X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
73 לישראל / עין במר בוכה ולב שמח

נס יקרה רק לחוצב בסלע עד דם

קראת סיום יום הזיכרון והכניסה אל ליל יום העצמאות, בשעה שהיא אחת משעות החסד היפות ביותר של לוח השנה הישראלי, אנחנו קובעים שוב ושוב את האמונה שלפיה נס לא יקרה לנו אם לא נחצוב בסלע עד דם שכל ההצלחות של המדינה - בביטחון, בכלכלה, במדע ובתחומים רבים נוספים - למרות הקשיים הרבים, הן חזרה על נס קריעת הים שהחל בצעד אנושי בחירי אחד לתוך המים
▪  ▪  ▪
[צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

בשנות השלושים של המאה הקודמת כתב אהרון זאב, שלימד בבית החינוך של זרם העובדים, שיר בהשראת חג החנוכה והמכבים שסומנו על-ידי הציונות החדשה כמודל לחיקוי: "אנו נושאים לפידים". בניגוד למבט הדתי-המסורתי על חג החנוכה שבמסגרתו מברכים על הניסים שקרו בימים ההם בזמן הזה, שירו של זאב מתריס ומצהיר: נס לא קרה לנו, פך שמן לא מצאנו. כאילו הוא בא לומר - אל תחשבו שהנס יקרה אם תחכו לריבונו של עולם. זה לא יקרה לעולם. רק מעשה החלוצים הנושאים את הלפידים יאיר ויסלול את הדרך לבניית הארץ.
השיר הזה הוטמע כל כך בתרבות הישראלית הציונית עד שהפך לפס הקול של טקס הדלקת המשואות בליל יום העצמאות, בין הטקסים האזרחיים החשובים ביותר של השנה במדינת ישראל, אם לא החשוב שבהם. באוזניים של מי שחושב שמדובר בלא פחות מיד ההשגחה העליונה, או התגשמות חזון הנביאים, מדובר ללא ספק במסר קשה לעיכול. אך כל זה - רק בעיני מי ששבוי בתפיסות ילדותיות של נס על טבעי שחייב להיות כרוך בגאולת עם ישראל. מסתבר, שאפילו באב הטיפוס של הגאולה של עם ישראל - בקריעת ים סוף - הנס המרכזי בכלל לא היה הקריעה של הים.
ישנו פירוש ידוע של רש"י על הפסוק המתאר כיצד רגע לפני קריעת ים סוף זז עמוד הענן הניסי מלפני מחנה ישראל ועומד מאחוריהם על-מנת שניתן יהיה למנוע מכלי הנשק של המצרים מלפגוע בבני ישראל. על-פי פירושו - רק הנס העל טבעי שמר על בני ישראל. אך בניגוד גמור אליו, טוען הרש"ר הירש שתפקיד תזוזת מלאך האלוהים הנזכר הפסוק ועמוד הענן היה בדיוק הפוך - לזרז את בני ישראל להיות פעילים ולא סבילים. הענן זז מלפני מחנה ישראל לא כדי להגן עליהם אלא כדי שלא יפריע להם לפעול.
ר' שמשון רפאל הירש הפליא לבטא את הרעיון הזה במשפט מדויק ומתומצת היטב, ב-11 מילים שצריכות להיחקק על לב כל אדם מאמין: "הים לא ייסוג מפני מלאך האלוהים, אלא מפני האדם הבוטח בשם". בתחילה נגאלו ישראל ממצרים במהלך בזק מדהים. אבל כמו הרבה תופעות מדהימות - נס שכזה לא היה משאיר שום רושם לאורך שנים בנפשות של בני ישראל. לכן, ציווה הקדוש ברוך הוא שיחזרו למצרים. על-מנת שיעלו ממנה בשלב השני - בבחירתם, מרצונם ובפעולה עצמית שלהם. במידה לא מבוטלת - זה הנס האמיתי.
אז אם הגאולה האמיתית קרתה דווקא כשבני ישראל בחרו להיגאל ועשו מעשה כדי לצעוד לכיוון הגאולה - למה היה צריך לגאול אותם קודם לכן בניסים גלויים? בשביל מה היה צריך את השלב הראשון של היציאה ממצרים? הגאולה הראשונית הזאת הייתה נחוצה, ככל הנראה, כדי שעם העבדים הזה, שרק לפני זמן לא רב היה נטול יכולת בחירה חופשית מינימלית, יזקוף את הראש ויבין שהוא יכול להיגאל.
כל אדם צריך ללמוד שעליו לנצל את השעות היפות של חייו, את שעות החסד שבהן מאיר לו העולם את פניו, כדי שיידע איך להתנהג גם בשעת הסתר פנים. לקראת סיום יום הזיכרון והכניסה אל ליל יום העצמאות, בשעה שהיא אחת משעות החסד היפות ביותר של לוח השנה הישראלי, אנחנו קובעים שוב ושוב את האמונה שלפיה נס לא יקרה לנו אם לא נחצוב בסלע עד דם. אנחנו מקבלים על עצמנו להמשיך ולצעוד בדרך של בניית הארץ גם כאשר המחיר לכך כבד מנשוא. כל זאת, מתוך ההבנה שכל ההצלחות של המדינה - בביטחון, בכלכלה, במדע ובתחומים רבים נוספים - למרות הקשיים הרבים, הן חזרה על נס קריעת הים שהחל בצעד אנושי בחירי אחד לתוך המים.

