X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
גישתו של ג'ו ביידן לאנשי המודיעין ותוצריהם היא רצינית ועניינית - בניגוד לזו של טראמפ עם זאת, הנשיא הקודם הציף בעיות עימן צריך להתמודד גם הנוכחי
▪  ▪  ▪
ביידן. היה "פרקליט השטן" [צילום: אוון ווצ'י, AP]

יחסיו של הנשיא דונלד טראמפ עם קהילת המודיעין האמריקנית שיקפו משבר עמוק ביחסים המורכבים ממילא שבין גורמי מודיעין למקבלי החלטות. ניתוח המשבר חשף תמונה מורכבת. הביקורת של טראמפ על גורמי המודיעין, שהייתה מוצדקת בחלקה, אכן שיקפה בעיות יסוד חמורות שמהן סובלים ארגוני המודיעין בארצות הברית (וארגוני מודיעין באופן כללי).
אבל, נראה שבבסיס המשבר עמדה תפיסה עקרונית ומטרידה יותר של טראמפ לגבי עצם תפקידם של מנגנוני בירור המציאות בתהליך קבלת ההחלטות, כמו גם לגבי מעמדם של הגורמים המקצועיים העוסקים בעניין זה. טראמפ ערער למעשה, באופן פומבי וקולני, על שני היסודות הבסיסיים של העשייה המודיעינית: הדגש על מומחיות, ניסיון ואימוץ דפוסי פעולה שנועדו לצמצם טעויות ולהבטיח ניתוח מקצועי וניטרלי, ככל שניתן, של המציאות; והמרכזיות של הנתונים והמידע ("העובדות") בתהליך המודיעיני.
ספקנותו של טראמפ ביחס למומחיות ולעובדות לא התבטאה רק בנושאי מודיעין ומול הדרג המודיעיני המקצועי, אלא גם ביחסו הכללי יותר למקומם של אלו בתהליכי קבלת ההחלטות. מתח זה התבטא גם בהתנהלותו של הנשיא מול מגפת הקורונה. מאז פרוץ המשבר, הנשיא קרא תיגר על המידע והנתונים הברורים שהצביעו על משבר חמור, ועל המומחים שייצגו עובדות אלו. הוא סילף, שיקר והקטין בחשיבות הנתונים, וכאשר המומחים לא יישרו איתו קו, עבר להתקפות ישירות עליהם.
הגישה משתקפת במינויים הבכירים
גישתו של הנשיא ג'ו ביידן לבירור המציאות, להבנתה ולמקומן של העובדות והניתוח המקצועי המבוסס עליהן מצטיירת כשונה לגמרי. היא השתקפה כבר בנאום ההשבעה שלו, שבו זיהה היטב את מאפייני התקופה, וחזר והדגיש את חשיבותה של האמת בעת הנוכחית. ביידן הדגיש שיש אמת ויש שקר; שלכולם, ובעיקר למנהיגים, יש אחריות להגן על האמת ולהביס את השקרים; והכריז מלחמה על תרבות הדיסאינפורמציה והמיסאינפורמציה. ביידן מרבה להדגיש קו ברור זה באופן עקבי גם בנאומיו מאז כניסתו לתפקיד. בנאום הטלוויזיוני הראשון שלו, הוא אמר שהדרך היחידה לנצח את משבר הקורונה היא על-ידי אמירת אמת, וכמעט בכל נאום או התבטאות אחרת שלו הוא חוזר על כך שלעם האמריקני דרושות "אמת ועובדות".
גישתו של ביידן משתקפת בבירור גם במינויו לתפקידי המפתח בקהילת המודיעין. אבריל היינס, ראש המודיעין הלאומי, היא בעלת ניסיון מעשי בעולם המודיעין, ששימשה בעבר סגנית ראש ה-CIA. בשימוע שלה ציינה, כי על ה-DNI מוטלת החובה "to speak truth to power", ביטוי שמהווה מעין מוטו של קהילת המודיעין האמריקנית, והוסיפה, כי יש חשיבות לעשות זאת במיוחד כאשר המידע הוא קשה או לא נוח עבור מקבלי ההחלטות.
