X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ישראל באיוולתה קלעה עצמה למלכוד מתמשך בחתימה על אמנת רומא לרבות ההסכם להקמת ביה"ד הבינלאומי אף על-פי שהבינה כבר לפני עשרות שנים ששגתה בחברות בארגון עוין ומפלה, המשמש לתקיפה חוזרת ולהשמצת ישראל, לא הגיבה כהלכה
▪  ▪  ▪
אמנת רומא [צילום: AP]
שליטה טריטוריאלית
הגיע הזמן להשעות את חתימתנו על ההסכם עד שישתנו כללי המשחק המפלים, ולהגביל את פעולות ביה"ד ונציגיו, שליחיו וסייעניו בתחומי הריבונות והשליטה הטריטוריאלית של ישראל.

בסוגיית בית הדין הבינלאומי, מלכדה ישראל את עצמה במעשה חלם, כאשר צרפה את חתימתה לאמנת רומא ובכך הסמיכה את בית המשפט הבינלאומי שכונן במסגרתה לדון בענייניה. זאת חרף השגות חמורות שהיו לה על נוסח האמנה וזכויות הפעולה של בית הדין לפי שיקול דעת מוסדותיו1 חילוקי דעות אלה נמשכים עד עצם היום הזה וכל המהומה שמתחוללת לאחרונה סביב החלטות התובעת הראשית האנטי-ישראלית, פאטו בנסודה (שעומדת לפרוש בימים אלה), להתחיל בחקירה נגד ישראל, הם תוצאת התחלה קלוקלת של מערכת היחסים עם בית המשפט.
סמכות בית המשפט כלפי המדינות החתומות על אמנת רומא ועל הנספח המשפטי המגדיר את סמכויות בית המשפט, מתומצתות כך: "סמכות השיפוט של בית הדין חלה על פשעי מלחמה, פשעים נגד האנושות ופשע השמדת עם, שבוצעו בשטחים של מדינות אשר הסכימו לסמכות השיפוט של בית הדין, או על-ידי אזרחיהן. הסכמה לסמכות בית הדין ניתנת על-ידי הצטרפות לאמנת רומא או על-ידי הכרזה אד-הוק המקבלת את סמכותו. עד כה, 122 מדינות אשררו את החוקה והצטרפו כחברות בבית הדין"2. בנוסף, לבית הדין תהיה סמכות שיפוט על מדינות שאינן חברות, כאשר מועצת הביטחון הפנתה את המצב בהן לבית הדין בהחלטה לפי פרק VII למגילת האו"ם.
"בית הדין מתפקד כמוסד שיפוטי שיורי: לפי עיקרון המשלימות המעוגן בחוקת רומא, לבית הדין תהיה הסמכות לחקור ולהעמיד לדין רק מקום בו מדינה אינה מקיימת כלל הליכים מדינתיים, או אינה מסוגלת או אינה רוצה לקיים הליכים שכאלה בכנות". הרשות הפלשתינית הגישה בקשה להכיר בה כמדינה לצורך דיוני בית המשפט, אף על-פי שאין היא מוכרת ככזו בשום מוסד בינלאומי אחר, שממנו שואב בית הדין את סמכויותיו ומפעיל את מרותו.
אם לסכם את המציאות העולה מדברים אלה, מבלי להיות פרשן משפטי מוסמך, ישראל מסובכת כיום עם בית הדין הבינלאומי, מפני שהיא חתומה על אמנת רומא ועל הנספח הנוגע לבית הדין. היא מסובכת משום שבית הדין, כארגונים אנטי-ישראלים אחרים, מתייחס לפניות הרשות הפלשתינית אליו כאילו היא מדינה. היא מסובכת פעם נוספת, מפני שבית המשפט הישראלי באינסטנציות שונות, קיבל את עמדות הרשות (או תומכיה וסייעניה) במספר רב של נושאי מחלוקת, ופסק בניגוד לעמדות הפוליטיות של ממשלות ישראל. בכך אין הוא משרת את המדיניות הלאומית, אלא את האינטרס המוסדי שלו, לבסס בשלוות-נפש, במסגרת עקרון המשלימות את תרומתו וחשיבותו כביכול לשתי מטרות:
