X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
עבדאללה מלך ירדן [צילום: יוסף אלן/בית המלוכה האשמי/AP]
ניסיון לקשור קשר נגד המלך
תככים בבית המלוכה הירדני
ירדן סיכלה קשירת קשר נגד שלטונו של המלך עבדאללה השני שמאחוריו עמד הנסיך חמזה, אחיו למחצה של המלך, שנתון במעצר בית. גורמי ביטחון בישראל אומרים כי שלטונו של המלך עבדאללה יציב וכי גורמי הביטחון הירדנים שולטים במצב

בעקבות גל המעצרים בירדן, מעצר הבית של הנסיך חמזה בן חוסיין, אחיו למחצה של המלך עבדאללה, והדיווחים בעיתון "וושינגטון פוסט" על ניסיון הפיכה שסוכל, מבהירים הבוקר גורמי ביטחון בישראל כי שלטונו של המלך עבדאללה יציב וכי גורמי הביטחון הירדנים שולטים במצב ועצרו את הקושרים.
גורמים מדיניים בירושלים מאשרים כי אכן היה ניסיון לקשור קשר נגד המלך מתוך בית המלוכה ההאשמי על-רקע התככים הפנימיים בבית המלוכה והניסיון הנמשך של המלך להכשיר את בנו חוסיין בן עבדאללה, יורש העצר הנוכחי למלך ירדן הבא.
שר ההסברה הירדני צח'ר דודין הודיע כי ממשלת ירדן תפרסם בצהריים הודעה רשמית מפורטת על המעצרים. עד כה דווח על כך שהנסיך חמזה, בנם של המלך חוסיין והמלכה נור נתון במעצר וכי נעצרו עוד כ-20 בכירים ירדנים הקשורים לפרשה.
עד כה פורסמו שמות העצורים הבאים:
  • השריף חסן בן זייד - בן למשפחת המלוכה ההאשמית
  • באסם עוודאללה-ראש הלשכה המלכותית לשעבר ומקורב ליורש העצר הסעודי מוחמד בן זאיד.
  • יאסר אלמג'אלי - ראש לשכתו של הנסיך חמזה
  • עדנאן אבו חמאד - מקורבו של הנסיך חמזה
גורמים ירדנים מסרו כי בין העצורים ישנם גם אנשי צבא בדימוס וראשי שבטים.
המעצרים בוצעו בו-זמנית על-ידי ה"מוח'אבראת" הירדני והצבא הירדני בפעולה מתואמת היטב, דבר המעיד על החשיבות הגדולה של הפרשה. ייתכן שהמעצרים קשורים גם לנושאים נוספים, סוכנות הידיעות הירדנית "עמון" דיווחה ב-3 באפריל כי באסם עוואדאללה, ראש הלשכה המלכותית לשעבר שנעצר, קשור לפרשת מכירת קרקעות ליהודים באמצעות מועצת "אל-קודס" לפיתוח.
גורמים במפרץ טוענים כי ישראל וארה"ב העבירו מידע מודיעיני לירדן על הקשר נגד המלך עבדאללה אין לידיעה הזו אימות ממקורות נוספים. פרשת המעצרים בירדן והדיווח ב"וושינגטון פוסט" על ניסיון ההפיכה של הנסיך חמזה שסוכל מסעירים את העולם, ארה"ב, מצרים, עירק, מדינות המפרץ, לבנון, הרש"פ ומוחמד דחלאן פירסמו הודעות תמיכה במלך עבדאללה.
הנסיך חמזה הכחיש בקלטת וידאו בשפות האנגלית והערבית שהועברה לרשת BBC כל קשר לניסיון הפיכה נגד המלך עבדאללה, הוא סיפר כי הוא נתון במעצר בית ובבידוד אך תקף בחריפות את השלטון בירדן ואמר כי הוא מושחת.הוא האשים את מנהיגי המדינה בחוסר יכולת למלא את תפקידיהם ובהטרדה.

מי עומד מאחורי ניסיון ההפיכה?

