X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
כאב ואהבה שלובים בספרות המקראית והאחד אינו מרפה מהשני, כשלמרבה הצער, נראה שהכאב עוטף את האהבה בייסורים קשים, לעתים קשים מנשוא
▪  ▪  ▪
דוד המלך. רמס את עלומיה של אבישג [צילום: ציור: קמילו בוקצ'יני]

לפני שבועיים קראנו את פרשת בראשית, בה התבשרנו כי "זָכָר וּנְקֵבָה, בָּרָא אוֹתָם". אך השוויון עלה על שרטון של האשמות הדדיות בסיפור האכילה מעץ הדעת. הפרשה, הפותחת את הקריאה בתורה, הפגישה אותנו גם עם יהירות של גבר, המבקש לכבוש את לב נשים באמירה כואבת, באמירה מדממת, שנועדה להבליט את עוצמת כוחו - "עַדָּה וְצִילָה שְׁמָעַן קוֹלִי, נְשֵׁי לֶמֶך הַאֲזֵנָה אִמְרָתִי, כִּי אִישׁ הָרַגְתִּי לְפִצְעִי וְיֶלֶד - לְחַבּוּרָתִי" (בראשית פרק ד' פסוק כ"ג).
כאב ואהבה שלובים בספרות המקראית והאחד אינו מרפה מהשני. כשלמרבה הצער, נראה שהכאב עוטף את האהבה בייסורים קשים, לעתים קשים מנשוא. ולנו הקוראים נותר רק לקבל אהבה כואבת ומתייסרת בספר התנ"ך, ספר שכה אהוב עלינו.
הצהרה משמעותית בתנ"ך בנושא האהבה וחיי אישות מופיעה בספר בראשית פרק ב', פסוק כ"ד, בו נדרש כל בן "לַעֲזוֹב אֶת אָבִיו וְאִמּוֹ וְדָבַק בְּאִשְׁתּוֹ", וזאת כדי ש"יהיו לְבָשָׁר אֶחָד". להצהרה זו ממתינה הצהרה סותרת וכואבת בפרק הבא. ההצהרה הראשונה ניתנה טרם גילו בני הזוג את להט האהבה. רק לאחר הגירוש אדם יָדַע מינית את חווה, כשהם חוו חוויה רגשית של מגע בין המינים, או ליתר דיוק הם נענשו, כי העזו לתת ביטוי לכמיהה טבעית וגם לחוות אהבה שיש בה ביטוי מיני.
שיר השירים פורם את כל הכבלים ומתאר את החדווה שבכמיהה האינטימית, על הכאב ועל ההתייסרות הטמונים בה - "מַיִם רַבִּים לֹא יוּכְלוּ לְכַבּוֹת אֶת הָאַהֲבָה וּנְהָרוֹת לֹא יִשְׁטְפוּהַּ..." (שיר השירים, פרק ח', פסוק ז').
כל סיפור מקראי הפורס בפני הקורא תמונת אהבה מיד האהבה מתכסה בקדרות של כאב. מיכל בת שאול מתוך אהבה לדוד יוצאת בגלוי נגד אביה, מסכנת את חייה ומצילה את אהוב לבה. "הפיצוי" לו היא זכתה במרוצת השנים היה מאוד קודר, הוא התבטא בהתאכזרות דוד כלפיה כולל רצח ילדיה, שנמסרו בהוראת דוד לידי הגבעונים, שקטלו את חייהם.
געש התפרצות האהבה בין דוד לבת שבע הוא במחיר של כאב ושל רצח מי שהיה בעלה, מפקד בכיר בצבאו של דוד. אהבה של דוד ובת שבע מקבלת ממדים כואבים, כשבת שבע נאלצת לשאת בדממה את כאבה ולהשלים עם קיומה של נערה צעירה ויפה בשם אבישג, שבאה לפתור בעיות של צינה, שאחזו בדוד המזדקן וכך תופסת את מקומה של בת שבע.
במקום להציג לנו תמונת חיים של זקנה יפה, זקנה אוהבת המכבדת את הזולת, זקנה שכולה אומרת כבוד, אנחנו מקבלים תמונה כואבת, המשפילה את עלומי אבישג, שמפקירה עלומיה בזרועות גבר מזדקן, שהוא גם מלך בישראל, ומנגד אנו עדים למנות גדושות של כאב, השפלה ונבגדות של בת שבע, אם שלמה.
קשה לי לקבל את הערכה הרבה, שאנחנו מעניקים לדוד מלך ישראל במיוחד בשירה בציבור - "דוד מלך ישראל חי וקיים". זה האיש, שרמס את עלומיה היפים של אבישג רק כדי להעניק חום לגופו המזדקן. כל ביטוי אפולוגטי, שזה לא כלל יחסי מין, תורם להגברת ההסתייגות שיש לי מהדמות של דוד מלך בישראל, שקבר עלומים טהורים של אבישג, אשר קיבלה את התפקיד של מחממת גופו המזדקן.
אומנם הגמרא במסכת סנהדרין דף כ"ב ע"א "מרגיעה" אותנו, שהיו שלש עשרה ביאות של דוד לבת שבע ואף לא ביאה אחת לנערה אבישג, שנועדה רק לתכלית אחת ויחידה לחמם את גופו. אבל אי-אפשר ללכת שבי אחרי "הסיפור המרגיע", סיפור שנכתב מתוך מגמה אפולוגטית. לפנינו סיפור אהבה שעלה על שרטון של שפיכות דמים בבית מלך בישראל. תחילתו כשדוד גרם לרצח אוריה. סופו הוראה מצמררת של שלמה, בנו של דוד מנשואיו לבת שבע, לרצוח את אֲדֹנִיָּהוּ, הבן הרביעי של דוד מנשואיו לחגית עת מָלַךְ בחברון.
הכאב לובש גם מחיר דמים קשה מנשוא לאחר מות דוד, כאשר אדניה הצעיר למעשה ביקש מתוך אהבה כנה לשאת את אבישג. משאלת אדניה לשאת את אבישג עלתה לו בחייו. שלמה בן דוד, בהשראת האם בת שבע, נתן פקודה לקטול את חייו של אדניה, שהוא למעשה אחיו.
אם נפנה מבט אל סיפורי האבות נספוג, למרבה הצער, גם שם אהבות דומעות ולא שמחות. יצחק מגלה אהבה רבה לרבקה, אך רבקה עומדת מאחורי המרמה שמסיתה את בנה לשקר לאבא עיוור. אותו בן, יעקוב, ששיקר לאביו, יצחק, בערוב ימיו "זכה" לכך, שבחייו בני יעקוב ישקרו לו יותר מדי פעמים. אם נתייחס לסיפור של שכם, נראה שהוא אהב את דינה בת יעקב. אבל אהבה זו הייתה מלווה בכאב וגרמה בסופו של דבר למותו. לכן היא גם הניעה את יעקב לקלל את שני בניו, שהיו מעורבים ברצח באומרו לכתובתם - "שִׁמְעוֹן וְלֵוִי כְּלֵי חָמָס מְכוֹרוֹתֵיהֶם. בְּסוֹדָם אַל-תָּבוֹא נַפְשִׁי בִּקְהָלָם אַל-תֵּחַד כְּבוֹדִי, כִּי בְּאַפָּם הָרְגוּ אִישׁ..." (בראשית פרק מ"ט.)
מעמד עצוב לראות את שמשון, האוהב את דלילה, משלם מחיר כה כואב עבור אהבה פורצת גבולות. שמשון, שניתב את חייו בנתיב של אהבה חסרת מעצורים לאישה, בת פלשת, מעלה את חייו על נתיב של כאב, השפלה ומוות.
הייתה זו נגיעה קלה בסיפורי אהבה במקרא. רבים הם הסיפורים שקופחו כאן. למרבה הצער, גם לשלל הסיפורים, שלא הובאו כאן, מתלוית עין דומעת של הקורא וגם לב כואב מצער לנוכח ההתרחשויות אליהן הוא מתוודע בסיפורי המקרא.

