X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
פרסמה הנחיה חדשה המנחה כיצד יש ליישם גישת אג'ייל (Agile) במסגרת ניהול סיכונים כולל (ERM) אג'ייל (Agile) הנה גישה ניהולית, שהתחילה כגישת IT, השמה את הדגש על פיתוח מהיר של פתרונות
▪  ▪  ▪
הנחיות חדשות [צילום: חיים צח/לע"מ]

קצב השינויים, השיבושים והסיכונים הטמונים בסביבה משפיעים רבות על המודלים עסקיים והתפעוליים של חברות וארגונים רבים, בקנה מידה שלא נראה בעבר. כדי להתמודד עם מציאות זו ארגונים רבים החלו לאמץ גישות ניהול חדשניות המבוססות על מתודולוגיה אג'ייל (Agile), וזאת כדי לאפשר להנהלות שלהן לתת לכך מבעוד מועד מענה הולם.
אג'ייל (Agile) הנה גישה ניהולית, שהתחילה כגישת IT, השמה את הדגש על פיתוח מהיר של פתרונות, אבל עם הזמן, ועם עלית הצורך במתן מענה מהיר לשינוים, הפכה גישה זו לגישה ניהולית כוללת, לארגונים מכל הסוגים, כולל גופי ציבור.
ואכן יותר ויותר מנהלים, שמבינים כי ארגונם פועל בעולם של תנודתיות, שיבוש, אי-ודאות ומורכבות, בוחרים ליישם גישה אג'יילית כדי להיות מסוגלים להגיב באמצעות שימוש תהליכים, עובדים וטכנולוגיה כדי לצפות, לראות, להבין ולהגיב לעולם דינמי המשתנה במהירות.
אג"ייל וסיכונים
כיוון שכאמור יותר ויותר ארגונים כיום עושים שימוש בגישת אג'ייל (Agile) הן כדי לנהל תהליכים בראיית סיכונים והן כדי לנהל סיכונים ברמה האסטרטגית, חיוני שניהול הסיכונים הכולל (ERM) של הארגון יותאם לגישה זו כדי שניתן יהיה להבטיח שיפור ערך בעולם משתנה. ולצורך כך פרסמה קוזו1(COSO) ב-9 במרס 2022 הנחיה חדשה בנושא ו"ניהול סיכונים אג'ייל"2. ההנחיה זו דנה בנקודות המפתח הבאות:
· מהירות השינוי, הסיכונים השיבושים דוחפת ארגונים לחשוב מחדש על החזון והאסטרטגיה שלהם.
· להיות אג'ייל הוא פועל יוצא של האסטרטגיה שאימץ הארגון שיכול בתנאי סביבה מסוימים, להוות את הבחירה האסטרטגית הטובה ביותר.
· מנהלים צריכים להעריך באופן קבוע את הסביבה שבה ארגונם פועל וכן את היכולת של גישתם האסטרטגית להצליח בסביבה זו.
· הארגון בבואו להטמיע מודלים עסקיים חדשים חייב להביא בחשבון את מהירות השינוי, הסיכונים והשיבושים הצפויים.
· אג'ייל עוזרת לנהל סיכונים מסוימים אך היא יכולה גם לחשוף את הארגון לסיכונים אחרים.
· גישת ERM יכולה להיות גורם רב משקל בסיוע לארגון להצליח במתן מענה הולם על-ידי התמקדות באסטרטגיה ובסיכונים הנכונים.
· היכולת להבין כיצד תמורות בסביבה משפיעות על המודל העסקי והתפעולי, כמו גם בניית מערכת התרעה מוקדמת, הופכים לקריטיים עבור הארגון.
· ארגונים צריכים להעריך באופן קבוע את ERM ולבחון מחדש את המטרה, הייעוד וההתאמה של ERM עם הסביבה, האסטרטגית והתפעול.
ניהול סיכונים כולל אם כן יכול לסייע בהטמעה של שיטות עבודה אג'ייל. כאשר ארגונים בוחרים לאמץ אג'ייל הם משנים לפעמים את התרבות הארגונית שלהם או שהם יוצרים פרספקטיבה חדשה לאסטרטגיה שלהם. לכן חברות המיישמות גישה שכזו צריכות לקחת בחשבון כי הדבר יחייב אותן להעריך מחדש את האסטרטגיה שנקבעה, בגלל שהסביבה וההקשר משתנים בתדירות גבוהה. הם גם צריכים לקבוע פרוצדורה כדי להעריך את השינויים הללו ואת גודל פוטנציאל ההשפעה שיש להם על התפעול.
התאמת מסגרת ERM לאג'ייל
ב 2004 פרסמה לראשונה קוזו את המסגרת האינטגרטיבית שלה לניהול סיכונים, הנחיה המבוססת על המסגרת שהיא קבעה ב 1992 לבקרה הפנימית. ב-2018 הרחיבה קוזו את המודל וכללה בו גם התייחסות לסיכוני ESG. עתה התאימה קוזו את מודל ניהול הסיכונים לארגון הפועל בגישת אג'ייל. מסגרת זו מציגה את רכיבים שנקבעו בהנחיה מ-2018 כאשר הם כוללים עתה התייחסות לגישת אג'ייל. על-מנת להבהיר זאת, להן הצגה חלקית של הדברים:
· ממשל תאגידי ותרבות - הממשל התאגידי עשוי להשתפר על-ידי העלאת מיומנויות הדירקטוריון בניהול אג'ייל, לשקול מחדש את האסטרטגיה, ערעור תוקפן של המודלים העסקיים הקודמים, סקירת הערכות סיכונים עיקריות, דרישת נתונים חיצוניים, יישום ממשל אדפטיבי, והערכה קיומם של האסטרטגיה והמודל העסקי בסיכון.
· קביעת אסטרטגיה ויעדים - ההקשר העסקי וכתוצאה מזה המודל העסקי עשויים להשתנות בתדירות גבוהה ולכן יש לנתח אותם באופן שוטף.
· תפעול - ייתכן שיהיה צורך לזהות את הסיכון ברמת צוות האג'ייל ולהעריך את החשיפה ביחס לאסטרטגיה אל מול הסביבה והשינויים החיצוניים.
· סקירה ובחינה מחדש - חיוני לקבוע תהליך ייעודי לניתוח סיכונים מתהווים ובחינת היקף החשיפה שלהם למודל העסקי של הארגון. יש לשקול הטמעת מערכת התרעה מוקדמת.
· מידע, תקשורת ודיווח - יש לנתח נתונים כדי לקבל תובנות לגבי האופן שבו האסטרטגיה והסביבה משתנים.
סיכום
בעולם דינמי שבו שינויים ושיבוש (כגון עקב התקפת סייבר) מתרחשים בקצב מהיר החושפים את הארגון להרס ופגיעה תוך השלכה על יכולת הארגון לעמוד ביעדים שנקבעו ולנהל סיכונים, מחייבים בגישה ניהולית מתאימה. גישה שכזו, שיותר ויותר ארגונים מאמצים, הנה גישת אג'ייל, המטמיעה תהליכי עבודה וקבלת החלטות השמים את הדגש על יכולת דינמית להשתנות ולהתייעל ללא הפסקה.
חלק מהחברות המאמצות פרקטיקות אג'ייל ברמות הארגון והאסטרטגיות, ואילו אחרות מאמצים ומיישמים אג'ייל יותר באוריינטציה של שיטות עבודה ברמת היחידה העסקית. כך או כך, הארגונים צריכים להבטיח שהם מזהים את הסיכונים ומעריכים אותם ומנהל אותם כראוי. לצורך כך פרסמה קוזו מדריך המנחה כיצד ניתן ליישם את מסגרת ניהול הסיכונים הכולל שלה (ERM) בארגונים הפועלים לפי גישת אג'ייל.
הטמעת הנחיה זו בכוחה להבטיח כי מאמצי הארגון לשיפור הביצועים ולעמידה ביעדים חדשים נעשה באופן זריז (אג'ייל) מבלי לפגוע ביכולת הארגון לקבל תמונה מלאה של המרכיבים, העקרונות והגישות שלהן ליישום ניהול סיכונים. יש לקחת בחשבון כי יישום אג'ייל עלול להשפיע על האסטרטגיה של הארגון זאת כיוון שהסביבה וההקשר שלהן משתנה בקצב מהיר.

