X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
צמצום סיכוני כופרה [צילום: BAE Systems/AP]
פורסמה הנחיה חדשה בנושא כופרה
רגולציה חדשה להתמודדות עם התקפות כופרה (ransomware) הרגולטור הבריטי מנחה כיצד להתמודד עם התקפת כופרה ICO, הרגולטור הבריטי בתחום אבטחת מידע והגנת הפרטיות פרסם הנחיה בנושא כופרה ואבטחת מידע

ה-ICO (משרד נציב המידע), רשות עצמאית שהוקמה בבריטניה כדי לשמור על הזכויות למידע והגנת פרטיות שפועלת בקשר עם המשרד הממשלתי לדיגיטל, תרבות, מדיה וספורט1. גוף זה משמש כרגולטור עצמאי בתחומי הגנת מידע וחופש מידע, עם אחריות מרכזית על-פי חוק הגנת הנתונים 2018 (DPA) וחוק חופש המידע 2000 (FOIA). כמו-כן, גוף זה מחזיק במספר תפקידים רגולטוריים סטוטורים נוספים.
על-רקע עליה חדה בהתקפות כופרה, שהופכות יותר ויותר מזיקות - מגמה שצפויה להימשך, פרסמה לאחרונה הנחיה בנושא "כופרה (ransomware) וציות לאבטחת מידע"2. ההנחיה, הערוכה כשמונה תרחישים לאירועי סייבר, מציגה את הפרשנות של ICO לאירועים האלה ומציעה דרכים לצמצום סיכוני כופרה. ונזכיר כי רק לפני כמה חודשים התבשרנו על התקפת כופרה הגדולה ביותר בארה"ב (על חברת קולוניאל פייפליין) שגרמה לשיבובים בתחבורה האווריית היבשתית במספר מדינות בארה"ב ואילצה את הממשל הפדרלי, בין היתר, להשתתף במימון תשלומי הכופר לפצחנים.
להנחיה זו של ICO, אף שאינה מחייבת מבחינה משפטית, יש השפעה רבה כיוון שהיא משמשת את ה-ICO ככלי בבואו לבחון הטלת צעדי אכיפה נגד גופים המגישים הודעות על הפרת מידע הנובעות מתקריות כופר. להלן עיקרי הנחיה:
תרחיש 1: תחכום התוקף
התקפות בסגנון 'אקדח פיזור' (Scatter gun) הנן שיטת התקפה נפוצה. זהו סוג של תקיפה שאין להן מטרה ספציפית. לדוגמה, התוקף עשוי לשלוח אלפי הודעות דיוג (Phishing) בניסיון להדביק לפחות קורבן אחד, יהיה אשר יהיה, בתוכנת הכופרה. לאור זאת חברות קטנות ובינוניות צריכות לשקול השגת הסמכת Cyber Essentials על-ידי המרכז הלאומי לאבטחת סייבר ("NCSC") על-מנת להגביר את יכולות ההגנה שלהם מפני התקפות שכיחות אלה. באשר לארגונים גדולים יותר, ממליצה ICO ליישם גם את תקן ISO27001 לניהול אבטחת מידע.
תרחיש 2: פריצה לנתונים אישיים
חוק אבטחת המידע הבריטי מטיל על ארגונים בהם בוצעה התקפת סייבר בכלל, והתקפות כופרה בפרט, אחריות לקבוע האם האירוע הביא לפגיעה בנתונים אישיים. יש לקחת בחשבון שמבחינת הרגולטור, גם אובדן זמני של גישה לנתונים אישיים, כגון עקב כך שהנתונים הוצפנו ו/או כיוון שנדרש זמן כדי לשחזר גיבוי, הנו אקט שמהווה פגיעה בפרטיות. מצב שכזה של אובדן גישה לנתונים אישיים מהווה פגיעה במידע אישי. עם זאת אין בכרח חובת לדווח על האירועים האלה ל-ICO בכל פעם שמתרחשת בפגיעה בנתונים אישיים.
