X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  ספרים
ספר נפלא [צילום: סטיב הלבר/AP]
אין צריכין לברוח כלל
אם יש משהו מדהים בתורות הנפלאות של רבי נחמן מברסלב, הוגה חסידי ואדמו"ר שפעל לפני מעל 200 שנה, זוהי הרלוונטיות העכשווית שלהן
[צילום: משה ניסנבוים]

מתוך הספר
יש שתי נקודות שורש בריפוי ובהשבת האיזון לחיינו, שכשנותנים להן את תשומת הלב העיקרית משהו משתנה לטובה בחיים. הראשונה זו הסליחה. לזהות את הנקודה הזאת, איפה לא סלחנו, איפה יושבת עוד טינה בלתי פתורה מהעבר, שעוד לא שחררנו אותה. והנקודה השנייה היא לזהות אלו פחדים מנהלים אותנו בחיים. כי כמו שאמרנו המשמעות של פחד בחיינו זה אומר שאני לא בגן. כמה הקלה מגיעה לאנשים שסובלים מפחד שיש מישהו שיודע לתאר את מה שהם עוברים, גם אם זה עוד לא התיקון. קודם כל שיש לזה שם, שזה קיים, שיש עוד מישהו שמכיר את זה. קודם כל להביט בפחד, להבין למה הוא בעצם רוצה שאני אברח מפה.
בחסידות מוסבר שבתוך כל אחד ואחת מאתנו יש נקודה פנימית שנקראת "נקודת השבת הפנימית". זו נקודת השקט הפנימי, מול מציאות חיצונית סוערת. המקום הפנימי שבתוכי הוא השקט השליו והבוטח. יש את הפחדים אבל יש את נקודת המרכז הפנימית. שיעורי הבית על-פי הסיפור הזה הם להתבונן בשאלה: אם היינו פוגשים את איש היער והוא היה אומר לנו "חדל לרדוף", על מה הוא היה אומר לנו את זה? על איזה דבר בחיי אני מתבקש להפסיק לרדוף? איזה היבט בחיי אני רואה ממש בעליל שלוקח לי את הזמנים הכי טובים וכבר עלו לי מחשבות מהעבר להרפות ממנו, אבל כל פעם הוא משטה בי ונראה לי שהנה ממש תכף הוא מושג, ואני שוב ניעור מחדש למרדף הזה.
מה שהפסדנו, המחיר היקר ששילמנו, הוא לא אם הפחד יתממש, אלא הזמנים שכבר הלכו לאיבוד. כשזה יהיה נוכח מולי בבהירות אני אוכל להקשיב לפחד ולתת לו להישמע ואז להקשיב לדיבור הזה. זה לא יהיה ביום אחד, אבל העבודה שלנו היא לבדוק ולחפש מה העמדה שמנהלת אותנו.
לפעמים איזה מאבק מתחיל מרדיפה אחרי צדק, אבל אחר כך זה כבר לא הסיפור, כבר שוכחים כבר על מה היה הריב, ואז המאבק האישי הזה גורם לכך שאנשים כבר לא עסוקים בצדק, הם רוצים את הניצחון. להפסיק לרדוף זה לשחרר. הפחד הוא שלא יהיה לי מקום, שאני כבר לא נחשב (דימוי עצמי). השיעורי בית הם לזהות איזו רדיפה מתמשכת בחיי ולראות האם הפחד מניע אותנו.
יש כאן שלוש נקודות: איפה כתוצאה מהפחד בימי חיי גרמתי עוולות לאחרים, שפיטרתי מישהו, שרדפתי מישהו, שפגעתי במישהו חלילה, אפילו בלי משים, כמו שהמלך המזויף גרם לאותו הנסיך האמיתי. זוהי עבודה של תיקון הנפש, לראות ולהבין רטרואקטיבית שהפעולות נבעו מפחד וגם לסלוח לעצמנו וגם לנסות לתקן את זה מול אחרים. הנקודה השנייה היא איפה אני רוצה לשמוע את הדיבור שלי של "חדל לך מלרדוף", אחרי מה אני רודף באופן מתמשך ובלתי מושג, שהמקור של הרדיפה הזו היא פחד. והנקודה השלישית היא איפה אני בורח ממשהו, כמו "שנכנסים לגן ורודפין אותו, אין צריכים לברוח כלל".

