X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
רבבות החרדים שליוו השבוע למנוחות את שני ראשי הישיבות שהקורונה הכריעה, פעלו בדיוק להפך מן הדרך שהטיפו לה, להחמיר במצוות פיקוח נפש
▪  ▪  ▪
רומסים את אמונתו [צילום: שריה דיאמנט/פלאש 90]

מספרים שאבי שושלת סולובייצ'יק, רבי חיים הלוי סולובייצ'יק זצ"ל, היה מן המחמירים בדורו בענייני הלכה ויראת שמים. כל כך החמיר, שכאשר אחד מתלמידיו התאונן בעיצומה של תענית ט' באב כי אינו חש בטוב, ציווה רבי חיים שיפסיק מיד את הצום ויטעם משהו שישיב את רוחו.
"וכי רבינו מקל כל כך בהלכות תענית ציבור"? תהו תלמידיו. "מיקל"? תהה רבי חיים. "זוהי דווקא חומרה בהלכות פיקוח נפש".
רֶבּ חיים - כך נקרא בהערצה בפי כל, אבי שיטת בריסק החריפה שהביא לעולם - היה מקפיד גדול בענייני פיקוח נפש. מספרים שהדבר בא לידי ביטוי בליל כל נדרי אחד, כשהגיעה דרישת הצאר לסכום גדול לפדיון שבויי ישראל שחייהם הועמדו בסכנה. רֶבּ חיים הורה שלא להתחיל באמירת כל נדרי ודרש מהציבור לחזור הביתה ולהביא כסף מזומן. מצוות פיקוח נפש, הסביר, דוחה הכל.
103 שנה אחר הסתלקותו של רֶבּ חיים לבית עולמו, בשבוע החולף, הלך לעולמו רבי משולם דוד הלוי סולובייצ'יק, ראש ישיבת בריסק בירושלים, ומלוויו נהגו בדיוק הפוך לדרכו של רֶבּ חיים. כ-20 אלף איש, העדיפו לנהוג ממש הפוך מדרך הקפדנות של בית בריסק בענייני פיקוח נפש. במקום לעטות מסכות כירורגיות ולהימנע מהתקהלות, הם צעדו צפופים ודחוקים אחר ארונו, כתף אל כתף ומגבעת אל מגבעת. שיטת בריסק בענייני פיקוח נפש הייתה למרמס דווקא בהלוייתו של שומר גחלת בריסק.
באתו יום ממש, הלך לעולמו ראש ישיבה חשוב נוסף בירושלים, רבי יצחק שיינר, ראש ישיבת קמניץ, מגדולי תלמידי החכמים בדורנו. גם חייו, ממש כמו חייו של הגר"ד סולובייצ'יק, נגדעו לדאבון הלב מחמת אותו נגיף סורר. גם הלוויתו נערכה ברוב עם ובלא הדרת מלך. צפוי היה כי תלמידיהם ונאמניהם של שני זקני הדור שהקורונה היכתה בהם, יסיקו מסקנות קיומיות לגבי קטלנותו של הנגיף, שאינו מבחין בין צדיק לרשע, וינהגו בדיוק כפי שציוותה תורה: "וְנִשְׁמַרְתֶּם מְאוֹד לְנַפְשׁוֹתֵיכֶם", וגם "וּבָחַרְתָּ בַּחַיִּים"; וכפי שהורונו חז"ל, שכל המצוות, בוודאי מצוות הלווית המת, נדחות מפני פיקוח נפש. אבל הם לא. אלפים רבים צעדו בצפיפות גם אחרי ארונו של הגר"י שיינר, דבוקים זה בזה, ורובם ללא מסכות.
