X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
לתשומת לב הקוראת איילת שקד [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
המאגר הביומטרי: השרה מחליטה לא להחליט
במקום להחליט על סגירת המאגר הביומטרי, שרת הפנים, איילת שקד, מבקשת להאריך את הוראת השעה בתחום בשלוש שנים נוספות שלוש שנים הן נצח בפוליטיקה הישראלית, בפרט כשלא ברור אם הממשלה תשרוד שלושה חודשים

ביום א' הקרוב תתכנס ועדת החוק, חוקה ומשפט של הכנסת כדי לאשר את בקשתה של שרת הפנים, איילת שקד, להאריך בשלוש שנים את הצו שקשור במאגר הביומטרי השנוי במחלוקת. הנימוק של השרה שקד הוא שהגורמים המקצועיים אמרו לה שהם לא הספיקו להתארגן למימוש החוק, שעבר עוד ב-2017 ושמחייב לכלול במאגר ממשלתי את נתוני הזיהוי של תושבי מדינת ישראל שמבקשים לעבור לתעודת זהות ביומטרית או לדרכון ביומטרי.
מאחר שהנושא עורר מחלוקת וויכוח ציבורי סוער, ומאז התחלפו שרי הפנים, נקבעה הוראת שעה שלפיה השר יכול להפעיל שיקול דעת ולהחליט לקצר או להאריך את תוקף יישום החוק לתקופה שלא עולה על חמש שנים בכל פעם.
המאגר הביומטרי הוא אחד המחדלים הגדולים ביותר של המכרזים בשירות הציבורי, שכולל גם את תעודות הזהות הדיגיטליות, שכונו "חכמות" ושצריכות להיות משולבות בזיהוי ביומטרי. שורה של חוות דעת, מאבקים ציבוריים ולא מעט דוחות של מבקר המדינה מצאו ליקויים חמורים במאגר, והומלץ לסגור אותו, מאחר שאין לו תקדים במדינות נאורות.

הגיע הזמן לומר שלום ולא להתראות למאגר הביומטרי [צילום: סת' פרלמן/AP]

אולם, לאורך כל הדרך, שרי הפנים התרחקו מקבלת החלטה בנושא זה - לסגור את המאגר הביומטרי או לחייב את כל אזרחי מדינת ישראל לעבור לתעודות ביומטריות. למרבה הצער, השרה שקד, המכהנת בממשלה שכינתה את עצמה ממשלת השינוי, לא שונה מקודמה, אריה דרעי, ומקודמו, אלי ישי, שלאורך הקדנציות שלהם גלגלו את ההחלטה כל אחד לשר הבא אחריו. אף לא אחד מהם גילה מנהיגות וקיבל את ההחלטה המתבקשת: לסגור את המאגר הביומטרי. עכשיו מבקשת השרה שקד להאריך את תוקף הצו בשלוש שנים - זמן נצח בפוליטיקה הישראלית. ספק אם הממשלה הנוכחית תשרוד את שלושת החודשים הקרובים, שלא לומר שלוש שנים.
נכון שההחלטה לא פשוטה - אבל היא מתחייבת
ההחלטה על סגירת המאגר הביומטרי לא פשוטה בין היתר על-רקע העובדה שהמדינה השקיעה מאות מיליוני שקלים בהקמת המאגר הביומטרי, והושקעו בכך משאבים רבים נוספים, בעיקר של כוח אדם. אולם, המאגר הביומטרי הפך להיות יעד מסוכן לדליפה חמורה של מידע על אזרחים. גם ההסברים הרבים שניתנו על-ידי המומחים מהממשלה, שלפיהם המידע שנלקח מהאזרחים לא נמצא במקום אחד ולא ניתן לפריצה, לא הרגיעו את הציבור ואת אנשי המקצוע האחרים. בעידן של שיא בפריצות סייבר לגופי ממשל וביטחון, שהם הרבה יותר מאובטחים מהמאגר, אין כל סיבה שמדינת ישראל תחזיק בידיה מידע על טביעות אצבע וזיהוי פנים של אזרחים תמימים.
מחדל המאגר הביומטרי הוא אחד המחדלים הגדולים ביותר בתולדות המחשוב הממשלתי. מי שתולה תקוות שהממשלה הנוכחית, לרבות שרת הפנים שקד, תתגייס לפתרון הבעיה - צפוי להתאכזב
גם הסיפורים שמידע זה לא עובר למשטרה הופרכו כבר יותר מפעם אחת, והמשטרה הודתה בהזדמנויות שונות שהיא בהחלט נעזרת במידע כדי לאתר עבריינים. כל זה יפה, רק איש לא השיב על השאלה האם כדי לתפוס עבריינים צריך להחשיד את כלל אזרחי ישראל ולקחת מכל אחד מהם טביעות אצבעות.
יש לציין שגם התשובה שיש מדינות שתנאי הכניסה אליהן כוללים טביעת אצבעות לא תופסת, כי אותן מדיניות לא שומרות את טביעת האצבעות.
הנימוק הכי ישראלי שקיים
כך אנחנו מגיעים לישיבה של הוועדה ביום א', שבה השרה שקד, שיש להניח שטרודה בהישרדות הקואליציה הרבה יותר מאשר בטיפול בתעודות הזהות שלנו, מבקשת להאריך בשלוש שנים את הוראת השעה לגבי יישום החוק הנוגע למאגר הביומטרי. הנימוק הוא הכי ישראלי שקיים: "לאחר שהשרה שמעה את גורמי המקצוע, היא החליטה שלא ניתן לסיים את תקופת ההוראה, לצורך סיום ההתארגנות לרכש אמצעים טכנולוגיים והטמעת מערכת הליבה של המאגר".
האם חמש שנים לא מספיקות כדי לבצע את אותה התארגנות, שספק אם מישהו בכלל יודע לספר מהי? השרה וחברי הכנסת יודעים היטב שאין כל היערכות של משרד הפנים לחיפוש אחר טכנולוגיה, כי פשוט אין בה צורך. את המאגר אפשר לסגור, לשחרר את אזרחי ישראל מחובת מסירת נתונים אישיים שלהם לשמירה במקום עלום ולסיים סוף-סוף את הנפקת התעודות הביומטריות.
המראות והסיפורים המעצבנים שמתפרסמים בתקופה האחרונה כמעט מדי יום על מחדל חידוש הדרכונים לא נובעים רק מעומס יתר חריג שיש על עובדי הלשכות. כרגיל, אותם עובדים הם ה-ש.ג., שתמיד אפשר להאשים אותו. הסיפור הוא חוסר משילות וחוסר יכולת ליישם כמו שצריך חדשנות וטכנולוגיה בהליכי הענקת וחידוש התעודות המזהות, כולל דרכונים, לכל תושב.
אלא שכאמור, הסיפור הוא הרבה יותר רחב וחמור מבעייתיות בחידוש דרכונים. כפי שנכתב לא פעם בטור זה, מחדל המאגר הביומטרי הוא אחד המחדלים הגדולים ביותר בתולדות המחשוב הממשלתי. מי שתולה תקוות שהממשלה הנוכחית, לרבות שרת הפנים שקד, תתגייס לפתרון הבעיה - צפוי להתאכזב.

