X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
היכן כל מערכות החינוך? כיצד נולדה שנאה כה עמוקה למי שאינו שייך לזרם החרדי האשכנזי או הש"סניקי המזרחי? כיצד הפכה תפילה מעורבת של גברים ונשים יהודים - למאבק ליד הכותל המערבי?
▪  ▪  ▪
אחת דינם [צילום: ארכיון בית לוחמי הגטאות]

מונח זה היה חלק מהדנא היהודי שלי. כל היהודים אחראים לכל יהודי באשר הוא. כל אשר קורה ליהודי אי-שם בתבל, מסקרן אותי, משמח אותי או מדאיג אותי מאוד.
גדלתי בפלשתינה-א"י בימי מלחמת העולם השנייה. בימי המנדט הבריטי שנמשך שלושים שנה. 1918-1948. למדתי על הבילויים ועל העלייה התימנית שהקדימה אותם. קראתי על תושבי הארץ היהודים בירושלים, צפת, טבריה ובקיבוצים ובמושבים. קראתי על ערביי הארץ שראיתי בשווקים וליד דירת הורי בפאתי ירושלים. שמעתי מהורי על רצח יוסף חיים ברנר, והקטל הנורא של יהודים בחברון.
שרנו שירי מולדת על חמישה שיצאו מולדת לבנות ונרצחו. קראתי הרבה על הקמת המדינה ועל המאבקים. בגיל צעיר הצטרפתי לארגון האצ"ל עד לקום המדינה. הבנתי מהי חשיבות הקמת בית והצורך במולדת עצמאית ללא שלטון זר שתלה את הלוחמים הנאבקים להקמת מולדת זו והיגלה מאות מחבריהם מארגוני האצ"ל והל"חי לשנים ארוכות, לארצות מרוחקות.
בתיכון למדתי על הפוגרומים שחוו יהודי פולין ואוקראינה. על האנטישמיות הקיימת בארצות שונות. אולם כל אותה עת, למדתי על השואה הנוראה שפקדה את יהדות אירופה.
אבי, י.מ. לסק, שהיה עיתונאי, מתרגם ומשורר, תרגם לאנגלית עבור המוסדות הלאומיים, את רוב המידע מקטעים ומכתבים שהגיעו ארצה. הייתי מאזינה לו כאשר הכתיב לאמי שהדפיסה חלק מדברים אלה. בלילות היה ממשיך לכתוב ולתרגם כאשר אמי טיפלה במשפחה ובכל נושאי הבית.
ידעתי וכאבתי את אשר רוב ילדי המדינה שבדרך לא ידעו. על השואה הנוראה המתחוללת באירופה.
לימים הצטרפתי לגרעין השלמה בקיבוץ רוחמה. כל חברותי וחברי בגרעין זה היו אודים מוצלים מארצות אירופה: מצרפת ומבלגיה, מהונגריה ומיוגוסלביה, מפולין ומאיטליה. ילדים אלה ניצלו בדרך נס. חלקם הגיעו לשוויץ ועבדו בחוות של איכרים, אחרים במנזרים או במקומות מסתור שונים.
לאחר המלחמה רוכזו בבית נוער באיטליה, ותנועת השומר הצעיר לקחו אותם תחת חסותם. כשהגיעו ארצה עברו לקיבוץ אילון כגרעין. ואחר לרוחמה, כגרעין השלמה. חלק גדול מהנערים והנערות לא דיברו כלל על עברם. אבל נוער, רק תנו להם את ההזדמנות. הם רקדו, שרו, נישאו בגיל צעיר להקים משפחות חדשות. עבדו במשק ככל חברי הקיבוץ שזה עתה היה אחד המאחזים החשובים בדרום במלחמת העצמאות. אך אחדות מהנערות פתחו את סגור ליבם וסיפרו לי על החוויות שעברו, על כאבם הנורא כאשר נותקו ממשפחותיהם ולא ראו אותם לעד. כאמור, השואה ואימתה ליוותה את ילדותי ונעורי.