איך אפשר להסביר התנהלות אנטי הלכתית זו? ובעיקר כשידוע לכל המלווים, ששני ראשי הישיבה, לא הלכו לעולם שכולו טוב מחמת גילם הגבוה, וגם לא בשל מחלה גילית כלשהי, אלא אך ורק מחמת הקורונה. אבל זה לא הרתיע את רבבות המלווים, שסיכנו עצמם לדעת (איסור הלכתי מפורש!), ורמסו ברגל גסה ציוויי תורה כמו "לֹא תַעֲמֹד עַל דַּם רֵעֶךָ", "וָחַי בָּהֶם" שעליו דורשים חז"ל: "ולא שימות בהם", ועוד. הכל הכל נשכח, ומי יודע בכמה הלוויות רח"ל זה יעלה לנו. ובמטותא: רק אל תביאו כתנא דמסייע את הוד מעלתו בלפור. המפגינים שם אינם רואים עצמם מחויבים לציוויי דאורייתא: 'לא תעמוד', 'וחי בהם', 'ונשמרתם' ועוד. מה שייך בכלל להשוות?
הגר"י שיינר היה מאוד מודע לסכנות הקורונה. חודש בדיוק לפני שנאסף אל עמיו, דרש להימנע מהצטופפויות, ולכבד את הנחיות הרופאים. בדיעבד אפשר לראות באזהרותיו מעין צוואת שכיב מרע. אבל את אלפי המלווים זה לא עניין. אף שהכירו את אזהרותיו - את 'רבם דקרו'.
היה זה בטבת השנה, כשהגר"י שיינר קרא לתלמידיו להקפיד ולהישמר על נפשם. בכרוז שניסח על טופס אישי, ומיועד ל"בני התורה ותלמידי הישיבות הק' די בכל אתר ואתר הע"י (ה' עליהם יחיו)", כתב: "הנה זה קרוב לשנה, שהקב"ה שלח בעולם מגיפה קשה שמתפשטת עם נזקים גדולים, ורבים מאחינו בני ישראל ניזוקו מזה, ול"ע (לא עלינו) רבים נלב"ע (נלקחו לבית עולמם), ובהם גדולי תורה ויראה. לכן על כל אחד מאיתנו מוטלת חובה לעשיית רצון ה' בעת הזאת, ולקיים כל מה שחייבים להיזהר מצד חובת ההשתדלות הנצרכת על-פי דעת המומחים שלא להינזק ח"ו... וצריך להיזהר מלהשתתף במקומות התאספות של צפיפות וכד', שעל-ידי זה ח"ו ייתכן להינזק או להזיק ח"ו".
כיצד פעלו תלמידיו ומלוויו של הגר"י שיינר בהלוויתו השבוע? בדיוק הפוך. ומי יודע כמה יתומים רכים רח"ל עוד יותירו שתי ההלוויות ההמוניות הללו? מי יודע כמה אלפי נשים 'לפני לידה' (כך מכונה בעיתונות החרדית אישה בהריון), שבעליהן השתתפו בהלוויה, מיטלטלות בחרדה בשאלת הנגיף הקטלני? ניחא שאינכם חסים על עצמכם ועל מצוות 'ונשמרתם' - ילדיכם ונשותיכם במה חטאו? ניחא התאבדות קבוצתית - אבל מה יהא על חילול השם?
בניגוד להלוויות ההמוניות, האסורות, ראוי להיזכר בהלוויות אחרות של גדולים שהעמידו תלמידים הרבה, אבל מחמת הקורונה לווּ לבית עולמם בהלוויה צנועה ובה עשרה-עשרים מלווים בלבד: הרב הראשי לשעבר אליהו בקשי דורון, הרב הראשי לבריטניה לשעבר הרב יונתן זקס, ראש הישיבה הרב אליעזר רבינוביץ ועוד אחרים, זכר כולם לברכה. במותם, לא הפרו תלמידיהם את התקנות, לא סיכנו עצמם ומשפחותיהם וסביבתם, קיימו את המצוות הנוגעות בדבר, ואפילו זכו בהתנהלותם האצילית במצווה הנשגבה של קידוש שם שמיים, כמאמר הרמב"ם: "כל הפורש מעבירה... הרי זה מקדש את השם".

