X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
דוד ארגז רופא פנימי מרכז רפואי קפלן
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
הבריחה המבישה של ארצות הברית מאפגניסטן הוכיחה סופית לכול ישראלי שפוי שאי אפשר לסמוך על "ידידתנו הגדולה"
▪  ▪  ▪
ננטשו [צילום: לוט. מארק אנדרי, כוחות המרינס/AP]

אם אתם מרגישים לאחרונה את האדמה רועדת מתחת לרגליכם, אתם לא הוזים, היא באמת רועדת. אם נדמה לכם שחשרת עננים מאפילה את שמי הארץ, זו לא אשליה אופטית, הם באמת שם. אם התעוררתם למראה עשן שמיתמר מעל יערות שרופים, זו לא טעות, זו ארצנו שמוצתת בידי אויבינו ועולה באש' ואם אתם חרדים לאחרונה לעתידכם ולעתיד המדינה אתם לא לבד. רוב אזרחי ישראל היהודים נושאים את עיניהם לכנסת ישראל וחווים חרדת נטישה.
ויש לנו שפע של סיבות מוצדקות לדאגה. מדינת ישראל שפעם שידרה אחדות, אופטימיות, ביטחון עצמי ואמונה בצדקת הדרך, נראית לאחרונה אבודה ומיואשת. ישראל של היום היא מדינה מסוכסכת ומפולגת עליה השתלטה בכחש אליטה לא נבחרת. לכן בישראל של 2021 לרוב האזרחים אין שום אמון בממשלה וברשויות. ועוד לא דיברנו על אירן שדוהרת להשיג נשק גרעיני ומאיימת בגלוי על ישראל בהשמדה, על האנטישמיות הגואה בעולם, על אירופה וארצות הברית שמתפרקות מול עינינו ועל העולם הערבי שחלקו קורס וחלקו על סף פיצוץ. אבל לא הכל רע. קורים גם דברים חיוביים. רק השבוע למשל, ארה"ב קיימה את הבטחתה ויצאה מאפגניסטן אחרי עשרים שנות כיבוש. אכן שמחה גדולה.
כידוע, לרוב האנשים קשה להשתחרר מדעות קדומות ומהרגלים רעים. קשה להפסיק לעשן. קשה להפסיק לאכול. קשה לא לשחק בטלפון בזמן נהיגה אבל יותר מהכול קשה להסתכל לאמת בעיניים. וזו הסיבה שאני שולח תודה גדולה ומיוחדת לנשיא ארצות הברית של אמריקה ג'ו בידן, שהעניק לנו השבוע מתנה מיוחדת לכבוד הימים הנוראים: סל מלא וגדוש בטיפים חשובים לחיים. תודה ג'ו.
וזה מוביל אותנו היישר לשדה התעופה בקאבול אפגניסטן השבוע ואל ההמון המפוחד שהקיף את המטוס האמריקני במסלול ההמראה וצילומי האנשים שנאחזו בציפורניים לדפנות המטוס ונפלו ממנו במעופו. זה היה רגע טלוויזיוני מצמרר שקשה לשכוח. שוב תודה ג'ו. הבריחה המבישה של ארצות הברית מאפגניסטן הוכיחה סופית לכול ישראלי שפוי שאי אפשר לסמוך על "ידידתנו הגדולה". מישהו מאמין שארצות הברית תגן עלינו כאשר נותקף? מישהו באמת חושב שאמריקה תישלח בזמן אמת חיילים להילחם כנגד צבאות ערב וארגוני טרור שיפלשו לישראל? מישהו מאמין שארצות הברית תאפשר לנו להשתמש בנשק גרעיני כנגד אויבינו ביום הדין? מישהו יכול לסמוך עליהם או להאמין להבטחות שלהם? ברור שלא.
במקרה הטוב הם ימצאו מקום לבנט ולפיד על המטוס שיחלץ את עובדי השגרירות כשאנחנו נידרס מתחת לגלגלים. גם על אירופה אין טעם להתעכב. רוב מדינות אירופה לא ינקפו אצבע לטובתנו. רובן סבורות שהקמת מדינת ישראל הייתה טעות היסטורית שדורשת תיקון. לכן אם אנחנו, אזרחי ישראל הפשוטים, חפצי חיים, המסקנה הראשונה מפרשת אפגניסטן היא שישראל חייבת להגן על עצמה בכוחות עצמה, לשמור על חופש הפעולה שלה ולעולם לא לוותר עליו מרצון כפי שיאיר לפיד עשה.
