X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
הישגים וכשלונות של יורש העצר הסעודי [צילום: עאמר נביל/AP]
סיכום חצי עשור למוחמד בן סלמאן
אויבה המושבע של אירן
מוחמד בן סלמאן יכול להיחשב כרפורמטור מתון בתחומים מסוימים אך הוא אינו אדם נאור. ערכיו רחוקים מאוד מהתרבות המערבית. בן סלמאן לא שינה את מערכת המשפט החשוכה בסעודיה, הכוללת הוצאות להורג בירי או בעריפת ראשים בכיכרות לרוצחים, טרוריסטים, אנסים וסוחרי סמים
[צילום: עאמר נביל/AP]

מוחמד בן סלמאן, יורש העצר הסעודי בן ה-35, נמצא על הכוונת של המשטר האמריקני החדש בגלל הפרתן של זכויות אדם ובעיקר בגלל פרשת חיסול העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י. מלך סעודיה סלמאן בן עבד אל-עזיז אאל סעוד כבר בן 85 ובריאותו רופפת. בנו מוחמד בן סלמאן יכול בהחלט להפוך למלך סעודיה בטווח הקרוב. מיהו יורש העצר של הממלכה הסעודית? מה רוצה ממנו הממשל האמריקני? ומה יחסו לישראל?
צעיר בעולם של זקנים
מוחמד בן סלמאן שונה מהנוף הפוליטי שאפיין את הממלכה הסעודית בעשורים האחרונים. מנהיגי הממלכה היו זקנים והוא צעיר מאוד גם ביחס ליתר מנהיגי העולם. הוא אומנם חסר ניסיון, אך מלא יוזמה ואנרגיה. על כן, הוא צבר מעריצים רבים בקרב הדור הצעיר וגם לא מעט אויבים בקרב השמרנים בממלכה.
בן סלמאן נשוי לאישה אחת (בת דודתו), בניגוד לאביו שנשא מספר נשים, והוא אב לארבעה ילדים. אחרי שסיים תואר במשפטים באוניברסיטת המלך סעוד, שימש החל ב-2009 יועץ וראש לשכתו של אביו סלמאן, עוד מהתקופה בה כיהן כמושל מחוז הבירה ריאד.
מוחמד בן סלמאן הוא נהנתן וחי חיים ראוותנים. רכושו נאמד ביותר משלושה מיליארד דולר. הוא קנה לעצמו ב-2015 יאכטה ב-500 מיליוני דולרים וארמון בצרפת ב-300 מיליון. בשיאה של המלחמה בתימן מצא לנכון לצאת לחופשה מפנקת באיים המלדיביים. לפי פרסומים שונים, ארגן שם מסיבת תענוגות בזבזנית, שהסתיימה רק כאשר האירנים חשפו את האירוע.
המלחמה בתימן
כאשר סלמאן מונה ב-2015 למלך סעודיה, הוא מינה את בנו לשר ביטחון, למרות שמוחמד בן סלמאן היה חסר ניסיון או רקע צבאי. עם כניסתו לתפקיד, היה צריך להתמודד עם איומים פנימיים וחיצוניים, בעיקר אויבים שיעים פרו-אירנים (סעודיה מדינה סונית שמרנית). השתלטותם של השיעים החות'ים על תימן היוותה איום על ציר מעבר ספינות הנפט, העורק הכלכלי העיקרי של סעודיה. בן סלמאן הצליח להקים קואליציה ערבית של כעשר מדינות. הוא קיווה שזו תהיה מלחמת בזק שתשיב את תימן לשליטת נאמנו הסוני התימני עבד רבו מנצור האדי. ראשית המבצע הסעודי "סופת הנחישות" אומנם הוכתר בהצלחה והחות'ים נסוגו מבירת הדרום עדן. אולם משימת חיסול ארגון החות'ים הנתמכים בידי אירן נכשל והמלחמה התארכה. היא עלתה למשק הסעודי מיליארדי דולרים והביאה להרג של אלפי אזרחים תימניים, לעוני ולרעב.
ככלל, בן סלמאן רואה עצמו כאחראי למאבק נגד כל שלוחותיה של אירן בעולם הערבי. הוא הצהיר כי חיזבאללה ארגון טרור המאיים על שלומה של לבנון והביע נכונות להשלים עם משטרו של בשאר אל-אסד בסוריה בחסות רוסית, בתנאי שאירן תפנה את כוחותיה מהמדינה.
