X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
העיר גבעתיים אינה מצטיינת בשימור פיזי של אתריה ההיסטוריים, רבים מהמבנים והאתרים ההיסטוריים של העיר נהרסו - "נמחקו" לטובת פרויקטים נדל"ניים מניבי תשואה כזה היה גורלם של אצטדיון המכתש המיתולוגי, מבנה אולפני גבע ההיסטורי, מתחם הריאה הירוקה "שטח תשע" ולפני מספר שנים הגיע גם תורו של "בית מנדלבלט" - בית מפלגת העבודה המיתולוגי ברחוב ויצמן 16 בגבעתיים
▪  ▪  ▪
בית מנדלבלט בגבעתיים [צילום: אלי אלון]

סיפורו ההיסטורי של בית מנדלבלט
"בית מנדלבלט" נבנה בתחילת שנות ה-50, על מגרש של כ-350 מ"ר בסיוע תרומה נדיבה של תושבת העיר יונה מנדלבלט ונקרא על שמו ולזכרו של בעלה זוסיא מנדלבלט שהיה ממנהלי תנובה ונפטר בראשית אוגוסט שנת 1951. הזוג זוסיא ויונה מנדלבלט התגוררו לא רחוק משם ברחוב גורדון בשכונת בורכוב בגבעתיים.
בית מנדלבלט הוקם כמבנה ייעודי עבור מפא"י, מפלגת העבודה, ששלטה בזמנו בגבעתיים ובמוסדותיה העירוניים כמעט ללא עוררין. המבנה כלל שתי קומות. בקומתו הראשונה שכנו משרדי וחדרי ישיבות של סניף מפלגת העבודה בגבעתיים ומוסדותיה, ואילו בקומה השנייה שכן "אולם תרבות בית מנדלבלט" בו נערכו במשך שנים רבות כינוסים, קבלות פנים, חוגים, הרצאות, מופעי זמר, סרטים, ריקודים ועוד. רבים מהאירועים באולם התרבות ב"בית מנדלבלט" היו פתוחים גם לתושבים שאינם חברי מפלגת העבודה.
בשנות ה-60 נפתח במקום מועדון לתרבות שפעל בחסות המשמרת הצעירה של המפלגה ובהמשך פעל במקום מועדון הסטודנטים והאקדמאים של חברי מפלגת העבודה. מספרים כי כאן הכירו לראשונה כמה זוגות שלימים נישאו והקימו בית בישראל. היו שנים שהנהלת "בית מנדלבלט" השכירה את אולם התרבות לגופים ציבוריים ואף לפרטיים כדי לקיים שם אירועי תרבות שונים ובהם חוגי לימוד והעשרה כמו קורס באנגלית ועוד.
בימיה הטובים של מפלגת העבודה, כשגבעתיים הייתה "מפא"יניקית שרופה", או אם תירצו "אדומה", פקדו באורח קבע את בית מנדלבלט ראשי ממשלות, שרים וחברי כנסת. בין אורחי הבית היו דוד בן-גוריון, משה שרת, שמעון פרס ועוד רבים מבכירי המפלגה. וזאת לדעת - סניף מפלגת העבודה בגבעתיים היה מסניפי מפלגת העבודה החשובים בארץ, בשל העובדה כי רוב מוחלט של תושבי גבעתיים הצביעו באורח מסורתי למפא"י - מפלגת העבודה וגם משום שבסניף העבודה בגבעתיים צמחו ופעלו דמויות דומיננטיות מקורבות לראשי המפלגה והיו בעלי השפעה בה ובהם מזכ"ל המפלגה חבר הכנסת והשר מיכה חריש, השרה שושנה ארבלי אלמוזינו, ח"כ וסגן שר האוצר עדי אמוראי, אורי גורדון שמילא תפקידים בכירים בהנהלה הציונית ובסוכנות היהודית, שמעון שבס עוזרו ויועצו של יצחק רבין ומנכ"ל משרד ראש הממשלה ונוספים.
במרוצת השנים שיני הזמן לא היטיבו עם מבנה בית מנדלבלט והוא הפך לדי מוזנח ודהוי בחזותו. בעקבות ירידת מפלגת העבודה מגדולתה גם הפעילות ב"בית מנדלבלט" הצטמצמה בשנים האחרונות עד מאד.