תאריך:  25/05/2022   |   עודכן:  25/05/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המאגר הביומטרי: השרה מחליטה לא להחליט
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רפי לאופרט
ישראל בורחת כבר מאז 1968 מהכרעה לאומית מרכזית של קביעת גבולותיה הריבוניים של המדינה    אחרי המאמץ הגדול של הכרזת העצמאות (1948) והמלחמות שלאחריה, סיפקה מלחמת ששת הימים לישראל הזדמנות היסטורית להשלים את הישגי-היסוד של מלחמת השחרור ולעצב מציאות גיאופוליטית חדשה ויציבה יותר באזור
יוני בן-מנחם
חשיפת תשתית הטרור של חמאס במזרח ירושלים מעידה על ההתחזקות של חמאס בעיר מאז מבצע "שומר החומות" ועל ניסיונו למנוע עליית יהודים להר-הבית באמצעות טרור. חמאס מנצל את תעודות הזהות הכחולות של תושבי מזרח העיר לביצוע פיגועים ובראשם חטיפ חיילים לצרכי מיקוח
חיים נוי
התעללות נפשית - הצגת חובה דרמטית ומרגשת - בית ליסין    העלילה עוסקת ביחסיהם של יורם נריה, איש עסקים, ואודי, אישה גרושה הנישאת ליורם וכלפי חוץ אלה הם יחסים אידיאליים, רצופים בתענוגות החיים
יעקב קורי
לקח לי אותו זמן לכתוב את 60 העמודים של המחזה והתוכנית האמנותית כמו את אלפי העמודים של הספר, כי היה עלי לחקור על כל דמות משלושים ושישה גיבורי המחזה ולשים בפיהם דברים שנהגו לאמר ומה תחזיותיהם למאה העשרים כי זה היה המוטו של הסילבסטר אצל ארנסטה שטרן
עומר מואב
אם היו מיישמים את הגישה שלו בהיקפים נרחבים בארבעת העשורים האחרונים, היינו חיים היום בעולם עני יותר עם הרבה יותר בני אדם בעוני קיצוני    אבל בהחלט ייתכן שהאי שוויון היה נמוך יותר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il