X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
פלישת רוסיה לאוקראינה, תגובת המערב ומזכר בודפשט מ-1994 שופכים אור על תחושת הביטחון המזויפת וההרסנית המאפיינת הסכמים
▪  ▪  ▪
להסיק מסקנות [צילום: ואדים גירדה/AP]

ללא קשר לתוצאות הפלישה הרוסית לאוקראינה, היא מהווה קריאת השכמה למעצבי מדיניות ודעת קהל בישראל ובמערב. הפלישה חושפת בערוותן מספר הערכות המעצבות את תפישת העולם של הממסד המדיני והביטחוני במערב (אך לא את תפישת העולם של רוב מדינות העולם), המנסה לשכנע את ישראל לאמץ אותן.
לדוגמא:
- האשלייה שרוב מדינות העולם מאמצות את הלך הרוח של "סדר עולמי חדש" שהוא לכאורה יותר יציב, פחות נפיץ, יותר סובלני, נוטה לדו-קיום בשלום, ממוקד יותר ב"חמאה" מאשר ב"תותחים".
- הערכה שתם עידן המלחמות הגדולות והפלישות הצבאיות המסיביות.
- האמונה שהסכמי שלום, ערבויות ביטחון ומענקים כלכליים נדיבים חיוניים יותר לביטחון לאומי מאשר שידרוג כוח הרתעה. וכך, זרעי ההרס באוקראינה נזרעו במזכר בודפשט מדצמבר 1994 שהעניק לאוקראינה ערבויות ביטחוניות של ארה"ב, בריטניה ורוסיה תמורת התפרקותה ממאגר הנשק הגרעיני (שהיה השלישי בגודלו בעולם). ב-2022 נחשפות הערבויות בערוותן.
- התעלמות מאופיין הזמני, רופף, בלתי אמין ועתיר דרכי מילוט של כל ערבויות הביטחון, כולל אלו של "ברית נאט"ו" הנחשבות למוצקות ביותר. אבל לפי סעיף 5 של "ברית נאט"ו כל אחת מחברות נאט"ו תבוא לעזרת מדינה-חברה העומדת בפני מתקפה צבאית "כפי שהיא מוצאת לנכון, כולל שימוש בצבא...." כפי שהיא מוצאת לנכון....
- ההנחה שהסכמי שלום וערבויות ביטחון חיוניים לביטחון לאומי יותר מכח הרתעה צבאי, עומק אסטרטגי וטופוגרפיה-שולטת מתעלמת מהעובדה שהסכמי שלום וערבויות ביטחון הם רופפים וזמניים, לעומת טופוגרפיה שולטת (לדוגמה, רמת הגולן ורכסי יו"ש) ועומק אסטרטגי שהם קבועים.
- מגמת קיצוץ בתקציב הביטחון למרות שקיצוץ נתפש בעיני אויבים, יריבים ובעלי-ברית ככרסום בכח ההרתעה (בעולם הסוער), המחריף את אי-היציבות, פוגע בביטחון הלאומי, ומעניק רוח-גבית לטרור ומלחמות.
- הטענה שאופציה דיפלומטית עדיפה על איום באופציה צבאית במו"מ עם משטרים פורעי-חוק (כגון משטר האייתולות באירן, חיזבאללה, חמאס והרש"פ), גם אם התנהלות משטרים אלו מפגינה בשיטתיות שאינם מנהלים מו"מ בתום-לב (חזון חיסולי, מערכת חינוך לטרור, הסתה, פעילות טרור, הפרת הסכמים).
- האמונה שלאומיות מפנה את הדרך, בהדרגה, לקוסמופוליטיות ודו-קיום בשלום בינלאומי.
- התייחסות למשטרים פורעי-חוק על בסיס התנהלותם העתידית והספקולטיבית יותר מאשר התנהלותם בעבר ובהווה, למרות שהתנהלות העבר וההווה חושפת את עוצמת השורשים ההיסטורים של חזונם והתנהלותם.
- האשלייה שטרור בפרט, והתנהלות פורעת חוק בכלל, הם מונחי יאוש ותסכול מדיניים וכלכליים, ולא מונחי חזון קיצוני, רעיוני, דתי, היסטורי.
המערב פועל בשיטתיות לשכנוע ישראל לסגת מהטופוגרפיה השולטת של רמת הגולן ויו"ש בתמורה להסכמי שלום, ערבויות ביטחוניות וחבילה כלכלית וצבאית נדיבה ביותר. אבל, פלישת רוסיה לאוקראינה, תגובת המערב ומזכר בודפשט מ-1994 שופכים אור על תחושת הביטחון המזויפת וההרסנית המאפיינת הסכמים אלו. התנהלות העולם הרחב, ובמיוחד במזרח התיכון הנפיץ, מדגישה את מרכזיות כח-ההרתעה הצבאי (כולל טופוגרפיה וגאוגרפיה) בגיבוש ביטחון לאומי אמין.
בניגוד לאוקראינה (השנייה בגודל שטחה באירופה), אין לישראל עומק אסטרטגי (14 ק"מ בין נתניה לטולכרם!), ולכן יש לה ומרווח שגיאה זעום ביותר. לדוגמה, אילו מתקפת פתע בהיקף של מלחמת יום הכיפורים הייתה מסתערת על ישראל של טרום 1967 (ללא העומק האסטרטגי של חצי האי סיני והטופוגרפיה השולטת של רמת הגולן ויו"ש), הייתה המתקפה מחסלת את המדינה היהודית. על ישראל לגבש ביטחון לאומי העומד בפני התרחיש הרע ביותר (כפי שמתבקש במזה"ת) ולא בפני תרחישים מתונים (כפי שנהוג במערב השאנן והרגוע-יחסית).

