X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
יורש העצר של סעודיה פתח בשורה של צעדים מדיניים ותקשורתיים כדי לשפר את תדמיתו בעולם שנפגעה קשות בעקבות רצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י. מוחמד בן סלמאן חושש מהממשל האמריקני החדש ומתחיל בצעדים בשטח כדי לרצותו ולפתוח בדף חדש עם הקהיליה הבינלאומית
▪  ▪  ▪
להתנער מפרשת חאשוקג'י [צילום: ז'קלין מרטין, AP]

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן פתח בקמפיין תקשורתי ענק כדי לשקם את תדמיתו בסעודיה ובקרב הקהיליה הבינלאומית לקראת כניסתו של ג'ו ביידן לבית הלבן. במסגרת הזו, השיק מוחמד בן סלמאן, לפני כחודש ערוץ טלוויזיה חדש בבעלות משותפת שלו ושל רשת "בלומברג" הנקרא ערוץ "א-שרק" המשדר, בשלב הראשון, בשפה הערבית למזרח התיכון ושנועד לשפר את תדמיתו.
בן סלמאן, הינו השליט בפועל של סעודיה, אביו המלך סלמאן בן עבד אלעזיז בן ה-85 חולה והוא העניק לו סמכויות על וחונך אותו לתפקיד היורש. אולם,מוחמד בן סלמאן הסתבך בכמה נושאים שפגעו קשה בתדמיתו במזרח התיכון ובקהיליה הבינלאומית והוא חושש שהם יעמדו לו כרועץ בדרך למלוכה, במיוחד אם ממשל ביידן החדש ייצא כנגד סעודיה וזאת על-רקע ההצהרות של ג'ו ביידן במהלך קמפיין הבחירות שלו.
הנושא העיקרי הינו רצח העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י באיסטנבול שעל-פי החקירה של ה-CIA בפרשה, יורש העצר הסעודי חשוד כמי שנתן את ההוראה לרצח, דוח מיוחד על החקירה שבו יש חומר רגיש ומפליל נמצא בכספות ה-CIA אך הנשיא טראמפ אסר על הצגתו בפני הקונגרס מחשש שהדבר יפגע ביחסי ארה"ב עם סעודיה, הנשיא ביידן איננו מחויב להמשיך בקו הזה.
נושאים נוספים המעיבים על דמותו של מוחמד בן סלמאן הינם המלחמה הארוכה שפתח נגד המורדים החות'ים בתימן, הנתמכים על-ידי אירן, והפרת זכויות האדם בממלכה. בן סלמאן מנסה עתה לחזור בהדרגה לראש סדר היום התקשורתי העולמי כשהוא מנסה למצב את עצמו מחדש כרפורמטור הגדול של סעודיה ובעל החזון לפיתוחה של סעודיה בעשור הקרוב שראוי להיות המלך החדש.
יורש העצר הסעודי מציג את עצמו כמי שמוביל את המאבק במגיפת הקורונה בארצו ומגלה מנהיגות, לפני כמה ימים הוא הצטלם כשהוא מקבל את החיסון נגד הקורונה, למרות שגם אביו, המלך סלמאן, הצטלם אף הוא בעת החיסון, תמונתו של מוחמד בן סלמאן זכתה לחשיפה עולמית כשהוא מקדם אותה מאחורי הקלעים, אמצעי התקשורת בסעודיה דיווחו כי בעקבות פרסום התמונה שלו גבר קצב ההתחסנות בממלכה.
פרויקט "הקו"
לפני כמה ימים חשף מוחמד בן סלמאן את חזונו לעתידה של סעודיה, ללא נפט:מיזם חדש של עיר ללא מכוניות, ללא כבישים וללא זיהום אוויר. מיזם העיר המכונה "הקו" (THE LINE) יהיה חלק מפרויקט ענק הנקרא "ניום" (NEOM)בשווי של חצי טריליון דולר, מימוש הפרויקט צפוי להתחיל ברבעון הראשון של השנה. העיר העתידית תאכלס כמיליון תושבים ותיצור 380 אלף מקומות עבודה עד 2030. עבודות התשתית צפויות לעלות בין 100 ל-200 מיליארד דולאר.
פרויקט "ניום" אמור לעזור לגוון את כלכלתה של יצואנית הנפט הגולמי הגדולה בעולם. הפרויקט, שעליו הוכרז לראשונה ב-2017, ישתרע על פני קרוב ל-26 אלף קמ"ר באזור מרוחק בצפון-מערב המדינה. הוא מתואר כ"חלום נועז" שיהפוך למרכז עבור טכנולוגיות חדשות ועסקים.
