X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
המדענים יידעו בתוך מספר שבועות האם ובאיזו מידה החיסונים הקיימים מספקים הגנה מפני האומיקרון פייזר ומודרנה מבטיחות שבמידת הצורך יהיו חיסונים מותאמים בתוך כמה חודשים
▪  ▪  ▪
פרטוריה. איתור מהיר [צילום: דניס פארל, AP]

בעוד מדינות ממהרות להגיב על זן האומיקרון, מדענים מתאמצים לאסוף פרטים עליו ובמיוחד למצוא עד כמה החיסונים הקיימים יעילים מולו. הממצאים הראשוניים מציירים תמונה מעורבת, מדווח (29.11.21) ניו-יורק טיימס. ייתכן שהזן הזה מדבק יותר ועמיד יותר מאשר זנים קודמים בפני תגובת המערכת החיסונית – הן הטבעית והן זו שמספקים החיסונים. אך בהחלט ייתכן שהחיסונים ימשיכו לספק הגנה מפני תחלואה קשה ותמותה, לצד האפשרות שיהיה צורך בזריקות דחף. במקביל, פייזר ומודרנה מתכננות להתאים את החיסונים במידת הצורך.
המדענים הגיבו לאומיקרון מהר יותר מאשר לזנים קודמים. בתוך 36 שעות מאז גילוי הסימנים הראשונים בדרום אפריקה (23.11.21), החוקרים נטלו דגימות מ-100 חולים שנדבקו, אספו את הנתונים והתריעו בפני העולם. תוך שעה החלו מדענים בדרום אפריקה לנסות את החיסונים מול הזן החדש. כעת הצטרפו למרוץ עשרות צוותים בכל העולם, כולל בפייזר ומודרנה. התוצאות ייוודעו לכל המוקדם בעוד שבועיים, אבל קרוב לוודאי שהחיסונים יהיו פחות יעילים במידה מסוימת.
הרופאים בדרום אפריקה עדים לעלייה בהידבקות חוזרת של מי שכבר החלימו מהקורונה, וייתכן שהדבר מלמד שהאומיקרון יכול לגבור על החסינות הטבעית. לזן זה יש כ-50 מוטציות, כולל כ-30 בחלבון שלו – החלק במעטפת שלו שאותו מזהה הגוף ותוקף בסיועם של החיסונים. חלקן היו בזנים קודמים, אבל לאומיקרון יש 26 כאלו לעומת עשר בזן הדלתא ושש בזן הבתא. רבים מהם נראים ככאלו שיהפכו את האומיקרון לקשה יותר לזיהוי ותקיפה מצד החיסונים.
שאלות כבדות של ייצור והפצה
אם יתברר שאכן החיסונים פחות יעילים כלפי האומיקרון, יהיה צורך לשנות אותם כדי להגביר את יעילותם. מודרנה, פייזר וג'ונסון אנד ג'ונסון מתכוננות לגרוע ביותר ומתכננות לנסות אומיקרון מלאכותי מול חיסוניהן. חיסוני mRMA של פייזר ומודרנה פותחו בטכנולוגיה האמורה לאפשר התאמות מהירות. לדברי פייזר, מדעני החברה יכולים להתאים את החיסון הנוכחי בתוך שישה שבועות ולספק את המנות הראשונות בתוך 100 יום, אם יתגלה זן העוקף את המערכת החיסונית.
מודרנה אומרת כי היא החלה בעבודה מיד לאחר שאותר האומיקרון – המהלך המהיר ביותר מסוג זה בתולדותיה. החברה גם מציינת, כי בכל מקרה היה ברור שזנים כלשהם יהוו איום על החיסונים. לדבריה, היא תוכל לעדכן את החיסון שלה בתוך חודשיים ולקבל תוצאות של ניסויים קליניים בתוך שלושה חודשים, במידת הצורך. שתי החברות גם מתכננות לבדוק האם זריקות דחף יתגברו את המערכת החיסונית במידה מספקת כדי להתמודד עם האומיקרון. בשני המקרים, זריקות הדחף העלו בצורה משמעותית את הנוגדנים בגוף. עם זאת, לא ברור האם די יהיה בנוגדנים כדי לחסום לחלוטין את האומיקרון.
פיתוח של חיסונים נגד האומיקרון בתוך שבועות יהיה מהיר בצורה ניסית, אך ייצורם והפצתם מעלים שאלות כבדות – מדגיש הטיימס. אם הגרסאות החדשות יהיו נחוצות כדי להגן על בני אדם בכל מקום, יהיה על החברות לספק אותן בראש ובראשונה למדינות באפריקה – שהכי זקוקות להן והכי פחות יכולות לשלם תמורתן. דרום אפריקה לפחות מסוגלת לייצר חיסונים בעצמה, אך לא כן יתר המדינות ביבשת. מודרנה מסרה, כי יש לה הסכם עם האיחוד האפריקני לאספקת 110 מיליון מנות תמורת 3.50 דולרים לזריקה אחת; כמות זו היא פחות מ-10% ממספר תושבי אפריקה, אבל היא טובה יותר מאשר כלום, מציינת החברה.
חוקרים ברחבי העולם נזהרים מפני קפיצה למסקנות, כפי שנעשה לגבי זן הבתא, כאשר הבדיקות היו מצומצמות מדי; למרבה המזל, זן זה לא היה משמעותי. כדי לקבל תמונה מלאה לגבי היעילות של החיסונים נגד האומיקרון, על החוקרים להביא בחשבון לא רק את רמת הנוגדנים, אלא גם את תאי החיסון (תאי T) המסוגלים לזהות ולחסל תאים נגועים, להם יש חשיבות מכרעת במניעת תחלואה קשה ותמותה. חלק מהמוטציות של האומיקרון מתרחשות בחלקי הנגיף נגדם פועלים תאי T, מה שעלול להקשות על התאים לזהות את הנגיף. ככלל, השפעת העונתית מובאת כדוגמה לנגיף העובר מוטציות מהירות ומחייב עידכונים שוטפים לחיסונים. הבעיה היא שבקורונה הדבר מתרחש לפחות באותה מהירות אם לא מהר יותר, מה שעשוי לחייב התאמות בלתי פוסקות.

