X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
ררד סדאם חוסיין
בתו של סדאם חוסיין מתראיינת / חלק ב
"לא פוסלת חזרה לפוליטיקה של עירק"
הראיון שהעניקה לרשת "אל-ערביה" בדובאי ררד סדאם חוסיין, בתו של הדיקטטור העירקי, ממשיך לעורר סערה בעולם הערבי ובעירק בפרט. מה אמרה על תלייתו, האם תירש את אביה, ומה היו התגובות בעולם הערבי?
סדאם על חבל התלייה

בתו של סדאם חוסיין: אבי הציל את העולם הערבי והדף את אירן
ירון פרידמן
בראיון שזכה למיליוני צפיות ביוטיוב אומרת ררד כי אביה בלם את המהפכה האיסלאמית באירן והציל את העולם הערבי והמוסלמי הסוני מהשתלטותו של משטר האייתולות * על החיים הטובים בילדותה - רכיבה על סוסים ושחייה משפחתית בנהר החידקל * "אבא היה מעניש את הבנים, אך היה תמיד סלחן ורחמן כלפינו הבנות"
לרשימה המלאה

ררד סדאם חוסיין, בתו של הדיקטטור העירקי, סיפרה בראיון שהעניקה לרשת "אל-ערביה" בדובאי על אביה והציגה אותו כגיבור שהציל את העולם הערבי מהאיום האירני. בראיון, שאת חלקו הראשון תוכלו למצוא משמאל, היא טענה כי ביחסיה האישיים עם אביה באו לידי ביטוי פניו האנושיות. בשלושת החלקים הבאים המובאים כאן, מביעה ררד את דעתה על לכידתו של אביה ותלייתו, ומעוררת סערה בעולם הערבי כשאינה פוסלת את האפשרות לשוב לעירק ולהשתתף בחיים הפוליטיים. מה אמרה על תלייתו? האם תירש את אביה? מה היו התגובות בעולם הערבי?
על חבל התלייה
ררד מספרת כי מעולם לא דמיינה שאביה יסיים כך את חייו. כאב לה מאוד לראות אותו בבור מחבואו, מוצא בידי הצבא האמריקני לבדיקות גופניות מול מצלמות, יחס ששום שבוי לא מקבל לטענתה. מבחינתה זו הייתה הצגה מבוימת של האמריקנים על-מנת להשפיל אותו ולהפחיד את יתר בכירי שלטון הבעת'. ררד אינה מצטערת שאביה נשאר במולדתו ולא ברח כמותה. לטענתה, הוא נותר שם כמו לוחם אמיתי שאינו נס מהמערכה. אומנם אביה שלט בעירק 36 שנה ובנה לטענתה קשרי כבוד עם מנהיגי העולם הערבי. לפני הפלישה לכוויית היו גם עם נסיכות זו יחסים טובים. עם זאת, בחרה שלא לנצל את קשריו של אביה ולא פנתה לעזרתם של מנהיגי מדינות ערב, מה שהיה פוגע לטענתה בכבודו.
