X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
דומה שוועדת חקירה ממלכתית הופכת כלי-ניהולי עוקף למנהל ציבורי חסום ובלתי-יעיל. חוסר היכולת להסכים פוליטית, מחולל ועדת חקירה, כשעדיין כל הדרכים מוליכות לביבי; בעיני זו מגמה פסולה. ועדת חקירה חייבת להיות מכשיר מיוחד לבחינה מקיפה של אירועים גדולים ויוצאי דופן, דוגמת מלחמת "יום הכיפורים" וגם שם הוא טעון שיפורים מהותיים. הניחו לוועדות החקירה והתחילו לנהל את המדינה בסמכות ובאחריות
▪  ▪  ▪
ועדת חקירה לאסון מירון. תחליף עלוב לעבודת מטה [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

מתי הופך ממשל לבלתי-רלוונטי? שאלה מצויינת וחשובה מאוד במדינות דוגמת ישראל, שבהן קצב האירועים, שינויים, אתגרים ואיומים מתחדשים - מהיר במיוחד. במדינה "עצבנית" כישראל, כל יום שעובר מבלי שקודמו בו נושאים מרכזיים ומבלי שנוצל בו זמנם של נושאי-משרות ובעלי-תפקידים לטובת הציבור ופתרון בעיות-שעה ולצידן קידום נושאים גדולים ורב-שנתיים - הוא זמן וכסף מבוזבזים ושני הדברים גם יחד הם פשע נגד הציבור, במודע ומתוך רשלנות.
אחד מגורמי בזבוז הזמן הגדולים ביותר בשירות הציבורי הוא לטעמי "מוסד ועדות-החקירה". ועדת חקירה היא בעיני תחליף עלוב לעבודת מטה וניהול תקינות ויעילות. ראשית, מפני שלעולם אין היא יכולה למצות כהלכה את נושא הבדיקה המוטל עליה. כמו-כן חסרה היא את הכישורים הדרושים, הידע המקצועי והידע "הפנים-מערכתי" הנחוץ לכך ואת המוטיבציה של מי שמופקד על הנושא ונמדד על-פי התוצאות המושגות. מתוך שאינה מכירה את התהליכים והרגישויות לוקה התמצאותה בעומקן ומהותן של השאלות שיש לשאול בכדי להבין את השתלשלות האירועים ופישרם העמוק. ועדת-חקירה היא תמיד "גורם חיצוני" לארגון הנבדק וככזה היא עומדת בניגוד ללויאליות האורגנית.
יתר-על-כן, ועדות חקירה הינן בעלות סמכויות רחבות ו"דימוי ציבורי מכובד", אולם לרוב מטילות נסיבות מנויין צל כבד על כוונות ממניה ומטרותיהם האמיתיות. בראש ועדת-חקירה עומד שופט או שופט בדימוס, שמעניק לה את "טוהר המעשה השיפוטי", שהוא תמיד חלק מתפקידה. חבריה מכובדים, בכירים ומנוסים וכביכול לא נסתר ממנה דבר - טעות! להערכתי, המאמץ האינטלקטואלי בניסיון להסתיר עובדות "מפלילות" בעבודתה, אינו נופל מהמאמץ לחשוף אותן. ברור לכל המעורבים בעניין, שלנמנה על חברי הוועדה או יועציה הרשמיים אג'נדה משלו - בין אם משיקולי הצלחה אישית ובין אם מחמת "ייצוג נכון" של מי שאותו הוא אמור לשרת.
לוועדת חקירה כתב מינוי. הוא מנוסח לרוב כך ש: א. לא יפגע במי שהחליט על מינוי הוועדה. ב. לא יפגע באינטרסים חשובים לסקטור/סקטורים שתמכו במינויה. ג. יציף את הגורמים ש"הכשל המשוער" אכן נגרם בעטיים וכך יצדיק בדיעבד את מינוי הוועדה. בנוסף, אין ודאות שכל המלצותיה תאושרנה כתוכנית עבודה לשיפור המציאות, ואם כך, אזי ברור שחבל"ז. תהליך מינוי והפעלה של ועדת חקירה לוקה באותן לקונות שמאפיינות את הממשל הציבורי בכללותו. - הווה אומר שאין מעקב ביצוע אחר החלטות היישום, ואין מי שרואה בהמלצות ועדה חיצונית "כפויה" חובה אישית או ארגונית לקיימן,1 בניגוד לממצאי בדיקה פנימית שהם אינטרס ואחריות ישירים של הנהלת הארגון הנוגע.
