X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
בית סלוצקין [צילום: באדיבות ארכיון העיר רחובות]
סיפורו של בית סלוצקין ברחובות
בעשור הראשון של המאה ה-20 נבנו ברחוב "מנוחה ונחלה" במושבה רחובות מספר בתים מפוארים שבלטו בהשוואה לבתי המושבה ועל כן כונה רחוב זה "רחוב המיליונרים" אחד מבתים אלה הוא בית אלעזר סלוצקין (רח' מנוחה ונחלה מס' 60) שהוקם ב-1908 - בית מרשים שמאחוריו עבר היסטורי מפואר הקיים עד היום
בית סלוצקין רחובות [צילום: יהודית גרעין-כל]

פנים בית סלוצקין [צילום: יהודית גרעין-כל]

בית סלוצקין [צילום: יהודית גרעין-כל]

ר' אלעזר (לזר) משה סלוצקין, נדבן ואיש עסקים יליד 1868, בן למשפחה יהודית אדוקה ממחוז מוהילב ברוסיה, עזב ב-1892 בהיותו בן 24 את רוסיה במטרה להגיע לארץ ישראל, אך בהגיעו לנמל יפו לא הורשה על-ידי השלטונות העות'מאניים לרדת לחוף. הוא היגר לבסוף לאוסטרליה, השתקע בעיר מלבורן, הקים שם מפעל בגדים משגשג ועשה חייל והון בעסקיו. במלבורן נשא לאישה את רוז, בתו של פיליפ בלשקי. לאלעזר ורעייתו רוז נולדו ילדים.
סלוצקין בונה ביתו ברחובות
ב-1908 מגיע אלעזר סלוצקין עם משפחתו לביקור בארץ. הוריו, אריה ליב ופרומה סלוצקין עלו לארץ מספר שנים לפניו ב-1897 והשתקעו בשכונת נווה שלום מחוץ ליפו. אלעזר סלוצקין התגורר בעת שביקר בארץ בבית משפחת אחותו לאה קוק, אשתו של שאול חנא קוק איש עסקים ופעיל ציבור, אחיו של הרב אברהם יצחק הכהן מי שהיה לימים הרב הראשי לארץ ישראל.
סלוצקין בחר לבנות את ביתו בארץ במושבה רחובות. הוא רכש מספר חלקות בצפון המושבה ועליהם נטע מטעי שקדים ועל חלקה נוספת שרכש במושבה רחובות בנה את ביתו. בית אלעזר סלוצקין נבנה בשנים 1910-1908. הבית נבנה מאבן כורכר כמקובל בתקופה ההיא והיה בית מפואר ורחב ידיים. הוא עוטר באלמנטים יצוקים ורצפות מצוירות ובציורי קיר מרהיבים. אל פתח הבית מוליכים 15 מדרגות.
יש הטוענים כי מספר המדרגות 15 הוא לא מקרי ובא לסמל את 15 המזמורים שבספר תהילים. בנוסף, הבית כלל ארבעה פתחים ויש הטוענים כי הדבר הוא כנגד ארבע רוחות השמיים כמו באוהל אברהם אבינו. ותיקי המושבה מספרים כי לבית הייתה גינה מרשימה, מהיפות שבגינות המושבה. במרכזה הייתה בריכת דגי זהב. דפנות שבילי הגן ודפנות הבריכה שובצו צדפים.
משפחת אלעזר סלוצקין מגורשת לאלכסנדריה
בשנת 1914, עם תחילת מלחמת העולם הראשונה, בעלי נתינות זרה מארץ ישראל נאלצו להתעת'מן או לעזוב את הארץ בפקודת השלטון העות'מאני. אלפים גורשו למצרים ובינהם משפחת אלעזר ורוז סלוצקין שעברה ב-1914 לאלכסנדריה שבמצרים ומשם עברה לאוסטרליה. בשהותו באלכסנדריה הקים סלוצקין מפעל לטקסטיל וסייע רבות לאנשי הקהילה היהודית במקום. הטורקים השתלטו על הבית המפואר של המשפחה ברחובות שהתפנה, ובמבנה התגוררו קצינים טורקים.
הבית משמש מפקדתו של הגנרל שובל
ב-14 בנובמבר 1917, שבועיים אחרי שכבש עם חייליו-פרשיו את באר שבע, נכנס הגנרל הנרי שובל, מפקד הפרשים האוסטרליים והניו-זילנדים (אנז"ק), עם כוחותיו למושבה רחובות ושיחרר אותה מעול הטורקים. ימים ספורים לאחר מכן הגנרל האוסטרלי קבע בבית סלוצקין את מפקדתו ואת ביתו. מספרים כי נהנה לעבוד בגינת הבית ולרכוב על סוסו בשדות סביב הבית. הגנרל שובל טיפח קשרים חמים עם אנשי המושבה.
יחסיו של שובל עם בני המושבה היו טובים מאוד וחייליו גילו יחס ידידותי כלפי בני המקום. חיילי אנזא"ק השתתפו במסיבות עם אנשי המושבה ובאירועי וחגיגות המושבה. הגנרל ארגן תחרויות ספורט ומרוצים בהם נטלו חלק גם אנשי המושבה . ב-27 בינואר 1918 הוזמן הגנרל הנרי שובל לחגיגת ט"ו בשבט בבית העם של רחובות והתכבד בנטיעת עץ זית במושבה. הנרי שובל וחייליו חיילי אנזא"ק חנו שהו במושבה רחובות במשך כחמישה חודשים ובסוף אפריל 1918 עזבו את המושבה בדרכם לדמשק.
לאחר מלחמת העולם הראשונה ועד שנת 1938 משפחת אלעזר ורוז סלוצקין וילדיהם נהגו להגיע מאוסטרליה לביתם לכמה חודשים בשנה והוא שימש כבית נופש למשפחה. אלעזר סלוצקין נפטר ב-29 בספטמבר 1945, בגיל 77 אשתו רוז נפטרה כשבועיים אחריו ב-11 באוקטובר 1945, הם נקברו בהר הזיתים בירושלים, זו לצד זה.
עמדת הגנה ותצפית
במאורעות תרפ"א, 1921,שימש בית סלוצקין, שהיה בשעתו הבית הקיצוני בצפון המושבה, ניצב על גבעה נשאת המשקיפה על הפרדסים בגבול רחובות-רמלה, כעמדת הגנה ותצפית של ארגון ההגנה. הייתה זו אחת מכמה עמדות תצפית והגנה שהוקמו על-ידי ארגון ההגנה בשנים אלה במבואותיה של המושבה, מחשש להתקפות של פורעים ערבים מכיוון רמלה לוד וממקומות נוספים.
הבית שימש עמדת הגנה ותצפית גם במאורעות תרפ"ט (1929) ובמאורעות תרצ"ו-תרצ"ט (1939-1936). במאורעות 1929 פעלה על גג הבית תחנת איתות ששירתה את כל יישובי הסביבה. בשנות ה-40 שימש הבית מק"ל (מקום לימוד, שם כיסוי למקום אימון) של הגדנ"ע - נוער ההגנה.
משכנו של בי"ס התיכון ברחובות
משנת 1940 משמש מבנה בית סלוצקין כמשכנה השני של הגימנסיה - בית ספר תיכון לילדי המושבה והסביבה ברחובות. הגימנסיה שנוסדה ב-1937 שכנה תחילה בספריית המושבה ועברה ב-1940 לבית סלוצקין. ב-1947 התאחדו כיתות התיכון של "בית החינוך" עם הגימנסיה, ויצרו את בית הספר "התיכון המאוחד רחובות" (תמ"ר) ששירת שנים רבות את כל יישובי האזור. שם המוסד שונה ב-1971 ל"קריית החינוך ע"ש עמוס דה-שליט". אלפי תלמידים עברו בשערי בית ספר זה לאורך השנים. בית הספר היה במשך שנים רבות למוסד המרכזי לכל יישובי הסביבה. כיום שוכנים בבניין משרדי הנהלת בית הספר ע"ש דה-שליט.
בית בעל ערך היסטורי ואדריכלי
על אף שברור לכל בר דעת כי בית סלוצקין הוא מבנה בעל ערך היסטורי ואדריכלי ממדרגה ראשונה, משום מה הוא לא הוכרז במשך שנים כמבנה לשימור מחמיר ותמוהה למה לא קמה זעקה גדולה בעניין זה. לא רק זאת, במהלך השנים נערכו בבית סלוצקין עבודות שיפוצים וצביעה. נאטמו חלונות, נסגרו מרפסות, הוספו תוספות כאלה ואחרות דבר שעלול לפגום בשימור הבית ושמירת צביונו במקורי.
במהלך עבודות שיפוצים במבנה שנערכו בתחילת שנות ה-2000 התגלו-נחשפו במבנה מספר ציורי קיר. בנובמבר 2019 נערך טקס הסרת הלוט משלט מורשת שהוצב בחזית הכניסה לבית סלוצקין מטעם המועצה לשימור אתרי מורשת והמספר את סיפורו של הבית. בטקס השתתפו גם נציגי הקהילה היהודית באוסטרליה.
נמסר כי לא מכבר הוכן תיק תיעוד לבית סלוצקין וקיימת תוכנית לשמר את הבית ולהפכו כמרכז מבקרים פעיל לתושבים ולתיירים המתעניינים בהיסטוריה ובעבר של המושבה, וכן שישמש כנקודת המוצא ללימוד וסיור באתרי הטבע במזרח העיר.

