X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
גורמים אירופים אומרים כי אירן הודיעה להם כי שיחות הגרעין בוינה יתחדשו לאחר שנשיא אירן החדש יכנס לתפקידו הנשיא ראיסי אמור לנקוט קו נוקשה במשא-ומתן על החזרה להסכם הגרעין ולסרב לכלול בהסכם את פרויקט הטילים הבליסטיים ומדיניות ההתפשטות של אירן
▪  ▪  ▪
איברהים ראיסי [צילום: וחיד סאלמי, AP]

שיחות הגרעין בוינה נפסקו לפני 3 שבועות לאחר 6 סבבים של שיחות וגורמים אמריקנים אומרים כי הושגה בהן התקדמות רבה, גורם אמריקני בכיר אומר כי המעצמות מוכנות כבר כעת לחתום על החזרה להסכם הגרעין כל עוד הנשיא חסן רוחאני מ"המחנה הרפורמיסטי" מכהן בתפקיד אך נראה כי המנהיג העליון ח'מינאי מעוניין להעביר את ניהול המשא-ומתן למקורבו הנשיא החדש אברהים ראיסי.
הדיווח של שר החוץ האירני ג'וואד זריף לפרלמנט האירני על שיחות הגרעין בוינה היה חיובי, הוא דיווח כי הייתה התקדמות גדולה בשיחות אך עדיין נותרו מחלוקות גדולות שמחייבות קבלת החלטות קשות של שני הצדדים.
גורמים אמריקנים ציינו את המחלוקות הבאות שעוד נותרו:
  • אירן דורשת את הסרתן המלאה של כל הסנקציות ואילו ארה"ב מסכימה להסרת מרבית הסנקציות, עדיין לא ברור מה יעלה בגורלן של הסנקציות שהוטלו על המנהיג העליון ח'מינאי ועל הנשיא הנבחר אברהים ראיסי המכונה "התליין מטהרן".
  • ארה"ב רוצה בשיחות המשך, לאחר החזרה להסכם הגרעין, שיכללו דיונים על הגבלת פרויקט הטילים הבליסטיים של אירן ומגמות ההתפשטות שלה במזרח התיכון, אירן דוחה את הדרישה הזו על הסף.
  • אירן דורשת מארה"ב מתן ערבויות כי לא תיסוג פעם נוספת מהסכם הגרעין כפי שעשה הנשיא טראמפ ב-2018, ארה"ב מסרבת.
גורם אמריקני בכיר אומר כי העיכוב בשיחות וינה נובע מחילופי השלטון באירן, הצוות של הנשיא הנוכחי רוחאני בראשות עבאס ערקצ'י מעביר את הסיכומים שהיו עד כה בשיחות לצוות החדש של הנשיא אברהים ראיסי. ההערכה בבית הלבן היא כי הנשיא אברהים ראיסי יקים צוות משא-ומתן חדש לשיחות שיביא רעיונות חדשים וכי המשא-ומתן יהיה נוקשה יותר מצידה של אירן בהתאם לרוחו של המנהיג העליון ח'מינאי. המנהיג העליון העדיף לדחות את הסיכומים במשא-ומתן ולנסות להשיג תוצאות טובות יותר וגם לא לתת קרדיט לנשיא רוחאני כי הוא ניהל משא-ומתן מוצלח שהביא להסרת הסנקציות מעל אירן.
בסביבתו של הנשיא ביידן חוששים כי האפשרות לחזור להסכם הגרעין משנת 2015 הולכת והופכת לקשה להשגה, יש פסימיות רבה בסביבתו של הנשיא בקשר לאפשרות החזרה המהירה להסכם הגרעין לאחר 6 סבבים של שיחות בוינה, כשעדיין לא ברור מתי יתקיים הסבב השביעי. הפסימיות הרבה נובעת מההתקדמות הטכנולוגית האירנית, קצב ורמת העשרת האורניום על-ידי האירנים ובחירתו של הנשיא החדש אברהים ראיסי.כל הגורמים האלה מחדדים את השאלה האם ניתן יהיה בכלל לעצור את השאיפות הגרעיניות של אירן.