מינוי מרכזי נוסף של ביידן הוא של ויליאם ברנס, איש משרד החוץ, לתפקיד ראש ה-CIA. מעבר להיכרות ארוכת השנים ביניהם, נראה שאחת הסיבות למינוי זה היא שברנס ידוע כאדם מקצועי וא-מפלגתי, ששירת תחת ממשלים דמוקרטים ורפובליקנים - תכונה שביידן מעריך ורוצה לקדם בקהיליית המודיעין. ברנס הוא אומנם איש משרד החוץ, ללא ניסיון בסוכנות עצמה, אבל יש לו ניסיון רב-שנים בעבודה מודיעינית בזכות תפקידיו הבכירים במשרד החוץ ובתור שגריר, וכן יחסים מעולים עם אנשי החוץ והביטחון הלאומי הבכירים בממשל. בהצהרה על המינוי, ביידן ציין שהשניים חולקים תפיסת עולם משותפת בנוגע לניטרליות הפוליטית של המודיעין והצורך לכבד את המקצועיות של אנשי המודיעין.
השינוי בהשוואה לתקופתו של טראמפ כבר ניכר בפרסומם של שני דוחות מודיעין על-ידי קהילת המודיעין האמריקנית בשבועות האחרונים – דוח ממצאי החקירה של ההתנקשות בעיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י, והדוח בנוגע למעורבות הזרה בבחירות 2020. שני הדוחות מבוססים ברובם על מידע שנאסף ומחקר שהתבצע על-ידי קהילת המודיעין בתקופת כהונתו של טראמפ, ונגעו לנושאים שהיו שנויים במחלוקת בין קהילת המודיעין לבין הדרג הפוליטי הממונה. הדוחות עצמם (שפרסומם נמנע בתקופת טראמפ) משקפים במידה רבה את ההבדל בין גישתם של הנשיא לשעבר והנשיא הנוכחי. הדגש הרב על הצגת "עובדות", כפי שהושם בדוח על המעורבות הזרה בבחירות ומיעוט בהערכות, מתכתב עם הקו המנחה של ביידן בהתייחסותו לעשייה המודיעינית.
טראמפ הציב מראה מאתגרת
סביר להניח שביידן יצליח לשקם את היחסים בין הבית הלבן לקהילת המודיעין, אך ברעיון של "חזרה למקורות", כלומר לדפוסי הפעילות הקודמים, גלומות גם בעיות לא מעטות. עניין זה קשור בכך שחלק מהביקורת שטראמפ מתח בתקופת כהונתו על קהילת המודיעין היה מוצדק, והתייחס לבעיות יסוד מוכרות שאכן קיימות בקהילת המודיעין האמריקנית וכלל אינן תלויות בנוכחותו של טראמפ בבית הלבן: פערים מתודולוגיים וארגוניים הגורמים לכישלונות הערכתיים; תהליכי עבודה מיושנים, שטרם הותאמו לשינויים שחלו בעידן המידע; וגישה מודיעינית מסורתית ובעייתית, שמאפיינת חלקים בקהילה האמריקנית, שבמתכונתה הקיצונית רואה את אנשי המודיעין כמחנכים של מקבלי ההחלטות ומבקשת לעצמה מונופול על בירור המציאות לגבי האויב והסביבה.
לצד התנהלותו המערערת, טראמפ הציב לפיכך גם מראה מאתגרת בפני הקהילה אמריקנית והמתודולוגיה המודיעינית בכלל. לעובדות, למומחיות ולניתוח המקצועי יש, כמובן, מקום מרכזי, אבל היומרה לחנך על בסיסם את מקבלי ההחלטות, אינה מתאימה למאפייני התקופה (ולא התאימה גם בעבר). הידע המודיעיני הוא תמיד חלקי, שברירי, זמני ותלוי בשורה ארוכה של גורמים. בחלק גדול מהנושאים, הוא לא יותר מאשר מערכת של השערות העומדות למבחן. בחלק אחר, מקבל ההחלטות כלל אינו זקוק למידע, אלא להבנה של כיווני התפתחות אפשריים. גם לספקנות שגילה טראמפ לגבי חלק מהנושאים היה מקום ואפשר שהיא הביאה לבחינה מחדש של קונספציות מודיעיניות וותיקות.