תאריך:  29/11/21   |   עודכן:  29/11/21
+ארגון הבריאות העולמי: סיכון גבוה מאוד מהאומיקרון
22:18 29/11/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

מסמך חוות דעת של ארגון הבריאות העולמי מעריך כי עלולות להיות בעתיד הנראה לעין התפרצויות של קורונה אשר עלולות להיות בעלות "השלכות משמעותיות"  ▪  ההערכה הכוללת: "הסיכון הבינלאומי מוגדר כגבוה מאוד"

התוצאות של כל התפרצות תלויות בתנאים המקומיים [צילום: מאט דנהאם, AP]
+הוארך תוקפם של חוק הקורונה הגדול וחוק היוועדות חזותית
18:16 29/11/21  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

+אל על תפעיל טיסה מיוחדת להחזרת ישראלים ממרוקו
17:54 29/11/21  |  עידן יוסף

אחרי סגירת השמים: אל על תפעיל טיסה מיוחדת להחזרת ישראלים ממרוקו - בעקבות הכרזת הרשויות שם על סגירת השמים למשך כשבועיים. הטיסה תמריא מחר ממרקש לתל אביב בשעה 18:00 (חדשות 12).

+חשש: רופא משיבא נדבק באומיקרון
15:54 29/11/21  |  עידן יוסף

רופא מבית החולים 'שיבא' שחזר מכנס רפואי בלונדון נמצא מאומת לקורונה, וקיים חשש כי נדבק בזן האומיקרון. הרופא מחוסן בשלוש מנות ומצבו קל (גלי צה"ל).