נימוקים אלה אינם משקפים את המכלול המלא של שיקולים ואבני-נגף המלווים את תהליך מנויה ועבודתה של ועדת חקירה, אבל די בהם בכדי להציב סימני שאלה כבדים על יעילות הגישה והכלי בו היא משתמשת. די בנימוקים אלה בכדי להבהיר מעבר לספק סביר, שוועדת חקירה לא נועדה לפתור בעיות, אלא להציפן. דהיינו, עיקר המאמץ מושקע באימות כביכול של העובדות, שברובן המכריע ידועות לכל המעורבים זמן קצר אחרי האירוע הנבדק. מציאת הפתרונות נותר בעיקרו בידי הגוף או הגופים המבצעים, ולכל היותר נדרש להחליט ברמת-על מי מתכלל את הנושא. לשם כך לא דרושה בארגון נורמלי ועדת חקירה.2
כתב המינוי, הליווי התקשורתי האוהד והרכב הוועדה, יוצרים יחד את "תנאי הסביבה" המעצבים את תוצרי עבודתה. הוועדה - אולי החשובה ביותר בתולדות מדינת-ישראל עד כה - הייתה ועדת אגרנט3 - שבדקה את נסיבות פריצתה של מלחמת יום-הכיפורים, שכביכול קבעו את אופיה ותוצאתה. על חבריה נמנו 5 אישים מן הבכירים ביותר של זמנם בהם 2 רמטכ"לים בדימוס. בכול זאת היה זה הרכב חסר שהוכתב ע"י כתב המינוי. לא היה בין חבריה אף פוליטיקאי בכיר בתפקיד או בדימוס, והגדרת המשימה הוגבלה ל"נסיבות פריצתה של המלחמה...". ואכן, נבדקו פעולות הצבא, אבל לא פעולות הדרג המדיני שהיה ממונה עליו והכתיב את מהלכיו. את החשבון האמיתי עשה הציבור עם הפוליטיקאים כ-4 שנים מאוחר יותר במהפך 1977. כאשר בוחנים את התנהלות צה"ל מאז יום הכיפורים ועד ימים אלה, ניתן למצוא דוגמאות לא מעטות להתנהלות המזכירה את אירועי ערב המלחמה ההיא ובכל זאת הן חוזרות על עצמן לפחות ברמה העקרונית; למשל: המלחמה בלבנון עד "הבריחה" ב-2000 והפקרת השטח לחיזבאללה. מלחמת לבנון ה-2 (2006). האינתיפאדה השנייה (2000) וגם חלק ממבצעי הלחימה בעזה נגד החמאס בעשור האחרון.
ניתן להוסיף לדוגמאות הנ"ל כדוגמאות משלימות את הוועדות שבדקו את: אירועי קו 300 - (1984), הפלת מטוס אל-על מעל בולגריה (27.7.55), הפלת המטוס האוקראיני מעל לים השחור (3.10.2001), "אסון ורסאי" (2007), טביעת הצוללת דקר (25.1.68, התפרעות הערבים ערב האינתיפאדה השנייה (אוקטובר 2000), אסון הכרמל (יולי 2010)4 ועוד. לאחרונה אנו עומדים שוב בפני הצעות להקמת ועדות חקירה, שספק בעיני לאור הדוגמאות הנ"ל ורבות אחרות, אם יש להן צידוק אובייקטיבי. בין הנושאים שאושרו כבר: א. חקירת אסון מירון (2020). ב. התביעה להקמת ועדת חקירה לנושא רכש הצוללות מגרמניה (בדיון). ג. תביעה להקמת ועדת חקירה בנושא משבר הקורונה (בדיון) ועוד.5 דומני שגנץ הפך מתודה זו ל"כלי עבודה" לקידום מטרות פוליטיות - יצירת דימוי אקטיביסטי לצד ניגוח יריבים באמצעות מעמדו החזק יחסית ב"קואליציה רבת-הפנים" השלטת.
המקומות הרגישים ביותר שגם אינם חשופים לציבור, הם לרוב כאלה בגלל שיקולים ביטחוניים, משפטיים או פוליטיים. לכן, גם כאשר מדובר בוועדות חקירה ממלכתיות, תועלתן לציבור מוגבלת מאוד, והאפשרויות למניפולציות גדולות מאוד. לפיכך, עדיפה בעיני בדיקה מקצועית מקיפה שניתן להעמידה לבחינה במוסדות הביקורת של המדינה ופרסום פתוח של הדברים במלואם ככל שאין בכך חבלה באינטרסים לאומיים בסיסיים. נראה שבהקמת הממשלה הנוכחית רבת הגוונים ומנוגדת האינטרסים, מתחזקת הנטייה להתגבר על השיתוק הפוליטי החלקי באמצעות ועדות חקירה, שלגביהן תתנהל "מסחרה" פוליטית פחות גלויה לעין, בנוסח: 'תן לי ועדת חקירה "גדולה" (מירון), אתן לך שתיים "בינוניות" (צוללות + קורונה), או כ"ב. ואם לא תהיה ועדת חקירה, תוכל לבוא במקומה חקיקה "א-פרסונלית" או פיצוי אחר.
