X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ארגון "המדינה האיסלאמית". עדיין חי וקיים [צילום: בדרחן אחמד/AP]
תחת שמירה כורדית ובחסות אמריקנית
הכירו את דאעש: הדור הבא
למרבה האירוניה, הנוכחות המשמעותית ביותר של ארגון דאעש הרצחני כיום היא בצפון-מזרח סוריה באזור הנשלט באופן מלא על-ידי המליציות הכורדיות איך הפך מחנה העצורים של דאעש "אל-הול" לשמורה לטרוריסטים ומדוע אין פתרון לפצצה המתקתקת של ילדי דאעש

מחנה אל-הול (2.4 קמ"ר) במחוז אל-חסכה שבצפון-מזרח סוריה מכיל כמעט 60 אלף אסירים, פליטים עירקים וסורים, כעשרת אלפים מהם מארגון דאעש, רובם נשים וילדים. האתר הקרוב לגבול עירק שימש בשנות ה-90 מחנה פליטים לעירקים שנמלטו ממלחמת המפרץ ואח"כ מהפלישה האמריקנית לעירק ב-2003. בתקופת מלחמת האזרחים בסוריה, הפך המחנה שנשלט בידי הכורדים למחנה מעצר לשבויי דאעש, ארגון שנגדו נלחמו "כוחות סוריה הדמוקרטית" הכורדיים בחסות ארה"ב ובסיוע חיל-האוויר האמריקני.
על המחנה העצום שומרים כיום בסך-הכל כארבע מאות חיילים כורדים. קיימת בו הפרדה בין נשות דאעש וילדיהן לשאר הפליטים, לאחר שהתגלו מקרים רבים של אלימות ומעשי נקם בין הקבוצות, הפרדה שאינה הרמטית.
התנאים במחנה קשים למדי. בהעדר שירותים רפואיים נאותים מתפשטות מחלות מהן מתו רבים בשנתיים האחרונות. בנוסף, בשנה האחרונה אף התפשט נגיף הקורונה במחנה לממדים בלתי ידועים. שיחות שמנהלות עצורות של דאעש עם קרוביהן באירופה, מלמדות על מצב תמידי של רעב. יתר על כן, עשרות אסירים ובעיקר אסירות נהרגו בניסיון לברוח מהמחנה.

החליפות התמוטטה, האידיאולוגיה ממשיכה
[צילום: בדרחן אחמד/AP]

אולם המחלה הקשה ביותר במחנה אינה פיזית כי אם אידיאולוגית. נשות דאעש במחנה מחזיקות בדעות איסלאמיות קיצוניות, ומחנכות דור חדש של ילדים לדגול בג'יהאד עולמי נגד כל אויבי הארגון ו"הכופרים" למיניהם: העולם המערבי, משטרים וקהילות במזרח התיכון, המשתפים בעיניהם פעולה עם המערב, הכורדים, השיעים ואירן הנותנת להם חסות, כל הכתות והדתות שאינן איסלאם ועוד. במחנה שולטות קבוצות של נשות מנהיגי דאעש שאינם בין החיים ברובם. אלה מנהלות את המחנה באווירה של טרור ופחד. נשים חייבות להתהלך בכיסוי מלא, כולל נִקַאב המסתיר את הפנים מלבד העיניים. במהלך 2020 דווח כי עשרות נשים נרצחו לאחר שהואשמו בהתנהגות בלתי מוסרית או בהדלפת מידע לאויב.
הסהר האדום הסורי ניסה לסייע לילדי המחנה מספר פעמים באמצעות הקמת מרפאות במחנה במימון המשטר הסורי, אך המחנה זקוק להרבה יותר מכך.