תאריך:  04/02/2021   |   עודכן:  04/02/2021
+מנדלבליט: לא פסלתי סגר, עמדתי על קיום הוראות החוק
01:17 05/02/21  |  עידן יוסף

היועץ המשפטי לממשלה פרסם הודעה מעט השעה 1 בלילה, שבה הדגיש כי לא פסל את הארכת הסגר, אלא רק עמד על קיום הוראות חוק היסוד, אותו קבעה הכנסת.
על-פי חוק יסוד הממשלה, שתוקן בהתאם להסכם הקואליציוני, אם מספר השרים בין הגושים אינו שווה, נדרש לקבוע מנגנון שיבטיח קול הצבעה שווה בממשלה לכל אחד מהגושים. בהתאם לחוות הדעת המשפטית של היועץ, בהיעדר מנגנון מאזן, משמעות הוראה זו היא שאם אחד מהגושים מתנגד פה-אחד להצעת-החלטה, הרי שההצעה אינה יכולה לעבור.
 
לדבריו, עמדה זו הועברה למזכיר הממשלה ולראש הממשלה כבר בחודש אוגוסט 2020, אגב הצעת-החלטה אחרת שעמדה על הפרק באותה עת, והוצגה היום שוב בישיבת הממשלה.

+מנדלבליט פסל הצבעה להארכת הסגר,
שלבסוף יוארך עד ראשון ב-7 בבוקר
00:23 05/02/21  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

הממשלה הצביעה בעד ההארכה בניגוד לעמדת גנץ, שטען כי ההצבעה מנוגדת לחוק יסוד  ▪  נתניהו צעק: הציבור מבין היטב מה המשחק שלכם, אתם דנים הרבה ישראלים לתחלואה קשה, למוות  ▪  עימות חריף בין השר אוחנה ליועץ המשפטי לממשלה

[צילום: מן הטלוויזיה]
+מניין המתים מקורונה חצה את רף ה-5,000
23:58 04/02/21  |  עידן יוסף

משרד הבריאות: מניין המתים מקורונה הגיע ל-5,001. ביממה האחרונה התגלו 7,439 מאומתים ושיעור הבדיקות החיוביות הגיע ל-8.9%. מספר החולים קשה הוא 1,040, מהם 307 מונשמים. מספר המתחסנים במנה הראשונה הוא 3.37 מיליון ובשנייה 1.97 מיליון.

+מגיפת הקורונה - תיק 5000
23:57 04/02/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

זהו התיק החמור ביותר נגד המנהיגות בישראל, לפחות מאז מלחמת יום הכיפורים. זהו התיק בגללו הגענו למספר מתים הזהה למספר החללים באותה מלחמה ולכל קורבנות הטרור - ביחד. זהו התיק בגללו מספר המתים מן הקורונה שקול למספר ההרוגים בדרכים במשך 15 שנה. זהו התיק בגללו יש דם על ידיהם של כל המעורבים - נבחרים ופקידים כאחד

אין מנהיגות, יש גופות [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
+סגן שר הבריאות: "לילה עצוב למדינת ישראל"
23:25 04/02/21  |  עידן יוסף

סגן שר הבריאות, ח"כ יואב קיש, מגיב על המאבק המתנהל בישיבת הממשלה: "עדכון קצר ועצוב. ממשלה פריטטית בשיתוק. לא יודע איך זה יגמר כשגנץ (שר הביטחון, המשפטים, התקשורת, בקרוב הרווחה והעבודה) מחליט שהוא גם שר הבריאות. לילה עצוב למדינת ישראל".

