X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
שר החוץ יאיר לפיד נכשל בשליחותו לוושינגטון לשכנע את ממשל ביידן להכין תוכנית חלופית למקרה שאירן תסרב לחזור להסכם הגרעין או להציב בפניה אולטימטום לחזור להסכם הזה ממשל ביידן מתנגד בתוקף לאופציה הצבאית, סדר העדיפות שלו שונה, הוא מתמקד באתגר הסיני ובבעיות הפנימיות של ארה"ב, הסכנה האירנית יכולה לחכות
▪  ▪  ▪
לפיד. לא השיג מאומה [צילום: מתוך יוטיוב]

שר החוץ יאיר לפיד יצא לוושינגטון כדי לנסות ולהמריץ את ממשלו של ג'ו ביידן להכין את PLAN B למקרה ששיחות הגרעין בוינה יכשלו או להציב אולטימטום לאירן בעניין החזרה להסכם הגרעין עד לתאריך מסוים. לפיד נועד עם סגנית הנשיא קאמלה האריס, עם שר החוץ טוני בלינקן ועם היועץ לביטחון לאומי ג'ק סאליבאן, אבל חזר בידיים ריקות. בכירי הממשל הבהירו לו שהם מאמינים בדרך הדיפלומטית ולא באופציה הצבאית. הם חזרו על הסיסמאות המוכרות של המחויבות האמריקנית העמוקה לביטחון ישראל וכי הם "ישקלו אופציות אחרות" אבל ברור לכולם שהאופציה הצבאית איננה כלולה בהן, ממשל ביידן איננו מאמין בדרך הזו.
ישראל לא מצליחה לדחוף את ארה"ב לעימות צבאי עם אירן, האמריקנים משלים את עצמם שאירן תחזור לשיחות הגרעין בוינה בחודש הבא אבל גם זה לא מבטיח תוצאות חיוביות. לוח הזמנים המדיני של הנשיא ביידן שונה מלוח הזמנים של ממשלת ישראל. בראש מעייניו עומדים האתגר מול סין והבעיות הפנימיות בתוך ארה"ב, לא סכנת הגרעין האירני.
על הרקע הזה נראית הנסיעה של שר החוץ יאיר לפיד לוושינגטון תמוהה. מדוע היה צריך לנסוע לשם כעת? הרי לפני חודש ביקר בבית הלבן ראש הממשלה נפתלי בנט ונועד לשיחה חשובה עם הנשיא ביידן. כבר אז הייתה התמונה המדינית של כוונות הממשל ביחס לאירן ברורה מאוד. יאיר לפיד לא השיג בביקורו בוושינגטון שום דבר. הוא שמע את אותן התשובות ששמע ראש הממשלה בנט.
זאת ועוד, שר החוץ טוני בלינקן ניצל את ביקורו של יאיר לפיד להביע התנגדות למדיניות ההתנחלויות של ישראל, והודיע כי הממשל נחוש לקדם את התוכנית לפתיחת הקונסוליה האמריקנית בירושלים שהפלשתינים כה מייחלים אליה.
בחזרה לנושא האירנ. אירן נוהגת בחוכמה, היא מושכת זמן, מנהלת משא-ומתן עם סעודיה ומפוררת בשיטתיות את הברית שהקימו מדינות המפרץ, בעידוד ממשל טראמפ וישראל, נגד אירן.
מאז נכנס הנשיא ביידן לתפקידו בבית הלבן משתנים מאזני הכוחות האזוריים לטובתה של אירן בגלל המדיניות האמריקנית החדשה. זוהי מכה קשה לישראל.
ארה"ב וגרמניה דחו את הקריאה של שר החוץ האירני אמיר עבד אללהיאן לשחרר 10 מיליארד דולר מהכספים האירניים שמוקפאים בבנקים זרים כמחווה של רצון טובה לקראת חידוש שיחות הגרעין בוינה. ארה"ב מנסה להוסיף דרישות להסכם הגרעין מ-2015 כדי שיכלול גם הגבלות על פרויקט הטילים של אירן שהנשיא אובמה הזניחו ולא הכליל אותו בהסכם הגרעין. האירנים התרגלו לסנקציות. הם עובדים חזק מאוד עם רוסיה וסין ומנטרלים את כוחן של שאר המעצמות במועצת הביטחון של האו"ם.
אחרי שאירן חתמה על הסכם כלכלי עם סין, היא עומדת לחתום על הסכם דומה עם רוסיה. אירן פותחת לעצמה אופציות נוספות. כישלון שיחות הגרעין בוינה לא יהיה הפסד גדול מאוד לאירן.
