X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
משטרת צמח לאחר מלחמת הקוממיות [צילום: באדיבות ארכיון דגניה, הרבט זוננפלד]
מצודת משטרת צמח - העזובה והזנחה נמשכת
בניין תחנת משטרת צמח ההיסטורי - מבנה מסוג טיגארט, נבנה לפני למעלה מ-80 שנה ב-1939 על-ידי הבריטים כדי לשלוט במרחב הערבי הסמוך לגבול על-אף שהמתחם מוגדר כמבנה מיועד לשימור בשל ערכו ההיסטורי הרב, עומד הוא מזה כ-20 שנה נטוש שומם ומוזנח
החזית הצפונית של מבנה משטרת צמח [צילום: אלי אלון]

בניין תחנת משטרת צמח ממוקם סמוך לצומת צמח, צמוד לכביש 90 טבריה-בית שאן. מתחמו משתרע על שטח כ-5 דונם. הבניין הוא אחד ממצודות טגארט (טיגארט) שהקימו הבריטים בארץ ומספרו הסידורי 025, נבנה כחלק מתוכניתו של סר צ'ארלס טגארט להגנה על החיילים והשוטרים הבריטים ששירתו בארץ ישראל, וכדי לשלוט במרחב הערבי הסמוך לגבול.
טגארט, קצין משטרה בריטי ששירת בהודו כמומחה ללוחמה בטרור, הוזעק לארץ ישראל בשנת 1937, בשיא תקופת מאורעות "המרד הערבי הגדול" -מאורעות תרצ"ו-תרצ"ט, כדי לייעץ, לארגן ולתאם את המאבק של שלטונות המנדט כנגד המורדים והפורעים מערביי ארץ ישראל ומפני הכוחות הבלתי סדירים שחדרו לארץ מצפון מסוריה ומלבנון.
על-פי יוזמתו והמלצתו הוקמו בין השנים 1943-1938 ברחבי הארץ, בערים החשובות, בצמתי דרכים ובנקודות אסטרטגיות עשרות מצדיות ותחנות משטרה (מצודות) מבוצרות שכונו על שמו, מצודות טגארט (או בפי העם מצודות טיגארט). מבנה משטרת צמח הוקם על-ידי "סולל ובונה" ובנייתו ארכה כשנתיים. כמו מבני טיגארט רבים שבנו הבריטים באותה תקופה ברחבי הארץ, נבנתה מצודת צמח תוך שימוש בטכנולוגיה מתקדמת יחסית לאותה לתקופה ורמה גבוה של תכנון וביצוע. בכניסה למבנה מצידו המזרחי הוצב שלט חרסינה שהוטבע על-ידי הבריטים ועליו שם התחנה -צמח, בשלוש שפות: אנגלית, ערבית ועברית. סגנון הבנייה האדריכלי של מצודת צמח די דומה לשאר מצודות הטיגארט שנבנו ברחבי הארץ בשנות ה-40. המבנה הוא בעל שתי קומות בפינתו הצפונית-מערבית מגדל-עמדת שמירה מבוטן ותצפית עם חרכי ירי, למבנה חצר פנימית ומוגנת, כניסה ראשית אחת וכניסה נוספת לחצר.
מצודת המשטרה בתקופת מלחמת העצמאות
מבנה המצודה בצמח שימש את כוחות הצבא והמשטרה הבריטי באזור בתקופת המנדט טרום הקמת המדינה. לא רחוק מהמצודה שכן הכפר הערבי סמח' (צמח). משפקע תוקף המנדט פינו הבריטים את הארץ. ב-27 באפריל 1948 בהתקרב פינוי הכוחות הבריטיים מהארץ, תחנת משטרת צמח שחלשה על מפגש שלושת הגבולות פונתה נעזבה על-ידי הבריטים ונמסרה בחשאי לערביי הכפר סמח' (צמח). בו ביום, בליל ה-28 באפריל 1948 יצאה כוח של ההגנה לכבוש את מצודת משטרת צמח. הכוח התקרב עד סמוך למבנה וחיכה עד שהחבלנים יפוצצו חור בקיר הצפוני של מצודת המשטרה כדי לפרוץ פנימה. חבלנים התקרבו לקיר המצודה והפעילו מטען חומר נפץ שגרם לחור גדול שדרכו פרצו כוחות ההגנה פנימה ללא התנגדות הערבים שברחו לאחר הפיצוץ.