היא עמדה בקשר רק עם הצלב האדום, שקישר אותה עם אביה הכלוא בעירק. המראיין שאל מה שלחה לאביה, והיא השיבה שהוא ביקש בעיקר סיגריות ובגדים לתאו בכלא. בית המשפט העירקי של אביה התנהל כמשחק מכור והוא מבחינתה לא חוקי. השופט קבע מראש את גזר הדין והכל היה בגדר הצגה. לדידה, "זהו בית משפט של הכיבוש", לא של העם העירקי. ררד סיפרה שהאמריקנים צנזרו את כל המכתבים שקיבלה מאביה מכלאו וחלקים רבים היו מושחרים וגם דפים שלמים היו חסרים (הוא נהג למספר את העמודים).
באמצע הראיון עם ררד, הוצג סרטון של הרגעים הדרמטיים מאולם בית הדין ב-2006. בית המשפט העירקי קרא את גזר הדין נגד סדאם וקבע כי יוצא להורג כפושע בתלייה ולא בידי כיתת יורים, כנהוג בענישת מנהיגים ואנשי צבא. סדאם התפרץ לדברי השופט וקרא: "תחי האומה ויחי העם! מי ייתן שיפלו משתפי הפעולה!". ררד הסבירה כי לא הייתה מזועזעת או מופתעת כלל. היא מסרבת לצפות בתמונות של התלייה. לגבי כתבי-הזיכרונות שכתב אביה בכלא, היא מספרת שביקשו ממנה בעבר שתפרסם אותם והיא סירבה. לטענתה, רוב הדברים הם על חיי היומיום בכלא, והוא כתב מעט מאוד על העבר. על כן, היא אינה בטוחה כי יש בכתבים עניין ציבורי.
לגבי הטענה כי אירן יזמה את ההוצאה להורג באופן ציני דווקא בחג הקורבן, אמרה שאין לכך חשיבות. בין אם האחראית לכך היא ארה"ב או אירן, מבחינתה חשוב שזה בוצע בידי כובשים ומשתפי פעולה. לטענתה, אביה מת כגיבור אמיץ וסרב לכסות את ראשו כשבוצע גזר הדין. ררד נשאלה האם יש לה תחושות נקמה והתחמקה מתשובה. היא רק אמרה שאינה מוכנה לעסוק בחיסול חשבונות. ברור לה שתליית אביה הייתה בגדר נקמה ולא משפט צדק. ררד הזכירה באותו הקשר את שליט לוב מעמר קדאפי (אח"כ מוסיפה: אללה ירחמו), שהומת באופן פראי בידי המון זועם. היא סיפרה שמשפחתו של קדאפי ניחמה אותה ובעבר אירחה אותה יפה בלוב ורחשה כבוד לאביה. התייחסותה לקדאפי מלמדת על תפיסתה, הרואה בדיקטטורים הערביים מנהיגים חיוביים משום שהביאו ליציבות בארצם, והפלתם פגעה בחיי האזרחים במזרח התיכון.