ילדי דאעש
[צילום: בדרחן אחמד/AP]

ההערכה כיום היא כי במחנה נמצאים 27 אלף ילדי דאעש. חלק מהילדים במחנה הספיקו להילחם בשורות דאעש עוד לפני חיסולו של הארגון בדצמבר 2017 (המנהיג אבו בכר אל-בגדדי חוסל חודשיים לפני כן). לקראת סיום המלחמה נוצר בדאעש מחסור בגברים, והוא החל לגייס ילדים ליחידה שנקראה "אַשְבַּאל אל-חִ'לַאפַה" (גורי האריות של החליפות). ילדים אלה הובאו עם הוריהם שהתנדבו ל"מדינה האיסלאמית" בשנים 2017-2014. רוב הילדים יתומים, בעיקר מאב. הם אומנו מגיל קטן והשתמשו בנשק חי בלחימה בשטח. הם ראו את זוועות המלחמה בגיל צעיר מאוד. חלקם היו עדים למות את חבריהם שנשלחים עם חגורות נפץ למשימות התאבדות. תינוקות רבים נולדו אל תוך החליפות, ואינם מכירים מציאות שונה ממנה. לפי דיווחים ממחנה אל-הול, לילדים אין מסגרת חינוכית והם משוטטים במחנה ללא מסגרת. רבים מהם משחקים בבוץ ובחולות, בחרבות מעץ ובדגלים שחורים, כשהם מדמים את עצמם נלחמים למען החליפות. הצרוף המסוכן ביותר הוא של חינוך לאידיאולוגיה של דאעש והיעדר חינוך פורמלי וידיעת קרוא וכתוב. הצלב האדום הזהיר השנה כי מאות ילדים קטנים בסביבות גיל 12 מוחזקים בתאי מעצר של מבוגרים.
הידיעות המצטברות בתקשורת הערבית לאחרונה מדאיגות ביותר. נשות דאעש במחנה מייסדות למעשה מעין "חליפות קטנה" באמצעות חינוך הצעירים וגיוס כספים מתרומות ברחבי העולם. להנהגות הנשיות במחנה קשר דרך האינטרנט עם בעליהם, אלה ששרדו את המלחמה. קשרים אלה אפשרו בשנה האחרונה למספר נשים להימלט מהמחנה באמצעות תשלום שוחד לשומרים. כספי התרומות לנשות אל-הול מסייעים לבריחה, אך ברוב המקרים עוזרים לשיפור רמת חייהן בתוך המחנה. הנשים הבורחות מהמחנה לעיתים קרובות נישאות לטרוריסטים בעירק או בצפון-מערב סוריה בחבל אדליב שבחסות טורקיה. החשש בעולם הוא ש"הדליפה" מהמחנה תיצור תאים רדומים של דאעש ברחבי המזרח התיכון וגם באירופה, אם יצליחו הנשים להסתנן ליבשת דרך טורקיה.

לא ניתן להישאר וגם לא לחזור
[צילום: בדרחן אחמד/AP]

הנהגת כוחות סוריה הדמוקרטית הכורדיים מתלוננים ללא הרף כי אין להם את האמצעים לתחזק את המחנה ומאיימים כל הזמן כי לא ימשיכו לשאת באחריות לאורך זמן. לטענתם, אין להם אמצעים מספיקים לאבטח את גבולות המחנה שהפך כיום למעין עיר קטנה בת יותר מ-60 אלף תושבים, רובם נשים וילדים. בהיעדר תקציב מספיק, יורד בהתמדה מספר המאבטחים. הפיתוי לשומרים הכורדים ולסוחרים לקבל שוחד תמורת הברחת אסירים מהמחנה גדול מאוד, בנסיבות החיים הקשות באזור. השמועות הן שעל כל הברחה משולמים כ-15 אלף דולר, כסף המועבר דרך טורקיה לסוריה.
מלבד הסכנה של חינוך דאעשי לילדים, מתחוללים במחנה מעשים רבים של פשע, רצח ושוד, רובם על-ידי נשות דאעש וילדיהן. לפי הערכות המחנה מכיל פליטים ואסירים ממדינות רבות, רובם מעירק, אך גם מתנדבים לדאעש מאירופה. נראה כי ארה"ב מתקצבת את השמירה על המחנה, אך מימון זה אינו מספיק לכל צרכי המחנה, הגנתו ותחזוקתו. לאחרונה נבנתה גדר חדש סביב המחנה על-מנת להפחית את היקף הבריחות, והוחמרו העונשים למי שמנסה להימלט. כמו-כן, הוקם מרכז שיקום לילדים באזור, אך אין במרכז די לשיקום כל הילדים. בינתיים מדובר על 35 ילדים בלבד שיוצאו מאל-הול לשיקום במחנה החדש.
אלא ששום מדינה, במידה רבה של צדק, אינה מוכנה לקבל חזרה אנשים שהתנדבו למדינה האיסלאמית, ומצויים בפוטנציאל להפוך לטרוריסטים מסוכנים. צרפת ורוסיה הסכימו להשיב לתחומן מספר מוגבל של ילדים שהיו יתומים או מקרי מצוקה אנושיים קיצוניים. המאבק באירופה הוא בין ארגוני זכויות אדם הדורשים ממדינות אירופה, בעיקר מצרפת ואנגליה, לקלוט את ילדי דאעש ולסייע לשיקומם הפיזי והנפשי, לבין מנגנוני הביטחון המתריעים על הסכנה העצומה שבמהלך.
הפצצה המתקתקת ששמה "מחנה אל-הול" מעלה שאלות ותהיות רבות. מדוע העולם, ובעיקר מי שנלחם נגד דאעש, אינו מוכן לקחת אחריות על המחנה? מדוע מנגנוני המודיעין אינם מנצלים את האסירות על-מנת לחשוף את החוליות הרדומות של הארגון ברחבי העולם? ושאלה כללית יותר: מדוע לא מתקיים משפט בינלאומי נגד בכירי דאעש שנתפסו ולא הומתו ולנשותיהם? האם משפטים כאלו עלולים לחשוף פרטים שיביכו את המעצמות באזור? חומר למחשבה. בהיעדר פתרון למחנה אל-הול, ממשיכים אלפי ילדים להתחנך על ברכי הג'יהאד על-מנת להוות את הדור הבא של הטרור הדאעשי. זוהי סכנה ברורה ומיידית והכתובת רשומה בבירור על הקיר.