תאריך:  15/03/2021   |   עודכן:  15/03/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמנואל בן-סבו
ככל שמערכת הבחירות מתקרבת ההקצנה מתעצמת, גם מי שביקשו לסמן עצמם כבעלי שיח אחר, שונה, ממלכתי, לא מצליחים להתאפק ונענים להנחיות יועציהם, בג'ונגל תתנהג כבג'ונגל, אם אינך רוצה להיות הנטרף הייה הטורף    כל התורה על רגל אחת
יוסי אחימאיר
בהחלט מובנת הזעקה העולה בקריאה לשים קץ לפשיעה בכפרים, בערים במשולש, בגליל ובנגב. גם השכנים היהודיים סובלים ממנה. אבל אי-אפשר שישימו את כל יהבם על המשטרה, על עומס מטלותיה. מצד אחד, מבקשים - ובצדק - יתר שיטור, יתר נוכחות משטרתית בישובים, מצד שני זועקים מרה נגד המשטרה, יוצאים בחריפות נגדה
אורי שרגיל
משלחות זועפות וצדקניות של שמאל ציוני נפרסו ברחבי כל מוסדות האו"ם, במדינות האיחוד האירופי ובארגונים אנטישמיים מלידה, כדי לנגח את בגין ראש הממשלה ושרון שר הביטחון
צלקת על הקיר
משה ניסנבוים
רשימה בכתב ידו של הקדוש ר' צבי גלזר הי"ד – חנוכה תש"ח    דמות מופת המזכירה את דברי טרופלדור ומורדי הגיטאות, עליהם אמר הנשיא הראשון שהם מגש הכסף שעליו הוקמה מדינת היהודים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il