X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
הציבור הירדני איננו קונה את הגירסא הרשמית של השלטונות על מעורבותו של הנסיך חמזה בניסיון לערער את היציבות בממלכה בשיתוף עם "גורמים זרים". ירדן רומזת למעורבות של סעודיה ואיחוד האמירויות בפרשה אך נזהרת ושומרת על עמימות, ישראל שומרת על שתיקה
▪  ▪  ▪
עבדאללה מלך ירדן [צילום: ראאד אדייל/AP]

מדיווחים המגיעים מגורמים שונים בירדן עולה כי רבים ברחוב הירדני אינם קונים את הגירסא הרשמית של שלטונות ירדן על הקשר שנקשר נגד שלטונו של המלך עבדאללה באמצעות הנסיך חמזה ומקורביו כדי לערער את מצב הביטחון והיציבות בירדן.
לנסיך חמזה יש פופולריות גדולה ברחוב הירדני, הרבה יותר מאשר ליורש העצר הנוכחי, חוסיין בן עבדאללה, שאביו המלך עבדאללה השני מנסה להכשיר כיורשו וכמלך הבא.
הפרשן הידוע עבד אלבארי עטוואן כתב בעיתון "ראי אליום" ב-4 באפריל כי מה שקורה בירדן הינו מכה מקדימה שהנחית המלך עבדאללה על אחיו למחצה, הנסיך חמזה, ולא בניסיון הפיכה, מכה שנועדה למנוע התערבות של ישראל ומדינות המפרץ בעניינים פנימיים של ירדן תוך ניצול המצב הכלכלי הקשה ומגיפת הקורונה.
ואכן, המלך עבדאללה ומקורביו עושים כל מאמץ לקעקע את האמינות של הנסיך חמזה ולפגוע בלגיטימציה שלו כדי לחזק את יורש העצר הנוכחי, ייתכן שהפרשה מנופחת יתר על המידה כדי להסיט את תשומת הלב ממחדלי השלטון בטיפול במצב הפנימי הקשה ולגלגל את האחריות לעבר גורמים חיצוניים שמעוניינים כביכול לפגוע בממלכה וביציבותה.
שאלת מיליון הדולר
ואכן, שאלת מיליון הדולר שמעסיקה את הרחוב הירדני היא מי הם אותם "גורמים זרים" ו"אופוזיציה חיצונית" שעמם היה לנסיך חמזה קשר ושעימם תיכנן לערער את היציבות הפנימית והביטחון בממלכה.
השלטון הירדני איננו מספק עד כה תשובה לשאלה החשובה הזו שמעסיקה את הציבור הירדני,שר החוץ הירדני איימן א-צפדי שערך אמש מסיבת עיתונאים על הנושא שמר על עמימות מלאה כדי שלא לקלקל את יחסיה של ירדן עם מדינות המפרץ.
הנסיך חמזה ערך בחודשים האחרונים סיורים ברחבי ירדן, בין היתר נפגש עם ראשי השבטים המקורבים לו ומתח ביקורת על המצב הפנימי הקשה בירדן והמחדלים של בית המלוכה ההאשמי, כולל תופעות השחיתות החמורות במנגנוני השלטון, אולם, מכאן ועד האשמתו בקשירת קשר נגד המלך המרחק גדול מאוד.
המלך עבדאללה מנסה לבסס את האשמותיו נגד הנסיך חמזה בהתבסס על שני אנשי מפתח המקורבים לנסיך חמזה שנעצרו כחשודים בפרשה. האחד הוא באסם עוואדללה, ראש הלשכה המלכותית לשעבר, איש עסקים ובעל חברה בדובאי שמקורב מאוד ליורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן ולגורמים באיחוד האמירויות.
יש לו גם קשרים עם מוחמד דחלאן וגורמי הביטחון בירדן הדליפו מידע לתקשורת הירדנית כי הוא חשוד במכירת קרקעות ליהודים באמצעות אנשיו של דחלאן במזרח ירושלים. השני הוא הנסיך חסן בן זאיד שיש לו אזרחות סעודית ושהיה שליחו של המלך עבדאללה לריאד.
הירדנים נזהרים מאוד מלנקוב מפורשות בשמן של סעודיה או איחוד האמירויות בניסיון קשירת הקשר נגד שלטונו של המלך עבדאללה ומפזרים רמזים עמומים, סעודיה הייתה אחת המדינות הראשונות שמיהרה להתייצב לצדו של המלך עבדאללה ולהביע בו תמיכה פומבית.
אמש היה גם ניסיון ירדני לשרבב את ישראל לפרשה, סוכנות הידיעות הירדנית "עמון" פירסמה כי קצין מוסד ישראלי לשעבר בשם רועי שפושניק התקשר לרעייתו של הנסיך חמזה, בשיחה שיורטה על-ידי המודיעין הירדני הוא נשמע מציע לה לשלוח מטוס פרטי שיקח אותה מירדן למדינה זרה.
הספין הירדני התגלה כקשקוש מקושקש, מדובר באזרח ישראלי המתגורר שנים רבות באירופה, אמש הוא פירסם הודעה רשמית המכחישה כל קשר למוסד הישראלי, הוא ספר כי הוא ידיד קרוב של הנסיך חמזה וכי הזמין את רעייתו של הנסיך וילדיו להתארח בביתו בחו"ל.
ישראל שומרת על שתיקה
בניגוד למדינות רבות בעולם ובראשן ארה"ב שפירסמו הודעות תמיכה במלך עבדאללה, ישראל שומרת על שתיקה, בהתייעצויות בדרג המדיני הוחלט לשמור על שתיקה מחשש שדבר יזיק למלך עבדאללה. היחסים בין ראש הממשלה נתניהו לבין המלך עבדאללה עכורים ביותר, אין ביניהם שום קשר אישי ואפילו הם אינם משוחחים בטלפון.
בין ישראל לירדן יש מצב של מתיחות מדינית שגברה בשבועות האחרונים על-רקע ביטול ביקורו של יורש העצר הירדני בהר-הבית, האיסור הירדני על מטוסו של ראש הממשלה לטוס במרחב האווירי של ירדן בדרכו לאבו דאבי וסירובו של ראש הממשלה נתניהו לאשר אספקת 8 מיליון קוב נוספים של מים מישראל לירדן.
ישראל איננה מתערבת בעניינים הפנימיים של ירדן, אך לא מן הנמנע שהמלך עבדאללה ינסה להסיט בסופו של דבר את המאבקים הפנימיים בבית המלוכה הירדני ולקשור את הנסיך חמזה לישראל כדי להבאיש את ריחו.