מלבד סמכות צבאית, העניק לו אביו גם סמכות כלכלית עליונה בממלכה, כאחראי עראמקו, חברת הנפט הסעודית רבת העוצמה. למעשה, מעולם בתולדות הממלכה הסעודית לא רוכז כל כך הרבה כוח בידיו של יורש עצר, כמו במקרה של בן סלמאן.
עוד בראשית כהונתו ב-2015, העז בן סלמאן להעביר ביקורת פומבית על נשיא ארה"ב ברק אובמה, נוכח מוכנותו של הנשיא האמריקני להגיע להסכם הגרעין עם אירן. באותה שנה יזם בן סלמאן ברית של 34 ארצות לשיתוף פעולה נגד הטרור, בעיקר נגד דאעש ומיליציות טרור אירניות. בן סלמאן אף נאבק נגד האיום הפנימי והוציא להורג עשרות מתנגדי שלטון, בראשם השיח' השיעי נמר אל-נמר. הוצאתו להורג הביאה לשיאו של המתח בין סעודיה לאירן.
הופך ליורש העצר
ב-2017 ביטל המלך סלמאן את מינוי אחיינו, מחמד בן נאיף, ומינה את בנו מחמד בן סלמאן ליורש העצר. אין לשלול את האפשרות, כי מחמד בן סלמאן השאפתן שכנע את אביו לעשות צעד זה.
לפי התבטאויותיו של בן סלמאן, הוא מעוניין להפוך את סעודיה למובילת "האיסלאם המתון והפתוח לעולם", בניגוד למסורת אנשי הדת הוהאבית המחמירה. נזכיר, כי בסעודיה מונהגת האסכולה הדתית החנבלית, הנוקשה והמחמירה ביותר מבין ארבע האסכולות באיסלאם. את כוונותיו ביטא בן סלמאן גם במעשים. ב-2016 הקים בסעודיה את מנהלת הבידור, האחראית לעידוד התיירות, התרבות והבידור (מוזיקה, קולנוע ותיאטרון). ב-2017 צמצם את סמכויות משטרת הדת. בן סלמאן אפשר להכניס לסעודיה מופעי בידור, אומנות ותחרויות ספורט בינלאומיות, כגון פורמולה וראלי דקאר. ב-2018 נפתח הקולנוע הראשון בממלכה אחרי 35 שנה. ככלל, פעל בן סלמאן למאבק בזרמי דת קיצוניים בסעודיה, ה"צַחְוּהַ" (ההתעוררות הדתית), שרבים מהם הושפעו לטענתו מהאידיאולוגיה של תנועת האחים המוסלמים. ב-2017 אמר בן סלמאן בראיון כי 70% מהסעודים הם צעירים וכי יש להיאבק בגורמים קיצוניים שהשתלטו על החינוך בממלכה. ב-2017 ייסד את "המרכז למאבק רעיוני" בריאד, המשמש כמרכז למאבק במחשבה הקנאית ועידוד הדו-קיום בין בני כל הדתות.
קידום מעמד האישה
בן סלמאן ללא ספק קידם את מעמדה של האישה הסעודית. לראשונה בהיסטוריה של סעודיה מינה אישה לתפקיד יו"ר הבורסה ב-2017 ואישר לנשים לפתוח עסקים ללא אישור מבעליהן ב-2018. ביוזמתו, הותר לנשים לנסוע לחו"ל אחרי גיל 21 ללא אישור בעליהן. הוא מינה את רימא בנת בנדר להיות שגרירת סעודיה בארה"ב. זו הייתה הפעם הראשונה בהיסטוריה שאישה סעודית מילאה תפקיד כה רם בפוליטיקה בממלכה.
ב-2018 הותר לאישה הסעודית לנהוג ולהיכנס לאצטדיוני ספורט. סעודיה החלה לעודד את הנשים לצאת מהבית, ללמוד ולעבוד, זאת במסגרת מאמציו של בן סלמאן להוציא את הסעודים לשוק העבודה. בניגוד למסורת בממלכה, ביטל בן סלמאן בהדרגה את חוקי הבעלות המוחלטת שהייתה לגבר הסעודי על אשתו (או נשותיו) והיא קיבלה זכות חזקה על ילדיה.