+נבחנת אפשרות לטיסות הומניטריות בין ישראל לארה"ב
20:28 04/02/21  |  

לאור בקשות רבות לטיסות לארצות הברית ובחזרה ממנה, שהועלו לוועדת החריגים מטעמים הומניטאריים ובשל הקשיים, העומדים בפני נוסעים בטיסות קונקשן מארה״ב לישראל דרך אירופה, נבחנת האפשרות לקיום טיסות הומניטאריות בין ישראל לארה״ב, וזאת לאזרחי ישראל שיאושרו בוועדת החריגים. עם קבלת ההחלטה בנושא תימסר הודעה בהתאם.

+קורונה: שקרים, שקרים, שקרים
20:24 04/02/21  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה

אתמול הופץ שקר חדש כאילו בחודש "ינואר השחור" נפטרו 1,500 איש מהקורונה  ▪  הבוקר קיבלתי מלס את עידכוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מהיום

מבוסס על שקרים [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
+הוארכה עד ל-21 בפברואר חובת הבידוד לנכנסים לארץ
19:45 04/02/21  |  איציק וולף

הממשלה אישרה הארכת חובת בידוד לשבים לארץ מכל מדינות העולם במלוניות מטעם המדינה ב-14 ימים נוספים עד ליום ראשון, ה-21.2.21.
משך הבידוד הוא 14 ימים ללא בדיקת קורונה או 10 ימים למבצעים שתי בדיקות קורונה ושתיהן שליליות, בהתאם לנוהל הקיים. בקשות חריגות תיבחנה באופן פרטני מול ועדה של משרד הבריאות בנתב״ג, כאשר בעלי תעודת מתחסן - אינם מחויבים בבידוד, בהתאם לנוהל משרד הבריאות.

+המלצת משרד הבריאות: הארכת הסגר עד ראשון בחצות
16:50 04/02/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

הממשלה התכנסה לאחר דחיות מרובות לדיון בהארכת הסגר  ▪  בפתח הדיון אמר ראש הממשלה כי דרושים שבועיים כדי שניתן יהיה לחסן 90% מבני 50 ומעלה  ▪  הממשלה אישרה את תקנות חוק הקנסות, השרים החרדים נמנעו

נתניהו. "ירידה מתונה בלבד בחולים הקשים"
+הקלות לנפגעי המשבר במאגר נותני האשראי
15:31 04/02/21  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

לא ייפגע דירוג האשראי של אנשים שנקלעו לקשיים כלכליים, ומצאו עצמם עם שיקים חוזרים או תשלומים שלא כובדו  ▪  מרגי ואזולאי: "מעמדן של משפחות רבות מול הבנקים וחברות האשראי לא ייפגע והן תוכלנה להמשיך ולהתקיים בכבוד"

[צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]
+דיווח: הבית היהודי עשויה להתמודד לבד
12:53 04/02/21  |  עידן יוסף

מפלגת הבית היהודי עשויה להתמודד עצמאית. במטה של היו"ר חגית משה עמלים על הרכבת רשימה חדשה ואטרקטיבית, ואומרים "יש לנו כמה שמות מאוד מפתיעים בקנה" (ערוץ 7). לא ברור האם מדובר בבלון ניסוי.

+הסכנה ההתנהגותית שיוצרים החיסונים
12:09 04/02/21  |  טל שביט   |   לרשימה המלאה

כאשר אין מידע על סיכונים מסוימים ולאוכלוסיות מסוימות בעוד שעל אוכלוסיות אחרות ועל סיכונים אחרים יש מידע, חוסר האמון גובר, תורות הקונספירציה חוגגות והרצון להתחסן פוחת. בכל המלצה כזו או אחרת בקשר לחיסונים חובה על הממליצים לספק מידע מספרי אמין ולא להשאיר את האזרחים בסביבת אי-ודאות

עמדת חיסונים [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]
+35.8% מהאוכלוסייה בישראל חוסנה נגד קורונה
11:42 04/02/21  |  איציק וולף

35.8% מהאוכלוסייה בישראל כבר קיבלה חיסון נגד קורונה. כך על פי הנתונים שפרסם (יום ה', 4.2.21) משרד הבריאות.
המשרד פרסם מפה שמציגה את התחסנות מפני קורונה לפי יישובים. המפה כוללת מספר מתחסנים בכל יישוב במנה ראשונה ושנייה וכן שיעור ביחס לאוכלוסייה. המפה הינה לשירות הציבור למטרות כלליות ולמתן מידע ראשוני בלבד. בראש רשימת היישובים המחוסנים נמצאת המועצה המקומית תל מונד.