אשליה שהתנפצה
עוד לקח שניתן וצריך ללמוד מפרשת אפגניסטן הוא שריבונות לא מקבלים אלא לוקחים. מדינה שתושביה לא מוכנים להילחם למען חרותה ועצמאותה ואזרחיה מצפים שאחרים יעשו זאת במקומם סופה להיכבש ולהימחק. באפגניסטן חיים כמעט ארבעים מיליון תושבים וסך לוחמי הטליבאן הם פחות ממאה אלף. לו תושבי אפגניסטן היו מאוחדים הם היו מתגברים על לוחמי הטליבאן. אם אינם מסוגלים להתאחד מול איום הטליבאן ולהתעמת אתם אין לאפגניסטן זכות קיום כמדינה.
עוד אשליה שהתנפצה באפגניסטן' כמו גם בישראל' היא התחושה ש"אצלנו זה לא יקרה". קודם אמרו לנו שאפגניסטן טעמה את טעם החופש והדמוקרטיה והעם לא יוותר עליהם בקלות. אחר כך טענו שהצבא האפגני מיומן ומצויד ויוכל להתמודד עם הטליבאן ואפילו הפסימיים שבין הפרשנים סברו שגם אם הצבא האפגני יקרוס זה עוד רחוק. אבל בניגוד לדעת ה"מומחים" זה קרה כהרף עין וכמו במקומות אחרים הלאומיות האפגנית קרסה וניגפה בפני הנחישות והאכזריות של האיסלאם הפוליטי. גם אצלנו קרה משהו דומה לאחרונה וגם אנחנו לא ראינו את זה בא. הפרעות ברמלה, לוד, יפו, עכו, באר שבע ובמקומות רבים אחרים היו מרד של מיעוט עוין למדינה כנגד עצם קיומה' רק שאצלנו הוא נכשל. ומה אנחנו למדנו מזה? כלום. ומה עשינו עם זה? הכלנו ואז הכנסנו את מנהיגי המרד לתוך הממשלה וקנינו אותם בכסף. עכשיו שום מקום כבר לא יהיה בטוח. לא באפגניסטן, לא באירופה, לא בארצות הברית וגם לא בישראל.
לקח חשוב ואולי חיוני הוא המוכנות להשתמש בכוח. הטליבאן באפגניסטן' כמו החמאס בעזה, הוא ארגון טרור קטן וחלש צבאית אבל אינו מהסס להשתמש בכוחו, לנצל אזרחים כבני ערובה ואינו נרתע מאבידות. עם 70 אלף לוחמים בלבד לוחמי הטליבאן כבשו את רוב אפגניסטן כמעט ללא התנגדות כי הצבא האפגני לא באמת נלחם נגדם. צבא אפגניסטן לא נכנע לטליבאן אלא נכנע לפחד. ארצות הברית יכלה ועדין יכולה לחסל את רוב לוחמי הטליבאן אבל נמנעת מלעשות זאת. התוצאה היא שכמה עשרות אלפי טרוריסטים עם ציוד מיושן גרמו לארצות הברית הגדולה והעשירה לברוח עם הזנב בין הרגליים להשאיר אחריה רכוש אבוד עצום ולרסק את כבודה בעיני כל העולם.
איך קורה שארצות הברית נכנעה לטליבאן למרות כוחה הצבאי והכלכלי העדיף עשרות מונים? זה קורה כי ארצות הברית נמנעת מלהשתמש במלוא כוחה משיקולים "מוסריים". צבא ארצות הברית לא נכנע לכוחו של הטליבאן אלא נפל קורבן לתפיסה מוסרית מעוותת. במקום מלחמת חורמה כנגד ארגון טרור רצחני הם התאהבו בתפקיד של משכיני שלום ומבשרי דמוקרטיה, אימצו את רעיון טוהר הנשק ובמקום להרוג את השטן ניסו לכרות אתו בריתות ולהגיע אתו להסכמים. גם אנחנו במלחמתנו עם החמאס בעזה ועם החיזבאללה בלבנון נפלנו קורבן לאותה מלכודת. במקום להרוג כמה שיותר טרוריסטים ולגרום להם לפחד מאתנו אנחנו מייחלים לשלום עם רוצחים, נמנעים מעימותים כדי להימנע מפגיעה בנפש ומשקיעים הון עתק באמצעי מיגון כמו כיפת ברזל, חימוש מדויק ויקר להחריד ואמצעי מודיעין. הכל כדי למנוע פגיעה בחפים מפשע ובכול פעם שבלתי מעורב נפגע בלוחמה אנחנו מכים על חטא כאילו אנחנו באמת אשמים.
