X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אירן בדרך להפוך ל"מדינת סף" גרעינית ומצליחה לשטות במעצמות בכל הקשור לחזרה להסכם הגרעין ישראל איבדה מנופי לחץ ו"יישרה קו" עם ממשל ביידן, היא כובלת את ידיה ועלולה להפסיד מכל הכיוונים
▪  ▪  ▪
נשיא אירן, איברהים ראיסי. בדרך להיות מדינת סף גרעינית [צילום: וחיד סאלמי, AP]

על-פי גורמים בצה"ל, הרמטכ"ל הורה לחיל-האוויר לחזור ולהתאמן על תקיפת מתקני הגרעין באירן לאחר הפסקה של שנתיים ימים, מה שפגע קשות במוכנות של צה"ל לתקיפה.
ההחלטה הזו היא חיובית אבל השאלה היא באמת ישראל נערכת מהבחינה המדינית לתקיפה כזו, כפי שהדברים נראים כעת, ישראל מאמצת בחוסר ברירה את הקו של ממשל ביידן לטיפול בסכנת הגרעין האירני.
הקבינט הביטחוני התכנס לפני כמה ימים כדי לדון בהתפתחויות האחרונות בנושא הגרעין האירני, המסקנה שעלתה מהדיון הארוך בהשתתפות כל גורמי המודיעין החשובים הייתה שאירן איננה ממהרת לחזור לשיחות הגרעין בוינה.
ההערכה הישראלית היא שאירן מעדיפה למשוך זמן כדי בינתיים להמשיך ולהעשיר אורניום, בניגוד להגבלות של הסכם הגרעין כדי להפוך ל"מדינת סף" גרעינית וגם כדי להגביר את כושר המיקוח שלה מול המעצמות. גם אם תסכים אירן בעתיד לחזור להסכם הגרעין מ-2015 היא לא תסכים שיוכנס בו שום שינוי, זוהי ההערכה בירושלים.
פירוש הדבר הוא שאירן תהפוך בקרוב למדינה שיש לה את הטכנולוגיה ואת היכולת המבצעית לבנות נשק גרעיני, אך היא נמנעת מכך עד לרגע שבו תיפול ההחלטה של המנהיג העליון עלי ח'מינאי.
ההנהגה האירנית טוענת שהיא נגד יצור נשק להשמדה המונית וכי המנהיג העליון עלי' ח'מינאי אף פירסם פסק הלכה (פתווא) בנושא אך גורמי המודיעין במערב טוענים כי מדובר בשקר,אף גוף מודיעין או גוף מחקר במערב לא הצליח עד היום לאתר את אותו פסק הלכה שכביכול פירסם ח'מינאי.
להערכה כי אירן איננה ממהרת לשום מקום ושואפת להפוך ל"מדינת סף" שותף גם ה-CIA, הנשיא ביידן מקבל דיווחים שוטפים ויודע זאת היטב, גם באיחוד האירופי מבינים היטב את המצב.
העיתון " פוליטיקו" דיווח כי משלחת אירופית לא הצליחה להבטיח את המחויבות של אירן לשוב לשיחות הגרעין בוינה, בכיר באיחוד האירופי אמר לעיתון כי האירנים עדיין אינם מוכנים לקיים את השיחות. האירנים טוענים כי ישגרו שליח לבריסל כדי שידון עם האיחוד האירופי על אפשרות החזרה לשיחות הגרעין בוינה.
שר החוץ האירני, אמיר עבד אללהיאן אישר במהלך ישיבת הפרלמנט בדלתיים סגורות כי טהרן נוקטת במדיניות של "צעד אחר צעד,פעולה תמורת פעולה" במו"מ הגרעיני עם המעצמות, במילים אחרות,משטר ההיאתולות עושה בית ספר לממשל ביידן.
אירן בהנהגתו של הנשיא החדש אברהים ראיסי נוקטת מדיניות חדשה ומפגינה "מתינות" כביכול, היא פתחה במגעים להתקרב לסעודיה, קטר וירדן, היא מנסה לפורר את הברית הסונית שבנה ממשל טראמפ ולהכניס טריז בינה לבין ממשל ביידן, ישראל מודאגת מ"מתקפת החיוכים" הזו של אברהים ראיסי.
חבר הפרלמנט האירני, אחמד עלי רזא באיג'י הודיע כי השיחות עם חמש המעצמות יתחדשו בבריסל אך אין מדובר בשיחות בהשתתפות ארה"ב, אירן מנסה לפצל בעמדות של המעצמות כדי שהדבר יסייע לה במשא-ומתן לכשתרצה לחזור אליו, עכשיו מתקיימים תיאומים בין ארה"ב למדינות אירופה כדי לגבש עמדה משותפת למנוע מחלוקות בקשר למשא-ומתן עם אירן.
ישראל איבדה מנופי לחץ
מה שמעורר דאגה הוא השתיקה בצד הישראלי להתנהגות של אירן, מאז הביקורים של ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד בוושינגטון נראה שישראל הנמיכה למינימום האפשרי את ההתבטאויות הפומביות ו"מיישרת קו" עם המדיניות של וושינגטון. ממשלת בנט-לפיד-גנץ איננה רוצה בשום עימות עם ממשל ביידן בנושא האירני למרות שלא קיבלה ממנו שום הבטחה על פעולה צבאית אמריקנית נגד מתקני הגרעין באירן.
