X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  ספרים
[צילום: משה ניסנבוים]
פרשנוף
אלבום מרהיב שמפגיש בין הטקסט העתיק מלפני אלפי שנים לצילומים העכשווים והאקטואליים של הארץ מצליח להביא את הביטוי "תמונה אחת שווה אלף מילים"

מתוך הפרק הראשון:
בפרשת בלק האתון מדברת ובפרשת בראשית הנחש מדבר. האם כך נברא הנחש ונלקחה ממנו יכולת הדיבור לאחר החטא?
פירוש העמק דבר דוחה אפשרות זאת: "והנה הדבר מושכל שלא היה הנחש מדבר מעולם. דאם היה מדבר תחלה אלא שנתקלל שיאלם דומיה, על מה לא נזכר קללה זו. ותו דהדבור תלוי בדעת... הרי שהיה האדם מיוחד במעלה זו".
האם היה כאן נס מיוחד שניתן לנחש לדבר?
נראה שלא, וכך מסביר העמק דבר: "אלא מזלו של נחש הוא שהתלבש קנאה ודבר באותו שעה מתוך גרונו של נחש. דכל מין מכל הנברא אפילו צומח יש לו מזל והוא מלאך הממונה על זה המין לשמרו ולגדלו שלא יהא נפסק מן העולם... והתקנא המלאך באדם ונחש הגשמי באשתו".
והוא מסביר מדוע זה נאמר ברמז ולא נתבאר במפורש בכתוב: "והא שאינו מבואר כל זה בכתוב, כבר כתב הרמב"ן בפרשת בחקותי והבאנו לעיל כי בדברים שאינם מושגים לכל אדם לא דברה תורה אלא ברמז".
מדבריו נלמד בין השאר, מה פירושה של ברכת "מזל טוב" שמברכים בכל השמחות, והוא שיהיה לך מלאך טוב שישמרך ויגדלך.ומדוע התורה אומרת לנו שהנחש "היה ערום מכל חית השדה"? אור החיים הקדוש לומד מכאן את ערמימות היצר הרע ואת שיטותיו איך לגרום לנו לחטוא, ובלשונו: "כדי להתבונן באמריו שבהם השיג להסית ולהדיח אישה יראת ה'", בעוד שאין בדברי הנחש לאישה הערמה אלא "דבר רשעות וחכמה נפלאה ממנו" כלשונו.

הספר שמקשר בין הפרשה לנוף המרהיב של הארץ
הספר בנוי מדרשות קצרות על פרשות השבוע ולצידן צילומי נוף פנורמיים של יישובים שצולמו באמצעות רחפן
▪  ▪  ▪

