X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
דומה שהכול עצרו נשימתם וממתינים ל"מהפכת הנגד" - משבר בממשלה הצרה להחריד של בנט-לפיד, עוד עריקה משורותיה שתאפשר לאופוזיציה הצבעת אי-אמון, או מפלה בהצבעה בכנסת על התקציב. להערכתי, אף אחת מאלה אינה עומדת לקרות. לכל אחד במערכת הפוליטית מלבד נתניהו, מהפך מוקדם מעין זה יהיה בגדר כשלון - חלום שפרח ואיננו
▪  ▪  ▪
נתניהו. אינו צובר כוח חדש באופוזיציה [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

כשרוחו הרעה של נתניהו עדיין מרחפת מעל למוסדות מפלגת ה"ליכוד" וחבריה המסורים שבויים משום-מה בקיסמה, מחזיר אותי מחזה-אבסורד זה לשאלת החקיקה הפסאודו-פרסונלית1 שממשיך לקדם נגדו שר-המשפטים. דומה שסער מטפל בסוגיות נתניהו כאחוז אמוק; לפי היקף הפרסומים, נראה הדבר כעיסוק המרכזי שלו כשר המשפטים, וזאת במציאות שמצדיקה רפורמה אדירה בכל מערכת המשפט הישראלית - דיספרופורציה צורמת.
בהערכה אובייקטיבית עדיין חופפת סוגיית "יכולתו או אי-יכולתו" (במובן של ראוי או לא ראוי) של ראש ממשלה להמשיך בכהונתו כאשר כתב אישום "כבד" תלוי ועומד מולו, את הגישה העקרונית בה נקטתי בימים בהם הייתה שאלה זו רלוונטית ובוערת לגבי נתניהו כראש הממשלה. ראש-ממשלה איננו "עוד חבר-כנסת", והדחה פורמלית ואוטומטית שלו מכוח חוק באמצעות החלטה עקיפה אחת של פקיד בכיר - היועץ המשפטי לממשלה, (או התובע הכללי הלאומי) - היא בלתי סבירה בעליל. העובדה שנתניהו נעזר בקביעה זו של החוק איננה משנה את השיקול הבסיסי, אבל מלמדת את הציבור לשקול שיקול רציונלי וכבד משקל את הנושא כאשר הסוגיה מגיעה להחלטתו בבחירות.
דמוקרטיה שהציבור אינו משתתף בהחלטותיה ופעולותיה באופן אקטיבי, איננה דמוקרטיה אמיתית. אין צורך להגן על הציבור מפני עצמו בחוקים פרסונליים - בין אם מכנים אותם ככאלה ובין אם לאו. הציבור בוגר, אחראי ויכול ואף חייב לשקול כהלכה את שיקוליו וגם לשאת בנטל החלטותיו. איננו זקוקים להגנה של שר משפטים רגעי וזמני - ששונא את רה"מ לשעבר או רואה בו יריב קשה - שיגן עלינו לעולם ועד מפני התופעות השליליות של "ביביזם".
יתר-על-כן, מבחינת שיפור מערכות הממשל הציבורי שלנו והגברת יציבותן וערכן בעיני הציבור, אינני רואה שום מניעה עקרונית שהגשת כתב-אישום נגד ראש ממשלה מכהן תידחה עד לסיום הקדנציה השוטפת,2 כשיפסיק לכהן בתפקידו וישמש כראש ממשלה זמני של ממשלת-מעבר על כל הנובע מכך.3 אסור שמערכת היחסים שנוצרה בין סער לנתניהו, או השנאה שרחשו לו חוגים קיצוניים בשמאל הישראלי, תהיה ציון הדרך המוביל בעיצוב מערכות הממשל הלאומית. טוב יעשה סער אם יתעלה מעל לשיקול האישי ויתנהל כשר משפטים "נטול אג'נדה" כאשר הוא בא להסדיר סוגיות עקרוניות. לא ייתכן האפשרות שנתניהו יחזור לשלטון בזכות בחירות חדשות או קונסטלציה פוליטית שונה בכנסת הנוכחית, תמנע ממנו זאת במסווה של חוק "אוניברסלי" שאיננו למעשה אלא חוק פרסונלי; חקיקה פרסונלית הייתה ונותרה פסולה מעיקרה.
שיקול שאין בשום פנים ואופן לזלזל בחשיבותו וששר המשפטים דוחק אותו בהתמדה לשוליים בהתייחס לחוק המדובר, הוא "חוק החפות". חוק זה קובע שכל אדם שהוגש נגדו כתב אישום הוא בגדר חף-מפשע (בעל מלוא זכויות האזרח) עד לקבלת פס"ד חלוט בעינינו. בידי הציבור מספיק כוח ואמצעים להעניש רו"מ שכשל גם מבלי לשלול ממנו את זכויות האזרח ללא משפט צדק ובהמרצתן האינטנסיבית של גחמות פוליטיות.
למען האמת, ככל שחולף הזמן ונחשפות העדויות בתיק 4000 של נתניהו, מתגבר החשד שהתיק אכן "נתפר" בכדי לסייע במאמץ להדחתו מהתפקיד ב"קנוניה" משפטית וללא בחירות. מה שמנסה עתה סער לעשות, הוא להחיות בר-מינן זה, אם לא למקרה נתניהו בעבר אזי לפעם הבאה אם ירוץ. בעיני זהו מעשה נלוז ומיותר.
