X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
טילים בליסטיים בכיכר האדומה [צילום: אלכסנדר זמליאנצ'נקו, AP]
רומני: להכין תגובה מוחצת למהלומה גרעינית רוסית
הסנאטור הבכיר מציג, בניו-יורק טיימס, מספר תגובות אפשריות למקרה שרוסיה תשתמש בנשק גרעיני באוקראינה – החל ממשלוח חיילים לשטח וכלה בבידוד מוחלט והרסני של כל מדינה התומכת בה

הן שר החוץ הרוסי והן שגריר ארצו באו"ם אותתו, שההסתבכות הרוסית באוקראינה עלולה להוביל לשימוש בנשק גרעיני. הם אמרו שרוסיה מכינה את הנשק, הם אמרו שקיים "סיכון רציני" להסלמה גרעינית והכריזו ש"נותרו רק כללים מעטים". ולדימיר פוטין עצמו הבהיר שבידיו כלי נשק שאינם מצויים בידי אויביו ושהוא "ישתמש בהם במידת הצורך". אפילו ראש ה-CIA, ויליאם ברנס, הזהיר מפני האפשרות שפוטין ישתמש בנשק גרעיני טקטי, אם כי ציין שאין כרגע "הוכחה מעשית" המלמדת שמדובר בסכנה מיידית.
על ארה"ב להיות מוכנה – אומר הסנאטור מיט רומני, מועמד הרפובליקנים לנשיאות ב-2012, במאמר בניו-יורק טיימס. יש לדמיין את מה שלא יעלה על הדעת, במיוחד בנוגע לתגובה הצבאית והכלכלית לשינוי אדיר שכזה במפה הגיאו-פוליטית העולמית. הנשיא ג'ו ביידן צודק בכך שלא העלה את רמת הכוננות הגרעינית של ארה"ב ובכך שממשלו אינו נגרר אחרי הרטוריקה של פוטין. בהתחשב בהיקף ההשלכות של מהלומה גרעינית, לארה"ב יש אפשרויות מוגבלות.
הפלישה לאוקראינה הוכיחה שפוטין מסוגל לקבל החלטות בלתי הגיוניות הפוגעות בו עצמו. אם יובס באוקראינה, לא רק שייכשל בהגשמת חלומו להפוך לאחור את נפילת בריה"מ, אלא גם יהרוס לצמיתות את מעמדה של רוסיה כמעצמה גדולה וייתכן שמעמדו הפנימי יהיה בסכנה. במצב שכזה, הוא עלול לשכנע את עצמו בנכונות התעמולה השקרית שהפיץ כדי להצדיק את הפלישה.
יש הסבורים, כי כדי שלא להציב פרובוקציה בפני רוסיה ובכך למנוע את סכנת השימוש בנשק גרעיני מצידה, על המערב להגביל את יכולתה של אוקראינה להתמודד מולה. רומני חולק על גישה זו; משמעותה היא תשלום לקניבל כדי שיאכל אותנו אחרונים. אם מעצמה גרעינית יכולה לשעבד מדינה אחרת, אוקראינה תהיה רק הראשונה ברשימה, וידידיה של ארה"ב יהיו תחת סכנה תמידית מצד מעצמות גרעיניות סמכותניות – מה שישבש דרמטית את הסדר העולמי.
התשובה הנכונה היא להמשיך לתת לאוקראינה את כל הדרוש לה כדי להגן על עצמה ולנצח. הצלחותיה הצבאיות עשויות לכפות על פוטין לצאת ממנה או להסכים להפסקת אש שתהיה מקובלת עליה. ייתכן ששליטתו בתקשורת הרוסית תאפשר לו להציג לעמו תמונת ניצחון; המערב יכול להשלים עם זה. אבל אם פוטין המבודד והמפוקח מאשליות ישתמש בנשק גרעיני – בין אם בנשק טקטי ובין אם בחימוש אחד מכורי הגרעין באוקראינה – יש למערב מספר אפשרויות, סבור רומני.
יש שידרשו תגובה גרעינית, אבל זו אינה האפשרות היחידה. נאט"ו יכול להתערב במישרין במלחמה באוקראינה ולהדוף את הצבא הרוסי השקוע בצרות. אפשר להעמיד בפני סין וכל מדינה אחרת את הברירה שהציב ג'ורג' בוש הבן אחרי 9/11: או שאתם איתנו או שאתם עם רוסיה; אין דרך אחרת. כל מדינה שתבחר בצד הרוסי, תהפוך למצורעת כמותה ותספוג מהלומה כלכלית עזה ביותר מצד ארה"ב ובעלות בריתה. המערב מייצג מחצית מהתוצר העולמי, וניתוק מדינה כלשהי ממנו יהרוס אותה. ההשלכות על כלכלת המערב יהיו משמעותיות, אבל רוסיה ותומכותיה ייפגעו בצורה קשה עשרות מונים. ייתכן שזהו יום הדין הכלכלי, אבל הוא עדיף בהרבה על יום הדין הגרעיני.
רומני מסכם: יחד עם בעלות בריתה בנאט"ו, על ארה"ב לפתח מגוון רחב של אפשרויות. הוא משער שביידן וממשלו כבר עוסקים בכך. את התגובות למהלך כה משמעותי כמו מהלומה גרעינית, יש לעצב בצורה אופטימלית ולזכות בתמיכתן של יתר מדינות נאט"ו. פוטין ותומכיו חייבים לדעת בצורה הברורה ביותר, שהתגובה המערבית לצעד שכזה תהיה מוחצת.