"הירושה הרוחנית"

ררד סיפרה שעורך דין מטעמה דאג להסדרי הקבורה של אביה, והוא נטמן באזור אל-עוג'ה, קרוב לשני אחיה, עודיי וקוסיי. כשנשאלה על הירושה שקיבלה מאביה, התחמקה והשיבה כי היא לא הייתה חומרית אלא ערכית. לטענתה ירשה את ערכי אביה - אהבת האדם ויראת האל (אירוני למדי כשמדובר בדיקטטור שהוציא להורג עשרות אלפים). לטענתה, היום בעולם הערבי בכלל ובארצות המפרץ בפרט מעריכים את מפעלו של אביה, שהיה "השריון המבוצר" שלהם מפני האיום האירני והיום בהיעדרו הם משחק בידיהם. המראיין לא מניח ושואל שוב על נושא הרכוש של אביה, כמו הארמונות שלו והקלצ'ניקוב המצופה זהב שהיה בבעלותו, אולם היא עומדת על סירובה להשיב אם קיבלה משהו. ידוע שררד זוכה לתמיכה ומקבלת מגורים למשפחתה מבית המלוכה הירדני. בראיון היא מודה לעם הירדני ולמלך על האירוח המכובד ועל התמיכה בה ובמשפחתה.
מפלגת הבעת' מתה יחד עם סדאם?
נזכיר כי מפלגת הבעת' אינה חוקית בעירק כיום. מדובר במפלגה חילונית שדגלה באיחוד העולם הערבי (ללא הבדלי דת או עדה), בשחרור מהשפעת המערב ובסוציאליזם. שני סניפים של הבעת' תפסו את השלטון, בסוריה ובעירק, אך היו עוינים זה לזה. בכירי הבעת' העירקי, בהם סדאם חוסיין, היו בעיקר ערבים מהזרם הסוני כשרוב העירקים (כ-60%) הם מוסלמים שיעים.
"האם עם מותו של סדאם גם מתה מפלגת הבעת'?" - נשאלה ררד, והשיבה כי עדיין יש למפלגה פופולריות רבה ורעיון הבעת' עדיין נושם ופועם. לגבי מנהיג הבעת' העירקי אחרי מות אביה, עזת אבראהים א-דורי (סגנו של סדאם שלא נתפס בידי האמריקנים, סייע לקידומו של ארגון דאעש ומת ב-2020), סיפרה ררד שהיה קרוב מאוד לאביה וגם היה קשר קרוב בין שתי המשפחות. כמו בחלקים הקודמים של הראיון, משתדלת ררד לנפץ את התדמית הקשוחה של אביה. היא מספרת כי בשנות ה-90 כאשר א-דורי חלה, הופתע הצוות הרפואי לראות את אביה אוחז בידו ומביע רגשות באופן מוחצן.
ררד נשאלה לגבי האפשרות שתירש את אביה בהנהגת הבעת', ואמרה כי אינה מעורבת בפעילות המפלגה ואין לה את הניסיון המתאים לכך. ררד ביטלה שמועות, לפיהן קיים יורש סודי והפריחה את השמועות על בן נוסף שלישי של סדאם (מלבד עודיי וקוסיי) או בדבר אחיין (בנו של קוסיי) שכביכול יש לה. היא מסבירה שעיקר ענייניה בחיים בטיפול בילדיה וביתה ובמפגשים חברתיים. אם נוצר הרושם שאין לררד שאיפות פוליטיות, הרי שבהמשך היא סותרת את עצמה.
מבוקשת על-ידי האינטרפול
המראיין הזכיר שממשלת עירק הפיצה באינטרפול את שמה עם עוד 59 מבוקשים באשמת תמיכה בטרור. היא השיבה שזה המחיר שהיא משלמת על ניסיונה להגן על אביה. ררד מתעקשת שמעולם לא תמכה בארגון לא חוקי או ארגון טרור ואף גינתה פיגועים נגד אזרחים וגם נגד הצבא האמריקני בעירק. היא אינה מודאגת מנסיעה בעולם הערבי, שם לדבריה לא מתייחסים לרשימת המבוקשים העירקית. היא אכן הייתה בהרבה מדינות ערביות בשנים האחרונות והאינטרפול מודע לעובדה שההאשמה נגדה נגועה באינטרסים פוליטית.
מעורבת בפוליטיקה העירקית? "הכל אפשרי"
המראיין שאל האם יש ממשלת צללים מחוץ לעירק הקשורה למשפחתה, והיא השיבה בזהירות: "הכל אפשרי בשלב בו אנו נמצאים במצב הפוליטי בעירק", ולא הסכימה להוסיף. יש לררד חשבון בטוויטר המשמש כשופר לדעותיה. שם היא מתייחסת למה שקורה בעירק או בעולם הערבי. לטענתה, היא חוששת שאם תתבטא באמצעי התקשורת יעוותו או יסלפו את דבריה.
ררד נשאלה מה היא מאחלת לעירק מולדתה, והשיבה: "אני מקווה שתהיה יציבות באזור שזה הדבר החשוב ביותר".

תגובות סוערות בעירק: "אישיות בלתי רצויה"