חזון כלכלי מרחיק לכת
בן סלמאן הצהיר ב-2016 על מדיניות "חזון 2030" לפיו תשתחרר הממלכה מתלות בנפט על-ידי הפרטת הכלכלה ובאמצעות מיזמים כלכליים גדולים. ב-2017 הצהיר על הקמתו של מיזם עיר העתיד "ניאום" בהשקעה אדירה של 500 מיליארדי דולרים. הפרויקט כלל גם את הקמתה של מעין ריוויירה סעודית – אזור תיירותי מפותח לאורך הים האדום. מיקום המיזם האדיר בצפון הממלכה קרוב לאילת, טומן בחובו פוטנציאל לשיתוף פעולה עם ירדן ומצרים ובעתיד גם עם ישראל.
כישלונות ואכזריות
בשנת 2017 האשים בן סלמאן את בת בריתו קטר בתמיכה בטרור, אחרי שהעזה לפתוח בדיאלוג עם אירן. בן סלמאן גייס מספר בנות ברית במטרה לנתק את קשריהן עם נסיכות קטר ולהטיל עליה מצור כלכלי. אולם קטר עמדה יציבה בפני המצור. לפני כחודש נכנעה סעודיה והתפייסה עם קטר מבלי שזו התחייבה לשנות את מדיניותה.
בנובמבר 2017 לחץ בן סלמאן על סעד אל-חרירי בזמן ביקורו בסעודיה, להכריז על התפטרותו כמחאה על ההשפעה האירנית בארצו באמצעות חיזבאללה. אולם חרירי חזר לתפקידו עם שובו ללבנון ושליטת חיזבאללה על לבנון נותרה ללא שינוי.
באוקטובר 2018 הואשם בן סלמאן כי נתן הוראה לחטוף ולחסל את העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י, שהרבה לבקר את סגנון משטרו, בעת שביקר בקונסוליה הסעודית באיסטנבול. החשד נפל על יורש העצר, שכבר צבר מוניטין של מנהיג חם מזג ואכזר. לפני המקרה פרסם בן סלמאן צווי מעצר נגד נסיכים מתחרים בסעודיה, אותם האשים בשחיתות ובניסיונות הדחה. הוא אף אישר עשרות הוצאות להורג כנגד מתנגדי המשטר ומי שהחשיב לטרוריסטים בממלכה. לדוגמה, כשנה לפני חיסול חאשוקג'י הורה לאסור 200 נסיכים ואנשי עסקים ולהחזיקם במעצר בית במלון ריץ בריאד, כצעד אזהרה למתנגדיו הפוטנציאליים.
חיסול חאשוקג'י הסב את תשומת הלב של התקשורת העולמית להפרות סדרתיות של זכויות אדם על-ידי בן סלמאן. פרשנים בעולם הערבי סבורים, כי בן סלמאן פועל כשליט אבסולוטי בסגנון המושפע מידידו ומושא הערצתו, יורש העצר הכל-יכול של האמירויות מחמד בן זאיד.
יחס חיובי לישראל, עוינות לטורקיה ולאחים המוסלמים
אמנם בן סלמאן לא עשה את צעד ה"תַטְבִּיע" (הנורמליזציה) של האמירויות כלפי ישראל, אך הצהיר בראיון ל"אטלנטיק" האמריקני באפריל 2018 כי הוא תומך בעקרון שתי המדינות וכי "גם לפלשתינים וגם לישראלים יש זכות למדינה". עוד הוסיף כי "יש אינטרסים משותפים רבים בין סעודיה וישראל". למעשה, עמדתו בסוגיה הפלשתינית אינה שונה מהעמדה הרשמית של הממלכה בשני העשורים האחרונים. לפי עמדה זו, קיום יחסים עם ישראל מותנה בפתרון הסוגיה הפלשתינית. אין להוציא מן הכלל את האפשרות לפיה הוא דבק בעמדה זו מתוך נאמנות לאביו והיא עשויה להשתנות אחרי מותו.
בן סלמאן תומך במשטרו של עבד אל-פתאח א-סיסי במצרים ובמאבקו נגד האחים המוסלמים. לסעודיה ולמצרים אויב משותף בדמותה של טורקיה, התומכת העיקרית ב"אחים". ב-2018 תקף בן סלמאן מילולית את טורקיה ואמר כי היא אחת הצלעות ב"משולש הרשע" הכולל את אירן והאחים המוסלמים. בעוד שתנועת האחים המוסלמים הוכרזה כבר ב-2014 כארגון טרור, לפני כשנה קבעו חכמי דת סעודים כי השתייכות לתנועה עומדת בסתירה לדת איסלאם.