+זה עניין של חינוך
11:34 04/02/21  |  אליהו קאופמן   |   לרשימה המלאה

השוטרים בישראל עסוקים באופן יומי בקניסת מוסדות חינוך חרדיים שפתוחים ללימודים  ▪  התקשורת הישראלית עסוקה בלעג נגד היהדות החרדית המסרבת לאפשר לאינטרנט לחדור לתוך החינוך החרדי  ▪  אבל במדינה אחרת בעולם - שם חיים מאות אלפי יהודים חרדים, חושבים אחרת, ולטובה, על בתי החינוך החרדים הפתוחים גם בימי מחלת ה"קורונה", ועל כך שהאינטרנט מודר מבתי הנוער החרדי, באותה מדינה מערבית ומעצמה עולמית, בכול תחומי החיים המודרניים

נאמנים להגינות [צילום: פרנק אגוסטין, AP]
+ממה הם חרדים
10:32 04/02/21  |  ד"ר דוד ארגז   |   לרשימה המלאה

מגיפת הקורונה דחקה את רשויות המדינה והחרדים לעימות ומנהיגי המגזר פעלו כפי שניתן היה לצפות וכפי שמיעוט מאוים בדרך כלל נוהג: התעקשות והסתגרות

מפחדים מעצמם [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מגיפת הקורונה
טל שביט
כאשר אין מידע על סיכונים מסוימים ולאוכלוסיות מסוימות בעוד שעל אוכלוסיות אחרות ועל סיכונים אחרים יש מידע, חוסר האמון גובר, תורות הקונספירציה חוגגות והרצון להתחסן פוחת. בכל המלצה כזו או אחרת בקשר לחיסונים חובה על הממליצים לספק מידע מספרי אמין ולא להשאיר את האזרחים בסביבת אי-ודאות
אליהו קאופמן
השוטרים בישראל עסוקים באופן יומי בקניסת מוסדות חינוך חרדיים שפתוחים ללימודים    התקשורת הישראלית עסוקה בלעג נגד היהדות החרדית המסרבת לאפשר לאינטרנט לחדור לתוך החינוך החרדי    אבל במדינה אחרת בעולם - שם חיים מאות אלפי יהודים חרדים, חושבים אחרת, ולטובה, על בתי החינוך החרדים הפתוחים גם בימי מחלת ה"קורונה", ועל כך שהאינטרנט מודר מבתי הנוער החרדי, באותה מדינה מערבית ומעצמה עולמית, בכול תחומי החיים המודרניים
ד"ר דוד ארגז
מגיפת הקורונה דחקה את רשויות המדינה והחרדים לעימות ומנהיגי המגזר פעלו כפי שניתן היה לצפות וכפי שמיעוט מאוים בדרך כלל נוהג: התעקשות והסתגרות
עמנואל בן-סבו
זו הייתה לילדים שנה של התבוננות בנו המבוגרים האחראים, שנה שלימדה התמודדות מהי, שגילתה את החוזק המשפחתי ואת החוסן של הביחד
איציק וולף
ישיבת הממשלה הייתה אמורה להתקיים היום בצהריים, נדחתה לשעה 18:00 ולאחר מכן נדחתה שוב תתקיים רק מחר בצהריים    גנץ מאשים: נתניהו מתנהל באופן תחמני    "אני מכיר את נתניהו ולכן לא הסכמתי להארכת הסגר עד יום שני"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il