X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  ספרים
מתנה לכל חייל [צילום: רומן קוסרוב, AP]
צבא, משפט ועו"ד
מדריך מעשי לחייל כיצד להימנע מעבירה על החוק ומהסתבכות בהליך פלילי, וכיצד לנהוג במקרה שהסתבך עם החוק, או נפצע במהלך השירות

פרק ראשון
פרק א - שאלות כלליות
האם כל חייל צריך לידו עורך דין צמוד?
עורך דין צמוד - האומנם?
לא אחת נשמעת הטענה כי המערכת הצבאית אינה מגבה את חייליה וכי בימינו כל חייל צריך שיהיה לו עורך דין צמוד. הטענה הזו עולה בעיקר לאחר פרסום על-אודות כתב אישום שהוגש נגד חייל על חריגה מהחוק בעת פעילות מבצעית. טענה זו נאמרת בנימה של תלונה ולא מתוך הכרה אמיתית בצורך כזה. אולם אסביר להלן מדוע לדעתי כל חייל ומפקד אכן צריכים תמיד לצידם עורך דין זמין.
מתי עשוי חייל להזדקק לעורך דין?
כל מפקד וחייל, גם אם הוא נורמטיבי לגמרי, עשוי להיקלע בעל כורחו למצב שהפקודות המחייבות אותו לגבי אירוע מסוים אינן ברורות לו, או שתמונת המצב אינה ברורה לו, או שהוא עלול להיות מעורב בתאונה בצבא, או להיפצע במסגרת השירות הצבאי, או שתהיה פגיעה בזכויותיו, או שיתפתה לדבר עבירה, אפילו חד-פעמית, כמו עישון סם או כל עבירה אחרת.
במקרים אלו ובעוד רבים אחרים, שבהם החייל מועד לדבר עבירה, התרשל בחוסר שימת לב, או אפילו סתם טעה - מגלה המערכת הצבאית תקיפות ואפילו נוקטת הליכים פליליים כנגד המעורבים. לפיכך, חשוב שתהיה לחייל כתובת זמינה לפנות אליה להתייעצות ואולי אף לקבל ליווי או ייצוג משפטי. אין צורך שעורך הדין יהיה נוכח פיזית לצידו של המפקד או החייל כל הזמן, אלא די בהיותו זמין, אפילו טלפונית, בכל עת לייעוץ ולליווי. ביכולתו של עורך הדין להרגיע את החייל, לסייע לו להציג את גרסתו באופן הנכון ביותר שימנע ממנו הפללה עצמית ולשמור עליו מהסתבכות פלילית.
זאת ועוד, חשוב כי מפקדים וחיילים יעודכנו בדבר זכויות המגיעות להם, פקודות ונהלים, ובייחוד לגבי הוראות חדשות ועידכונים שהמערכת הצבאית - המקצרת במשך ההכשרות, העמוסה בתעסוקה לוחצת והנעדרת מודעות - אינה מיטיבה ללמד ולעדכן.
כיצד יכול חייל להיות מוכן למקרה שיזדקק לעורך דין?
בהתאם למה שהוסבר לעיל, מומלץ לכל מפקד וחייל להחזיק ברשותו מספר טלפון ודרכי תקשורת נוספים עם עורך דין העוסק בתחום המשפט הצבאי ומכיר את המערכת הצבאית. עליו לוודא כי אותו עורך דין זמין ומוכן להשיב לשאלות בכל עת.
מומלץ אף לעקוב אחר הדף העסקי של אותו עורך דין צבאי בפייסבוק ואחר פרסומים באתר האינטרנט שלו, לאחר שבדק כי אותו עורך דין נוהג לפרסם באופן שוטף עידכונים ומידע בעלי ערך לחייל. כך יבטיח החייל כי תהיה לו כתובת שיוכל לפנות אליה בעת הצורך ולקבל עידכונים שוטפים החשובים לו כחייל.
לסיכום, תפקידו של עורך הדין אינו רק להגן על נאשמים ועל עבריינים, אלא גם להיות מומחה שמציג מידע שחשוב כי יעמוד לרשותם של מפקד וחייל, אשר מטבע השירות מצויים במציאות של פעילות מורכבת ולעיתים לא ברורה, נושאים באחריות ומצויים בסיכון לפציעה פיזית. זאת נוסף על היותם חלק מחברה אזרחית, שמספקת להם פיתויים רבים, ובמסגרתה הם מבלים את חופשותיהם, וגם בה חלים עליהם חוקי הצבא. לכן, חשוב שכל חייל יתעדכן בחוקים וידאג שיהיה לו עורך דין לשעת הצורך.

מנה למתגייסים ולמשרתים
[צילום: משה ניסנבוים]
איך מתמודד צה"ל עם נושא ההטרדה המינית ומה ייחשב הטרדה מינית? מה יכולים לעשות חיילת או חייל שנפלו קורבן להטרדה מינית או עבירת מין אחרת? כיצד מגן החוק מפני חדירה לפרטיות ופגיעה על-רקע מיני?
▪  ▪  ▪