מכירת הבניין ליזמים פרטיים
ב-2009 נודע כי מפלגת העבודה מתכוונת למכור את בית מנדלבלט ששימש כבית מפלגת העבודה בגבעתיים במשך שנים רבות ליזמים פרטיים כדי לצמצם חובותיה. הדבר עורר מחאה בקרב פעילי מפלגה ותושבים מקומיים שהביעו התנגדות למכירת הנכס ששימש את כלל הציבור בגבעתיים ותבעו לשמר את המבנה ההיסטורי ולשמור על צביונו המקורי בשל חשיבותו ההיסטורית והחברתית ובשל היותו חלק מדפי ההיסטוריה של העיר. לא עזרו המחאות והכסף גבר על הערכים. הנהלת מפלגת העבודה קיבלה לבסוף החלטה למכור את הבניין והוא נמכר בסופו של דבר ליזמים פרטיים תמורת סכום של שמונה מיליון שקלים.
לפני מספר שנים נהרס המבנה ההיסטורי, עוד פיסת היסטוריה נעלמה מהנוף האורבני של העיר. על חורבותיו של "בית מנדלבלט" נבנה בניין דירות. סוכם כי חזיתו הקדמית המקורית של מבנה בית מנדלבלט תישמר. ב-2011 לאחר הריסתו של "בית מנדלבלט" עבר סניף מפלגת העבודה בגבעתיים לשכון ב"בית שרת "בגבעתיים.
מצב שימור אתרי מורשת והיסטוריה בגבעתיים
למען ההגינות יש לציין כי עיריית גבעתיים ובמיוחד ראש העיר הנוכחי רן קוניק פועלים לשימור ותיעוד ההיסטוריה של העיר באמצעות הצבת שלטי מורשת ובאחרונה אף נעשו עבודות שימור בית שניידרמן, ביתם של דוד ומלכה בית שניידרמן מראשוני שכונת בורכוב. אולם בסך-הכל, מצב השימור הפיזי של אתרי מורשת והיסטוריה בגבעתיים הוא בכי רע. בית שניידרמן הוא בין הבודדים שנותרו מ-22 הבתים הראשונים של שכונת בורוכוב. רוב בתיה הראשונים של העיר נהרסו.

תאריך:  21/06/2021   |   עודכן:  21/06/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סיפורו של "בית מנדלבלט" בגבעתיים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורי ברוכין
כבר 18 שנים שצבי גיל, עיתונאי, סופר וממייסדי הטלוויזיה הישראלית, מפרסם את הבלוג "זרקור"    לכבוד הפוסט ה-1,000, שהתפרסם לא מכבר, שיחה על שידור ציבורי, רשתות חברתיות, מנהיגות, אינדיווידואליזם וזכרון השואה
רינה אזולאי
מול עיני אני רואה המוני נשים, נשות הכותל האמיתיות, מהעבר ומההווה ואף מהעתיד, נשים מבוגרות צדיקות, שבמשך דורות על דורות מגיעות היו ועודן מגיעות אל הכותל, יום יום, ונושאות תפילה על הגאולה
אורי שרגיל
במעמדו הרוחני והאוניברסוליסטי אברמוביץ' לא רואה במקום הזה ובזמן הזה את העם היהודי, ניצול השואה, חוזר לארצו לאחר אלפים שנות גלות. מעמד רוחני-מוסרי נישא, כפי הנראה, מעוור ומחריש אותו
שמעון גרובר
הרומן החדש של פרופסור סם רקובר "מחול הרפאים" הוא יצירה ספרותית בלשית-פילוסופית איכותית ומהנה    נהניתי מאוד מהכתיבה
צילה שיר-אל
בכל שנת 2021 ימשיך הכוכב להשפיע במקום המקושר עם האינטימיות בחייכם ולכן יהיה חשוב מאוד שאת היחסים האישיים שלכם, בנוסף ליחסים פיזיים תבססו בעיקר על שיחות וחברות אמת שתעזור לכם למלא מצברים רגשיים שיזדקקו לכך
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il