תאריך:  09/03/2022   |   עודכן:  09/03/2022
+"יכריזו אזור אסור בטיסה רק אחרי שתפרוץ מלחמת עולם"
22:20 09/03/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

נשיא אוקראינה טוען כי מדינות המערב מתמהמהות בהגשת סיוע קריטי למדינתו בטענתן כי הכרזה על אזור אסור בטיסה בשמי אוקראינה יהפוך את המצב המתוח עם רוסיה לגרוע יותר  ▪  "גרוע עבור מי? עכשיו מאוד גרוע ובעתיד יהיה מאוחר מדי. הם יסגרו את השמיים אם המצב הנוכחי יימשך זמן רב, אבל נפסיד מיליוני בני אדם"

בית יולדות במריופול נפגע בתקיפה רוסית
זלנסקי. "פוטין יילך בוודאי לגהינום" [צילום: AP]
+נסטלה ופיליפ מוריס יצמצמו פעילותן ברוסיה
22:00 09/03/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

חברת הטבק הבריטית אימפריאל ברנדס הודיעה על השעיה מוחלטת של פעילותה ברוסיה  ▪  מקדונלדס מעריכה כי תפסיד 50 מיליון דולר בחודש מסגירת עסקיה ברוסיה  ▪  אדידס מעריכה כי תפסיד הכנסות בגובה של 250 מיליון אירו

יצומצם היצע סיגריות מרלבורו ברוסיה [צילום: גרי ברום, AP]
+פיליפ מוריס תשעה השקעות ברוסיה
18:32 09/03/22  |  עידן יוסף

החרם הכלכלי על רוסיה: חברת הטבק "פיליפ מוריס" הודיעה כי תשעה את ההשקעות ותצמצם את הייצור שלה במדינה, כך על-פי דיווח באוקראינה.

+האם ניתן לתפוס את אחוזות האוליגרכים באנגליה
18:24 09/03/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

במשך שנים רכשו אוליגרכים רוסים בתי יוקרה בלונדון ומחוצה לה במיליארדי ליש"ט - למרות האזהרות ולמרות הבטחות ממשלת בריטניה למנוע זאת  ▪  כעת הנכסים הללו נמצאים על כוונת העיצומים, אך גארדיאן אומר שספק אם ניתן להחרים אותם

הפגנה בלונדון נגד הפלישה לאוקראינה [צילום: אלברטו פזאלי, AP]
אברמוביץ. בית ב-150 מיליון ליש"ט [צילום: צ'לסי]
+עשרות פליטים שהגיעו לנתב"ג יוחזרו למדינות בטוחות במזרח אירופה
17:54 09/03/22  |  עידן יוסף

עשרות פליטים מעוכבים בנתב"ג בשעה זו, ברשות האוכלוסין אומרים שהמסורבים יוחזרו למדינה ממנה הם הגיעו. עוד הוסיפו כי כלל הנוסעים מגיעים ארצה ממדינות בטוחות כמו רומניה, פולין ומולדובה ולכן אין מניעה להוציאם (גלי צה"ל).