ב-1948 ישראל הצעירה הצליחה עם מעט אמצעים והרבה מאוד נחישות לייצר סדר מדיני חדש שרק בזכותו אנחנו חיים כאן היום. כמה שבועות של שיכרון חושים לאומי והתעלמות מהמוסר הבינלאומי המזויף הספיקו לישראל לשנות את המאזן הגאוגרפי והדמוגרפי של ארץ ישראל. מה שניצח את מלחמת העצמאות לא היה כוח צבאי עדיף אלא הפחד של תושבי ישראל הערבים מפני היהודים והנטישה ההמונית שלהם את בתיהם. לו ישראל הייתה פועלת אז כמו שצה"ל פועל היום, כבר מזמן לא היינו חיים כאן ואם צה"ל ימשיך להתנהג כמו סניף של בצלם לא נישאר לנו כאן הרבה זמן. מצד שני אם היינו נדבקים ברוח של מלחמת העצמאות, הבעיה הפלשתינית הייתה נפתרת תוך זמן קצר.
עניין יחסי
התגובה של ממשל בידן לאירועים מזכירה את התגובה של ממשלת בנט לגל הרביעי של הקורונה: שילוב של הסתרת מידע, הפצת שקרים, המצאת מציאות מדומה, זריקת אחריות על אחרים ובריחה מאחריות. שם וגם כאן זה לא עובד כי אי-אפשר לרמות את כולם כל הזמן ואי אפשר לזלזל בציבור, לשקר אותו ולזכות באמונו. במוקדם או מאוחר יימצאו צדיק אחד או שניים אפילו במסדרונות סדום ועמורה והממשלות הרעות פה ושם ייפלו ויוחלפו.
עוד לא עברו כמה ימים מההשתלטות האלימה של הטליבאן על אפגניסטן וכבר מספר מדינות החלו לרקום קשרים ראשוניים עם השלטון החדש. רוסיה, סין וגורמים אירופים לא נשארו אדישים לפוטנציאל הכלכלי של אפגניסטן ומיהרו לאותת שדיכוי נשים והרג מפגינים לא באמת מפריעים להם ולרמוז שהטליבאן בעצם התמתן. כידוע החוק הבין לאומי הוא עניין יחסי. הוא חל על יהודים ועל ישראל אבל לא בהכרח על ארגוני טרור ועל מדינות טרור. אצל סין אינטרסים כלכליים הם לפני הכל והדבר האחרון שאירופה צריכה זה גל מהגרים נוסף מאפגניסטן. העולם אולי לא מאוהב בטליבאן אבל מעדיף אפגניסטן יציבה על המשך המלחמה.
כדי למנוע גל הגירה נוסף וכדי למנוע ייצוא של טרור איסלמי לאירופה, ראשי האיחוד האירופי יסכימו ואולי אפילו ישמחו להקריב את מדינת ישראל. לכן אין בכלל ספק שהעולם הנאור, יתעלם מהמצב ההומניטרי באפגניסטן ויחבק את מנהיגי הטליבאן. הציפיות מאתנו שונות. ישראל לא יכולה להיכנע לדרישות הפלשתינים בלי לסכן את קיומה ולא יכולה לכפות בכוח על הפלשתינים פתרון בלי להרגיז את מדינות העולם. כבר כמה עשרות שנים שהפחד מפני אומות העולם משתק את ההנהגה הישראלית ומונע מאתנו להשתלט על שטחי יהודה ושומרון שחיוניים לביטחוננו.
פעם אחר פעם נחלצנו בנס ברגע האחרון מתוכניות חסרות אחריות של מנהיגים חסרי אחריות שכמעט הצליחו לגרום לישראל לוותר על שטחי מולדת שחיוניים להישרדותה ונועדו להחזיר אותה לגבולות שאינם בני הגנה. הניסיון מנסיגות קודמות הוכיח מעל לכול ספק שכול שטח שנפנה ישמש ארגוני טרור למלחמה נגדנו. ההיסטוריה מראה שישראל חלשה מזמינה לחץ עליה וישראל חזקה זוכה להערכה ולכבוד או לכול הפחות ליראת כבוד. אם ישראל חייבת לבחור, בשכונה שלנו עדיף להיות הבריון שחוששים ממנו ולא ילד הכאפות או החנון של הכיתה.

