X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
הבעיה הכלכלית של המדינות העשירות:

גם האינפלציה וגם השכר עולים

היציאה מן הקורונה יוצרת מצב כלכלי יוצא דופן - מנתח אקונומיסט הדרך העיקרית להפחית את עליית השכר, הגוררת איתה עליית מחירים, היא להגביר את היצע הידיים העובדות
▪  ▪  ▪
יריד תעסוקה, מיסיסיפי [צילום: רוגליו סוליס, AP]

העולם העשיר רגיל לכך שהשכר והמחירים עולים באיטיות. בעשור שאחרי המשבר הפיננסי הגלובלי, נראה היה שהשכר אינו מסוגל לעלות מהר יותר. כוח הקנייה של השכר לשעה בבריטניה, יפן ואיטליה ערב הקורונה היה זהה לזה של אמצע העשור הראשון של המאה. העובדה שהשכר בארה"ב עלה בממוצע ב-2.9% בשנים 2019-2015 בעוד האינפלציה הייתה פחות מ-2% נחשבה להישג מרשים.
ההבראה הכלכלית מן הקורונה הביאה שינוי משמעותי, מציין אקונומיסט: הן השכר והן המחירים עולים במהירות. השכר בארה"ב ב-12 החודשים שעד ספטמבר עלה ב-4.6% בעוד המדד עלה ב-5.4% ומחק את עליית השכר. האינפלציה בגרמניה עומדת על 4.1% ועובדי המגזר הציבורי דורשים העלאת שכר של 5%. עליות דומות, גם אם מתונות יותר, נרשמו ביפן.
הסיבות לעליית המחירים ברורות: דרישה גוברת למוצרים נתקלה בצווארי בקבוק בשרשרת האספקה ומחירי האנרגיה זינקו. העלייה בשכר מסתורית יותר. ברוב המקומות התעסוקה נמוכה מאשר לפני הקורונה, אבל עובדים אינם רוצים או אינם מסוגלים ליטול את המשרות המוצעות. המחסור בידיים עובדות עשוי לשקף את הקושי שבמעבר בין משרות ומקומות בעוד המשק עובר התאמה יוצאת דופן. ייתכן שהמגיפה גרמה לחלק מן האנשים לשים את המשפחה והפנאי לפני העבודה.
הקושי בהבנת הגורמים לעליית השכר מקשה את חייהם של בנקים מרכזיים. רובם טענו שהאינפלציה הגבוהה היא זמנית. אבל עליית שכר נרחבת עלולה להיות הגורם הבא לעליות מחירים, במיוחד אם העובדים ידרשו העלאות בשל הציפייה להמשך האינפלציה – ציפיות העלולות להגשים את עצמן. כדי למנוע אינפלציה מתמדת, טוען אקונומיסט, יש צורך בשילוב של שלושה דברים. חברות יכולות לספוג את עליות השכר באמצעות הורדת שולי הרווח במקום העלאת מחירים; עלייה בתפוקה יכולה להצדיק עלייה בשכר; ועובדים בחל"ת יכולים לחזור למעגל העבודה ובכך להפחית את עליית השכר.
בדמיון הפופולרי של העובדים, חלקם בעוגה הכלכלית יכול לגדול על חשבון רווחי המעסיקים. אבל מחקרים עדכניים מלמדים, כי חלקה של העבודה בערך שיוצרות החברות נותר יציב ברוב המדינות העשירות בעשורים האחרונים. אקונימיסט מעריך שהוא עלה בנקודת אחוז אחת בממוצע במדינות העשירות בתקופת הקורונה. אין הרבה מקום לעליות נוספות.
תפוקה גבוהה יותר היא תקווה מציאותית. התפוקה לעובד בארה"ב גדלה מאז פרוץ הקורונה. הדיגיטציה שגרמה המגיפה צפויה להעלות את רמת החיים, במיוחד אם היא תפחית את הצורך להתגורר ליד ערים יקרות כדי להשיג משרות טובות. הבעיה היא שהזמן הדרוש לשינוי כזה, מקשה לבנות מדיניות על עלייה בתפוקה. קשה למדוד אותו בזמן אמת ולבנקים מרכזיים נדרשים 18 חודשים כדי שהחלטותיהם ישפיעו בצורה מלאה על הכלכלה.
המשמעות היא שעל מקבלי ההחלטות להתמקד בהיצע העבודה. עד כה, ההתאוששות בתחום זה היא מאכזבת. למרבה ההפתעה, אין סימנים של ממש לכך שסיום סיוע החירום במדינות כמו ארה"ב ובריטניה הגדיל את מספר מבקשי העבודה. ייתכן שכאשר חשבונות הבנק יתרוקנו מן הסיוע שזרם אליהם, מה שצפוי להתרחש בשנה הבאה, תואט עליית השכר. יותר מאשר כרגיל, על קובעי המדיניות המוניטרית לעקוב אחרי שוק העבודה.