רשת CNN דיוחה ב-18 באוקטובר כי ישראל שינתה את עמדתה בעניין הסכם הגרעין האירני וכי ראש הממשלה בנט התחייב בפני הנשיא ביידן שלא לפעול נגד הסכם הגרעין ו"להכיל" אותו, כמו-כן הוא התחייב למדיניות "אין הפתעות" במסגרתה ישראל מתאמת מראש כל פעולה צבאית נגד הגרעין האירני. גורמים מדיניים בכירים אישרו את הדיווח הזה ואמרי כי מדובר ב "החלטה מסוכנת" הכובלת את ידיה של ישראל.
ישראל עלולה לצאת המפסידה מכל הכיוונים, אירן תקבע עובדות מסוכנות בשטח וישראל לא תוכל לפעול, התרשמות בירושלים היא כי ממשל ביידן משלים עם העובדה שאירן תהפוך בקרוב ל"מדינת סף" גרעינית, הוא התחייב בפני ישראל כי יעשה הכל כדי למנוע מאירן נשק גרעיני אך מעולם לא התחייב למנוע ממנה להפוך ל"מדינת סף" גרעינית.
חזרה לפעילות החשאית
ממשלת בנט-לפיד-גנץ כבלה את עצמה למדיניות "ההכלה" של ממשל ביידן בנושא האירני ולמרות שצה"ל השלים את ההכנות הדרושות לתקיפת מטעני הגרעין באירן, הסיכוי קלוש ביותר שהיא תפנה לאופציה הצבאית כדי לעצור את אירן מלהפוך ל "מדינת סף" גרעינית. לכן, הדרך שנותרה בפני ישראל היא לפעול נגד פרויקט הגרעין האירני בדרכים החשאיות, "ללא טביעות אצבע" כדי לנסות ולעכב את פרויקט הגרעין האירני.
אירן היא סכנה למזה"ת, ובמיוחד למדינת ישראל, לכן היא חייבת להגן על עצמה, היא תצטרך, בלית ברירה, לנסות ולערער את יציבות המשטר האירני בשורה של פעולות: התקפות סייבר על מתקנים חיוניים, עידוד הפגנות נגד המשטר, חיסולי בכירים בפרויקט הגרעיו וצעדים שמטרתם ליצור כאוס ברחבי אירן. כל צעד שיכול לתרום לעיכוב פרויקט הגרעין האירני צריך להתקבל בברכה. ההערכה בירושלים היא שהמדינות הסוניות הגדולות, כמו טורקיה ומצרים, לא ימתינו זמן רב ואף הן ישאפו להיהפך במהירות ל"מדינות סף" גרעיניות כמו אירן, מדיניות ממשל ביידן תעודד את מרוץ החימוש הגרעיני במזה"ת.
ככל שחולף הזמן נראה כי ישראל מתקשה מאוד לעצור את פרויקט הגרעין האירני, האופציה הצבאית הישראלית הוכיחה את עצמה כיעילה בעצירת פרויקט הגרעין בעירק ובסוריה, אבל נראה שהממשלה הנוכחית הורידה אותה כעת מעל הפרק בגלל הלחץ האמריקני, זו טעות שישראל עלולה לשלם עליה ביוקר רב.

תאריך:  22/10/2021   |   עודכן:  22/10/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ישראל מתקשה בעצירת הגרעין האירני
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
האירנים למדו שביב וטאמפ = דבור ל"ת
דיבורים של פחדנים  |  22/10/21 17:53
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
איתמר לוין
השגרירה לשעבר באו"ם מאשימה את ממשל ביידן בהעלמת עין מהסחר בין אירן לסין, וקוראת לקונגרס לפעול – וגם לממשל להטיל עיצומים על המיכליות והמעורבים בהובלת הנפט
איציק וולף
יוסי כהן אמר בפורום העסקים ישראל-אבו דאבי כי שאירן ממשיכה כל העת לפתח את פעילות הטרור שלה לא רק דרך חיזבאללה, החמאס והג'יהאד האיסלאמי אלא גם דרך מדינות אחרות    על החיים אחרי הפרישה מראשות המוסד: לא רודף אחרי אנשים רעים וטרוריסטים, הבעיה האירנית כבר לא מטרידה אותי יותר. כיום אני בעסקים ואני לא חושב על להיכנס לפוליטיקה
איציק וולף
שר החוץ התייחס לאיום האירני במסיבת עיתונאים משותפת שערך עם מזכיר המדינה האמריקני ועם שר החוץ האמירתי    הצהיר: "אם הדיפלומטיה תיכשל, תהיינה אופציות אחרות על השולחן. לפעמים העולם צריך להראות את כוחו כדי למנוע מאירן להפוך לגרעינית"
יוני בן-מנחם
מתיחות בגבול אירן עם אזרבייג'ן על-רקע הנוכחות של ישראלים באזרבייג'ן, אירן ערכה תמרונים צבאיים באזור הגבול כדי להדגיש את מורת רוחה מהמצב. אירן חוששת כי ישראל מתכננת פעולות ריגול נגדה ותקיפת מתקני הגרעין משטח איזרביג'אן בטווח הזמן הקרוב
מירב ארד
סתר את הדיווחים ואמר: "זה בזכות מאמץ גדול שעשינו"    על האפשרות שיצטרף לפוליטיקה אמר: "אני לא פוליטיקאי, אני איש עסקים"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il