גורמים בירדן טוענים כי נבדקת האפשרות שגורמים מחוץ לירדן יזמו את ניסיון ההפיכה ביחד עם מנהיגי שבטים ירדנים וגורמים בעלי השפעה במערכת הביטחון הירדנית על-רקע המצב הכלכלי הקשה בירדן ומשבר הקורונה, בשבועות האחרונים היו הפגנות המוניות בירדן, על-רקע כישלון הטיפול במשבר הקורונה ומותם של 7 חולים בבית החולים ברבת עמון בגלל מחסור בחמצן, במהלכן הושמעו קריאות נגד שלטונו של המלך עבדאללה.
לכך יש להוסיף גם את הזעם העממי בגלל תופעות השחיתות במנגנוני השלטון.
גורמים אחרים טוענים כי הנסיך חמזה בן חוסיין, בעידוד אמו המלכה נור הם שעמדו מאחורי קשירת הקשר על-רקע המאמץ האדיר שעושה המלך עבדאללה השני להכשיר את בנו חוסיין בן עבדאללה, יורש העצר הנוכחי, להפוך למלך הבא אחרי ירידתו מהבמה הפוליטית.
במסגרת הזו הוא ניסה לפני 3 שבועות לתת לבנו יורש העצר את מעמד שומר המקומות הקדושים בירושלים, באמצעות ביקור היסטורי בהר-הבית ובעיר העתיקה בירושלים אך הביקור בוטל בעקבות מחלוקת עם ישראל על סידורי הביטחון, דבר שיצר משבר ביחסי ישראל-ירדן. הנסיך חמזה בן חוסיין שימש בעבר כיורש העצר במשך 4 שנים אך הודח מתפקידו למורת רוחה של אמו המלכה נור.
על-פי גורמים בירדן, השניים מלאים מרירות ושנאה כלפי המלך עבדאללה ש"גזל" מהם את כס המלוכה ומינה את בנו חוסיין ליורש העצר. גורמים בירדן מדווחים גם על מתיחות גדולה בין המלכה נור לבין המלכה הנוכחית ראניה הנחשבת ל"אישה החזקה" בירדן שעומדת מאחורי הקלעים של כל הפעילות השלטונית של המלך עבדאללה.
הדחות במשפחת המלוכה הירדנית אינן דבר חדש, המלך חוסיין בן טלאל שחתם על הסכם השלום עם ישראל, הדיח בשנת 1999 לפני מותו את אחיו הנסיך חסן מתפקיד יורש העצר שאותן מילא במשך שנים רבות ומינה לתפקיד את בנו עבדאללה השני.
הפרשה עדיין לוטה בערפל ופרטיה המלאים יתבררו בהמשך, אבל נראה כי המלך עבדאללה נהנה מתמיכה בינלאומית וערבית רבה. ההערכה בקרב גורמים מדיניים בירושלים היא כי המלך עבדאללה ימנע מנקיטת צעדים דרסטיים נגד אחיו הנסיך חסן וכי הפרשה תטופל בהמשך בפרופיל תקשורתי נמוך לאחר שסוכל הקשר.

תאריך:  04/04/2021   |   עודכן:  04/04/2021
+הממשל האמריקני: "המלך עבדאללה נהנה מתמיכתנו המלאה"
10:57 04/04/21  |  מירב ארד

אחרי הודעות התמיכה של סעודיה, מצרים והרשות הפלשתינית, הממשל האמריקני הודיע: "המלך עבדאללה הוא שותף בכיר של ארה"ב ונהנה מתמיכתנו המלאה"


מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
יורם אטינגר
אמנם האייתולות וארדואן פועלים להשגת יעדים אסטרטגים ארוכי-טווח מנוגדים - הקמת אימפריה שיעית אזורית וגלובלית ושיקום הסולטנות העותומנית הסונית - אבל הם משתפים פעולה בהשגת יעד קצר-טווח: הצרת צעדי המערב - ובמיוחד ארה"ב - והפלת המשטרים הערביים המקורבים למערב
יוני בן-מנחם
נשיא טורקיה ארדואן מגלה סימני התפכחות מדינית כלפי ישראל, מצרים ומדינות נוספות בעולם והכריז על מדיניות חדשה של טורקיה כלפי הסכסוכים האזוריים. ישראל צריכה להתנהל בזהירות רבה, טורקיה במצוקה ובבידוד מדיני וחוששות מסנקציות של מדינות המערב, ארדואן הוא מנהיג הפכפך ושינוי מדיניותו עלול להתברר כזמני בלבד
יוחנן צורף, עודד ערן
ישראל צריכה לשים לב למהלך הנרקם בין רמאללה לעזה, העשוי להביא להקמת ממשלת אחדות פלשתינית, ולהבטיח שהוא לא יוביל להכרה בחמאס
שמעון שטיין, אייל פרופר
הוועידה החמש-שנתית של האמנה למניעת תפוצת הנשק הגרעיני אמורה להתכנס באוגוסט, ועלולה להוות שוב זירה למתקפה בינלאומית על ישראל    הממשל האמריקני – הן בידי אובמה והן בימי טראמפ – התייצב לצידה של ישראל כאשר עלתה הדרישה לפירוז המזרח התיכון מנשק להשמדה המונית, ועל ירושלים להבטיח כבר כעת תמיכה דומה של ממשל ביידן
שאול מנשה
הישות הציונית פגיון מורעל במותנה של המולדת הערבית, ישראל עוסקת בטיהור אתני, נתניהו אויב עם מסכה, טרוריסט שעוסק ברדיפת הפלשתינים    ישראל מבעירה בתים על ראשי בעליהם, עוסקת בחיסול הערבים וגירושם [רשיד חסן, עיתונאי ירדני]
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il