X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אירן החלה כמה צעדים מעשיים שיאפשרו לה מעבר מהיר לייצור פצצה גרעינית. עם זאת ייתכן שהצעדים נועדו להפעיל לחץ כבד על ממשל ביידן. ישראל חייבת ליזום לאלתר דו-שיח מדיני מהיר עם הממשל החדש בארה"ב כדי שלא ימהר להסיר את העיצומים ויתחשב בעמדותיה בנושא הגרעין
▪  ▪  ▪
חיילים אירניים יושבים במסוק במהלך אימון [צילום: צבא אירן]

מדינות המפרץ עוקבות בעניין רב אחרי הדיווחים מישראל, על כך שהרמטכ"ל אביב כוכבי הורה לצה"ל להכין תוכנית מבצעית חדשהלתקיפה באירן. מדובר בתוכנית שתכלול שלוש חלופות אשר יוצגו לאישור בדרג המדיני. ישראל נערכת לאפשרות שהמשא-ומתן בין ממשל ביידן לאירן על הסכם גרעין חדש ייכשל, והיא תצטרך לעצור בעצמה את פרויקט הגרעין האירני באמצעים צבאיים.
להערכת גורמי ביטחון בישראל, האירנים יוכלו להגיע לפצצה גרעינית ראשונה מרגע שתיפול ההחלטה של המנהיג העליון עלי ח'מניאי.
בישראל מודאגים מאוד מהדוח הסודי של הסוכנות לאנרגיה אטומית, שנחשף על-ידי העיתון "וול סטריט ג'ורנל". על-פי הדוח, אירן החלה בבנייה של מתקן לייצור סדרתי של מתכת אורניום, רכיב מרכזי בליבה של כלי נשק גרעיניים. אירן טרם החלה בייצור החומר, אך היא קרובה לכך.
שנת 2021 היא שנה שתכריע את עתידה של אירן בכמה תחומים חשובים הקשורים למעמדה האזורי והבינלאומי, למצבה הכלכלי, לסוגיית הגרעין ולשאלת הירושה. השינויים שיקרו במהלך השנה הזו אמורים לעצב את דמותה בשנים הבאות.
אירן תתחיל להתמודד כבר בשבועות הקרובים עם ממשל חדש בארה"ב, שאמור להיות ממשל נוח יותר מבחינתה לעומת ממשל טראמפ, ממשל שמעוניין בדו-שיח מדיני כדי להפחית את החיכוך ביחסים בין שתי המדינות שהיה בתקופת הממשל הקודם.
הנשיא החדש ג'ו ביידן הודיע כבר על רצונו לשוב להסכם הגרעין עם אירן, שממנו נסוג הנשיא טראמפ לפני כשנתיים, ועל נכונותו להסיר את העיצומים שהוטלו עליה. הנשיא ביידן מתכוון, על-פי הצהרותיו בתקשורת, לנהל משא-ומתן על הסכם חדש עם אירן שיכלול שני נושאים חשובים שלא נכללו בהסכם משנת 2015: פרויקט הטילים הבליסטיים של אירן ומגמות ההתפשטות שלה במזה"ת.
בפני ישראל ניצבת משימה חשובה מאוד לקראת כניסתו של ביידן לבית הלבן, והיא לשכנע אותו ואת צוותו כי אירן מסתירה את כוונותיה האמיתיות - לייצר פצצה גרעינית. לכן יש להטיל הגבלות חמורות על פעילותה בתחום הגרעין כדי למנוע ממנה להגשים את מטרותיה המסוכנות לעולם כולו. המשימה הזו מוטלת בחודשים הראשונים של השנה החדשה על הדרג מדיני-ביטחוני בישראל: על ראש הממשלה בנימין נתניהו ועל ראש המוסד יוסי כהן בעוד ישראל מתמודדת עם מגיפת הקורונה ועם מערכת הבחירות לכנסת. ישראל תצטרך לשכנע את ממשל ביידן בצדקת עמדתה באמצעות החומרים המודיעיניים שברשותה, במיוחד אלה שהובאו מארכיון הגרעין בטהרן בינואר 2018.
בשטח קרו גם כמה התפתחויות נוספות:
א. אירן החלה להעשיר אורניום לרמה של 20 אחוז. ההחלטה הזו התקבלה בעקבות חיסולו של מדען הגרעין מוחסן פח'ריזאדה, והיא מאיימת לגרש את הפקחים הבינלאומיים אם לא יוסרו מעליה העיצומים עד ה-21 בפברואר.