הערות

1. קוזו (COSO), גוף שהוקם ב-1985 על-ידי חמשת הגופים המקצועיים המיצגים פרופסיות פיננסיות (רו"ח, מבקרי פנים, סמנכ"לי כספים) בארה"ב לצורך קביעת הנחיות בנושא בקרה וניהול סיכונים שהנחיותיו אומצו בעולם וגם בישראל.
2. COSO, Enabling Organizational Agility In An Age Of Speed And Disruption, 2022.

הכותב הנו מומחה לניהול סיכונים, ציות וביקורת, יו"ר ועדת ציות אכיפה מנהלית וביקורת בלשכת עורכי הדין ומרצה באוניברסיטת חיפה.
תאריך:  16/03/2022   |   עודכן:  16/03/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
קוזו פרסמה הנחיה לניהול סיכונים אג'ייל
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שלמה פרלה
האובססיה המדינית של סטלין הייתה להפוך את ארצו למעצמה ששום כוח אחר לא יוכל להכניע    הוא תמיד אמר למקורביו כי "לנין השאיר לנו נחלה גדולה אך אנו הפכנו אותה לעפר ואפר"    פוטין, כמו סטלין, שבוי בחשש המסורתי, בעל המאפיינים הפרנואידים מפני האיום האמריקני על ביטחונה של רוסיה
יעקב קורי
על-פי הגיון הקרמלין היטלר היה נאצי? היה! הוא היה נגד רוסיה? היה! אז לכן כל מי שנגד רוסיה הוא נאצי!
בעז שפירא
בשורה בלתי נגמרת של הכרעות "שיפוטיות" מוכיח פעם אחר פעם בית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק את הטייתו הפוליטית המובהקת לפיה כל אזרחי המדינה שווים
איתן לסרי
בין תרומתה האדירה לקליטת אזרחיה במשבר    יש ביכולתנו להשפיע מעט ולסייע לקבלתם ולקליטתם של חברינו שהפכו ביום אחד לפליטים שנעקרו מביתם בכוח ומחפשים פינה בטוחה ושקטה לעצמם מתוך התופת ממנה ברחו
יוני בן-מנחם
עירק הפכה לזירת עימות חדשה בין ישראל לאירן בעקבות התקפת מל"טים המיוחסת לצה"ל והמוסד הישראלי על בסיס צבאי של מל"טים במערב אירן. חשש בישראל כי התקפת הטילים על אירביל אינה סוף פסוק, לאירנים ביטחון עצמי גבוהה ומוטיבציה לפעול נגד ישראל בעקבות חולשת המערב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il