ביום הכרזת המדינה ב-15 במאי 1948 פלשו כוחות סורים גדולים אל עמק הירדן ובמשך מספר ימים נערכו קרבות קשים על השליטה בצמח ובכלל זה על מבנה המשטרה.
ב-18 במאי 1948 כבש כוח הפלישה הסורי את מבנה המשטרה ונבלם אותו יום במחיר כבד של 52 נופלים מבין לוחמינו. ב-20 במאי עם ערב נסוגו הסורים מתחנת המשטרה ומבנה המשטרה עברה לידי כוחות ההגנה. בחומה הצפונית של מבנה מצודת צמח במקום בו פרצו לוחמנו בתקופת מלחמת השחרור לתוך המצודה וכבשוה, מוצב עד היום שלט לזכרם של הלוחמים שנהרגו בקרב על המצודה.
תחנה משטרת צמח לאחר הקמת המדינה
לאחר מלחמת העצמאות ועד לתחילת שנות האלפיים שימש מבנה המשטרה בצמח את צה"ל ששיכן בו את מפקדת הכוחות שפעלו לאבטחת הגבול והגנה על הישובים באזור עמק הירדן ועמק בית-שאן, בהמשך, בשנות ה-60 שוכנה במבני תחנת המשטרה בצמח מפקדת חטיבה צה"לית שהייתה אחראית על אבטחת גבול ירדן באזור עמק הירדן ועמק בית שאן. בראשית שנת 2000 נטשה חטיבת העמקים (חטיבת צמח) את מבנה משטרת צמח בעקבות איחודה בשנת 2003 עם חטיבת מרחבית הבקעה. ומאז ועד היום עומד המבנה הגדול שומם עזוב ומוזנח.
זיכרונות מהמקום
בבניין משטרת צמח שירתו לאורך השנים חיילים רבים. אחד מהם צאליק רותם מספר: "הוצבנו לבניין "משטרת צמח" כשהיינו חיילים צעירים בשנות החמישים... קשה לי אפילו להאמין איך שהזמן רץ והיום כולנו "חיטיארים"... אבל מסתבר שדברים יפים לא שוכחים, ואכן היה שם כייף ובפרט בחודשי הקיץ הכל כך חמים, כשהיינו הולכים ברגל ל"ירדן" לשחות ולשוט...
למעשה היינו חיילים במדי שוטרים, כדי לעקוף את הוראות האו"ם שהשטח יהיה ללא צבא. ממול צמח היה תיאטרון פתוח להצגות כלליות וגם של בני הקיבוצים שבסביבה ותמיד הרגשתי שם את האווירה של הרוח הקיבוצית של הימים ההם ... חבל שבנין המשטרה בצמח מוזנח, תמיד היה שם יפה ונקי ומטופל והיום קם דור שלא ידע את יוסף".
אביגיל הרכבי, תושבת אזור עמק הירדן כותבת לי: "מי שנולד בעמק הירדן לפני מלחמת ששת הימים מכיר טוב מאוד את המבנה הזה. כל כך הרבה לוחמים נפלו במלחמת השחרור במאבק על מבצר זה. אני תוהה על מועצת עמק שלא השכילה להפוך את המתקן הזה ליד זיכרון לזכרם של הנופלים, ולהפכו למרכז תרבות וספורט, כי למבנה פוטנציאל אדיר. עצוב לראותו כך בשיממונו".
הזנחה רבת שנים של המבנה ההיסטורי
לפני מספר שנים פנו אלי מספר תושבי עמק הירדן וקבלו על כך כי מבנה משטרת צמח ההיסטורי שעליו נלחמו ונפלו חיילים, עומד מזה שנים רבות נטוש מוזנח והפך למזבלה. בקיץ 2017 ביקרתי במקום. המחזה שניגלה לי לא היה מלבב בלשון המעטה: קירות רבים בחדרי המבנה מרוססים בכתובות וציורי גרפיטי. על ריצפת חלק מהחדרים היה פזור לכלוך בקבוקים וגרוטאות. האולם ששימש חדר אוכל ומטבח של מפקדת החטיבה נראה כמו אחרי הפצצה. בחצר הפנימית של המצודה עשביה וצמחיית פרא בגובה רב.