אירן מתקדמת במהירות להפוך ל"מדינת סף גרעינית". היא מאיצה את קצב העשרת האורניום והשבוע כבר אישרה רשמית כי בידיה 120 ק"ג אורניום מעושר. נראה כי היא הולכת בדרך של קוריאה הצפונית. היא תגדיל את רמת ההעשרה של האורניום המעושר שכבר בידיה לרמה הדרושה לייצור פצצה גרעינית באמצעות צנטרפוגות מתקדמות ותקצר את פרק הזמן הדרוש לכך. במקביל היא תפתח את מנגנון הנפץ של הפצצה במתקנים חשאיים. כך היא יכולה להגיע במהירות לפצצה הגרעינית הראשונה שלה.
הנשיא ביידן התחייב פומבית שלא יאפשר לאירן להשיג נשק גרעיני, אך הוא מעולם לא התחייב למנוע מאירן להפוך ל"מדינת סף גרעינית". זה מה שמדאיג מאוד את ישראל, ההערכה בצמרת המדינית-ביטחונית היא שהנשיא ביידן ישלים עם הפיכתה של אירן ל"מדינת סף גרעינית".
הביקורים של הבכירים הישראלים בוושינגטון, של ראש הממשלה בנט, של שר החוץ לפיד ושל ראש המל"ל איל חותלא ופגישותיהם עם בכירי הממשל לא השיגו עד כה שום תוצאה מעשית. אין שום תוכנית מבצעית אחת משותפת של ישראל וארה"ב נגד אירן במקרה ששיחות הגרעין בוינה יכשלו, לעומת זאת יש "דיבורים כמו חול".
שר החוץ לפיד הדגיש במהלך פגישותיו בוושינגטון כי ישראל שומרת לעצמה את הזכות להשתמש בכוח נגד אירן, אבל ברור שהממשלה החדשה בישראל לא תצא למהלך כזה ללא גיבוי הממשל. הנשיא ביידן מתנגד למהלך צבאי נגד אירן מה שמרוקן מתוכן את האיום של יאיר לפיד.
רוב מאלי, השליח האמריקני לענייני אירן, יבקר בשבוע הבא בסעודיה, איחוד האמירויות וקטר להתייעצויות. הוא כבר הודיע כי אם אירן לא תהייה מוכנה לחזור להסכם הגרעין, הסנקציות שהוטלו עליה ישארו בתוקף ויתכן שיוטלו עליה סנקציות נוספות. אבל אין שום זכר בדבריו לאופציה הצבאית - היא איננה מונחת של שולחנו של ממשל ביידן.

תאריך:  16/10/2021   |   עודכן:  17/10/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
בפרק י"ב צירוף המילים "לֵךְ לְךָ" נועד למען בניית חיי אברהם אבינו במולדת החדשה. צירוף המילים "לך לך" בפרק כ"ב מנווט את אברהם לעבר מותם של החיים, לעבר הכמישה והכיליון של חיי בנו - להעלותו עולה בהר מוריה
דן מרגלית
בנט מייצר תוצאות טובות פי כמה מביבי, אבל אינו יודע לשווק אותן כמו נתניהו    הצמחונות המנומסת שלו היא אחת הסיבות המשמשות כחלק מהתשובה לשאלתו מדוע אינו עולה בסקרים
מנחם רהט
סיפור אמיתי על פוזיציה שמעוותת מציאות, ועל-כניעת הרציונלי לאמוציונלי    מדהים הוא, שמי שבאמת פעל להיפטר מן הגולן ולהעבירו לשליטת אסד הסורי, היה חביבם של הביביסטים, נתניהו בכבודו ובעצמו
בעז שפירא
לא סוד הוא שבתוכנו יושב מיעוט ערבי לא מבוטל    המיעוט הזה ככלל מעולם לא השלים עם הקמת המדינה, מאווייו הלאומיים מוצהרים, הזדהותו עם האתוס הערבי המכונה בשקר ובמרמה "פלשתיני" היא מוחלטת ואהדתו נתונה כמעט תמיד לאויבי ישראל
עליס בליטנטל
מה לעשות כדי להפר את תוכניתם השטנית של הנאצים לחיסול יהודי וורשה? קבוצת שחקנים יהודים בוורשה מתחזה לכובשים הנאצים ומתעתעים בהם, בסרטו המיתולוגי של ארנסט לוביץ׳ מ-1940    הבימאי הגאון אלון אופיר יצר (עם בוגרי השנה החולפת של סטודיו יורם לוינשטיין הכה כשרונים) מהקומדיה האנינה ושובת הלב - הצגה לטובת הדור שלא ידע את הסרט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il