סקירת הספר "צבא, משפט ועו"ד"
"צה"ל מפקיד בידי חיילים ומפקדים אחריות לחיי אדם, לאמצעי לחימה, למשימות מבצעיות ולשגרה, שאין כדוגמתה באזרחות, ובהתאם לזאת מצפה למשמעת ולקיום החוקים ואוכף אותם. צה"ל באמצעות מצ"ח מקיים פעולות חקירה באופן יזום ושוטף, כאשר ישנו דיווח על עבירה או כאשר מתרחשת תקלה, והפרקליטות הצבאית דורשת מבתי הדין הצבאיים עונשים מחמירים, ואלו, על-פי הלכה שקבע בית המשפט העליון, נענים לדרישה ומחמירים בעניש" (מתוך הספר).
במדינת ישראל החוק מחייב כל אחד ואחת מאזרחי המדינה שהגיעו לגיל 18 להתגייס לשירות חובה בצה"ל. נוסף עליהם, משרתים בצה"ל עשרות אלפי חיילים בשירות קבע ומאות אלפי חיילים בכוחות המילואים. מכאן החשיבות של הספר הזה לאנשים רבים, שכן כל מי שמשרת בצבא חייב לדעת את ההיבטים החוקיים של השירות במסגרת הזו.
הספר החדש "צבא, משפט ועו"ד", שחיבר עו"ד אלדד פלד נועד למשרתים בצה"ל, לאלה שעתידים להתגייס ולבני משפחותיהם. הוא משמש מדריך מעשי לחייל כיצד להימנע מעבירה על החוק ומהסתבכות בהליך פלילי, וכיצד לנהוג במקרה שהסתבך עם החוק, או נפצע במהלך השירות.
הספר עוסק בנושאים הבאים: האם כל חייל צריך לידו עורך דין צמוד? כיצד יכול חייל להיות מוכן למקרה שיזדקק לעורך דין? מתי נדרש לחייל סיוע משפטי? מדוע חיילים רבים נשפטים בבית הדין הצבאי וכיצד יוכלו להימנע מכך? מדוע הענישה בצבא מחמירה? כיצד להתכונן לחקירת מצ"ח ולהימנע מטעויות גורליות? מתי עדיף להסגיר את עצמך? מה קורה כאשר מוגש כתב אישום? מהי ועדת סמים ומה הן סמכויותיה?
איך מתמודד צה"ל עם נושא ההטרדה המינית ומה ייחשב הטרדה מינית? מה יכולים לעשות חיילת או חייל שנפלו קורבן להטרדה מינית או עבירת מין אחרת? כיצד מגן החוק מפני חדירה לפרטיות ופגיעה על-רקע מיני? מה הן ההשלכות המשפטיות של מערכת יחסים אינטימית בין מפקד וחיילת? כיצד נקבע הפרופיל הרפואי הצבאי, לאיזה צורך ואיך ניתן לשנות אותו.
פרקים בספר עוסקים גם בעבירות אלימות, בפעילות מבצעית (העמדה לדין של מפקדים ולוחמים בעקבות אירועי לחימה), תאונות אימונים (מה הם ההליכים שנוקט צה"ל בעקבות אירוע בטיחות, וכיצד על מפקדים וחיילים המעורבים באירוע להכין את עצמם), פרקים מיוחדים עוסקים בשימוש בלתי חוקי בנשק ובעבירות רכוש ופרק מיוחד עוסק בנכי צה"ל ומשרד הביטחון.
הספר מומלץ וחשוב והוא מתאים כמתנה למתגייסים ולמשרתים.
עו"ד אלדד פלד שירת בצה"ל במשך 27 שנים במגוון תפקידי פיקוד והדרכה, רובם בחטיבת גבעתי. בין היתר, שימש מפקד סיירת גבעתי מפקד גדוד שקד, מפקד בסיס האימונים וסמח"ט בגבעתי, וכן מפקד גדוד בבית הספר לקצינים. בתפקידו האחרון בשירות קבע שימש מפקד מערך מגל בדרגת אלוף משנה. עם שחרורו מצה"ל פנה לעסוק בעריכת דין, והוא משלב את ניסיונו הצבאי העשיר עם ידע משפטי בייצוג חיילים כסנגור בהליכי משפט צבאי ובייצוג חיילים שנפצעו בתביעה להכרה בזכאותם מול קצין התגמולים במשרד הביטחון.

"צבא, משפט ועו"ד - מדריך שימושי לחייל בנושא החוק בצבא" מאת עו"ד אלדד פלד. הוצאת "ספרי ניב", 140 עמודים. מחיר לצרכן 78 שקלים.
תאריך:  21/06/2022   |   עודכן:  21/06/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משה ניסנבוים
הספר נועד להראות עד כמה עולמם של הילדים הוא צבעוני ומלא בפעילות שכוללת בין היתר גם קריאת ספרים    הוא נכתב על-ידי ספרן שידיו רב לו בכל הקשור לתחום ומכיר את העולם הזה מבפנים
חגי קמרט
סקירה על ספרם של הרצל ובלפור חקק על ירושלים, על אהבתם לעיר ועל אהבת העיר אותם    הווי בתי הכנסת בירושלים של ילדותם, ספרי הקודש ובראש ובראשונה אהבת התנ"ך הביאה אותם באופן טבעי ביותר לאהבת השׂפה העברית על רבדיה השונים
משה ניסנבוים
כיצד ראוי לבחון את ההתנהלות המנהל מול העובדים באיפיונים שונים    מה מועיל יותר ומה מועיל פחות בהנעת עובדים ועוד
משה ניסנבוים
השאלות שבספר מתכנסות בסופו של דבר לכדי שאלת-יסוד אחת, המהווה את ה-raison d'être של היצירה כולה: איזו זכות קיום (אם בכלל) יש לו לעצמי שלנו במנותק מכל הסיפורים שמרכיבים אותו?
משה ניסנבוים
המחבר מבקש לענות במהלך הספר על השאלה הגדולה מה עלינו לעשות במטרה להישאר רלוונטיים, נחוצים ונדרשים בתעסוקה?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il