הישגים בשנים האחרונות: יחסים בינלאומיים, מאבק בשחיתות, אנרגיה חלופית
מחמד בן סלמאן ניהל קשרים דיפלומטיים ענפים מגוונים וערך מסעות בעולם. הוא שמר על קשרים טובים עם מנהיגי ארה"ב ואירופה ובמקביל גם עם רוסיה וסין. הוא הידק את קשריה של הממלכה עם מדינות "הציר המתון" בעולם הסוני: מצרים, ירדן, תוניסיה ומרוקו. בנוסף, ניהל יחסים חמים עם פקיסטן. בן סלמאן איים על אירן כי אם תייצר פצצת אטום תשיג גם סעודיה את הפצצה בסיוע פקיסטן, המדינה המוסלמית היחידה בעלת יכולת גרעינית.
בראשית 2018 התגאה בן סלמאן כי השיב מיליארדים לקופת המדינה על-ידי מלחמה בשחיתות. מכון Transparency International הגוף המוביל בעולם למאבק בשחיתות אכן אישר ב-2019 כי חלה ירידה משמעותית בשחיתות בסעודיה. באותה שנה ערך בן סלמאן סיור בעולם, כולל ארה"ב שבה פגש את הנשיא דונלד טראמפ אצלו התקבל בחום. עמדתו הנוקשה של טראמפ כלפי אירן וביטול הסכם הגרעין התקבלו באנחת רווחה בממלכה. גם מעגל העסקים בין ארה"ב לסעודיה התרחב משמעותית עם כניסתו של הנשיא טראמפ לבית הלבן.
ב-2018 ייסד בן סלמאן את קו הרכבת העצומה והמהירה בין מכה לאל-מדינה ובאותה שנה גם הכריז על כוונת הממלכה להקים ב-20 השנה הקרובות 16 כורים להפקת אנרגיה גרעינית. במקביל, יזם מיזם לייצור אנרגית שמש. שני מקורות האנרגיה הללו אמורים להחליף את הנפט בעתיד. ב-2019 יזם חוק המאפשר לאנשי עסקים המשקיעים בסעודיה לקבל אישור שהייה ממושך בממלכה.
סיפור הצלחה?
מחמד בן סלמאן יכול להיחשב כרפורמטור מתון בתחומים מסוימים אך הוא אינו אדם נאור. ערכיו רחוקים מאוד מהתרבות המערבית. בן סלמאן לא שינה את מערכת המשפט החשוכה בסעודיה, הכוללת הוצאות להורג בירי או בעריפת ראשים בכיכרות לרוצחים, טרוריסטים, אנסים וסוחרי סמים. הענישה הזו מיושמת בפומבי גם כלפי מי שנחשב "מֻרְתַד" (מי שעזב את האיסלאם), הומואים ואף מכשפים. עונשי השריעה בממלכה כוללים עונשי סקילה באבנים נגד נואפים וקטיעת יד לגנבים. אומנם בשנה שעברה ביטל בן סלמאן את הענישה בהלקאה בשוט ואת עונש המוות לקטינים, אולם סעודיה מחמירה יותר בענישה מרוב מדינות המזרח התיכון.
להסתבכות עם החות'ים לא נראה פתרון באופק, והם עדיין שולטים בבירת תימן צנעא. בספטמבר 2019 נדהם בן סלמאן מעוצמת המתקפה שביצעו החות'ים על מתקני הנפט של עראמקו, באמצעות כטב"מים אירניים. המתקפה הוכיחה עד כמה חשופים נכסיה הכלכליים של הממלכה.
צילה של פרשת רצח חאשוקג'י עדיין נוכח. כבר ב-2018 מצא ה-FBI קשר בין יורש העצר הסעודי ורצח חאשוקג'י. הקונגרס האמריקני פרסם החודש את מסקנותיו בדבר אחריותו של בן סלמאן לרצח חאשקג'י, אך הטיל עיצומים רק על מקורביו ולא ישירות על יורש העצר. ממשל ביידן מודע לעובדה שבן סלמאן עומד כיום בראש הציר הסוני המתון מול אירן והטרור האיסלאמי ומוליך את סעודיה בהדרגה, באיטיות ובזהירות לשינוי. אולם וושינגטון מעוניינת לאותת למי שעשוי להיות מלך סעודיה בקרוב, כי יחסיו הקרובים עם ארה"ב אינם מאפשרים לו לעבור על החוק הבינלאומי (כגון חיסול עיתונאי בארץ זרה) וכי ישנם קווים אדומים לתמיכה האמריקנית.