לביידן יש עבר ממושך בענייני מדיניות והוא עסק לא מעט גם בענייני מודיעין. בפרסומים שונים הוא מתואר כדמות מרכזית, המשלבת בתהליך קבלת ההחלטות ממדים נכונים של ספק וויכוח. כך, למשל, במספר אירועים – דוגמת המבצע ללכידתו של בן-לאדן, ההחלטה לגבי מעורבות צבאית בלוב ב-2011, והדיונים על אודות היקף המעורבות הצבאית באפגניסטן ב-2009 – תואר ביידן על-ידי הנשיא ברק אובמה ובכירים אחרים כבעל תפקיד "פרקליט השטן", גורם שמשמש כ"צוות אדום" לדעה הרווחת בחדר, מתוך רצון לאתגר קונספציות, לרדת לשורש העניין, ולוודא שכל הנתונים והמידע הרלוונטי ידועים ליושביו ונלקחים בחשבון. לעיתים קרובות הוא הופקד על ניהול תהליך קבלת ההחלטות עבור הנשיא, בין על-ידי יצירת חדר קבלת החלטות חושב, ביקורתי ומטיל ספק שהוויכוח נוכח בו, ובין על-ידי גיוס דעות של מומחים לטובת מתן חוות דעת.
ניתן לקוות שספקנותו זו של ביידן תשפיע גם על יחסיו כנשיא עם קהילת המודיעין. אבל קהילת המודיעין האמריקנית נמצאת במשבר עמוק יותר, שקשור למאפיינים הרחבים יותר של התקופה, אשר טראמפ ייצג וסייע לעצב. אין מדובר רק בהיצף המידע, המקשה לעיתים על בירור המציאות והבנתה, אלא באתגר עמוק יותר. המסורת הליברלית שבמסגרתה התעצבה תפיסת המודיעין הרווחת כיום חווה משבר גם היא, שבמסגרתו הערכים הבסיסיים ביותר שלה שמשמשים אותה לבירור המציאות – ויכוח, פלורליזם רעיוני ושוק הרעיונות החופשי – לא זו בלבד שאינם מצליחים להתמודד עם אתגרי התקופה, אלא הם גם מכניסים בעצמם את הבעיות החדשות של התקופה הנוכחית לחדר קבלת ההחלטות ועיצוב המדיניות. השאלה היא אפוא האם ביידן וצוותו יצליחו להתמודד עם מאפייני התקופה החדשים ולהתוות דרך חדשה ליחסיה של קהילת המודיעין עם צרכן המודיעין הבכיר ביותר שלה.

איתי ברון הוא סגן ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) ותומר ברנט הוא עוזר המחקר שלו.
תאריך:  10/04/2021   |   עודכן:  10/04/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אודי דקל, כרמית ולנסי
ישראל העדיפה לשבת על הגדר לאורך שנות המלחמה בסוריה, מתוך הנחה שבשאר אסד הוא "השטן המוכר" הפחות-גרוע מבין החלופות האחרות    הנחה זו התבדתה במציאות, סוריה מסוכנת כיום לישראל יותר מבעבר ויש גם היבט מוסרי בסילוקו של פושע רצחני    כעת על ישראל לפעול בזירה הבינלאומית לסילוקו של אסד ולפעול להגנת האינטרסים שלה בתקופה שעד לעיצוב משטר חדש
איתמר לוין
פיליפ נודע בפליטות הפה שלו, בעיקר בביקורים בחו"ל - בהם גם מצא מקום להתלונן על אורח החיים שלו    מבחר ציטוטים מעשרות שנים של פעילות ציבורית
איתמר לוין
מדינת ישראל קמה למרות השואה ולא בגללה    האשמת רבנים במניעת הצלה היא עלילת דם    זאב ז'בוטינסקי הזהיר מחיסול תרבותי-התבוללותי של הגולה ולא מהשמדה פיזית    הארגון הרביזיוניסטי לא הוביל את מרד גטו ורשה    היישוב היהודי פעל כמיטב יכולתו להצלת יהודי אירופה    השואה עלולה לחזור על עצמה, ולו בצורה חלקית
איתמר לוין
אתרי השואה ב"ירושלים דבלקן": גטו הברון הירש, ביתו של הנער המציל ג'קיטו מאסטרו, תחנת הרכבת ממנה יצאו השילוחים לאושוויץ והאנדרטה בשולי כיכר החרות בה התחוללה "השבת השחורה"
איתמר לוין
כמה מעשירי הקהילה היהודית בסלוניקי הקימו בתים מפוארים שעודם ניצבים על תילם - אבל כעת הם בידיים יווניות    לאחר שהבעלים ויורשיהם נרצחו, נטלו העירייה והממשלה את הבניינים; כל שנותר מן העבר היהודי הוא שלטים    מבין עשרות בתי הכנסת ובתי הספר נותרו בודדים בלבד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il