פניתי לאחר ביקורי במקום ב-2017 למועצה האזורית עמק הירדן שבתחום שיפוטה נמצא המבנה ההיסטורי, לברר פשר העזובה וההזנחה במקום. הופנתי אז לעוזר מנכ"ל המועצה האזורית עמק הירדן צחי בוחניק, שאמר לי בגילוי לב כי הבעיה בשיקום ושימור מבנה תחנת משטרת צמח היא תקציבית ויש כאן עניין של סדרי עדיפות תקציביות. בוכניק אמר לי אז כי יש כמה תוכניות שמועלות לגבי עתידו של בניין המשטרה אולם אין עדיין משהו ממשי שהוחלט וסוכם עליו. "אנו במועצה האזורית עמק הירדן מודעים לערך ההיסטורי של הבניין", דברי בוחניק.
בימים אלה, אפריל 2021 ביקרתי שוב במתחם תחנת משטרת צמח ההיסטורי וצילמתי. העזובה וההזנחה במקום נמשכת המבנה הגדול ורחב הידיים פרוץ, נטוש, מוזנח ומלוכלך בצורה מבישה והצילומים הרבים שצילמתי במקום יכולים להעיד על כך. מצב זה נמשך שנים רבות, עד מתי?

מראה בתוך מבנה משטרת צמח אפריל 2021 [צילום: אלי אלון]
חצר פנימית מבנה משטרת צמח אפריל 2021 [צילום: אלי אלון]
חצר פנימית מבנה משטרת צמח אפריל 2021 [צילום: אלי אלון]
תאריך:  14/04/2021   |   עודכן:  14/04/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מצודת משטרת צמח - העזובה והזנחה נמשכת
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמנואל בן-סבו
שנה שנה וההחלטות המתועבות לגנות דווקא את המדינה היחידה בעולם הנוהגת בבני אדם גם הנמצאים תחת כיבוש ואף אלו הקוראים להשמדתה ומבצעים אי-אלו תוכניות לקראת מימוש חלומם, בכסיות של משי
אליהו קאופמן
האנטישמיות המודרנית מופצת כיום בעברית בערוצי האינטרנט - כ"מודעה בתשלום", והיא מופיעה בלבוש ובהאשמות ההיסטוריות של שורפי התלמוד מצרפת ושל מפיצי שקרי הדם והמצות    התלמוד עדיין משמש עילה להסתה נגד היהדות והיהודים. והכול קורה בישראל ובשפה העברית - ממש בתוך תוכם של אתרי אינטרנט ישראלים מרכזיים    הכסף של מודעות המיסיונרים הללו כנראה שיענה את הכול
יוני בן-מנחם
מחלוקות בין ירושלים לוושינגטון מחייבות את ישראל להיערך לבדה כדי לעצור את דהירתה של אירן אל הפצצה הגרעינית. ישראל חייבת להמשיך את הפעילות החשאית באירן נגד מתקני הגרעין באירן ואת תקיפת היעדים האירניים בסוריה תוך שמירה קפדנית על מדיניות העמימות
איתן קלינסקי
ברכה למדינת ישראל ביום העצמאות    "שמוות ודם בשדות הקרב ירפו אימתם מכם, רק החיים שיחייכו לכם, וכל מה שאתם חולמים יקרום עור וגידים"
יעקב קורי
עכשיו מדברים שוב על ממשלה פריטטית, אבל "עם מניית זהב" לבנט ולא מבינים שזה מרשם לכישלון כי משמעותו עריצות המיעוט, כפיית הרצון של המיעוט על הרוב בגלל המריבות הפנימיות ביניהם. וזה הרי הנושא המרכזי של התיזה שלי לדוקטורט - עושק הרוב הלא מאורגן על-ידי בעלי השליטה שהם לרוב מחזיקים במיעוט המניות אך הם מאורגנים יותר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il