X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ניידת שידור של גלי צה"ל מעבירה שידור מאירוע בהיכל התרבות בתל-אביב [צילום: אלי אלון]
מה גורלו של ארכיון גלי צה"ל
בימים אלה, עת דנים בנושא סגירת גלי צה"ל וסגירתה של התחנה נראית אולי קרוב מתמיד, ראוי לתת תשומת לב לארכיון גלי צה"ל ארכיון ענק שנאגר במשך למעלה מ-70 שנות קיומה של התחנה, וכולל עשרות אלפי שעות הקלטה ובהן אוצרות רדיופוניים בעלי חשיבות היסטורית ולאומית ראוי לשאול ולבדוק מה מצבו של הארכיון והאם הוא מתועד מטופל ונשמר כראוי ובתנאים ניאותים

בארכיון גלי צה"ל מאוחסנים נשמרים סרטי ההקלטה וקלטות השמע של תוכניות גלי צה"ל ששודרו במשך השנים וחלקן נדירות. לרבות מההקלטות יש ערך היסטורי רב. על-פי הערכה, ארכיון גלי צה"ל שנאגר במשך השנים כולל כ-120,000 שעות הקלטה, חלקן חוזרות על עצמן, חלקן מיוחדות, ערוכות, גלמים וכו'. מדובר בהערכה גסה ואיש כנראה לא יודע במדויק כמה שעות הקלטה "נקיות" יש בארכיון זה.
ביקורת מבקר המדינה בגלי צה"ל
בין יולי 2003 לפברואר 2004 ערך משרד מבקר המדינה ביקורת בתחנת גלי צה"ל ומצא ליקויים לגבי ניהול תקציב התחנה, תהליכי התקשרויות של גלי צה"ל עם גופים אזרחיים, העסקת כוח אדם בתחנה ועוד. מיולי עד נובמבר 2006, לסירוגין, עשה משרד מבקר המדינה ביקורת מעקב שתכליתה לבדוק אם תוקנו הליקויים בביקורת הקודמת והתברר כי רבים מהליקויים שהתגלו לא תוקנו.
בין השאר בדק המבקר את ניהול התקליטייה והטיפול בהקלטות השידור של גלי צה"ל (ארכיון גלי צה"ל) וגם כאן מצא מבקר המדינה ליקויים ואלה תמצית ממצאי בדיקתו והמלצותיו של מבקר המדינה בשני נושאים אלה, כפי שמופיעים בדוח הביקורת שלו ובדוח ביקורת המעקב. המתפרסם במרשתת.
בהתייחסו למצב תקליטיית גלי צה"ל, כתב המבקר בדוח מעקב הביקורת שלו על גלי צה"ל, כי: "ברשות גלי צה"ל עשרות אלפי תקליטים ותקליטורים המרוכזים בתקליטייה והמשמשים את העורכים והשדרים של גלי צה"ל וגלגלצ להשמעת מוזיקה בתוכניות השונות. וכי אף שהתקליטורים נרשמים כבר כאפסניה צבאית, לא מתבצעות ספירות סדירות של מלאי התקליטורים כנדרש בנוהלי התחנה, והדבר מקשה להעריך את יעילות הצעדים שננקטו על-מנת לשפר את הפיקוח על תנועת התקליטורים".
מבקר המדינה: אין טיפול פיזי בסרטים ובקלטות כנדרש
בעניין ארכיון גלי צה"ל מעיר המבקר כי בארכיון הקלטות השידור של גלי צה"ל מאוחסנים סרטי ההקלטה וקלטות השמע של תוכניות גלי צה"ל ששודרו במשך השנים. חלק מההקלטות הן נדירות. המבקר קובע כי על-אף שלסרטי ההקלטה ולקלטות השמע שבארכיון הקלטות השידור של גלי צה"ל יש ערך היסטורי רב, אין טיפול פיזי בסרטים ובקלטות כנדרש וכי יש להחזיקם בתנאים אשר יבטיחו את שלמותם. לכן ראוי שמשרד הביטחון וצה"ל יגבשו תוכנית רב-שנתית לתכלית זו. המבקר ציין כי יש לפעול להמרת המדיות האנלוגיות למדיות דיגיטליות ובכך לשמר טוב יותר את חומרי הארכיון.
בביקורת מעקב שערך משרד מבקר המדינה ביולי 2006, כשנתיים לאחר הביקורת הקודמת, נמצא כי לא חל שינוי במצב ארכיון הקלטות השידור בתחנה וכי עדיין לא גובש פתרון לשימור הסרטים בארכיון וכי קיים חשש שלא ישמרו כראוי.
שאילתה בכנסת בעניין ארכיון גלי צה"ל
בעקבות ממצאי מבקר המדינה הגיש חבר הכנסת אורי אריאל ב-17 בנובמבר 2004 שאילתה לשר הביטחון בעניין מצבו של ארכיון גלי צה"ל. וזו לשונה: "בסוף 2001 בדק צוות מערכת הביטחון את ארכיון גל"צ, ומצא שיש להעבירו למתקן אחר, להתקין בו תוכנה מתאימה, וכעבור שנה נקבע כי יש להעביר את החומר שבו למדיות דיגיטליות.
רצוני לשאול:
1. מה נעשה בנדון עד היום?
2. מתי יושלם הליך זה?