+ליברמן על אבידר: ההחלטה בעניין איכונים מחייבת גם אותו
14:29 29/11/21  |  עידן יוסף

יו"ר ישראל ביתנו השר אביגדור ‏ליברמן הגיב בישיבת סיעה על התנגדות אלי אבידר לאיכוני שב"כ: "זכותו להחזיק בעמדה אבל ברגע שהחלטה התקבלה היא מחייבת את כל השרים". לשאלה מדוע אבידר לא הגיע לישיבת הסיעה: "הוא לא מגיע לישיבות סיעה, זו החלטה שלו" (חדשות 12).

+בוטל מתווה התיירות; תוגבל ההתקהלות במבנה
14:04 29/11/21  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

ההתקהלות במבנה שאינו תחת תו ירוק תהיה עד 50 אנשים  ▪  הוראות שחלו על תיירים ערב תחילת התקנות ימשיכו לחול, בנוסף למגבלת ההתקהלות, עד ל-9.12 לכל המאוחר  ▪  משרד הבריאות: מקבלים דיווחים ממדינות אירופה על ריצופים חיוביים לווריאנט האומיקרון  ▪  הדיון בהכרזה להמשך הבידוד בפיקוח ההסכמון יתקיים מחר

ח"כ קריב ושר התיירות. "פתרונות לפיצויים הולמים" [צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת]
+האופוזיציה תאפשר העברת חוק איכוני שב"כ
13:22 29/11/21  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

סמוטריץ': "במאבק בקורונה אין קואליציה ואין אופוזיציה"  ▪  במכתב לשר אלקין דרשו ראשי מפלגות האופזיציה משמעת קואליציונית לתמיככה בצעת החוק  ▪  שר התיירות: "האיכונים הם כלי חיוני. נדאג לפיצויים למורי הדרך ומארגני התיירות"

סמוטריץ'. לשדר ממלכתיות [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מגיפת הקורונה
מירב ארד
ההתקהלות במבנה שאינו תחת תו ירוק תהיה עד 50 אנשים    הוראות שחלו על תיירים ערב תחילת התקנות ימשיכו לחול, בנוסף למגבלת ההתקהלות, עד ל-9.12 לכל המאוחר    משרד הבריאות: מקבלים דיווחים ממדינות אירופה על ריצופים חיוביים לווריאנט האומיקרון    הדיון בהכרזה להמשך הבידוד בפיקוח ההסכמון יתקיים מחר
מירב ארד
סמוטריץ': "במאבק בקורונה אין קואליציה ואין אופוזיציה"    במכתב לשר אלקין דרשו ראשי מפלגות האופזיציה משמעת קואליציונית לתמיככה בצעת החוק    שר התיירות: "האיכונים הם כלי חיוני. נדאג לפיצויים למורי הדרך ומארגני התיירות"
צ'לו רוזנברג
כמי שהפסיק מזמן לצרוך תקשורת ישראלית המתקרה ממוסדת, איני מופתע מהשתוללות אלה אשר נשלחו הביתה בבושת פנים    הם נוכחים לדעת שהפנדמיה הפוליטית המורעלת שהם הפיצו, אינה אפקטיבית יותר    ליבם גס כפיהם, ומעשיהם מעשים מגונים בעליל.
יהודה קונפורטס
האלימות המילולית ברשתות החברתיות שוברת שיאים כמעט מדי יום    הגיע הזמן לפעול נגדה בכל חזית אפשרית
עידן יוסף
צעדים בנתב"ג לבלימת התפשטות הזן החדש: היציאה מהשדה תתאפשר באמצעות רכב פרטי, איסוף על-ידי קרובים או באמצעות מוניות מיוחדות    נסיעה במוניות שירות תתאפשר ב-50% תפוסה    הנחה של 50% בחניונים לטווח ארוך בנתב"ג
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il