א. קידום העקרונות הפוסט ציוניים המתנגדים לשלימות הארץ, שמתוקף רבים מהם פסק בעתירות שהובאו לפניו בניגוד לאינטרסים הלאומיים של המוסדות הנבחרים בישראל. ב. קניית מעמד לעצמו של "מגן ישראל", בכך שהוא מונע כביכול מבית המשפט הבינלאומי בהאג, הגשת תביעות נגד המדינה, משום שאלה נדונו כבר על-ידי בי"ד ישראלי. אולם החלטות ברוח אוהדת לעניין הפלשתיני על-ידי בית המשפט הישראלי, הן בדרך כלל גול עצמי ללאומיות היהודית.
רק לאחרונה החליטה ישראל להפעיל סנקציות נגד בכירי הרשפ"ת שאחד מתפקידיהם העיקריים, הוא "לטייל" דרך קבע בין ישראל להאג, כשהם מקדמים, חרף ההשגות הנ"ל, הגשת תביעות נגד ישראל וכוחותיה המזויינים, וא"כ חוזרים בשלווה סטואית להתגורר תחת הממשל הצבאי ולחכוך ידיהם בהנאה על האווילות של מדינת ישראל. ברור שמאחורי הקלעים מושפעים מהלכים אלה מעמדותיהן של מדינות אחרות ובראשן ארה"ב, שעם חילופי הממשל בה, הורעה יכולתה של ישראל לבלום יוזמות של בית הדין, שבמהותן הן פוליטיות ולא משפטיות.
זאת ועוד, חופש הפעולה הפלשתיני, כמו גם זה של בית הדין הבינלאומי, נובעים בין היתר מחוסר הכרעה מדינית בשאלת מעמדם של שטחי איו"ש. סיפוח השטחים, היה הופכם לשטח ישראלי ומנטרל את עיקר היכולות לנגח את ישראל בסוגיות המפוברקות של פשעי המלחמה. ברור שהפלשתינים, בית המשפט והקרובים והידידים בנפש של מתנגדי זכותו של העם היהודי על ארץ-ישראל, מסייעים ומדרבנים פעילות זו ככל יכולתם ומשתמשים בה כמנגנון הרתעה נגד ישראל. סביר להניח שהחלטתה האחרונה של התובעת הראשית של בית המשפט, בושלה בחודשים האחרונים לכהונת טראמפ, ונועדה לשתי מטרות:
חבלה בתוכנית השלום שביקשה, בין היתר, להכיר בזכותה של ישראל לספח שטחים והכנה לאפשרות שטראמפ יכשל בבחירות ונשיא דמוקרטי חדש, יהיה פתוח יותר להפעלת לחצים על ישראל להגיע לפתרון האנכרוניסטי של "שתי המדינות". אינני יודע אם נתניהו "מחזיק בחיים" את עצם החתימה על אמנת רומא, כתירוץ המאפשר לו תמרון פוליטי נוח יותר מול לחצי "נאמני ארץ-ישראל", או שגם הוא אינו מוכן עדיין לעשות את הצעד המכריע לפתרון בעיית ארץ-ישראל המערבית. לפני בחירות חדשות, והקמת קואליציה, זו שאלה כבדה, שראוי שכל הציבור יתן עליה את דעתו. מכל מקום, פרסום ההמלצות האחרונות של המל"ל3 בסוגיות אלה, מחזקות חשד זה.
הגיע הזמן לעקור את מטרד ביה"ד ולהורידו מסדר היום. בשלב ראשון על-ידי השעיית חתימת ישראל על אמנת רומא. זאת עד אשר תגיע להבנות עם מוסדות בית המשפט או הקהילה הבינלאומית המנטרת את פעולותיו, לגבי הפסקה מוחלטת של מדיניות האפליה נגד ישראל, כתנאי להסרת ההשעיה4. קביעת מדיניות בלימה וחסימה נגד כל הגורמים המבקשים לדוג במים עכורים, והתקדמות אפקטיבית ביישוב שאלות ההסדרה באיו"ש. בשאלת האפליה נגד ישראל אוהדיה וסייעניה, חייבת המדינה לנקוט גישה חריפה ומחמירה, לרבות סנקציות של ממש.
דומה שבמסגרת רפורמה במערכת המשפט הישראלית, יש מקום לבחון את כלל ההסכמים והאמנות עליהם חתומה ישראל בקונטקסט העקרוני - העקרונות העומדים ביסודם, ושאלות היישום הבלתי מפלה. בעניין זה חשיבות מיוחדת למתאם המפוקפק והמפלה הקיים במקרים רבים בין חוקי המלחמה התקפים בין מדינות, לבין הפרשנות הניתנת להם על-ידי "יפי-נפש" ואינטרסנטים פוליטיים, המבקשים להחיל עקרונות של הדדיות בין-מדינתית על מאבקים א-סימטריים: מדינות מול אירגונים תת-מדינתיים (בעיקר אירגוני טרור אלימים).