ב. אירן החלה בבניית מתקן גרעיני תת-קרקעי שבו יועשר האורניום, כדי שהתהליך לא ייפגע, וזאת בעקבות הפיצוץ במתקן הסרכזות המתקדם בנתנז ביולי 2020 שעיכב את הפרויקט לתקופה שבין שנה לשנתיים והמיוחס בתקשורת הזרה למוסד הישראלי.
ג. אירן הפרה את הסכם הגרעין, וברשות הסוכנות לאנרגיה אטומית מצוי כל המידע על ההפרות האירניות.
ד. בקיץ הקרוב יתקיימו בחירות לנשיאות באירן.
ה. על-פי כמה מקורות, מצבו הבריאותי של שליט אירן עלי ח'מינאי התערער בשנה האחרונה, ובצמרת האירנית מדברים כבר על הצורך במציאת יורש.
מקורות אירניים טוענים כי מחנה השמרנים התחזק באירן בעקבות נסיגת ממשל טראמפ מהסכם הגרעין וחיסולם של קאסם סולימאני ופח'ריזאדה, דבר שישפיע על בחירת היורש לתפקיד השליט העליון של אירן במקרה שח'מינאי ייאלץ לרדת מהבמה הפוליטית ועל הבחירות לנשיאות בקיץ הקרוב.
אירן כבר מפגינה כעת עמדה נוקשה מול הממשל החדש, כי איננה מוכנה לנהל משא-ומתן על הסכם הגרעין. ח'מינאי אמר ב-8 בינואר כי אירן איננה ממהרת לכך שארה"ב תחזור להסכם הגרעין והיא דורשת ש"קודם יוסרו העיצומים שחונקים את אירן".
להערכת גורמים מדיניים בירושלים, יקשה על הנשיא ביידן להגיע להסכם גרעין חדש על אירן לפני הבחירות לנשיאות באירן. מערכת הבחירות אמורה להקשיח את העמדות של המתמודדים בכל הקשור להסכם.
ישראל חייבת להיות צד פעיל בכל הקשור למשא-ומתן על הסכם גרעין חדש, לאחר שמודרה על-ידי הנשיא ברק אובמה מפרטי הסכם הגרעין. בעקבות מידורה של ישראל מהמשא-ומתן, לא נכללו בהסכם הגרעין נושאים חשובים כמו פרויקט הטילים הבליסטיים של אירן והפעילות שלה לתמיכה בטרור.
גם במדינות המפרץ ובראשן סעודיה כבר נשמעים קולות הדורשים מארה"ב לתת להן אפשרות להשפיע על המשא-ומתן המתוכנן עם אירן. השאלה היא כיצד ינהג הנשיא ביידן בסוגיה והאם יפיק לקחים מהטעויות שעשה הנשיא אובמה.
שאלת הירושה
בשבועות האחרונים שוב עלתה באמצעי התקשורת בעולם שאלת הירושה, לאחר גל של שמועות כי מצב בריאותו של ח'מינאי בן ה-82 התרופף מאוד. טהרן הכחישה בתוקף את השמועות, אך העיתונאי המתנגד למשטר, מוחמד אהווז, טען בחודש שעבר כי ח'מינאי כבר החליט להעביר את השלטון לבנו מוג'תבא ח'מינאי בן ה-51 המשתייך למחנה השמרנים הרדיקלים.
ח'מינאי שרד בעבר ניתוח בערמונית ואף ניצל מהתנקשות באמצעות מכשיר הקלטה ממולכד. למרות ההכחשות הרשמיות, יש המעריכים במערב כי נושא הירושה יהפוך למרכזי במהלך השנה הקרובה. ח'מינאי עצמו התיייחס ב-2019 לסוגיית הירושה והודיע ביום השנה ה-40 למהפכה הח'ומיינסטית כי "ארבעת העשורים הבאים ברפובליקה האיסלאמית חייבים להסתמך על הדור הצעיר הדתי של האירנים, שהם הדוגמה העליונה למהפכה האיסלאמית".