ועידת הפיוס בסעודיה
בשבוע שעבר הוביל יורש העצר מוחמד בן סלמאן ביד רמה את דיוני ועידת הפיוס בסעודיה בין קטר לבין "הרביעיה הערבית" (מצרים, סעודיה, בחריין ואיחוד האמירויות) אשר הטילה חרם ומצור מדיני וכלכלי על קטר בגלל תמיכתה בטרור. אביו המלך לא השתתף באופן חריג בוועידה והשאיר לו את הבמה התקשורתית כמי שהצליח להביא לפיוס במפרץ.
התמונה של בן סלמאן שפורסמה כשהוא מחבק את שליט קטר, השיח' תמים בן חמד, עוררה הדים חיובים בכל העולם, בן סלמאן מציג את עצמו עכשיו כמי שמעוניין בדיאלוג וכבעל יכולת לפתור משברים. הדעה הרווחת בעולם הערבי היא כי מדובר בניצחון של קטר מכיוון ש"הרביעיה הערבית" לא השיגה אף אחת מדרישותיה וקטר עמדה בלחץ, שליט קטר השיח' תמים בן חמד הצליח להתחבר היטב לנשיא טראמפ ולשכנעו שהוא נלחם בטרור ובכך מיסמס את דרישות "הרביעיה הערבית" אולם, אין מדובר בסוף פסוק וקטר תצטרך מעתה ואילך לשקול את מדיניותה כלפי "הרביעיה הערבית " להתנהל מולה בזהירות רבה, במיוחד מול מצרים ואיחוד האמירויות. הסכם הפיוס נראה בשלב הזה יותר כהסכם פיוס בין קטר לסעודיה מאשר כהסכם פיוס בין קטר למצרים, בחריין ואיחוד האמירויות.
יש לשים לב לנאום שנשא יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן בוועידה, הנאום היה קצר אך חשוב, הוא תיאר את סכנות תוכנית הגרעין האירנית, פרויקט הטילים הבליסטיים ומגמות ההתפשטות של אירן במזרח התיכון והגדיר אותם כאיום לביטחון הלאומי האזורי והבינלאומי וכי יש להתאחד נגד סכנות אלה.
נראה כי ממשל טראמפ פעל למען השגת הפיוס כדי לגבש את כל מדינות המפרץ מול הסכנה האירנית תחת מטריה אמריקנית, זוהי אותה ברית אזורית על-פי חזון ממשל טראמפ שישראל אף היא חלק ממנה, למרות שלקטר יש יחסים טובים עם אירן וצריך לראות כיצד היא תתנהל מולה לאחר הפיוס עם סעודיה. סיבה נוספת של הממשל הייתה לפייס בין סעודיה לבין קטר כדי לקדם את הנורמליזציה שלהן עם מדינת ישראל.
לקטר ולישראל היו בעבר משרדי אינטרסים משותפים בתל אביב ובדוחא, קטר מסייעת מבחינה אזרחית לרצועת עזה והשליח שלה מוחמד אלעמאדי מבקר תכופות בישראל וגם בכירים ישראלים ובהם ראש המוסד יוסי כהן ואלוף פיקוד הדרום הרצי הלוי ביקרו בקטר לדיונים על המצב ברצועת עזה והגשת הסיוע ההומניטרי לתושביה, בכירים ישראלים נוספים ביקרו בדוחא כדי לנסות ולהביא להסכם נורמליזציה בין שתי המדינות.
אי אפשר להתעלם מהאינטרסים של סעודיה שנוצרו בעקבות תוצאות הבחירות בארה"ב והאיצו את תהליך הפיוס מבחינתה, הסעודים רוצים ביחסים טובים עם ממשלו של ג'ו ביידן והיו מוכנים להגמיש את עמדותיהם, יורש העצר מוחמד בן סלמאן יעשה הכל מבחינה אזורית ובינלאומית כדי להבטיח כי הוא יהיה המלך הבא של סעודיה, הוא רצה בפיוס כדי לפתוח דף חדש עם קטר ועם ממשל ביידן.