+מריופול: בית יולדות נהרס כליל; זלנסקי: ילדים מתחת להריסות
17:50 09/03/22  |  עידן יוסף

‏נשיא אוקראינה זלנסקי צייץ סרטון מתוך בית יולדות שהופצץ בעיר מריופול. לטענתו, יש ילדים שקבורים מתחת להריסות. תוך פחות משעה הסרטון יש קרוב לחצי מיליון צפיות. מועצת העיר מריופול דיווחה כי המקום נהרס כליל בהפצצות רוסיות. לטענת אוקראינה, לפחות 1,200 בני אדם נהרגו במריופול מאז החלה המלחמה. סגן ראש העיר טוען שכי אלו המספרים הרשמיים, אך מניין ההרוגים האמיתי צפוי להיות גבוה "פי שלושה או ארבעה".
משרד ההגנה הרוסי: הוצאנו מכלל פעולה 90% משדות התעופה הצבאיים של אוקראינה.

+האיחוד האירופי הודיע על עיצומים חדשים
17:47 09/03/22  |  עידן יוסף

האיחוד האירופי הודיע על עיצומים חדשים נגד 160 אנשים נוספים שבהם 14 אוליגרכים רוסים, הפסקת הקשר עם הבנק המרכזי של בלארוס וחסימה של 3 בנקים בלארוסיים ממערכת הסליקה הבינלאומית "סוויפט".
גם תאגיד המזון השוויצרי נסטלה הודיע שיעצור את השקעותיו ברוסיה. עם זאת, בחברה ציינו שימשיכו לספק מוצרי מזון חיוניים במדינה.

+רוסיה נערכת להלאמת נכסים של חברות רב-לאומיות שיעזבו את המדינה
17:44 09/03/22  |  עידן יוסף

מפלגת השלטון ברוסיה מאשרת את ההערכות לפיהן נעשות הכנות בממשלה להלאמת נכסים של חברות רב-לאומיות שיעזבו את המדינה. רוסיה מתחילה הליכי חקיקה להחזרת הפיקוח על מחירי מוצרי מזון, תרופות ומוצרים אחרים. בתוך כך, הבורסה בניו-יורק נפתחת היום בעליות שערים משמעותיות.

+שינוי בנקודות היציאה בנתב"ג בעקבות ריבוי נוסעים
17:37 09/03/22  |  עידן יוסף

רשות שדות התעופה מודיעה כי ממחר הנוסעים השבים מאילת יצאו ממסוף 3 ולא ממסוף 1 בנתב"ג. אין שינוי בטיסה מתל אביב לאילת. רישום הכניסה מתבצע במסוף 1. השינוי הוא לנוכח ריבוי הפליטים המגיעים מאוקראינה.

+פוטין מכין את הקרקע למהלך ארוך
17:25 09/03/22  |  יאיר נבות   |   לרשימה המלאה

יחריף ויחזק את תחושת המצור מבית, "רוסיה נגד המערב הרוצה בקריסתה", ולא ירפה מאוקראינה. הרעיון שפוטין יצא למלחמה כדי שזלנסקי יכיר בריבונות הרוסית על חצי האי קרים או בעצמאות היישויות הפרו-רוסיות בחבל דונבאס איננו מתקבל על הדעת. לא אלה ה"הישגים" שעבורם יעצור פוטין כעת

פליטי אוקראינה בפולין [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]
+"רוסיה ניתקה את צ'רנוביל מרשת האנרגיה"
15:15 09/03/22  |  עידן יוסף

בחברה המנהלת את אספקת החשמל באוקראינה טוענים שרוסיה ניתקה את תחנת הכוח הגרעינית בצ'רנוביל מרשת האנרגיה.

+הרמה מחודשת של מעין מסך ברזל
14:49 09/03/22  |  יאיר נבות   |   לרשימה המלאה

ההודעה של רשת מקדולנדס מסמלת על עידן חדש, וקודר, הרמה מחודשת של מעין מסך ברזל, או לפחות מסך אלומיניום, ותהליך בו רוסיה חוזרת ומסתגרת פנימה, מנותקת ממרבית העולם החופשי

מקדונלדס בסנט פטרבורג. יותר מצ׳יזבורגר כן או לא [צילום: AP]
+ נבזלין הודיע: "מוותר על אזרחותי הרוסית"
13:34 09/03/22  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

איש העסקים הישראלי כתב בפייסבוק: "אזרחות רוסית כשלעצמה הפכה לאות קלון שאינני רוצה לשאת עוד"  ▪  חברת הנפט שהקים יחד עם איש העסקים מיכיאיל חודורקובסקי הפכה ליעד לרדיפה על-ידי ממשלת פוטין

