X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
רגע לפני ט"ו בשבט - עובדות על תאנים ומתכון עוגת פירות יבשים תאנה ממוצעת (כ-60 גרם) מכילה כ-50 קלוריות והיא מקור טוב לסיבים תזונתיים וויטמינים מקבוצת ויטמינים B
▪  ▪  ▪
עוגת פירות יבשים [צילום: באדיבות סטודיו חלי ממן]

1. התאנה, הנכללת באחד משבעת המינים בהם נתברכה ארץ ישראל, היא העץ הראשון המופיע בתורה ויש אפילו דעות בתלמוד שהיא בעצם פרי עץ הדעת בגן העדן ולא התפוח כפי המקובל בתרבות הפופולרית.
2. התאנה שאנו אוכלים מבחינה בוטנית היא כלל לא פרי אלא התפרחת של עץ התאנה. תאנים מבשילות כבר מאפריל אך יבול התאנים המבשיל בין יולי לספטמבר נחשב היבול הגדול ביותר בעל תאנים מתוקות יותר.
3. תאנה נקטפת בשלה לכן אורך חיי המדף שלה קצר. הדרך המועדפת לאחסן את התאנים היא באריזה המקורית שלהם במקרר.
4. התאנה עשירה באשלגן. אשלגן הוא מינרל העוזר לאזן את לחץ הדם והפרשה של עודף מלח מהגוף. נמצא במחקרים שתזונה העשירה יותר באשלגן לעומת נתרן מגינה מפני מחלות לב וכלי דם. מקורות תזונתיים נוספים לאשלגן הם פירות, ירקות, אבוקדו, דגים, קטניות ואגוזים וגרעינים.
5. תאנה ממוצעת (כ-60 גרם) מכילה כ-50 קלוריות והיא מקור טוב לסיבים תזונתיים וויטמינים מקבוצת ויטמינים B. כדאי לנצל את העונה הקצרה של התאנים ולשלב 2-1 תאנים באופן יומיומי בתזונה.
6. התאנים הסגולות מקבלות את צבען מהפיטוכימיקל אנוטציאנין הנחשב נוגד חימצון חזק העוזר לאזן את רמות הכולסטרול (בדומה ליין אדום) ולמלחמה בסרטן.
7. תאנה מיובשת נקראת גרוגרת. המילה דבלים, הנמצאת בשימוש לכינוי לתאנה מיובשת, פירושה גוש תאנים מיובשות הדבוקות זו לזו. בעבר, לפי המצאת המקרר, הדרך לשמר פירות לאורך זמן הייתה על-ידי ייבוש הפרי. תהליך ייבוש המים שבפרי מגדיל את ריכוז הסוכר בתוכו וזה לא מאפשר לחיידקים, פטריות ועובש לגדול וכך הפרי נשמר לתקופה ארוכה.
8. תאנים מיובשות בעלות תכולת מים נמוכה לצורך שימור הפרי ולכן ל-100 גרם פרי יבש לעומת פרי טרי עולה ריכוז המינרלים, הוויטמינים והסיבים התזונתיים אולם במגביל גם עולה כמות הקלוריות, על כן אכילה של תאנה מיובשת אחת היא כמו אכילה של תאנה טרייה.
9. בקניית תאנים מיובשות כדאי לרכוש את התאנים שיושבו בתנאים טבעיים ולא תעשייתים. יש הבדל גדול בנראות ביניהם. תאנה המיובשות באופן תעשייתי, שלרוב גם כוללות תוספות של סוכר, תראה גדולה ונפוחה בשל התהליכים הכימיים שהיא עוברת ואילו תאנה אורגנית שיובשה באופן טבעי תהיה בצבע כהה, קטנה ומצומקת.
10. לא רק כנשנוש בריא - את התאנים הטריות ניתן לשלב בסלטים שונים ועם גבינות, המתיקות שבהן עוזרת להבליט את טעמי הסלט ואף לשלבן בעוגות פרי או ריבות.

עוגת פירות יבשים לט"ו בשבט

מרכיבים:
1 כוס קמח תופח.
1 כוס פירות יבשים קצוצים מסוגים שונים (משמשים, שזיפים, פפאיה, אננס וכו').
2 כפות שמן.
2 ביצים.
כפית קינמון.
1 בננה מעוכה.
1/2 כוס רסק תפוחים.
1/2 כוס שקדים טחונים.
2 כפות סוכר.
אופן הכנה:
מחממים תנור ל-180 מעלות. מערבבים היטב את הפירות היבשים עם הקמח, כך שיצפה את חתיכות הפרי מכל הכיוונים. מוסיפים את שאר החומרים ומערבבים רק עד לקבלת תערובת אחידה. מוספים גם את הקמח עם הפירות. מעבירים לתבנית אינגליש קייק משומנת בתרסיס שמן ואופים כ-45 דקות, או עד שקיסם יוצא מהעוגה עם מעט פירורים. אפיית יתר עלולה לייבש את העוגה. מצננים את העוגה ופורסים ל-10 פרוסות.

הכותבת היא דיאטנית קלינית ראשית, B.Sc, R.D, בחלי ממן, רשת המתמחה באורח חיים בריא.
תאריך:  03/01/2022   |   עודכן:  06/01/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
רבקה שפק-ליסק
בימי הביניים התפתחה מסורת של פוגרומים ביהודים באירופה הנוצרית בחג סילבסטר    הנוצרים נהגו להתעלל ביהודים בסילבסטר ובמסורת היהודית יש סיפורים על מעשי זוועה נוראים שביצעו נוצרים ביום זה נגד היהודים
יהודה קונפורטס
המגמות הבולטות והטכנולוגיות המרכזיות בשנה שמסתיימת - ובזו שמתחילה    שנה טובה    המתח המובנה בין הגבלות הקורונה לצורך בשגרה ילווה אותנו כנראה עוד הרבה זמן    בעת כתיבת שורות אלה, בסיומה של שנה זו, נראה שנצטרך להיזהר קצת יותר, עד שנדע סופית לאן הגל החמישי מוביל אותנו
ארי בוסל
אדם בר דעת צריך לחשוש לנפשו אם יעז לסקר את השנה שחלפה ובמקרה שורה, מילה, קטע או הסיקור כולו לא ימצא חן בעיני מישהו    "דמך בראשך, ראה הוזהרת"!
שלמה פרלה
תופעה המציגה את נסיגת הנצרות באירופה והתחזקות האיסלאם היא מכירת מבני כנסייה לאגודות מוסלמיות שהופכות אותן למסגדים    כנסיית "כפר נחום" Kapernaum בהמבורג שבגרמניה שנחשבה לאתר מורשת נוצרית הפכה למסגד כבר לפני כעשור, ובמקומות אחרים כגון, מינכן, מאפשרים כמרים בכנסיות לותרניות למוסלמים להתפלל במבני הכנסייה    ישו יוצא ומוחמד נכנס
דרור אידר
חוויות שגרירות ישראל ברומא    לאיטליה היה תפקיד חשוב בדרמה התנ"כית של שיבת העם היהודי הביתה    באפריל 1920, בסן רמו, איטליה אירחה את הוועידה החשובה שבה לראשונה מאז החורבן במאה הראשונה לספירה, הכיר העולם בזכותנו על ארצנו העתיקה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il