X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
פקיעת המנדט הבריטי על א"י בליל שבת [צילום: הארכיון הבריטי]
יועבר יום העצמאות ל-ו' באייר
מדינת ישראל אומנם הוכרזה ב-ה' באייר בשל אילוץ שמירת השבת, אך הוקמה למעשה למחרת ב-ו' באייר. על הממשלה לתקן את הטעות ההיסטורית - מה שיאפשר ברוב השנים חגיגת יום העצמאות במועדו ויותר ימי עצמאות בימי חמישי באופן שיאפשר "גשר" לעובדים

את המסמך ההיסטורי המופיע בראש העמוד, מצא עמיתי איתמר לוין, ממש במקרה במהלך נבירה בארכיון הבריטי. על-פי המסמך, פקע המנדט הבריטי על פלשתינה ב-15, שעת חצות שבין יום שישי לשבת. בתרגום לתאריך עברי, מדובר ב-ו' באייר ולא ב-ה' באייר.
נכון, ההכרזה על המדינה בישיבת מועצת העם באולם מוזאון תל אביב, שבאותה עת שכן בבית דיזנגוף, הייתה ביום שישי, ה' באייר. אולם ההכרזה, שהייתה בשעה ארבע אחרי הצהריים, מעט לפני כניסת השבת, נקבעה לתאריך זה רק בשל הרצון שלא לחלל את השבת.
יתרה מכך, במגילה העצמאות עצמה הובהר כי התוקף להקמת המדינה לא יהיה מים ההכרזה, אלא כמה שעות אחר כך, וכך אכן נכתב: "אנו קובעים שהחל מרגע סיום המנדט, הלילה, אור ליום שבת ו' אייר תש"ח, 15 במאי 1948, ועד להקמת השלטונות הנבחרים והסדירים של המדינה בהתאם לחוקה שתיקבע על-ידי האספה המכוננת הנבחרת לא יאוחר מ-1 באוקטובר 1948 - תפעל מועצת העם כמועצת מדינה זמנית, ומוסד הביצוע שלה, מנהלת-העם, יהווה את הממשלה הזמנית של המדינה היהודית, אשר תיקרא בשם ישראל".
חודשים ספורים לפני יום המדינה הראשון, הוא יום העצמאות, התכנסה ממשלת ישראל הראשונה להכריע מתי לקבוע את החג. בפרוטוקול הישיבה, שפרסמתי כאן לראשונה בשנת 2015 [ראו משמאל] נקבע שיום המדינה יהיה ב-ה' באייר. אך עיון בדברי הדוברים בישיבה לא נותן נימוק מדוע יחול ב-ה' באייר ולא ב-ו' בחודש. למיטב הבנתי, לא הבחינו הנוכחים בישיבה את הטעות, אולי בשל ההרגל להשתמש בתאריכים לועזיים או מחוסר תשומת לב.
אגב, גולדה מאיר טענה באותה ישיבה כי האנגלים הקדימו להתפנות. אולם אפילו דוד בן-גוריון עצמו העיד: "באותו יום שישי בשעה ארבע הכרזנו שהמדינה תקום בשעה 12 בלילה".
על ממשלת ישראל, בשיתוף הרבנות הראשית לישראל שאמונה על דברי חז"ל כי "אין מלכות נוגעת בחברתה כמלוא נימה", לתקן את הטעות ההיסטורית הזו. קביעת יום העצמאות ב-ו' באייר תחסוך הרבה כאב ראש, ותאפשר ברוב השנים חגיגה שלו במועד.
תאריך ה' באייר לעולם לא יחול בימים ראשון, שלישי וחמישי. אולם תאריך ו' באייר לעולם לא יחול בימים שני, רביעי ושישי. משמעות השינוי מבחינת הלוח היא:
  • יהיו פחות הקדמות או דחיות של יום העצמאות;
  • יותר ימי עצמאות יהיו ביום חמישי, מה שיאפשר לעובדים לעשות "גשר" שלא יפגע ברצף העבודה.

תאריך:  16/04/2021   |   עודכן:  16/04/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
אביב כוכבי
נאום ראש המטה הכללי בטקס חיילים מצטיינים בבית הנשיא ביום העצמאות ה-73 [ג' באייר תשפ"א, 15.04.2021]
מחלקה ראשונה
עידן יוסף
חידון התנ"ך העולמי לנוער התשפ"א בהנחיית אבשלום קור, בסימן שלום עולמי התקיים בתאטרון ירושלים בנוכחות קהל    הזוכה - תלמיד ישיבת בנ"ע בנתניה    במקום השני - דביר ברח"ד, מהישיבה התיכונית קריית אתא
איציק וולף
מטס חיל-האוויר ייצא לדרך בשעות הבוקר בעפולה שבצפון ויסתיים אחר-הצהריים מעל לעיר דימונה שבדרום    בשעה 9:30 ייפתח בבית הנשיא בירושלים אירוע "כל ישראל מירושלים" וטקס ההוקרה ל-120 החיילים המצטיינים. בשעה 11:00 ישודר חידון התנ"ך העולמי
עידן יוסף
התעשיה האוירית תערוך מטס הצדעה למדינת ישראל ולאזרחיה ביום העצמאות    המטס שייערך בסימן אחווה ישראלית יעבור מעל עשרות ישובים מצפון ועד דרום    במטס האחרון שקיימה החברה השתתפו מטוסי הלביא והכפיר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il