על-פי החוקה האירנית, "מועצת המומחים" היא זו שאמורה לבחור את המנהיג העליון הבא. המועצה מונה 88 חברים מקרב חכמי הדת שנבחרים כל 8 שנים. יורשו של עלי' ח'מינאי חייב להיות דמות מקובלת על הכוחות הבולטים באירן, שתשמור על איזון בין כל הכוחות הפליטיים הפועלים בזירה.
גורמי מודיעין במערב מעריכים כי "משמרות המהפכה" ינסו לכפות מועמד המזוהה עמם במסגרת מאבק הירושה. סביר להניח כי המנהיג העליון יתמוך ביורש-עצר המחזיק בעמדות הדומות לעמדותיו. בכל מקרה, לבחירה של מנהיג חדש יש השפעה רבה על עתידה של אירן.
על-פי סעיף 110 של החוקה האירנית, למנהיג העליון יש סמכויות רבות ורחבות בכל הקשור למדיניות החוץ ולכוחה הצבאי של אירן, כולל על תוכנית הגרעין שלה.
אירן נכנסת לשנה חשובה מאוד מבחינתה בעוד היא נאנקת תחת עול העיצומים הכבדים שהטיל עליה הנשיא טראמפ. זוהי המשימה העיקרית שלה בטווח הקצר - להביא להסרת העיצומים החונקים. לכן ישראל צריכה לפעול במהירות מבחינה מדינית ולפתוח לאלתר בהידברות מדינית עם ממשל ביידן, כדי שלא ימהר להסיר את העיצומים לפני שיקבל את כל המידע הדרוש על תוכניותיה הגרעיניות של אירן. חשוב מאוד שישראל תיטול לידיה את היוזמה כדי שממשל ביידן לא יקבל החלטות בנושא אירן שעלולות להשפיע על ביטחונה הלאומי מבלי להתייעץ עמה.
ראש הממשלה מתכוון למנות ממונה שיעמוד בראש צוות שינהל את המגעים בנושא הגרעין עם ממשל ביידן. אסור להשתהות בעניין הזה ולהיכנס לוויכוחים פוליטיים על הרכב הצוות. הזמן דוחק ויש להקימו במהירות ולהתחיל במלאכה.

תאריך:  15/01/2021   |   עודכן:  15/01/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
יוני בן-מנחם
על-פי גורמים אמריקנים, ישראל אחראית לתקיפה האווירית המסיבית במזרח סוריה שנועדה בין היתר לפגוע במחסנים שבהם יש רכיבים של תוכנית הגרעין האירנית. לממשל ביידן מצפה משא-ומתן קשה מול אירן על הסכם הגרעין, האירנים נערכו היטב למו"מ והם מנסים למלכד את הממשל כדי להביא להסרה מיידית של הסנקציות
ד"ר דוד ארגז
כדי לזכות בתואר הנכס, לא מספיק להטיל מורא, לא מספיק לגרום לאוכלוסייה לסיוטים ולפיק ברכיים, לא די בתבהלה    אמת המידה החשובה ביותר, המדד האולטימטיבי הוא היכולת לגרום לאוכלוסייה לפעול, לקום על רגליהם ולברוח
רפאל אופק
ממשלו העתידי של ביידן מעוניין לחזור להסכם הגרעין עם אירן "תוך תיקונים כלשהם" אם כי אין לו עדיין משנה סדורה בנושא, בניגוד לאירופים שמוכנים כנראה לשוב להסכם כפי שהוא. לעומת זאת מנכ"ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), דורש שייחתם הסכם גרעין חדש, או לפחות יתוקן ההסכם הקודם באופן משמעותי על-מנת למנוע מאירן לפרוץ בעתיד לנשק גרעיני
איציק וולף
הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית אישרה כי הליך ההעשרה המקדם את האירנים לקראת ייצור נשק גרעיני החל במתקן התת-קרקעי בפורדו    שר החוץ אשכנזי: קורא לקהילה הבינלאומית שלא להשלים עם מהלכיה המתריסים של אירן ולראות בצעד זה את הקו האדום המחייב תגובה נחושה ומידית
איציק וולף
אירן הודיעה על כוונתה לשוב ולהעשיר אורניום עד לרמה הנחשבת לצעד האחרון לפני העשרה המאפשרת יצירת נשק גרעיני    ההעשרה צפויה להתבצע במתקן הגרעיני התת-קרקעי בפורדו    ההכרזה - יצירת נקודת מוצא למגעים עם המערב על הסכם גרעין חדש לקראת החלפת השלטון בבית הלבן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il