הערות

1. ההסברים והפרשנויות המצוטטים במאמר זה, לקוחים מתוך אתר משרד המשפטים של ישראל [בכתובת].
2. בתחילת שנת 2015, הרשות הפלשתינית ביקשה להתקבל כחברה בבית הדין. מדינת ישראל, כמו גם קנדה וארה"ב, מחזיקה בעמדה לפיה הרשות הפלשתינית אינה מדינה ולכן אין ביכולתה להתקבל כחברה בבית הדין – מוסד הפתוח למדינות בלבד.
3. ראה, למשל.
4. ההשעיה אין פרושה שישראל פורשת מחברת המדינות הדמוקרטיות והתרבותיות. היא תמשיך להתנהל בפועל ברמת המוסר הגבוהה בה נהגה עד עתה, בוודאי יותר מכל מאשימיה. ההשעיה פרושה הגיע זמן לשים גבול לשקרים ואפליה; ועובדה זו שלא הובנה כראוי כה, מקבלת הדגשה חדשה.

תאריך:  23/03/2021   |   עודכן:  23/03/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ישראל במלכוד עצמי מתמשך
תגובות  [ 12 ] מוצגות  [ 12 ]  כתוב תגובה 
1
מאחר וישראל אינה יכולה ואינה
הירונימוס  |  23/03/21 16:06
 
- שטויות כרגיל
רפי לאופרט  |  25/03/21 09:15
 
- מישהו כאן קצת אבד את הצפון
הירונימוס  |  25/03/21 13:30
2
אין ויקיפדיה בעולם?
קורא משועשע  |  25/03/21 02:38
 
- אולי אתה משועשע אבל...
רפי לאופרט  |  25/03/21 09:24
 
- אני מתנצל
קורא משועשע  |  25/03/21 13:42
 
- לא הבנת - את הכוונה או התוכן.
רפי לאופרט  |  28/03/21 11:34
3
לרפי לאופרט
הירונימוס  |  25/03/21 17:23
 
- מודה ועוזב - ירוחם
רפי לאופרט  |  28/03/21 11:23
 
- יש לי כאן שתי בעיות
הירונימוס  |  29/03/21 18:37
 
- נכון,אלה שאלות שאלתיות
רפי לאופרט  |  30/03/21 10:25
 
- לא מדובר בענייני דיומא
הירונימוס  |  30/03/21 16:09
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלי אלון
ב-17 במרס 1954 התרחש אחד מפיגועי הטרור הטראומטיים בתולדות המדינה    אוטובוס של אגד (א.ש.ד) שהיה בדרכו מאילת לתל אביב הותקף ממארב ליד מעלה עקרבים, על-ידי חולית מסתננים שחדרו מירדן וירו מטווח קצר בנוסעי האוטובוס תוך וידוא הריגה    בפיגוע שנודע לימים כ"טבח מעלה העקרבים" נהרגו 11 מנוסעי האוטובוס ובהם שני הנהגים    האירוע עורר זעם רב בציבור הישראלי
עמנואל בן-סבו
בימים האחרונים כמעט כולם חותמים לעיני המצלמות על מסמכים שהם כותבים לעצמם כחלק מהגימיקים הבלתי נגמרים, מישרים מבט למצלמות וחותמים על עוד מסמך חסר חשיבות, ריק מתוכן    ופוליטיקאיך כולם חותמים ובטוחים שאנו, הבוחרים, מאמינים ליוצא מפיהם או להתחייבויותיהם חסרות המשמעות
איתן קלינסקי
אנחנו איננו משוחחים עם שכנינו החיים בחברון באותה ענווה ויחס של כבוד לבני המקום, כפי ששוחח אברהם אבינו עם תושבי חברון בעת משא-ומתן על רכישת מערת המכפלה
ד"ר אורנה מרקוס בן-צבי
הימנעות מהצבעה היא הרמת דגל לבן    כניעה לכל אלו הרוצים להשאיר אותנו במצב של כאוס פוליטי, חברתי ופוליטי.
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים    והפעם - הכנופייה, בשתי שפות, סומא בארובה, כופים    "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג)    הרבה בריאות ואושר    "בניסן נגאלו ובניסן עתידין ליגאל" (מסכת ראש השנה)    חג כשר ושמח
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il