תאריך:  14/10/2021   |   עודכן:  14/10/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אהבה וכאביה בספרות המקראית
תגובות  [ 14 ] מוצגות  [ 14 ]  כתוב תגובה 
1
מאחלת לכולנו יום טוב ונעים
מאחלת לכולנו  |  14/10/21 08:52
2
עאלק "עין דומעת"....
מגיב ותיק  |  14/10/21 09:52
3
האהבה היפה מודה לכותב המאמר
האהבה היפה  |  14/10/21 10:50
4
מאחלת לך, איתן, הרבה בריאות. ל"ת
עיה המלבסית  |  14/10/21 10:58
5
בראש של גווארה ירתה כתת יורים
למגיב מס' 2-מגיב   |  14/10/21 12:59
 
- קשקוש
מגיב ותיק  |  14/10/21 16:34
 
- תפר כתב אשמה עם כתת יורים
בית המשפט בבוליבי  |  14/10/21 16:44
 
- תומך טרוריסט
מגיב ותיק  |  15/10/21 08:02
 
- עזוב את החבר שלי אוילוש.
צ'ה הגדול  |  14/10/21 17:50
6
ככה זה כשדביל מנסה לפרש את
ב.ל  |  14/10/21 22:06
 
- חובה לשמור על תרבות הדיון
עמליה הראלי  |  17/10/21 07:29
7
מברכת אותך בשבת שלום ומבורכת
איחולי שבת שלום  |  15/10/21 14:08
8
טוב לחיות בעד ארצנו
עמליה הראלי  |  17/10/21 06:47
9
זוועת הרצח של אדניה
עמליה ה.  |  17/10/21 06:57
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
בצעד חריג אישר נשיא סוריה בשאר אסד לדודו רפעת אלאסד שניסה להדיח את אביו מהשלטון לחזור ממקום גלותו לסוריה. רפעת אלאסד המכונה "הקצב מחמאת" לא ישולב בשום תפקיד, חזרתו מוגדרת כצעד הומניטרי אך היא יוצרת תקדים לחזרת אישים מהאופוזיציה לסוריה
יוסי אחימאיר
סיפורו של השר וחבר-הכנסת לשעבר, הבנאי הגדול של אוניברסיטת אריאל בשומרון - יגאל כהן-אורגד ז"ל. מתוך דברים בערב לזיכרו שנערך במכון ז'בוטינסקי
חניאל פרבר
קבורתה של רחל בדרך לא הייתה במקרה    רחל לא נקברה במערת המכפלה מפני שיעקב הרגיש שאין זה ראוי שהוא ייקבר עם שתי אחיות ששתיהן נשותיו
צבי גיל
חרף כל הטלטולים העזים התמידיים של היצורים על העץ הזה ששמו "ממשלת השינוי" הוא לא קרס    והוא עומד מכיוון שברגע קריטי מסוים או מופע אימים של ביבי בכנסת, תבנית הבליטה של איזה לֶגו סוגרת את הגומחה והמגדל לא מתמוטט
דוד ארגז
כותרת משנה: תורנויות המתמחים הן רק קצה קרחון של בעיה רחבה יותר    היום כבר כולם מכירים בעובדה שמדובר בתנאי עבודה פוגעניים ומזיקים ובמצב שמחייב שינוי. אלא שהשינוי המערכתי שקרה בינתיים הוא טקטי ולא אסטרטגי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il