה"ל כ-1,788 מתגייסים מקרב האוכלוסייה החרדית, מתוכם כ-1,222 מתגייסים עונים על כלל ההגדרות שבחוק, וכ-566 חרדים, אשר עונים על הגדרות החוק, למעט העובדה שמוסד הלימוד בו למדו לפני הגיוס טרם הוכר באופן רשמי כמוסד חינוך חרדי לצורך ספירת המתגייסים. נציין, כי רשימת המוסדות עודכנה לאחרונה בשנת 2014. מאז עידכון זה, הוקמו מוסדות חינוך חרדים חדשים, המוכרים לצה"ל, ומשרד הביטחון פועל מול משרד החינוך לעידכון הצו.
ראש מנהלת חרדים, סא"ל חזן, הגיע לגיל פרישה, וסוכם לפרישה על-ידי מפקד זרוע היבשה בהתאם למודל שירות הקבע הנהוג בצה"ל. לתפקיד זה מונה קצין בשירות מילואים בדרגת סא"ל, והוא צפוי להתחיל את תפקידו בימים הקרובים.
מסלול גיוס חרדים לשלב ב׳ מיועד לחרדים הפטורים משירות ביטחון ואינם חייבים בגיוס. המסלול כולל הכשרה קצרה בשירות סדיר ולאחר מכן שירות מילואים ביחידות הקישור לרשויות בפיקוד העורף.
המתגייסים לשלב ב׳ לא נכללו בדיווח צה"ל לעניין מספר המתגייסים החרדים על-פי החוק. 
גיל הגיוס לתוכנית נקבע בהתאם למאפייני האוכלוסייה הרלוונטית.
לעניין הגיוס למסלולים המיועדים לאוכלוסייה החרדית במערך הלחימה ובתחום הטכנולוגי, לא חלה ירידה בהיקף המצטרפים למסלולים אלו.
באשר להתנדבות לשירות לאומי, בשנים האחרונות הופנו לשירות לאומי מועמדים עד גיל 26, לבקשתם, ורק במקרים חריגים, בגילים מבוגרים יותר".

תאריך:  14/01/2021   |   עודכן:  14/01/2021
+ארגון תורת לחימה: "לשחרר לאלתר את אלוף אלמוז ותא"ל ודמני"
14:19 14/01/21  |  עידן יוסף

ארגון תורת לחימה מסר בתגובה לתחקיר News1: "התפוצצות פרשת זיוף נתוני הגיוס אשתקד חשפה תפיסת עולם לקויה עד מאוד בתחום גיוס אחינו החרדים לצה"ל, לצד הידרדות ערכית קשה בנושא אמינות קצינים בכירים בצה"ל. לצערנו, הפקת לקחים לא בוצעה, ולהפך, נוכחנו לנסיונות טיוח קשים.
אגף כוח האדם בצה"ל, חייב לעבור שידוד מערכות, ואלוף מוטי אלמוז ותא"ל אמיר ודמני (שננזפו במסגרת הפרשה) חייבים להיות משוחררים לאלתר משורות הצבא, תוך תיקון העוול שנעשה כלפי סא"ל תלם חזן, קצין ערכי וראוי שחשף את הזיוף והשקר. ערכית, גיוס החרדים צריך להתבצע לא מתוך מכסות, אלא מתוך שינוי מוחלט ותיקון גישת הצבא ליהדות ולאורח החיים הדתי".


מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
צה"ל מגדיל נתוני גיוס החרדים באופן מלאכותי
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
רקב מנהיגותי בכל מקום... ל"ת
אזרח מאוכזב  |  14/01/21 13:42
2
הצבא שקרן.כמה "מפתיע".לכאורה
מילואימניק בעבר  |  14/01/21 13:57
3
העיפו מצה"ל את חושף התרמית
ד"ר משה פרץ  |  14/01/21 15:16
 
- מצטרף לדברייך הנוקבים בנושא!
א. וינשטיין  |  14/01/21 17:14
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות גיוס חרדים
עידן יוסף
יו"ר דגל התורה הכריז כי תקציב המדינה לא יאושר ללא אישור במקביל של חוק מתוקן לדחיית גיוס החרדים    מועצת גדולי התורה: יש להסדיר את מעמד בני הישיבות, למנוע פרצת הגיור ולעמוד על משמר השבת
איתמר לוין
תשעת השופטים קבעו שהחוק הנוכחי יבוטל ב-1 בפברואר 2021    חוק זה מאפשר לדחות את גיוסם של רוב תלמידי הישיבות החרדים, בתנאי שכמה אלפים מהם מתגייסים מדי שנה ואחרים פונים להכשרה מקצועית    השופטים מבהירים שלא ייענו לבקשות דחייה נוספות של המדינה    המשמעות: בהעדר פתרון אחר - תחול חובה לגייס את כל התלמידים החרדים
איתמר לוין
מבחינת רבים ממנהיגי הציבור החרדי, הרצונות שלהם קודמים לחיי הציבור כולו. זה המצב בנוגע לגיוס לצה"ל, זה המצב בנוגע לגיור וזהו כעת המצב בנוגע לקורונה    תופעות אלו הן חלק מהתבדלות אנוכית הגורמת לחילול שם שמים - העבירה החמורה ביותר    לחרדים יש המון מה להראות ולהעניק - אך הם מורידים זאת לטמיון
עידן יוסף
עם כניסתו של סא"ל תלם חזן הורה על שקיפות בכל הקשור לנתוני גיוס החרדים לצה"ל ותיקן את הנתונים המנופחים שהציגו קודמיו    בתקופתו עלה מספר המתגייסים החרדים במאות חיילים ושיעור הנשירות ירד מ-70% ל-5%
עידן יוסף
בימינה עשויים להגיש לכנסת את הצעת החוק שיזמה ש"ס לפני שנתיים להכיר בלימוד תורה בישיבות ובכוללים כ"ערך יסוד" שנועד לסנדל את בג"ץ    בכיר בש"ס: בג"ץ עלול לפסול גם חוק יסוד    ח"כ אופיר סופר על הפוליטיקאים החרדים: כמו משפחה שבגדה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il