תרחיש 3: הודעות על הפרה
קיימת חשיבות לערוך מבדקי חדירה וזליגת מידע בעת עריכת הערכת סיכונים לאחר התקפת כופרה. כמו-כן יש לבחון בעת סקירת הסיכונים לאחר אירוע כופרה, האם נלקחה בחשבון ההנחה שהנתונים הוצאו מהארגון על-ידי האקר. ארגון שדיווח במהלך התקפת הסייבר שלא הוצאו נתונים, צריך לקחת בחשבון שה-ICO יצפה בלוגים (רג'סטרי) של מערכת ה IT שלהם כדי לאמת זאת. אם לא ניתן לבצע בדיקה שכזו עשוי ה-ICO לבסס את קביעתו על נסיבות ההתקפה [זהות האקר ומאפייני התקיפה] כדי לקבוע אם היה להאקר "אמצעים, מוטיבציה והזדמנות" לגנוב נתונים אישיים ממערכת המחשב.
תרחיש 4: אכיפת החוק
ה-ICO ממליץ לנפגעי כופרה לפנות לרשויות אכיפת החוק (כגון Action Fraud או המשטרה) במקביל להודעות שנקבעו במסגרת חוק אבטחת מידע (ה-GDPR של בריטניה) או חוקים אחרים.
תרחיש 5: טקטיקות, טכניקות ונהלים של תוקף
הנחיה מסכמת את הטקטיקות, הטכניקות והנהלים הנפוצים ביותר (TTPs) בהם עושים פצחנים שימוש כדי להשיג גישה למערכות IT ולחבל/לגנוב נתונים. רשימה זו מספקת גם צעדים שארגונים צריכים לנקוט כדי לצמצם את הסיכונים בתחום זה, כדלקמן:
· פישינג (Phishing) - ההנחיה ממליצה שאסטרטגיית האבטחה של הארגונים תבטיח שצוות העובדים יקבל הכשרה מתאימה למודעות וזיהוי התקפות.
· גישה מרחוק (Remote access) - נקודת הכניסה הנפוצה ביותר לרשת היא אמצעי גישה מרחוק שניתנת לניצול. ה ICO ממליץ לגורמים המקצועים להעריך ולתעד את פתרון הגישה מרחוק שלהם, וכן לזהות את האמצעים המתאימים בתגובה לסיכונים ולתעד זאת במדיניות גישה מרחוק (Access Control Policy).
· פגיעה בחשבון מועדף (Privileged account compromise) - ה-ICO ממליץ שבדיקת האבטחה של החשבונות המועדפים תהא בעדיפות גבוהה. מומלץ לבצע הערכות סיכונים וביקורות על הרשאות, וכן להעדיף להגביל עד כמה שניתן את ההרשאות.
תרחיש 6: התאוששות מאסון
גיבוי נתונים זו אחת הבקרות החשובות ביותר לצמצום סיכוני סייבר, ובראשם כופרה. זאת כיוון שפצחנים מנסים לעתים קרובות למחוק או להצפין גיבויים. ההנחיות ממליצות לבצע ניתוח איומים של פתרון הגיבוי כדי להבטיח שתוכנית ההתאוששות מאסון שנקבעה יעילה, תוך התחשבות בשאלות הבאות:
· האם הגיבוי מופרד ממערכת IT או שהוא לא מקוון (offline)?
· מה צריך התוקף לעשות כדי לקבל גישה לגיבוי?
· האם הארגון מסוגל לזהות שינויים בגיבוי?
· איזה מכשיר או כתובת IP או שניהם יכולים לאפשר גישה למאגר הגיבוי?
· כיצד הארגון יגיב אם תוקף ימחק או יצפין את הגיבוי?
תרחיש 7: תשלום כופר
ה-ICO אינו מעודד או מסכים לתשלום דרישות כופר. גם כאשר התשלום מתבצע והנתונים שוחזרו או לא נחשפו בפומבי. יש לזכור כי כלל ה-ICO ישקול את אירוע הסייבר בפני עצמו כהפרה של אבטחת מידע והגנת הפרטיות. ארגונים חייבים ליישם "אמצעים מתאימים" לשחזור הנתונים במקרה של אסון, כאשר תשלום כופר לא נחשב על-ידי ה ICO כאמצעי מתאים. גם אם הארגון משלם לבסוף כופר, עליו עדיין להניח שהנתונים לא נפגעו.