"חוק החפות" הוא זכות-יסוד אזרחית שאינה תלויה בדבר, מלבד סיכון במזיד של ביטחון המדינה, שחייבים לכבדה ולשמרה בקפידה. בקונטקסט זה, אם יציג ראש ממשלה יוצא, מועמדות להמשיך בתפקידו ואין מניעה לכך בחוק תקין, (למשל: חוק "צינון אוניברסלי" הקובע שראש ממשלה לא יכהן בתפקיד יותר מ-8 שנים ברציפות - (או שתי קדנציות מלאות) ויוגש נגדו במהלך תהליך הבחירות הדמוקרטי כתב אישום, לא תהיה מניעה שיקים שוב ממשלה ומשפטו ידחה עד לתום הכהונה (אם יזכה בה) כחוק. בעניינים אלה הציבור הוא הפוסק האחרון ולא פקידים, פוליטיקאים אינטרסנטיים או משפטנים. כל ניסיון לעקוף את הרצון הציבורי הדמוקרטי באמצעות מניפולציות משפטיות, פסול בעיני ומסוכן לאמון בין הציבור למוסדות השלטון והמשפט. ראינו לא מעט דוגמאות כאלה בשנים האחרונות ואל לנו לחזור על שגיאות העבר.
לאחר שאמרנו דברים אלה, נחזור לנתניהו האיש. אין ספק שמבחינת התמיכה וגם מבחינת ההסתייגות הציבורית, מדובר בפוליטיקאי יוצא-דופן. ברם, התנהלותו כראש האופוזיציה אחרי הכישלון בבחירות "הרביעיות" ואובדן ראשות הממשלה, חושפת אצלו תכונות ודפוסי התנהגות ציבוריים ולאומיים, שעלולים לעורר מחשבה חוזרת באשר לשימור תוקפה של הגנת "זכות החפות".
נראה שנתניהו איבד את שיקול הדעת "הקר" באשר להבדל שבין אופוזיציה לממשלה לאופוזיציה למדינה ויצרי הנקם גוברים עליו לא אחת עד כדי ערבוב תחומים בלתי אחראי ובלתי סביר, כגון במקרה חוק-האזרחות. רצונו להפיל את הממשלה בכל מחיר ולאלתר, גובר אצלו על השיקול הקר, וכמנהיג שלטון היצר הופך אותו לאדם מסוכן. תפקידם של חבריו באופוזיציה, אלה שמבינים ש"יש עולם גם אחרי נתניהו...", לקרוא אותו לסדר ולייצב את התנהלותו. אין פרוש הדבר בהכרח להדיחו מראשות המפלגה...
אילו סברתי שהבגרות האזרחית של רוב אזרחי ישראל עומדת על רמה שניתן לסמוך בה על יכולתם להתנהל ביישוב דעת גם במצבי מתח וחילוקי דעות מהותיים תוך קיום ניהול דמוקרטי תקין (להבדיל מהתנהלות אנרכיסטית של שלטון הרחוב), הייתי נשאר נאמן ללא היסוס לעמדה המקורית שאין לתקן את החוק בשאלת יכולתו של ראש ממשלה לכהן כאשר כתב-אישום תלוי ועומד נגדו. במציאות הנוכחית, הייתי מסתפק ב"החלקת פינות" וליטוש הניסוחים הקיימים, ובהוספת תיקון מהותי אחד, הקובע שכתב אישום נגד ראש ממשלה יוגש רק לאחר שעמד בביקורת שיפוטית של בית משפט מחוזי ואושר. דהיינו: שלילת זכותו של אדם אחד לפסוק פסיקה מכרעת נגד הכרעה פוליטית של הריבון.
לאחרונה התבשרנו בקול ענות חזקה ע"י "סקרנים" אחדים ש: נתניהו "מתחזק", בנט "מתרסק" וסער "נמחק". סיסמאות שהן תרגום עיתונאי סנסציוני לתוצאות רגעיות של סקרי-דעת קהל, שכוונו ליום מסוים ולרוב גם לאירוע מסוים. סקר הוא סקר: מדידת תמונה של דעת קהל בשאלות ספציפיות ברגע נתון. ייזום ופרסום הסקרים איננו "מקרי" וגם נוסח הדברים אינו "טעות"; יש כאן כוונת מכוון. מצד אחד אין ספק שחל שינוי במאזן הכוחות הפוליטי בין מועד הבחירות האחרונות לימים אלה, אולם אינני סבור שהתוצאות מלמדות מה שביקשו ללמדנו מפרסמיהן. ה"ליכוד" הוא אכן תנועת ה"ימין" הראשית והמפלגה הפוליטית הגדולה בישראל כיום. התחזקות ה"ליכוד" נובעת מהעבודה שממשלת ה"שת"פ" היא כזו רק חלקית ובחלקים חשובים אחרים היא, כצפוי, ממשלת שיתוק ואי-וודאות.
הציבור חסר סבלנות ומרוט עצבים אחרי שנה וחצי של קורונה אינטנסיבית ודבר זה בא לידי ביטוי גם בתוצאות הסקרים. נוטשי ה"ימין" המובהק חוזרים הביתה; אחדים מהם נוטים יותר לסמוטריץ' "הנוקשה" וחלק שבים למושבם על הגדר. כשתתחוללנה בחירות - תתבהר התמונה. המסקנה הבסיסית מתמונה בלתי-ודאית זו, היא שנתניהו איננו צובר כוח משמעותי חדש באופוזיציה; משמע: תיפקודו איננו מרשים, בלשון המעטה. הניסיון של ממשלת השת"פ האנדרוגנית אכן הועיל להרגעת הרוחות, אבל בבחירות הבאות שוב יבקש ה"ימין" לממש את חלומו ותוכניותיו הפוליטית. טוב יעשו סער ובנט ואפילו ליברמן, אם יקחו זאת בחשבון.