רצוי שעקרון השימוש בוועדות חקירה ישתנה ויסוייג לאירוע שהכנסת תכריז עליו כ"אירוע לאומי" ברוב קולות מיוחס. ועדת חקירה ממלכתית כזו, תמונה ע"י הממשלה, אך תעמוד לבחינה בפני הכנסת שתאשר את המינוי. אישור נחוץ במיוחד לשני סעיפים: נוסח כתב המינוי וההרכב האישי של החברים. הכנסת תאשר את פורמט פרסום הממצאים והביצוע - הרכבת הוועדה והפעלתה ויישום המלצותיה שיאושרו - יעשה ע"י הממשלה: השרים הנוגעים בדבר.
על ועדות חקירה להיקרא להבא ועדות בדיקה ואלה תעסוקנה בבדיקה מעשית של האירועים והשתלשלותם, במיוחד כאשר מדובר באירוע רב-תחומי, שאחד מנושאי החקירה בו הינו אופי ואיכות הגדרת התיחום בין השותפים. ועדת בדיקה היא כלי ניהולי ועליה לשרת ככזו. בשאלת האחריות האישית יש לדון בנפרד כפונקציה מהגדרת הסמכות של מנהל האירוע, שחייבת להיות חד-חד-ערכית.

הערות

1. זו אחת הלקונות הגדולות של ועדות חקירה, שאין כללי חובה ליישום המלצותיהן; (כפוף לאישור נוסף ותוך זמן קצוב. עניין זה חייב להיות אחד מנושאי הבדיקה החשובים ביותר של מבקר המדינה.
2. ניתן לעיין בהתייחסות שונה במקצת לנושא בעיון בסקירה של המכון הישראלי לדמוקרטיה: "סקירה- היבטים פוליטיים של ועדות חקירה", רענן סוליציאנו-קינן, המכון הישראלי לדמוקרטיה, 4.1.2011.
3. בראש הוועדה עמד השופט אגרנט – נשיא בית המשפט העליון, וחבריה היו: השופט העליון לנדוי, מבקר המדינה נבנצאל, והרמטכ"לים בדימוס ידין ולסקוב.
4. התביעה להקמת הוועדה בנושא זה נדונה מספר רב של פעמים בוועדות הכנסת, ובסופו של דבר נדחתה ב-20.12.2010, ככל הנראה ב"השראת" רה"מ נתניהו, שביקש לגונן בכך על שר הפנים דאז – אריה דרעי, שותפו הפוליטי.
5. לארונה אנו עדים לתופעה בה מתאגדת קבוצת אזרחים, מקימה צוות עבודה ומכנה זאת "וועדת חקירה אזרחית". הרעיון הוא ניצול האפקט התקשורתי של מהלכים מסוג זה בכדי להשפיע על הפוליטיקאים להקמת ועדות חקירה לפי דרישות ההתארגנות, שאין לה שום מעמד חוקי או ציבורי. גם מגמה זו מחייבת התייחסות ציבורית זהירה ואחראית, בטרם יהפוך המוסד כולו לחוכא ואיטלולא.

תאריך:  17/10/2021   |   עודכן:  17/10/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהודה קונפורטס
עובדי אמזון וגוגל בישראל - פנו לעמיתים שלכם בחו"ל ובקשו מהם להשאיר את הדעות הפוליטיות שלהם בבית    כמה מסקנות מקריאת המכתב של עובדים בשתי החברות, שקוראים להן לבטל את מכרז נימבוס
יוסף אליעז
בעת פטפטת אשר ניתן לכנותה "שכרון המיקרופון" בכלל, ובעת ראיון בפרט היא שיש בני-אדם שמתקשים לבלום את שטף דיבורם משנטלו מיקרופון לידם והם חשים צורך להוכיח ברבים את חכמתם או רוחב ידיעותיהם ותוך כדי הפטפטת הם אומרים דברים שהם יתחרטו עליהם, או שאחרים יסבלו מכך
יוני בן-מנחם
גורמים בכירים במצרים מאשימים את יו"ר הרש"פ בניסיון להכשיל את עסקת חילופי השבויים בין ישראל לחמאס. מחמוד עבאס חושש משחרורו של מרוואן ברגותי, יריבו הפוליטי המר, במסגרת העסקה, ברגותי מתכנן להתמודד מולו בפריימריז בתנועת פתח ובבחירות לנשיאות
יוני בן-מנחם
שר החוץ יאיר לפיד נכשל בשליחותו לוושינגטון לשכנע את ממשל ביידן להכין תוכנית חלופית למקרה שאירן תסרב לחזור להסכם הגרעין או להציב בפניה אולטימטום לחזור להסכם הזה    ממשל ביידן מתנגד בתוקף לאופציה הצבאית, סדר העדיפות שלו שונה, הוא מתמקד באתגר הסיני ובבעיות הפנימיות של ארה"ב, הסכנה האירנית יכולה לחכות
איתן קלינסקי
בפרק י"ב צירוף המילים "לֵךְ לְךָ" נועד למען בניית חיי אברהם אבינו במולדת החדשה. צירוף המילים "לך לך" בפרק כ"ב מנווט את אברהם לעבר מותם של החיים, לעבר הכמישה והכיליון של חיי בנו - להעלותו עולה בהר מוריה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il