תאריך:  10/07/2021   |   עודכן:  10/07/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הכירו את דאעש: הדור הבא
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
שאלה מצויינת; ותשובה פשוטה
רפי לאופרט  |  11/07/21 09:16
2
ירון, מעניין מאוד. ל"ת
אורי מילשטיין  |  17/07/21 10:17
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות דאעש
איתמר לוין
לאחר תבוסתו בעירק וסוריה וחיסול מנהיגו, דאעש הולך ומתבסס בחלקים נרחבים של אפריקה, תוך יצירת קשרים עם ארגונים מקומיים    ניו-יורק טיימס מתאר "נישואי נוחות", בהם המקומיים מקבלים את המותג של דאעש, וכך יכול הארגון לטעון שהג'יהאד שלו חי ובועט    במוזמביק שפך דאעש שמן על מדורת סכסוך מקומי ארוך והוביל למתקפות עקובות מדם    הקואליציה נגד הארגון מבהירה: הסכנה עודנה קיימת
יורם שוייצר, תומר נווה
"מחוז סיני" ביצע בחודש יולי מתקפה חריגה בתעוזתה ובהיקפה נגד בסיס של צבא מצרים לא הרחק מתעלת סואץ    פתיחתו המחודשת של מעבר טאבה עלולה להפוך תיירים ישראלים ליעד למתקפה    המצרים כבר מתמודדים עם האיום וישראל צריכה להיות מתואמת איתם
גלית טרומן צינמן
בניסיון להשתקם מתבוסותיה הצבאיות בשנים האחרונות, מנצלת המדינה האיסלאמית את משבר הקורונה להגברה ניכרת בהיקף הטרור ובפעילות הדעווה, תוך הצגת המגפה כ"עונש אלוהי לצלבנים" וכהזדמנות להתמיד במלחמת הקודש
יוני בן-מנחם
מצרים מודאגת מהתגברות הטרור של שלוחת דאעש בצפון סיני ומהצטרפות פעילי הזרוע הצבאית של חמאס לשורותיו. הצבא המצרי מתקשה למגר את הטרור של דאעש בגלל מחסור במודיעין מדויק ובגלל שהוא נעזר בשבטים הבדואים בחצי האי סיני
איתמר לוין
שני הארגונים הקיצוניים פועלים יחדיו נגד המערב והממשלות המקומיות, תוך גיוס של צעירים בניז'ר, מאלי ובורקינה-פאסו - מדווח וושינגטון פוסט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il