תאריך:  22/08/2021   |   עודכן:  22/08/2021
+מי באמת קובע את מדיניות ההרתעה
12:46 22/08/21  |  עמנואל בן-סבו   |   לרשימה המלאה

נפתלי בנט ובני גנץ, פטריוטים ברמ"ח אברהם ושס"ה גידיהם, ציונים אוהבי הארץ, חולמים ומגשימים, ואף על-פי אי-אפשר לה למחשבה המטרידה והמדאיגה שלא תחלוף בראשי שמא הרצון למשול בממשלת הישרדות בה הם כבני ערובה בידי ח"כים מרע"ם וממרצ פוגם ביכולתם לקבל החלטות משמעותיות לביטחון ישראל

בנט. פטריוט [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+"נבוא חשבון עם מי שפוגע בלוחמינו"
12:22 22/08/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

ראש הממשלה התייחס למהומות שבהן נפצע אנוש לוחם מג"ב, סמ"ר בראל שמואלי  ▪  "צה"ל, פיקוד דרום ואוגדת עזה ערוכים ומוכנים לכל תרחיש"

[צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
+"מדוע שתקת על המכה לבני החייל?"
10:27 22/08/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

אביו של חייל גולני שהתעמת עם ח"כ אחמד טיבי בחברון פנה ליו"ר הכנסת וטען כי נפגע משתיקתו של יו"ר הכנסת ביחס למכה שנתן טיבי לבנו  ▪  "כמו שחשוב לדאוג לחופש התנועה של חברי הכנסת, באותה מידה צריך להבהיר את הגבולות, ושום מצב אינו מצדיק ומאפשר לחבר כנסת התנהגות אלימה ותקיפה, ועוד של חייל צה"ל"

[צילום: מתוך יוטיוב]
+אבו דיס: חשוד פלשתיני נורה ונפצע ונפצע בידי כוח מג"ב
09:30 22/08/21  |  עידן יוסף

במעבר הקיוסק באבו דיס ירו לוחמי מג"ב הפועלים ביהודה ושומרון בפלשתיני (25) תושב אזור חברון שנחשד כמחבל. הוא נפצע והועבר לטיפול רפואי באמצעות הסהר האדום.
הצעיר העלה את חשד הלוחמים שביצעו נוהל מעצר חשוד. לאחר מספר קריאות של הלוחמים החשוד לא נענה והמשיך להתקדם לעברם. המקום הוא מעבר לכלי רכב בלבד, והולכי רגל אינם מורשים לעבור בו. לאחר מכן בוצע ירי לעבר פלג גופו התחתון בהתאם לנוהל המעצר.

[צילום: דוברות מג"ב]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
גלויה מאפגניסטן
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
כל הכבוד, ד"ר ארגז
עמעד  |  22/08/21 13:53
2
מסכים עם הכותב.” ל"ת
נכון מאוד  |  22/08/21 14:36
 
- " מסכים עם הכותב" ?
שלמה המגיב  |  22/08/21 17:27
3
ארה"ב דואגת לעצמה
שאול אבידור  |  23/08/21 06:55
4
ארה"ב לא צריכה להקריב חייליה
לא להקריב חיילים  |  29/08/21 10:50
5
אליטה ? הנדסת תודעה
שיפון  |  3/09/21 20:55
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
איציק וולף
אביו של חייל גולני שהתעמת עם ח"כ אחמד טיבי בחברון פנה ליו"ר הכנסת וטען כי נפגע משתיקתו של יו"ר הכנסת ביחס למכה שנתן טיבי לבנו    "כמו שחשוב לדאוג לחופש התנועה של חברי הכנסת, באותה מידה צריך להבהיר את הגבולות, ושום מצב אינו מצדיק ומאפשר לחבר כנסת התנהגות אלימה ותקיפה, ועוד של חייל צה"ל"
איציק וולף
בתגובה להפרות הסדר ולירי בלוחם מג"ב שנפצע אנוש תקפו מטוסי חיל-האוויר ארבעה אתרים לאחסון וייצור אמצעי לחימה של ארגון הטרור חמאס
איציק וולף
ראש המועצה האזורית שדות נגב מאשים את הממשלה בשחיקת ההרתעה הישראלית    "הממשלה חייבת להבין כי חוסר תגובתה משדר מסר חמור ביותר לפיו דמנו הינו הפקר"
איציק וולף
לראשונה מזה חודשים התרחש עימות אלים בין מפגינים פלשתינים לבין כוחות צה"ל בגבול רצועת עזה    סרטון שפורסם בצד הפלשתיני מראה כיצד מתקרב פלשתיני חמוש באקדח לחרך הירי שבו עמד הלוחם, יורה כמה יריות ובורח מן המקום
עידן יוסף
מנגנון הכסף החדש יעביר אותו מקטאר לבנקים פלשתינים דרך האו"ם, ללא מעורבות חמאס    מערכת הביטחון תפקח על רשימת הזכאים למענק    כל משפחה נזקקת זכאית תקבל כרטיס שבאמצעותו תוכל למשוך את הכסף    פקידי חמאס נעדרים ממתווה התשלום
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il