אחרי 10 שנים שלא הופיעה בתקשורת, עורר הראיון עם ררד חוסיין ביקורת בתקשורת הערבית. התגובות היו קיצוניות, בעד ונגד. השיח הציבורי על נושא דמותו של סדאם חוסיין התעורר מחדש בעקבות הראיון. במישור הפוליטי, התארגנה קבוצת "ועדת השהידים" בפרלמנט העירקי, ופנתה לרשת אל-ערביה בדרישה לא לשדר ראיון עם מי שהיא מחשיבה כבתו של פושע ורוצח המונים. המנהיג השיעי העירקי הבולט מוקתדא צדר הכריז השבוע כי ררד היא אישיות בלתי רצויה בעירק, וכי "אין שום מקום היום לבעת' של סדאם בארצנו. לא שכחנו את הרציחות ההמוניות שביצע, את קטיעת האיברים והוצאות להורג של חכמי דת (השיעים)".
הרשתות החברתיות סערו אחרי כל אחד מששת חלקי הראיון. בתקשורת הערבית התראיינו פרשנים ערביים רבים בנושא. מתנגדיה של ררד שאלו האם זה מקרי שהיא בחרה להתראיין דווקא כעת, כשהמצב הביטחוני והכלכלי בעירק כל כך גרועים. הם גם הביעו תמיהה כיצד יכולה ררד להתגאות באביה, אחרי שרצח את בעלה. רובם ביקרו את התעלמותה הבולטת של ררד מהפשעים שביצע אביה בעירק, בעיקר נגד השיעים והכורדים ומרדיפת מתנגדיו באכזריות כה רבה. באולפני הרשתות הערביות הגדולות, נערכו דיונים האם קיימת סכנה שפעילי הבעת' בעירק ינצלו את הפופולריות של ררד, על-מנת לנסות ולחזור לשלטון בבחירות הבאות בעירק או באמצעים אלימים. אנשי תקשורת אחרים טענו כי האפשרות הזו אינה קיימת והזהירו כי מדובר בתעמולה של מפלגות פרו-אירניות לשם הפחדת הציבור. תומכי סדאם חוזרים על הטענה כי הפלת משטרו לא הפכה את עירק לגן עדן. נהפוך הוא, המצב הכלכלי רק הידרדר. עירק נכבשה בידי צבא ארה"ב ומאוחר יותר (אחרי פינוי רוב החיילים האמריקנים) השתלטה עליה אירן. עירק של סדאם הייתה מאוחדת ולא הייתה בסכנת פירוק כשם שהיא כיום (שיעים במזרח, סונים במערב וכורדים בצפון).
יש לתת את הדעת לעובדה שררד בחרה להתראיין לערוץ הנמצא בבעלותה של סעודיה ובאולפן השוכן באמירויות. מדובר בשתי מדינות העומדות בחזית המאבק נגד אירן. יש להניח כי רוב האהדה בעולם הערבי לררד סדאם אינה נובעת מגעגועים לאביה, הרי רוב הדור הצעיר לא זכה להכיר אותו. האמפטיה כלפי בתו של הדיקטטור נובעת בעיקר מהחשש בעולם הערבי הסוני מהאיום האירני.

לניוזלטר של ד"ר ירון פרידמן "השבוע במזרח התיכון" (אוניברסיטת חיפה) הצטרפו כאן
תאריך:  25/02/2021   |   עודכן:  25/02/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"לא פוסלת חזרה לפוליטיקה של עירק"
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
יוני בן-מנחם
הרש"פ שיגרה מכתב לממשל ביידן שבו היא מסבירה את השתתפות תנועת חמאס בבחירות אך היא מסתירה את העובדה כי מדובר בארגון טרור הדוגל בהשמדת ישראל. יו"ר הרש"פ מנסה "להכשיר את השרץ" ולהשיג לגיטימציה אמריקנית לחמאס כשותף פוליטי של הרש"פ הרשאי להשתתף בבחירות למרות שהסכמי אוסלו אוסרים השתתפות בבחירות של ארגוני טרור
יוני בן-מנחם
ארגוני זכויות אדם בעולם קוראים לנשיא ג'ו ביידן לפעול לשחרורה של הנסיכה שיח'ה לטיפה, בתו של שליט דובאי, שנחטפה על-ידי אביה ומוחזקת בניגוד לרצונה. האו"ם דורש מאיחוד האמירויות לשחררה או לספק הוכחות כי היא עדיין בחיים
איתמר לוין
גארדיאן מנתח את הודעות הממשל בנוגע לסעודיה: האם הוא רוצה שהמלך יחליף את יורשו, או שמדובר רק בהתרחקות מהאחראי לרצח חאשוקג'י
יוני בן-מנחם
המורדים החות'ים בתימן, הנאמנים לאירן, הגבירו את ההתקפות על סעודיה למרות הודעת הנשיא ביידן על רצונו להפסיק את המלחמה בתימן וביטול סיווג החות'ים כארגון טרור. החות'ים הציעו הפסקת אש ושליח האו"ם מנסה לקדם יוזמת שלום שתביא ליציבות בתימן, סעודיה תאלץ כנראה להסכים למהלך מדיני שיפסיק את המלחמה
שאול מנשה
"המאבק הפלשתיני-ישראלי מצטמצם לשני הצדדים על בעיות שאפשר לפתור אותן על-ידי מו"מ ישיר    המאבק הפך להיות פלשתיני-ישראלי, לכן, נרמול היחסים עם ישראל לא עוד טאבו או כפירה, הוא הכרח להתמודדות נגד אויב עדתי ששואף להתפשט, שהוא אירן"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il