הפסימיות איננה רק נחלתו של ממשל ביידן,שלוש המעצמות:בריטניה, גרמניה וצרפת הנושאות ונותנות עם אירן וארה"ב על חידוש הסכם הגרעין הזהירו בשבוע שעבר כי חתימתו איננה ודאית וזאת של המשך הפקת אורניום מתכתי (מטאלי) על-ידי אירן, הליך שמוביל לייצור פצצה גרעינית. בריטניה, גרמניה וצרפת הביעו "דאגה רבה" מהחלטתם של האירנים להעלות את רמת העשרת האורניום המתכתי ל-20 אחוזים. בהודעה משותפת של שלוש המדינות נכתב: "לאירן אין כל צורך אזרחי ראוי לשמו באורניום מטאלי מועשר שהינו כלי חשוב בפיתוח נשק גרעיני, הפעילות האירנית מסכנת את המשך המשא-ומתן בוינה על חידוש ההסכם ועל אירן לשים קף לפעילות זו".
ההודעה התפרסמה אחרי דוח שפירסמה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) על המשך התוכנית האירנית לייצור אורניום מטאלי מועשר יד לרמה של 20 אחוזים., לדברי הסוכנות מדובר בקטע מתוך תהליך רב שלבי.
חשוב מאוד לזכור כי הנשיא החדש של אירן, אברהים ראיסי, מייצג את הזרם השמרני הקיצוני באירן של המנהיג העליון ח'מינאי ושל "משמרות המהפכה" וזה משנה את המצב לחלוטין בכמה תחומים ובודאי בכל הקשור לשיחות הגרעין בוינה. באירן מעריכים כי ראיסי ימלא את הנחיותיו של פטרונו ח'מינאי ללא כחל וסרק וכי המדיניות שלו בנושא הסכם הגרעין תהיה: חזרה להסכם הגרעין מ-2015 והסרת כל הסנקציות. אברהים ראיסי איננו מתכוון להפגש עם הנשיא ביידן ומצפה כי למרות זאת ארה"ב תסיר את כל הסנקציות שהטילה עליו. הוא מתנגד לכל דיון בנושא פרויקט הטילים הבליסטיים של אירן, נותר לנו כחודש ימים כדי לראות לאן מתכוונת אירן להוביל את שיחות הגרעין בוינה. המעצמות בהמתנה.

תאריך:  16/07/2021   |   עודכן:  16/07/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ציפי לידר
מה המשותף בין מנסור עבאס לשר האוצר איווט ליברמן? הכספומט של המדינה, איך לא, בידי השניים - החוגגים עליו    ולקינוח מה שאיילת את בנט לא גילו לכם
אפרים הלפרין
מהפך, מ-ה-פ-ך הכסף הקטרי לא יועבר במזוודות אלא ב-Work & Cash    יש הבדלים לעומת הסידור הקודם, כי קודם לא ידעו מה החלוקה המדויקת, ואילו כעת יודעים
דן מרגלית
לא היה בתולדות מדינת היהודים ראש ממשלה שגרם נזק כה חמור במדיניותו האנוכית כח"כ ביבי בהיותו ראש ממשלה משך תריסר שנים
מנחם רהט
יוסף בן מתתיהו, האיש שחצה את הקווים בעת המרד ברומאים וחורבן עיר הקודש והמקדש, אך הגן בהתלהבות על היהדות מול ההכפשות שבפי משטיניה - האם ראוי הוא לבוז או להערצה? ספויילר: גם וגם
רועי אורן
צריך לבדוק שאכן תוכנית חשובה זו תתוקצב ותצא לפועל, רק לאחר שזה יקרה אפשר יהיה לטפוח על הכתף של הממשלה הנוכחית ולהגיד שהיא נמצאת בכיוון הנכון לטיפול באזרחי המדינה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il