הערות

1. שורה של חוקים כלליים כביכול שכולם מכוונים למעשה כך או אחרת נגד נתניהו- למשל: קיצור זמן כהונת ראש הממשלה לשתי קדנציות, איסור על מועמד להקים ממשלה אם הוגש נגדו כתב אישום, חידוש הסאגה סביב תיק הצוללות, וכו'.
2. שיטה כזו פועלת בדמוקרטיות אחרות, ובכללן, למשל, צרפת. ניתן אפילו להתחיל בחקירה בכדי לצמצם את השלכות השכחה האנושית והטשטוש היזום של עובדות. חקירה זו חייבת להיות מוגנת ע"י החוק, אך גם להתחשב בכך שראש ממשלה מתפקד הוא עיסוק אינטנסיבי ורגיש המחייב התחשבות באדם הממלא אותו גם בתחום הכבוד לפני החוק השוויוני הפורמלי.
3. זהו מעדם של הכנסת והממשלה לאחר שהכנסת החליטה על פיזורה ומתוך כך גם על הליכה לבחירות.

תאריך:  12/10/2021   |   עודכן:  12/10/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עדיין בצילו של נתניהו
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
רוחו הרעה של נתניהו -מספיק !!
dsa   |  13/10/21 15:59
 
- אני מצלם במילים את התנהלותו
רפי לאופרט  |  13/10/21 21:38
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
ארגון חמאס טוען כי המודיעין הכללי הפלשתיני גייס 7 צעירים פלשתינים למשימת ריגול בטורקיה ומעקב אחר פעילי חמאס כדי לסייע למוסד הישראלי לחסלם. הם נלכדו על-ידי המודיעין הטורקי והפרשה העכירה את יחסי טורקיה עם הרש"פ, גורמים ברש"פ: מדובר בשקרים
הילה מילר
ההחלטה מקיץ אשתקד להוריד את מס הרכישה למשקיעים ל-5 אחוזים, יצרה פריחה חסרת תקדים בשוק הדיור, כולל תנועה משמעותית ביותר של משקיעי חו"ל
יאיר דקל
ברוך דרור כתב את הספר קטעים קטעים, כשהוא מערב בין עבר והווה - הקרבות בלבנון, שבהם לקה בהלם קרב, תיאור מדויק של האשפוזים בבית חולים פסיכיאטרי והחיים הקשים בבית
עידן יוסף
השר אלעזר שטרן כופה את עצמו ואת דעותיו על אחרים בכוח הזרוע. לצורך דורסנותו הוא אינו בוחל בפגיעה במשפחתו שלו ובמסורת ישראל. הוא עשה זאת בהינתקות וממשיך את גסות הרוח עד היום
יוסי אחימאיר
אם שר החוץ שלנו ועוד רבים וטובים בינינו, שוגים באשליות, שהטבות כלכליות שיוצעו לעזה, יתקבלו בשמחה, וישנו את תמונת המצב שם - הרי שלחמאס יש תוכניות אחרות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il