לשאלה האם בן סלמאן, שר הביטחון הצעיר בעולם, הוא סיפור הצלחה, קשה להשיב. מאזן כישלונותיו הצלחותיו די שקול. בין הכישלונות הבולטים ההסתבכות בתימן, רצח חאשוקג'י (בו הוא כנראה מעורב) והמצור על קטר. ההצלחות העיקריות הן בקידום מעמד האישה, במיזמים כלכליים ועסקיים, בבלימת השתלטות החות'ים על עדן ובהידוק הקשרים הדיפלומטיים עם מנהיגי העולם. אולי הישג החשוב ביותר של בן סלמאן, מבחינתה של ישראל, הוא עמידתו בראש קואליציה של מדינות ערביות נגד האיום האירני. עמדתו הבלתי מתפשרת של בן סלמאן נגד משטר האייתולות והפרויקטים הכלכליים האדירים אותם הוא מוביל, טומנים בחובם פוטנציאל לשיתוף פעולה ביטחוני וכלכלי עם ישראל אם וכאשר יתפוס את כס המלוכה.

תאריך:  06/03/2021   |   עודכן:  06/03/2021
+חיזבאללה שוב נוטל סיכונים
09:33 06/03/21  |  יורם שוייצר, אורנה מזרחי   |   לרשימה המלאה

לאחר איפוק בן מספר חודשים, הארגון מנסה לפגוע בישראל - מתוך הנחה שהיא אינה פנויה לנהל מערכה מלאה  ▪  לישראל מומלץ לערב את ממשל ביידן בנעשה בלבנון

ביקורת ציבורית גוברת [צילום: חסן עמאר, AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אויבה המושבע של אירן
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מה לא בסדר?
פלג א  |  6/03/21 13:02
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
יורם שוייצר, אורנה מזרחי
לאחר איפוק בן מספר חודשים, הארגון מנסה לפגוע בישראל - מתוך הנחה שהיא אינה פנויה לנהל מערכה מלאה    לישראל מומלץ לערב את ממשל ביידן בנעשה בלבנון
איתמר לוין
הסנאטור כריס מרפי, חבר ועדת החוץ, טוען במאמר ב-Foreign Affairs שארה"ב צריכה לאתחל מחדש את יחסיה עם מדינות המפרץ הפרסי: פחות נשק ויותר דיפלומטיה, דגש על זכויות אדם ועידוד רפורמות פוליטיות    מרפי מדגיש שיש לשמר את שיתוף הפעולה הביטחוני, וסבור שלמדינות המפרץ אין חלופה רוסית או סינית לעוצמה האמריקנית
איתמר לוין
אנשי שמאל טוענים שיש להעניש את האחראי לרצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י; וושינגטון פוסט מסביר מהם השיקולים הגורמים לממשל להימנע מכך
איתמר לוין
הגיע למסקנה שצעדים ממשיים - כמו הליכים פליליים נגד יורש העצר הסעודי או מניעת כניסתו לארה"ב - יפגעו בצורה קשה מדי ביחסים עם סעודיה שהיא בת ברית חיונית    משרד החוץ הכריז על "צו חאשוקג'י" - נוהל שיאפשר למנוע את כניסתם של מי שמעורבים ברדיפת מתנגדי משטר בחו"ל    הנוהל הוחל על 76 סעודים ובהמשך צפויה ארה"ב להפעיל אותו נגד רוסיה, סין וטורקיה
ד"ר חי איתן כהן ינרוג'ק, ד"ר יונתן ספייר
כדי לקדם את חלומותיו על שחזור האימפריה מבלי לעורר ביקורת פנימית ובדרך בה יוכל להתחמק מהסתבכויות בינלאומיות, הקים ארדואן מיליציות פרטיות העושות את דברו ברחבי המזרח התיכון    במרכזן עומדים קצינים איסלאמיסטים והן מבוססות על מגויסים מבין הפליטים הסורים    לפעולות אלו יש חלק מרכזי בערעור היציבות האיזורית ולכן המערב חייב לבלום את נשיא טורקיה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il