ליאוניד נבזלין. "נגד השמדת העם האוקראיני" [צילום: AP]
+זלנסקי בפנייה לחיילים הרוסים: "תוותרו כל עוד אתם יכולים"
13:18 09/03/22  |  מירב ארד

נשיא אוקראינה ולדימיחר זלנסקי בפנייה לחיילים הרוסים: תוותרו כל עוד אתם יכולים.
"כמעט שבועיים מההתנגדות שלנו הראו לכם שלא ניכנע". הוא הוסיף: "נילחם עד שנחזיר את אדמתנו ועד שנשיב במלואו על כל ההרוגים שלנו. על הילדים המתים".

הנשיא ולדימיר זלנסקי [צילום: לשכת העיתונות הנשיאותית של אוקראינה /AP]
+הקרמלין: "ארה"ב הכריזה מלחמה כלכלית נגדנו"
13:08 09/03/22  |  מירב ארד

הקרמלין בתגובה לסנקציות שהטילה ארה"ב: שארצות הברית הכריזה מלחמה כלכלית נגד רוסיה"

הקרמלין, רוסיה [צילום: פבל גולובקין, AP]
+קרן המטבע הבינ"ל אישרה תמיכה של 1.4 מיליארד ד' לאוקראינה
12:57 09/03/22  |  מירב ארד

קרן המטבע הבינלאומית אישרה (יום ד') מתן תמיכה של 1.4 מיליארד דולר לאוקראינה. תספק סיוע במימון ההוצאות וחיזוק מאזן התשלומים של המדינה

קרן המטבע הבינלאומית [צילום: AP]
+היחסים עם רוסיה: מילכוד 22 מבחינת סין
12:36 09/03/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

ניו-יורק טיימס מסביר מדוע בייג'ינג אינה מרגישה בנוח עם המלחמה באוקראינה, ואף מציין שאם הנשיא שי יגיע למסקנה שהיא פוגעת בארצו - הוא עשוי לפעול לסיומה

מנופי לחץ [צילום: מרטין מייסנר, AP]
+"שהשר יתמקד במשימה הלאומית ולא הוצאת דיבה"
11:27 09/03/22  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

שי תקף את המתווה של שקד: "מיון על-פי קריטריון של דת זה משהו שברחנו ממנו לאורך ההיסטוריה"  ▪  על-פי המתווה שהציגה אתמול שרת הפנים איילת שקד, ישראל תארח באופן זמני כ-20 אלף אזרחי אוקראינה ששהו בישראל לפני פרוץ הקרבות

שקד. מצפה מהשרים להיות גאה במדינה [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+דעה קדומה שמתחזה לניתוח רציונאלי
09:41 09/03/22  |  רפי לאופרט   |   לרשימה המלאה

מלחמת רוסיה אוקראינה 2022 היא תקלה היסטורית הנובעת מאי-הבנה של השחקן האוקראיני את ההבדל בין מדינה למעצמה עולמית. בעבר הייתה אוקראינה חלק מרוסיה וגם בתקופת האימפריה הסובייטית נחשבה לחלק ממנה. פירוק בריה"מ לדידה של רוסיה איננה בהכרח ויתור על מעמדה כמעצמה עולמית והחולשה הזמנית שגילתה בעבר מוחלפת עתה בחולשה אמריקנית, בהופעת מעצמה עולמית נוספת בסדר עולמי חדש ובניסיון רוסי לתקן שגיאות-עבר לפני התייצבותו של סדר עולמי חדש

זלנסקי. קרא לא נכון את המפה [צילום: מתוך הטלוויזיה]
+ארה"ב סירבה לאפשר העברת מטוסי מיג-29 לאוקראינה
09:12 09/03/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

הממשל האמריקני דחה את ההצעה הפולנית להעברת 28 מטוסי קרב מתוצרת רוסית לאוקראינה דרך בסיס חיל-האוויר האמריקני בגרמניה מחשש ליצירת עימות חזיתי בין רוסיה לארצות הברית  ▪  "האפשרות שמטוסים ימריאו מבסיס אמריקני לעבר שטח אווירי אוקראיני שיש בו מטוסי קרב רוסיים מעלה דאגות רציניות בקרב חברי הברית של נאט"ו"

הטייסים האוקראינים מכירים את המטוס הרוסי. מטוסי מיג-29 פולניים [צילום: אליק קפליץ', AP]
+אוקראינה בין אסון, פשרה מלוכלכת וגאולה
07:26 09/03/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