תאריך:  06/04/2021   |   עודכן:  06/04/2021
+זעזועים בירדן - בבואה של המזרח התיכון
14:31 06/04/21  |  יורם אטינגר   |   לרשימה המלאה

הפגיעות הפנימית של ירדן מושפעת על-ידי הפיצול הפנים-בדווי שמקורו ב-1921, כאשר המשפחה ההאשמית מחיג'אז במערב סעודיה יובאה על-ידי האימפריה הבריטית, והומלכה על השבטים הבדווים בירדן, המפוצלים שבטית, גאוגרפית, תרבותית, רעיונית ודתית

מלך ירדן עבדאללה השני [צילום: ראאד אדייל/AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
יוני בן-מנחם
ירדן סיכלה קשירת קשר נגד שלטונו של המלך עבדאללה השני שמאחוריו עמד הנסיך חמזה, אחיו למחצה של המלך, שנתון במעצר בית. גורמי ביטחון בישראל אומרים כי שלטונו של המלך עבדאללה יציב וכי גורמי הביטחון הירדנים שולטים במצב
יורם אטינגר
אמנם האייתולות וארדואן פועלים להשגת יעדים אסטרטגים ארוכי-טווח מנוגדים - הקמת אימפריה שיעית אזורית וגלובלית ושיקום הסולטנות העותומנית הסונית - אבל הם משתפים פעולה בהשגת יעד קצר-טווח: הצרת צעדי המערב - ובמיוחד ארה"ב - והפלת המשטרים הערביים המקורבים למערב
יוני בן-מנחם
נשיא טורקיה ארדואן מגלה סימני התפכחות מדינית כלפי ישראל, מצרים ומדינות נוספות בעולם והכריז על מדיניות חדשה של טורקיה כלפי הסכסוכים האזוריים. ישראל צריכה להתנהל בזהירות רבה, טורקיה במצוקה ובבידוד מדיני וחוששות מסנקציות של מדינות המערב, ארדואן הוא מנהיג הפכפך ושינוי מדיניותו עלול להתברר כזמני בלבד
יוחנן צורף, עודד ערן
ישראל צריכה לשים לב למהלך הנרקם בין רמאללה לעזה, העשוי להביא להקמת ממשלת אחדות פלשתינית, ולהבטיח שהוא לא יוביל להכרה בחמאס
שמעון שטיין, אייל פרופר
הוועידה החמש-שנתית של האמנה למניעת תפוצת הנשק הגרעיני אמורה להתכנס באוגוסט, ועלולה להוות שוב זירה למתקפה בינלאומית על ישראל    הממשל האמריקני – הן בידי אובמה והן בימי טראמפ – התייצב לצידה של ישראל כאשר עלתה הדרישה לפירוז המזרח התיכון מנשק להשמדה המונית, ועל ירושלים להבטיח כבר כעת תמיכה דומה של ממשל ביידן
רשימות נוספות
לא לשכוח את הקשר עם ירדן  /  ד"ר ערן לרמן
הסתיים הסכסוך במפרץ  /  יוני בן-מנחם
נ"י טיימס: ישראל חיסלה את מספר 2 באל-קאעידה  /  עידן יוסף
אמרות שנונות ואמרות הזויות  /  שאול מנשה
היוזמה הסעודית להפסקת המלחמה בתימן  /  יוני בן-מנחם
זכויות הפרט  /  אביתר בן-צדף
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il