במשך השנים נחשפנו בישראל להמשך גילויי האנטישמיות. בבריטניה, בצרפת ברצח נער יהודי, בהתקפות על מכולת יהודית וקטילת מספר תושבים יהודים. לאיומים. בשיקגו בארה"ב לפני שנים היה מסע אנטישמי מכוער ומסוכן שנבלם בעוד מועד בידי אנשי המשטרה. לפני שנים מועטות נרצחו בבית כנסת קונסרבטיבי בעיר פיטסבורג קבוצת יהודים בעת התפילה. ובשבת זו התבשרנו כי בעיירה קוליוויל הקטנה, בטקסס, פרץ אדם חמוש והחזיק מספר בני ערובה בבית כנסת רפורמי במשך שעות ארוכות. בתושייה נדירה הצליחו לברוח כאשר הוא דולק אחריהם עם נשק ונהרג בידי כוחות הביטחון של טקסס שבאו לשחרר את הלכודים.
אולם כאן, במדינת ישראל, החל מסע שיסוי נגד התנועה הרפורמית והקונסרבטיבית, שחלק הארי מיהודי ארה"ב וארצות אחרות משתייכים לקהילותיהם. בישראל כ-7% מהתושבים משתייכים למסגרות אלו. תכתובת השיטנה והקללות שראיתי באתרים מסוימים, עוררו חלחלה בקרבי ומעי התהפכו.
היכן כל מערכות החינוך? כיצד נולדה שנאה כה עמוקה למי שאינו שייך לזרם החרדי האשכנזי או הש"סניקי המזרחי? כיצד הפכה תפילה מעורבת של גברים ונשים יהודים - למאבק ליד הכותל המערבי. והרי בילדותי הייתי מגיעה לכותל זה עם אבי בשבתות, ונשים וגברים היו נעמדים ליד הכותל ומכניסים פתקים לסדקים שבין אבניו העתיקים.
מערכת החינוך נכשלה במדינתנו. כל עוד לא יבין כל ילד וילדה הגדלים בארצנו כי כל יהודי, היה עולה בכבשנים ומסיים את דרכו כעשן לשמים. כל יהודי שאביו או אמו, סביו או סבתו היו יהודים, נידונו לקטל ולהשמדה. נשים, גברים וילדים. רבנים יהודים חרדים ורפורמים, אשכנזים וספרדים, אילו רק חיו באירופה הכבושה. ומסע ההרג שהחל גם בלוב ובמרוקו. קומוניסטים או אנשי השוה"צ וחברים בתנועת הבונד. אנשי בית"ר ומכבי, חילוניים, רפורמים וקונסרבטיבים. אחת דתם למוות. במשרפות. בבירקנאו וטרבלינקה ואושוויץ. ועשרות מחנות השמדה. זאת יש ללמד בכל בתי הספר. בכל בתי הכנסת.
כל ישראל ערבים לזה לזה. ועל כך ולכן הוקמה המדינה אשר במגילת עצמאותנו נקבע שוויון לכל ישראלי ללא הבדל דת, גזע ומין.

תאריך:  19/01/2022   |   עודכן:  19/01/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שואה וגבורה
יעקב קורי
מה שמדהים אותי בכל הסיפור הוא קהות החושים של לה מונד, שמתייחס בצורה מאוד הגיונית ומאוזנת כשהוא בא לשפוט את עוולות וישי ושיתוף הפעולה עם הנאצים, אך מאמץ לחלוטין את הנרטיב הפלשתיני
איתמר לוין
בשבוע הבא ימלאו 80 שנה לוועידת ואנזה, אותה כינס ריינהרד היידריך כדי להבטיח שכל הגורמים הרלוונטיים בצמרת גרמניה הנאצית יכירו בכך שה"טיפול" בעם היהודי מצוי תחת אחריותו וישתפו פעולה עימו
יעקב קורי
בסיפרו של מרדכי נאור הוא מתאר איך הערבים הסתובבו בשכונות היהודים באותה השנה, וחילקו ביניהם את הבתים של היהודים שהם היו רוצחים, ומי מהם יקבל את הנשים שלהם לאינוס ואחר כך לרצח בדם קר או חם
יצחק דנון
הארגון אומר שמשה גרומב, הפועל להכרה ביהודים שהצילו יהודים, רכש דומיין זהה לשמו ומאיים להעלות בו הכפשות כלפיו אם דרישותיו לא ייענו עד מחר
יפעת גדות
ךראשונה בארגון - אישה בראשו    ילידת מחנה העקורים ברגן-בלזן, גרמניה, מרס 1947. עלתה לישראל עם הוריה באפריל 1949
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il