טום פרידמן מציג בניו-יורק טיימס שלושה תרחישים לסיום המלחמה באוקראינה: כיבוש מוחלט שלה, פשרה שתשמר את העצמאות הנומינלית שלה והפלתו של פוטין בידי אזרחי רוסיה ומקורביו

איירופלוט, מוסקבה. להיות כלואים ברוסיה [צילום: פאבל גולובקין, AP]
פשעים שלא נראו מאז הנאצים [צילום: AP]
+התמתנות בעליית מחיר הנפט בעקבות האמברגו האמריקני
07:25 09/03/22  |  איציק וולף, איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

לאחר הודעתו של ביידן על האמברגו עלה המחיר ל-132 דולר לחבית; הבוקר הוא עומד על 129 דולר  ▪  ירידות קלות בבורסות באסיה, עליות של קרוב ל-1% בבורסה בתל אביב

ספקית הנפט השנייה בגודלה בעולם [צילום: AP]
+האסון באוקראינה (ב')
07:14 09/03/22  |  איתן קלינסקי   |   לרשימה המלאה

חזרתי שנית לעיר חרקוב ושוטטתי ברחובותיה לפני כ-120 שנה, כשחיפשתי את מוקדי תנועת ההשכלה, כי חשתי חובה להצטרף לאלפי המפגינים מכל תנועות הנוער היהודיות נגד תוכנית אוגנדה, תוכנית שעוצבה על-ידי דמות מרכזית בתנועה הציונית, בנימין זאב הרצל, שמצאה במדינת אוגנדה באפריקה אלטרנטיבה למדינת ישראל

בנימין זאב הרצל [צילום: סולטן קלוגר /לע"מ]
+על קרבות העיניים והלב ושיר אהבה נצחי
07:13 09/03/22  |  עמנואל בן-סבו   |   לרשימה המלאה

עם ישראל חי ותודה לאל שיש לו משרד חוץ עם עובדים מצוינים, מסורים ומרגשים כל כך  ▪ 

לבחור בחיים [צילום: אנדראה אלכסנדרו/AP]
+קריאה אחרת במגילת אסתר (ג')
07:13 09/03/22  |  איתן קלינסקי   |   לרשימה המלאה

אינני חפץ בהתייהדות מתוך אימה ופחד  ▪  אני מבקש התיהדות מתוך הזדהות עם ערכיה  ▪  ארון הספרים היהודי מבורך בערכים, שהייתי רוצה שיכבשו את הגויים ולא "כי נפל פחד היהודים עליהם"

גיל על טבח המוני [צילום: יעקב לדרמן/פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תובנות מפלישת רוסיה לאוקראינה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
המלחמה הדמוגרפית היא לרועץ
אורן האופטימי  |  11/03/22 14:59
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת רוסיה באוקראינה
איתמר לוין
טום פרידמן מציג בניו-יורק טיימס שלושה תרחישים לסיום המלחמה באוקראינה: כיבוש מוחלט שלה, פשרה שתשמר את העצמאות הנומינלית שלה והפלתו של פוטין בידי אזרחי רוסיה ומקורביו
איציק וולף, איתמר לוין
לאחר הודעתו של ביידן על האמברגו עלה המחיר ל-132 דולר לחבית; הבוקר הוא עומד על 129 דולר    ירידות קלות בבורסות באסיה, עליות של קרוב ל-1% בבורסה בתל אביב
איתן קלינסקי
חזרתי שנית לעיר חרקוב ושוטטתי ברחובותיה לפני כ-120 שנה, כשחיפשתי את מוקדי תנועת ההשכלה, כי חשתי חובה להצטרף לאלפי המפגינים מכל תנועות הנוער היהודיות נגד תוכנית אוגנדה, תוכנית שעוצבה על-ידי דמות מרכזית בתנועה הציונית, בנימין זאב הרצל, שמצאה במדינת אוגנדה באפריקה אלטרנטיבה למדינת ישראל
עמנואל בן-סבו
עם ישראל חי ותודה לאל שיש לו משרד חוץ עם עובדים מצוינים, מסורים ומרגשים כל כך   
איתן קלינסקי
אינני חפץ בהתייהדות מתוך אימה ופחד    אני מבקש התיהדות מתוך הזדהות עם ערכיה    ארון הספרים היהודי מבורך בערכים, שהייתי רוצה שיכבשו את הגויים ולא "כי נפל פחד היהודים עליהם"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il