תרחיש 8: בדיקה והערכה של בקרות אבטחה
ההנחיות מדגישות מספר שיטות לבדיקה והערכה של האמצעים הננקטים בארגון, כולל:
· הודעה על הפרה (Breach notification) - יש לתעד ולבדוק באופן קבוע את תוכנית התגובה לאירועים של הארגון;
· ניהול חשבון (Account managemen)- יש לסקור באופן קבוע חשבונות משתמשים (users) ולבחון את רמת ההרשאות קיימות;
· ניהול תיקונים (Patch management)- יש להטמיע שיטה לבדיקת נקודות התורפה הקיימות במערכת ה-IT, כולל נקיטה בצעדי תיקון;
· טקטיקות התקפות (Attacks tactics) - יש להעריך באופן קבוע את בקרות האבטחה כדי להעריך את מידת יכולתם לעמוד בהתקפה;
· ביקורת (Audit) - חיוני לבצע על מערכת ה-IT בארגון ביקורות שוטפות על-פי תקן אבטחה מוכר;
· התאוששות מאסון (Disaster recovery) - יש לבדוק מעת לעת את תוכנית ההתאוששות מאסון של הארגון כדי להבטיח שהיא יעילה ונותנת מענה הולם.
ללא ספק יישום של תוכנית זו, לא זו בלבד שתבטיח מוכנות הארגון לאירועי סייבר אלא גם היא תכין טוב יותר את הארגון לבדיקות של הרגולטור. חשוב גם כאן בישראל ללמוד מהנחיה זו.

הערות

1 . Department for Digital, Culture, Media & Sport 2, ICO, Ransomware and data protection compliance, 2022

הכותב הוא עו"ד מסחרי המומחה לביקורת, בעל הסמכה בינ"ל בתחום אבטחת מידע CSPSE ומרצה באוניברסיטת חיפה.
תאריך:  28/03/2022   |   עודכן:  28/03/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עליס בליטנטל
ביקורת הצגת "הדה" בקאמרי    חמשת השחקנים מעידים על כך שדרמה מעולה לא זקוקה לקאסט גדול, להפך, קאסט מצומצם מאפשר להכיר בסגולות וכשרונות של כל שחקן ושחקנית
אלי אלון
לפני 54 שנים ב-18 במרס 1968 עלה על מוקש ליד באר אורה בערבה אוטובוס עמוס מטיילים, תלמידי גימנסיה "הרצליה" בתל אביב בעת שהיו בטיול שנתי    מהתפוצצות המוקש נהרגו רופא הטיול ומדריך מלווה בטיול    כ-28 מנוסעי האוטובוס נפצעו    4 מהם קשה
יוסי אחימאיר
לצד הגזר - המיליונים שהוענקו למפלגת רע"ם הקואליציונית, שעיקר התמיכה בה הוא מהמיגזר הבדואי - נדרשים מקל ונחישות. היערכות המשטרה והשב"כ לקראת הבאות, נכונות להפעיל יד קשה נגד מחוללי פרעות מקרב ערביי ישראל בכלל, והבדואים בנגב בפרט
רפי לאופרט
החשיבה הישראלית הלאומית גלשה בחומש האחרון לחד-ממדיות שמקורה בויכוח הציבורי הסוער והשגוי שהתפתח כאן בין "ימין" ו"שמאל" העוסק למעשה בשאלה האמיתית שעל הפרק: - שימור ההגמוניה הישנה המתגלמת "בעליונות המשפט על הדמוקרטיה" לבין החלפתו בהגמוניה חדשה "המחזירה לגדולתה את הדמוקרטיה ואת השלטון לידי העם". בסערה זו נשכחו שני נושאים קריטיים: עם-ישראל ומדינת-ישראל: קיומם, ביטחונם, זהותם, התפתחותם ואופיים. סוגיית הפליטות מהדהדת את הוויכוח הנ"ל וחוזרת על אותה שגיאה
רבקה שפק-ליסק
מתנדבים אוקראינים שעזרו לגרמנים הם היו אלה שהציעו לגרמנים את הערוץ הקרוב לעיר, עמק באבי יאר, לביצוע חיסול יהודי קייב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il