כזה עוד לא ראיתם, תרתי משמע: אלבום מרהיב שמפגיש בין הטקסט העתיק מלפני אלפי שנים לצילומים העכשווים והאקטואליים של הארץ.
וכך, הספר החדש של יוסי מרצבך מצליח להביא את הביטוי "תמונה אחת שווה אלף מילים" לכדי מעשה מופלא שבו תצלומים של ארץ ישראל מקבלים משמעות חדשה. לכל תצלום יש הקשר לפרשה בצורה קצרה וכך ניתן לעסוק בדברי התורה מבחינה פרשנית לא רק בצורה הסטנדרטית והמקובלת אלא בצורה חדשנית. ישנו כאן מעשה בעל מעוף, תרתי משמע.
הספר בנוי מדרשות קצרות על פרשות השבוע ולצידן צילומי נוף פנורמיים של יישובים שצולמו באמצעות רחפן. וכך, לכל פרשה יש רעיון וצילום אווירי של יישוב בארץ ישראל שקשורים לאותה פרשה. הצילומים מלווים בדברי הסבר, מה ניתן לראות בתמונה, קצת היסטוריה והקשר המיוחד של המקום לאותה פרשה.
וישנה גם מטרה לאופי של הצילומים: הם מתמקדים ביישובים ביהודה ושומרון כדי להכיר לקורא יישובים, שלפעמים נראה שהם רחוקים מהעין ורחוקים מן הלב, להראות את יופיים ואת הנוף הנשקף בסביבתם.
בכל דרשה ניתן למצוא תובנות חדשניות ומעניינות בנושאים כגון, חינוך, התייחסות לחיים, משפחה, הבעיה הדמוגרפית, אמונה באלוקים ועוד. הדרשות מכילות מגוון של ציטוטים מחכמי הדורות, מעוררות למחשבה מעמיקה בכל מיני תחומי חיים הקשורים לחיינו, ואף מי שלא אמון על ספרי הקודש, ימצא בהן טעם.
המחבר, מהנדס מחשבים בחברת היי-טק, אוהב לעסוק בתורה ולטייל בכל רחבי ארץ ישראל. בספר המדהים הזה הוא הביא לידי ביטוי את שתי האהבות האלו. ד"ר דורון שר-אבי, ראש החוג ללימודי ארץ ישראל במכללה האקדמית הרצוג כתב על הספר את הדברים הנפלאים הבאים:
וַיַּעַל מֹשֶׁה מֵעַרְבֹת מוֹאָב אֶל הַר נְבוֹ רֹאשׁ הַפִּסְגָּה אֲשֶׁר עַל פְּנֵי יְרֵחוֹ וַיַּרְאֵהוּ ה' אֶת כָּל הָאָרֶץ אֶת הַגִּלְעָד עַד דָּן׃ וְאֵת כָּל נַפְתָּלִי וְאֶת אֶרֶץ אֶפְרַיִם וּמְנַשֶּׁה וְאֵת כָּל אֶרֶץ יְהוּדָה עַד הַיָּם הָאַחֲרוֹן׃ וְאֶת הַנֶּגֶב וְאֶת הַכִּכָּר בִּקְעַת יְרֵחוֹ עִיר הַתְּמָרִים עַד צֹעַר (דברים ל"ד, א-ג).
התצפית של משה רבנו ערב מותו על כל חבלי ארץ ישראל הייתה כנראה ביום של ראות טובה וצלולה. הגאוגרפים עשויים להתלבט אם אכן ניתן לראות מהר נבו את דן, את הנגב ואת "הים האחרון". אך לכל איש אשר רוח בו, ברור כי התצפית היא פרי הראות הרוחנית הטובה והצלולה של משה על הארץ שאליה כה רצה להגיע. התורה שהוריד משה מהר סיני ניתנה במדבר אך היא נטועה עמוק בנופי ארץ ישראל. גם הספר שלפנינו ראשיתו בתורה - בפרשות השבוע, אך הוא מרחף מעל ארץ ישראל עם תצפיות בימים של ראות טובה ובעיקר עם עין טובה למעשה ההתיישבות בהר המרכזי.
בתצלומי הרחפן המרהיבים שלו הצליח יוסי מרצבך לחבר בין פרשות השבוע לבין ההתיישבות, על-רקע נופי ההר המרכזי של ארץ ישראל, מחבל יתיר בדרום, עד סביבות עמק דותן בצפון, בבחינת "תמונה נאה של ההתיישבות, מרחיבה דעתו של אדם".

להזמנת הספר מהמחבר מייל: yossi.merzbach@gmail.com טלפון 054-5484429. מחיר: 100 שקל כולל משלוח.
תאריך:  06/07/2022   |   עודכן:  06/07/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משה ניסנבוים
לכולם יש מקום, והקצוות יכולים להתקיים רק כאשר לכל קצה יש קצה מנוגד ולכל דעה יש דעה הפוכה    רק עולם שמכיל את הקצוות ויודע להתמודד עם הניגודים הוא עולם שלם
משה ניסנבוים
ספר ניהול מיוחד וייחודי באופן שבו הוא מציג את התובנות הניהוליות של המחברים    מצוות ניהוליות שחלקן נלקחו בהשראת עולמות היהדות, תורה משנה, גמרא ועוד
משה ניסנבוים
מדריך מעשי לחייל כיצד להימנע מעבירה על החוק ומהסתבכות בהליך פלילי, וכיצד לנהוג במקרה שהסתבך עם החוק, או נפצע במהלך השירות
משה ניסנבוים
הספר נועד להראות עד כמה עולמם של הילדים הוא צבעוני ומלא בפעילות שכוללת בין היתר גם קריאת ספרים    הוא נכתב על-ידי ספרן שידיו רב לו בכל הקשור לתחום ומכיר את העולם הזה מבפנים
חגי קמרט
סקירה על ספרם של הרצל ובלפור חקק על ירושלים, על אהבתם לעיר ועל אהבת העיר אותם    הווי בתי הכנסת בירושלים של ילדותם, ספרי הקודש ובראש ובראשונה אהבת התנ"ך הביאה אותם באופן טבעי ביותר לאהבת השׂפה העברית על רבדיה השונים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il