תאריך:  18/10/21   |   עודכן:  18/10/21
+מתווה הכיתה הירוקה יורחב לגנים ולערים הצהובות
23:08 18/10/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

המתווה יורחב מיום ראשון הקרוב, 24 באוקטובר 2021  ▪  עוד הוחלט כי לערים הכתומות והאדומות יגובש מתווה נפרד על-ידי משרדי הבריאות והחינוך וכי המתווה לערים הללו יוצג בהקדם

מיום ראשון הקרוב - גם בערים צהובות [צילום: יוסי זמיר, פלאש 90]
+קולין פאוול מת מקורונה
15:26 18/10/21  |  

מזכיר המדינה האמריקני לשעבר קולין פאוול מת מקורונה בגיל 84.

0
+מתן חיסונים תוצרת אסטרהזניקה יחל ביום חמישי
11:09 18/10/21  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

החיסון שאושר לשימוש בישראל הינו חיסון בשם Vaxzervia, והוא ניתן כבר בקנדה, בריטניה ובאוסטרליה  ▪  הזכאים לקבלת חיסון של אסטרהזניקה הם בני 18 ומעלה המוגדרים כמנועי חיסון.

חברת התרופות הבריטית, אסטרהזניקה [צילום: אלאסטיר גרנט/AP]
+הקורונה בישראל: שיעור הבדיקות החיוביות - 1.45%
10:34 18/10/21  |  מירב ארד

1,199 בני אדם אובחנו אתמול כחיוביים לנגיף הקורונה - כך עדכן (יום ב') משרד הבריאות. שיעור הבדיקות החיוביות עומד היום על 1.45%. 372 חולים מוגדרים במצב קשה, ו-162 חולים מונשמים.


מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מגיפת הקורונה
מירב ארד
החיסון שאושר לשימוש בישראל הינו חיסון בשם Vaxzervia, והוא ניתן כבר בקנדה, בריטניה ובאוסטרליה    הזכאים לקבלת חיסון של אסטרהזניקה הם בני 18 ומעלה המוגדרים כמנועי חיסון.
איציק וולף
בכירי משרד הבריאות התחסנו היום נגד נגיף השפעת וקראו לציבור להתחסן נגד שפעת במקביל לחיסונים נגד קורונה    החיסונים כנגד שפעת מצויים בקופות החולים וניתנים על-ידי כל קופה למבוטחיה עד תום המלאי
איציק וולף
פרופ' סלמאן זרקא קורא לזהירות בהסרת הגבלות הקורונה    "מוקדם לסכם את גל התחלואה הרביעי"    הבוקר חלה לראשונה חובת סריקת הברקוד של התו הירוק כתנאי כניסה לבית עסק
איתמר לוין
שורה של מבחנים ניצבים בדרך להפיכת הקורונה ממגיפה למחלה כמו שפעת    העיקריים שבהם נוגעים לשאלות האם, כיצד ובאיזו מידה תושג חסינות גם לתושבי המדינות העניות    כדי להשיג חסינות עולמית, החיסונים כבר היו צריכים להיות בדרך - אך היצרנים מחזיקים מלאי לזריקות דחף ולילדים    אם המדינות העשירות יאבדו עניין בקורונה, היא עלולה להפוך לעוד אחת מן המגיפות הפוגעות בעיקר במדינות העניות
איציק וולף
נמשכת הירידה במספר החולים קשה שמאושפזים בבתי החולים בישראל והוא עומד הערב על 382 בלבד    2,080 חולי קורונה חדשים התגלו בסוף השבוע ומקדם ההדבקה עומד על 0.7
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il