מוחמד בן סלמאן סגר בשלב הזה את תיק הסכסוך עם קטר אך עדיים נותר התיק מול תימן, או ליתר דיוק התיק נגד המורדים החו'תים בתימן, הנאמנים לאירן, המלחמה איתם נמשכת כבר כ-6 שנים, תימן היא "החצר האחורית" של סעודיה ומבחינה ביטחונית קשה לסעודיה לעשות ויתורים ולאפשר לאירן להגביר את השפעתה באזור הזה. סעודיה הביעה השבוע תמיכה בהצהרתו של שאר החוץ פומפיאו כי הממשל מתכוון להכריז על ארגון "אנצאר אללה" של המורדים החות'ים בתימן כ"ארגון טרור", למרות זאת בהחלט ייתכן שמוחמד בן סלמאן יהיה מוכן להגיע להסכם הפסקת אש עם החו'תים כדי לרצות את ממשל ביידן שמתנגד למלחמה בתימן.
נושא זכויות האדם בסעודיה הוא נושא שנשיא החדש ג'ו ביידן והמפלגה הדמוקרטית מאוד רגישים אליו, יורש העצר מוחמד בן סלמאן יהיה חייב ללכת לקראת הממשל החדש בנושא הזה. פרשנים ערביים מעריכים כי בן סלמאן יורה בקרוב על שחרורה מהכלא של פעילת זכויות האדם לג'ין אלהד'לול שנדונה בסעודיה למאסר של חמש שנים לאחר שהורשעה בעבירות סיוע לטרור,מעצרה עורר סערה בקרב ארגוני זכויות האדם בעולם ונראה שיורש העצר הסעודי מתכנן לעשות מחווה לממשל ביידן באמצעות שחרורה בקרוב מן הכלא.
בשורה התחתונה, יורש העצר הסעודי מתכונן היטב לממשל החדש בארה"ב, הוא איננו רוצה להיות מבודד באופן אישי או שסעודיה תהפוך למבודדת על-ידי הממשל, הוא רוצה לחזור לבמה העולמית כנציג הדור הצעיר בסעודיה ולפתוח דף חדש עם העולם כולו, סביר להניח שהיא יהיה מוכן לעשות כברת דרך ארוכה כדי לרצות את הנשיא האמריקני החדש.

תאריך:  23/01/2021   |   עודכן:  23/01/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
אדי כהן
הרחוב והרשתות החברתיות הערביות הגיבו לאירועים האלימים בוושינגטון בשילוב של שמחה לאיד והערכה לאיפוק היחסי בדיכוי הפריצה לקונגרס, בעוד שמקביליהם האירנים גילו גישה חיובית יותר. בניגוד לכך המשטר בטהרן ניצל את האירוע להבעה גלויה של שמחה לאיד תוך השארת פתח לשיפור היחסים עם הממשל הנכנס בארה"ב
שאול מנשה
"האם ממשיכה ישראל להיות מעין טאבו חברתי בחברה הערבית? והאם נמשיך להתעלם ולהתכחש לישראל, לתרבותה ולכלכלתה? לאחר שנות דור של הסכסוך, האם לא הגיע הזמן לשנות את יחסינו לישראל ולהתחיל עידן של פיוס ושלום שבו יש תועלת לכל הצדדים?
יוני בן-מנחם
אירן וחיזבאללה חידשו את מאמצי התיווך בין תנועת חמאס לבין משטרו של בשאר אסד שעלו על שרטון בעקבות מלחמת האזרחים בסוריה. גורמים בחמאס אומרים כי ישנה התקדמות במגעים אך הפיוס תלוי רבות גם בתוצאות הבחירות הפנימיות בתנועה
יורם אטינגר
ברנס היה סגן מזכיר המדינה ועוזר מזכיר המדינה לענייני המזה"ת בתקופת הנשיאים אובמה ובוש. הוא הניח את אבני היסוד להסכם הגרעין עם אירן
יוני בן-מנחם
המילארדר הסורי ראמי מח'לוף טוען כי אנשיו של הנשיא הסורי בשאר אסד השתלטו במרמה על רכושו ורכוש ילדיו ומכרו אותם לאחר שזייפו מסמכים. גורמים בסוריה מעריכים כי החרפת העימות בין ראמי מח'לוף לבשאר אסד תביא לחשיפת כמה מהסודות הכמוסים שמח'לוף מחזיק על הנשיא ומשפחתו
רשימות נוספות
הסתיים הסכסוך במפרץ  /  יוני בן-מנחם
נ"י טיימס: ישראל חיסלה את מספר 2 באל-קאעידה  /  עידן יוסף
3 נרצחו בוינה בידי מחבל איסלאמיסט  /  איציק וולף
עירק על סף פשיטת רגל  /  איתמר לוין
האיש של אירן בתימן  /  יוני בן-מנחם
ועידת הפיוס בסעודיה  /  יוני בן-מנחם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il