וזו תשובת סגן שר הביטחון זאב בוים (לא נקראה, נמסרה לפרוטוקול):
"בתחילת השנה (2004 א.א) הוכנסה לשימוש בארכיון גל"צ מערכת מחשב, אשר תפקידה לנהל את הרישום והתיעוד. כיום הקלטות שמורות על מדיות אנלוגיות - סרטים - אשר מחייבות תחזוקה פיזית שוטפת, תחזוקה שאינה יכולה להבטיח שמירת החומר לאורך זמן בשל הפחת והבלאי. הפתרון הנפוץ והנכון, כפי שגם הוזכר בדוח מבקר המדינה, הינו המרת המדיות האנלוגיות למדיות דיגיטליות. לפני כמה שנים בוצע ניסוי, אשר הוכיח ישימות טכנולוגית.
האומדן לביצוע פעילות זו הוא כ-15 מיליון שקל. זהו אומדן ראשוני, שבוצע על-ידי אנשי תחנת "גלי צה"ל" וטרם אומת על-ידי מכרז".
הנגשת ארכיון גלי צהל לציבור הרחב
ביום עיון של האיגוד הישראלי לארכיונאות ולמידע שנערך (14.5.17) בגבעת התחמושת, הופיעה ענבל גזית מגלי צה"ל והודיעה כי ארכיון גלי צה"ל יונגש בעתיד הקרוב ולמעשה כל אדם יוכל מכל מחשב אזרחי לגשת לקבצים שבארכיון להשתמש בהם, ולשמוע אותם. השאיפה היא שגלי צה,ל תהיה סוג של ויקיפדיה רדיופונית, אמרה גזית.
גזית מסרה לבאי יום העיון, כי ארכיון גלי צה"ל שנאגר במשך השנים כולל כ-120,000 שעות הקלטה, חלקן חוזרות על עצמן, חלקן מיוחדות, ערוכות, גלמים וכו". גזית ציינה כי "עד לא מזמן, ואני מדברת על כמה שנים, מדובר היה בסרטי אודיו קלטות וסלילים מגנטיים, הארכיון כולו עבר דיגיטציה".
גזית אמרה עוד ביום העיון: "אני כיום בחיפוש שדומה לחיפוש בגוגל, יכולה לשלוף כל קובץ שנמצא אצל השרתים שלנו. אתם עוד לא. אנחנו עובדים על זה. בקרוב ובעזרת המכרז, נצליח להנגיש את הדבר הזה. השאיפה היא, שגלי צה"ל תהיה סוג של ויקיפדיה רדיופונית, זאת אומרת שגם אתם (הציבור א.א) תוכלו מכל מחשב אזרחי לגשת לקבצים האלה להשתמש בהם, לשמוע אותם זה יכול מאוד להועיל ולקדם אותנו. אנחנו מהצד שלנו", אמרה גזית, "נמשיך לאפיין ולשמור את הדברים בצורה הטובה ביותר".
איך נשמר באמת ארכיון גלי צה"ל?
כאן המקום לשאול איך באמת נשמרים החומרים בארכיון גלי צה"ל. הרי הוא כאמור כולל אוצרות רדיופוניים בעלי חשיבות היסטורית ולאומית רבה. מי מפקח, בודק ומוודא שאכן החומרים בארכיון גלי צה"ל נרשמים, מתועדים, נשמרים כראוי ובתנאים ראויים? יש הטוענים מזה כבר שאולי כדאי להעביר את נושא ארכיון גלי צה"ל לטיפול ארכיון צה"ל או מוסד אקדמי מכובד כלשהוא.
כידוע ארכיון קול ישראל וארכיון הטלוויזיה הישראלית (לימים ארכיון רשות השידור ובהמשך ארכיון כאן השידור הציבור) לא טופלו בעבר כראוי במשך שנים רבות. סרטים והקלטות בארכיונים אלה לא נרשמו, לא תועדו ולא נשמרו כראוי. חלקם נמחקו נעלמו כלא היו, ובהם חומרים בעלי ערך היסטורי חשוב. יש לקוות שמצב ארכיון גלי צה"ל טוב בהרבה.

תחנת גלי צה"ל יפו [צילום: אלי אלון]
צוות גלי צה"ל בכנס אילת לעיתונות [צילום: אלי אלון]
אולפן נייד של גלי צה"ל [צילום: אלי אלון]
תאריך:  11/07/2021   |   עודכן:  11/07/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מה גורלו של ארכיון גלי צה"ל
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
חבל
אניהו  |  13/07/21 21:15
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עליס בליטנטל
מדהים עד כמה "המשפט" מאת פרנץ קפקא שתיאטרון גודמן מעלה בבאר שבע, בבימויו המבריק של אריאל וולף, מגיש תמונה מצמררת של מה קורה כשמערכת המשפט שאינה חוקית משתלטת על חיי האזרח התמים והחף מפשע, כאז כן עכשיו
יוסף אליעז
חתן או כלה, שמילדותם חונכו לשנאת ישראל קיצונית, עד לנכונותם להתאבדות כמחבלים בכדי להזיק לה או לאזרחיה היהודים, אינם מביאים איתם אהבת ישראל אלא שנאה, רצון נקם בשל "הנכבה"
חניאל פרבר
מחובתנו דווקא בימים אלו להתבונן ולהסיק מסקנות באותן הסיבות שהובילו לחורבן הבית ולהביא לכך לבניין הבית השלישי
דוד ארגז
הפגנות נועדו כדי למחות: להביע דעה שונה, להעביר מסר של התנגדות ולהציג חלופות, לא כדי להפעיל לחץ לא הוגן ובוודאי שלא כדי לשמש תחליף לבחירות דמוקרטיות
צילה שיר-אל
יופיטר הוא הכוכב המקושר לשפע, למזל ולהצלחה    הוא נותן חלון הזדמנות לכל מי שחווה את ההשפעה שלו, ונותן מרחב זמן של שנה על-מנת לפעול, להתרחב ולהתעצם וליישם את ההזדמנויות שהוא מעניק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il