תאריך:  14/04/2021   |   עודכן:  14/04/2021
+לראשונה מזה 33 שנה: מטס של תע"א
00:15 15/04/21  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

התעשיה האוירית תערוך מטס הצדעה למדינת ישראל ולאזרחיה ביום העצמאות  ▪  המטס שייערך בסימן אחווה ישראלית יעבור מעל עשרות ישובים מצפון ועד דרום  ▪  במטס האחרון שקיימה החברה השתתפו מטוסי הלביא והכפיר

מטוס G280 [צילום: גאלף סטרים]
מטוסי קרנף [צילום: איציק וולף]
+הוכחנו שאנחנו יודעים לעמוד ביחד
20:31 14/04/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

בהר הרצל בירושלים נפתח טקס המשואות  ▪  יו"ר הכנסת, יריב לוין, פתח את טקס המשואות המסורתי ושיבח את צוותי הרפואה בישראל: בזכותכם רופאות ורופאים, בזכותכם אחיות ואחים, בזכות העובדים והמתנדבים בשירותי הרפואה וההצלה, בזכותכם ניצלו רבים כל כך

12 משיאי משואות [צילום: מן הטלוויזיה]
[צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
+ברגע האחרון הוכנסה ברכה של מנכ"ל פייזר לטקס המשואות
19:22 14/04/21  |  איציק וולף

מנכ"ל פייזר, אלברט בורלא, שלח סרטון להקרנה בטקס הדלקת המשואות. הסרטון נשלח בשעות האחרונות והוכנס ברגע האחרון לליין אפ של הטקס.

+האדם שקרא לעבר נתניהו: אלמן שכול שאנדרטת אשתו נגנבה
15:34 14/04/21  |  עידן יוסף

האדם שצעק "בלי פוליטיקה" לעבר ראש הממשלה בטקס לחללי פעולות האיבה הוא עזיז צראפי. אשתו נרצחה בפיגוע בקו 405 ב-1989. על-פי דיווח בחדשות 12, הוא כעס ופרק את כאבו על כך שלא קיבל תשובות לגבי האנדרטה שהוצבה במקום הפיגוע ונגנבה משם לפני מספר שנים.
הקריאה באה למרות שדברי ראש הממשלה כלל לא היו פוליטיים. נתניהו בישר על התקדמות משמעותית בתכנון היכל ההנצחה לחללי פעולות האיבה בהר-הרצל. הוא הוסיף כי היכל ההנצחה יהיה אחת ההחלטות הראשונות שתובא לאישור הממשלה הבאה שתוקם.
יו"ר נפגעי פעולות האיבה אישר כי נאומו של נתניהו לא היה פוליטי. לדברי אייבי מוזס, "מזה עשור אנו פועלים להקמת היכל הנצחה ממלכתי לחללי פעולות האיבה בדיוק כפי שהוקם לחללי מערכות ישראל. הצעת המחליטים נמצאת על שולחן מזכירות הממשלה, ולכן ההתייחסות של ראש הממשלה להקמת היכל הזיכרון לחללי פעולות האיבה לא הייתה פוליטית בשום צורה. ראש הממשלה ביטא את בטחונו שכל ממשלה שתקום תשלים את המשימה הלאומית החשובה הזאת".

+לוחמי אש פוקדים את קברי חללי מערך כבאות והצלה
15:29 14/04/21  |  עידן יוסף

הטקס המרכזי של מערך כבאות והצלה נערך באנדרטת הזיכרון בקריה הלאומית לכבאות, שבה חקוקים שמות 87 חללי המערך. במעמד קצינים, עובדים וחניכי קורס לוחמי אש, הוקראו פרקי קינה ושירה וכן נישאו תפילות יזכור, קדיש ואל מלא רחמים.
טקסי זיכרון דומים נערכו במחוזות ובעשרות תחנות כיבוי ברחבי הארץ בהשתתפות מפקדים, לוחמים ועובדים.
משעות הבוקר פוקדים לוחמי אש את קברי חללי מערך כבאות והצלה ברחבי הארץ.
נציב כבאות והצלה רב טפסר דדי שמחי פקד את חלקת בית הקברות הצבאית במגדל העמק בצוותא עם משפחתו של לוחם האש האמיץ אורי סמנדייב ז"ל, שנספה במאמצי הכיבוי בשריפה בכרמל.


מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
מירב ארד
הוסיף: אנו מחויבים למשימה החשובה הזאת ואנו נגשים אותה. זאת תהיה אחת ההחלטות הראשונה שתהיה לממשלה הבאה שתקום בישראל"    מספר האזרחים שנהרגו בפעולות איבה מיום הכרזת המדינה ועד היום הוא 3,158    שידור חי מהר הרצל
מנחם רהט
גדולי הקהילות החרדיות בגולת אירופה ייחלו לחרות ישראל, אולם צאצאיהם הרוחניים מתעלמים מהתגשמות התפילות בניגוד לציבור החרדי הספרדי, הרואה מלכתחילה במדינת ישראל ערך גאולי מובהק
ערן גרף
כמה דקות לפני צפירת הזיכרון    המלחמה היא ריחות וניחוחות מעולם שונה ואחר, רק של מלחמה    והאימה והשלב בו אפילו האימה כבר פרשה אל מחוזות אחרים
מירב ארד
הוסיף: כדי שמדינת ישראל לא תהיה אפיזודה חולפת בתולדות עמנו, עלינו להיאחז בארצנו במלוא כוחנו ואחדותנו    לפיד: הנופלים לא מתו בשביל שישראל תיראה ככה    בבתי העלמין ברחבי הארץ נערכים טקסי זיכרון במתכונת התו הירוק    בשעה 13:00 ייערך הטקס לזכר נפגעי פעולות האיבה    לשידור חי מהיכל הזיכרון
יוסף קנדלקר
הקורונה עדיין כאן, והיא עדיין מכתיבה לנו את החיים, מסגר לסגר ומתוכנית לתוכנית    מקווה שאולי חג העצמאות הקרוב ייראה כמו שאנחנו רגילים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il