תאריך:  26/05/22   |   עודכן:  26/05/22
+רוסיה מבטלת את מגבלת הגיל העליון לחיילים
09:02 26/05/22  |  יאיר נבות   |   לרשימה המלאה

הכוונה במהלך היא להעניק לנשיא פוטין מאגר גדול יותר של אזרחים לגייס מתוכו חיילים לאור המלחמה ההולכת ונמשכת באוקראינה והיקף האבידות הגדול. בנספח של דברי ההסבר לחוק נכתב בין השאר: "לשימוש בכלי נשק בעלי דיוק גבוה והפעלת נשק וציוד צבאי דרושים מומחים מקצועיים ביותר. הניסיון מלמד שהם הופכים לכאלה עד גיל 40-45"

פוטין ושר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו מבקרים חיילים פצועים [צילום: מיכאיל מצל, ספוטניק/AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רומני: להכין תגובה מוחצת למהלומה גרעינית רוסית
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת רוסיה באוקראינה
עידן יוסף
עידן יוסף
בהליך בזק לחקיקה אושר ביום אחד בדומא ובבית העליון חוק שיאפשר לגייס עוד חיילים להמשך המלחמה באוקראינה    כיום מוגבל גיל הרוסים המתגייסים ל-40 וגיל הזרים בצבא הרוסי ל-30
מירב ארד
ממשלת בריטניה אישרה סופית את מכירתה של צ'לסי לקבוצת רכישה בראשות המיליארדר האמריקני טוד בולי    רומן אברמוביץ', שנכסיו הוקפאו בשל הפלישה לאוקראינה, יעביר את ההכנסות מהמכירה לצדקה - למען הנפגעים באוקראינה
מירב ארד
המיליארד הזהיר מתחזית קודרת בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס: "הפלישה הרוסית לאוקראינה עלולה להיות תחילתה של מלחמת עולם שלישית"    לדבריו הסגרים של סין כדי להילחם בקורונה דחפו את הכלכלה לנפילה חופשית
יאיר נבות
במשך היום כולו נערכו קרבות של ממש בהם נעשה שימוש בשריון וארטילריה. צבא אוקראינה מדווח שבמהלך היום נהרגו לפחות 14 אזרחים ו 15 נוספים נפצעו מאש של הצבא הרוסי באיזורי דונייצק ולוהאנסק.
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il