X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
עשיר בחלבון [צילום: חלי ממן]
חומוס בצלחת
לרגל יום החומוס הבינלאומי, אספנו 10 עובדות חשובות שתדעו על החומוס והיינו יכולים גם יותר הקטניות, והחומוס ביניהם, הם מקור טוב לוויטמינים מקבוצת ה-B, כמו החומצה הפולית
הרבה מינרלים [צילום: בועז אוחנה]

כשאומרים חומוס אצל כל אחד קופצת תמונה אחרת בראש, אם זה ממרח עשיר וטעים עם תוספות שונות, אם זה חלק מחמין בימי שבת קרים או חלק מהפיצוחים שקונים לסופ"ש. הבסיס למאכלים הרבים היא אותה קטנייה מופלאה שהערך התזונתי שלה מגוון וחשוב אף הוא. אספנו 10 עובדות על החומוס והיינו יכולים גם יותר:
1. החומוס הוא צמח ממשפחת הקטניות שליתר דיוק נקרא - 'חמצה תרבותית', והשם חומוס הוא ממקור ערבי. לקטניות, בניגוד לדגנים כגון חיטה או אורז, יש תכולת חלבון גדולה. לצורך ההשוואה, בכוס אורז מבושל יש כ-4 גרם חלבון לעומתה כוס חומוס מבושל המכילה כ-10 גרם חלבון ולכן קטניות מהוות תחליף מעולה לאנשים הנמנעים מאכילה של מזון מהחי. קמח חומוס משמש אף הוא כתחליף לביצה לנמנעים מביצים ומסמיך ומעבה מאכלים שונים. הטעם העדין והניטרלי שלו הופך אותו לתחליף מזין לקמח חיטה רגיל במאכלים שונים כמו קציצות ופשטידות.
2. קיימים זנים שונים של גרגירי חומוס, המשתנים זה מזה בגודל שלהם, במשך הבישול שלהם ובמרקם שהם מקבלים לאחר הבישול. כל זן מתאים לסוג אחר של הכנה, למשל הזן הקטן מומלץ להכנה של ממרחי חומוס והזן הגדול מומלץ יותר לתבשילי קדירה.
3. הקטניות, והחומוס ביניהם, הם מקור טוב לוויטמינים מקבוצת ה-B, כמו החומצה הפולית, לדוגמה, החשובה בייצור תאים והתפתחותם, חשובה לתפקוד וייצור תקין של כדוריות הדם האדומות ובעיקר חשובה לנשים בגיל הפוריות המפחיתה סיכון למומים עובריים אצל העובר.
4. גרגירי החומוס מכילים גם הרבה מינרלים כולל מגנזיום, אשלגן, ברזל, סידן, זרחן ואבץ התורמים לבריאות הלב וכלי הדם, פעילות השרירים ועוד.
5. הקטניות מכילות נוגדי חמצון ועשירות בסיבים תזונתיים. למעשה, הסיבים התזונתיים מהווים 14% מגרגירי החומוס! הרבה יותר מאשר בחיטה מלאה או אורז מלא המכילים כ-3% סיבים. היתרונות הבריאותיים שיש לסיבים התזונתיים הם רבים, כגון שיפור ערכי הכולסטרול בדם והורדת סיכון לסוכרת. סוג הסיבים תזונתיים בקטניות הם כאלו שמשפרים את בריאות מערכת העיכול ותורמים מאוד לתחושת שובע. כשאוכלים את הקטניות בשלמותן הן תורמות להורדת סיכון למחלות לב, לסוגי סרטן שונים ולהשמנה.
6. החומוס הוא גם חבר טוב של חולי הצליאק והנמנעים מגלוטן שהוא חלבון שנמצא בעיקר בחיטה, בשעורה ובשיפון. החומוס (ושאר הקטניות), לא מכיל גלוטן ולכן מהווה מקור טוב ומזין לפחמימות בתזונה ללא גלוטן.
7. הוסיפו קמח חומוס לבלילה של מזונות שעוברים טיגון - החומוס מכיל כמעט 20% חלבון, לחלבונים ישנה יכולת להיצמד וליצור שכבה חיצונית הומוגנית שמונעת ספיגת שמן פנימה במהלך הטיגון על כן כדאי לשלב אותו כחלק מהציפוי של נתחים לפי הטיגון.
8. כמו כל קטנית, חשוב להשרות את החומוס למשך כמה שעות לפני הבישול ולבשל אותו זמן ארוך מספיק כדי שיתעכל טוב ונעים במערכת העיכול. רצוי להימנע מהוספת אבקת סודה לשתיה כדי לקצר את משך ההשריה והבישול שכן היא הורסת חלק מהערכים התזונתיים של הקטניות. סבלנות זה הסוד כאן - ככול שההשריה יותר ארוכה ובמהלך הבישול נחליף את המים כמה פעמים כך מפחית את תופעות העיכול שמתפתחות לאחר אכילת קטניות.
9. גרגירי חומוס מבושלים ומתובלים במלח ומעט פלפל יכולים להיות ממש חלק מארוחה או סתם כנשנוש בריא וטעים. חצי כוס גרגירי חומוס מבושלים מספקת כ-80 קלוריות, ומהווה מנת תחליף לפרוסת לחם מלא לטובת גיוון.
10. סלט חומוס הוא לא ממש סלט - ממרחי החומוס השונים הנקראים סלט חומוס בדרך כלל עשירים בשומן. סלט חומוס קנוי מכיל תוספות של טחינה ושמן צמחי שיוצרים ביחד מוצר בעל 15% שומן ומעלה ועם הרבה חומרים משמרים כדי שיוכל להחזיק מעמד על המדפים בסופר. הערכים התזונתיים שלו הרבה פחות טובים מאשר לאכול את החומוס המבושל. הכנת ממרח חומוס ביתי היא הרבה יותר פשוטה משנדמה. ניתן להכין מראש כמות גדולה ולהקפיא. גרגירי חומוס מבושלים נהדרים להקפאה.

הכותבת היא מייסדת רשת תמיכה לאורח חיים בריא.
תאריך:  11/05/2021   |   עודכן:  11/05/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דוד ארגז
מי שצפה אתמול בערוצי השטנה של הטלוויזיה ראה מסע הפחדה, ניסיון מאורגן לזרוע פניקה מהול בשמחה לאיד    הפוגרום הערבי והפגיעה בריבונות ישראל לא באמת הזיזו לשדרנים באולפן    מבחינתם הסכנה האמיתית היא שהאירועים יעכבו הקמת "ממשלת ריפוי"
אביתר ב-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים    והפעם - ליודעים לשאול, מסך עשן, יאמיר, מומחוי וכוחות מיוחדים    "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג)    הרבה בריאות ואושר
צ'לו רוזנברג
רציתי לשאול אותך, שרה לשעבר ולוחמת גדולה למען ערכים ימניים, הז'אן דארק של הימים כביכול, איך את ישנה בלילה בימים אלה?
רון בריימן
במצב שנוצר מבחינה צבאית, פוליטית ומדינית קיימות גם הזדמנויות, ועל ראש הממשלה כמו גם על אלה המתיימרים לרשת אותו, מוטלת החובה לנצל את ההזדמנויות שנוצרו
בעז שפירא
הערבים מגיעים להר-הבית ללא שום מגבלה ועולים בהמוניהם, בכל שעות היממה ובכל ימות השנה להתפלל במקום    לעתים קרובות ואף מדי יום ששי מגיעים להר רבבות ערבים, בימי שגרה משחקים שם ילדים ערבים כדורגל תוך שימת הקדושה במקום למרמס רגליהם הטמאות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il