איך הופכים פחד לרצון
הספר החדש והמרתק שמביא את עצות רבי נחמן אל שגרת החיים
▪  ▪  ▪

אם יש משהו מדהים בתורות הנפלאות של רבי נחמן מברסלב, הוגה חסידי ואדמו"ר שפעל לפני מעל 200 שנה, זוהי הרלוונטיות העכשווית שלהן. זה נוגע לפוסט מודרניות, בבעיות המורכבות של הנפש והרוח וכך גם משבר הזהות, שנדמה כאילו הם קיימים רק במציאות של ימינו.
לפתע, המילים העתיקות והתובנות מהדהדות ומראות עד כמה יש לפרקטיקה הדתית מה לומר בסוגיות החשובות האלו. האני הפרטי מבקש מענה בכל מיני דרכים ודבריו של רבי נחמן כפי שהובאו על ידו ועל-ידי תלמידיו כמו רבי נתן הם בבחינת עצות טובות למסע.
בהקשר הזה, ההתעוררות הרוחנית בכיוון, הזה החל מהנסיעה לאומן ועד שירים, הצגות ותנועת החזרה בתשובה על סוגיה השונים, הם סממן מובהק לכך. תנועה תרבותית גדולה ומרשימה שעוסקת בדמותו והגותו באמצעות שירה, ספרות, סרטים ועוד מלמדת רבות על הנחיצות של דרכו וכתביו.
עם זאת, ישנו קושי מובנה בהבנת הדברים שכתובים בשפה קבלית-חסידית מורכבת. מי שאינו מצוי במונחים שדורשים הכרה מוקדמת עם עולמות מגוונים ביהדות, יתקשה לרדת לעומקם של הדברים הללו. זה כמובן חבל. עוד יותר מכך: כשאני רוצה להכיר הגות יש את מה שמתווכים לנו ויש את הדברים עצמם, מתוך הספר. זה דורש לימוד ממושך אך עם זאת כמובן שזה עדיף.
לכן, כשראיתי את ספרו החדש "אין צריכין לברוח כלל", של מיכי יוספי (בעריכתה הנהדרת של ספי שיבק), שידיו רב לו כבר שנים רבות במסירת שיעורים, הרצאות, סדנאות גוף ונפש ועוד במסגרות שונות ולקהלים מגוונים, שמחתי למצוא בו את מה שחיפשתי. כמי שמצוי בעולמות הללו ובקי בתורותיו של רבי נחמן היטב, הרי שניתן למצוא בספר את שני הגישות שלעיל: היכולת ללמוד את התורות ממקור מוסמך ועם זאת לא לסטות מהטקסט עצמו.
הדברים כתובים בבהירות, יורדים ממש אל דוגמאות מתוך שגרת החיים ולא רק תיאורטית, עוסקים ומבארים מושגים בסיסיים (שיכולים כמובן להוות יסודות נהדרים למי שרוצה להמשיך ולעסוק בכתבי רבי נחמן) ומהווים מענה לסוגיות ותהיות בצורה מפורטת. הפרקים מחולקים בצורה מסודרת, כתובים יחסית בצורה קצרה, והכתיבה הזורמת גורמת גם לקריאה להיות כך וכל זאת מבלי לאבד את העומק כמובן.
הספר בנוי מ-20 שיחות ושיעורים כמו למשל לגבי פחד, מימוש עצמי, ייאוש, אהבה, זוגיות, חינוך ילדים, עבודה על המידות ועוד.
וכך, ישנם בספר מגוון נושאים מרתקים שרלוונטים לכולנו והכל בסגנון של תובנות תורניות, פילוסופיות ואישיות. כמו למשל - איך אפשר להיות בשמחה תמיד, מה זה 'הנני'? מה הקשר בין כעס לממון? מהו העונג המופלא? איך הופכים פחד לרצון ואיך מגלים את כוחה של האהבה? וכך, הספר מציע כלים ללימוד והתקדמות רוחנית.
אני ממליץ מאוד על הספר החדש והנפלא הזה.

תאריך:  11/07/2022   |   עודכן:  11/07/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משה ניסנבוים
אלבום מרהיב שמפגיש בין הטקסט העתיק מלפני אלפי שנים לצילומים העכשווים והאקטואליים של הארץ    מצליח להביא את הביטוי "תמונה אחת שווה אלף מילים"
משה ניסנבוים
לכולם יש מקום, והקצוות יכולים להתקיים רק כאשר לכל קצה יש קצה מנוגד ולכל דעה יש דעה הפוכה    רק עולם שמכיל את הקצוות ויודע להתמודד עם הניגודים הוא עולם שלם
משה ניסנבוים
ספר ניהול מיוחד וייחודי באופן שבו הוא מציג את התובנות הניהוליות של המחברים    מצוות ניהוליות שחלקן נלקחו בהשראת עולמות היהדות, תורה משנה, גמרא ועוד
משה ניסנבוים
מדריך מעשי לחייל כיצד להימנע מעבירה על החוק ומהסתבכות בהליך פלילי, וכיצד לנהוג במקרה שהסתבך עם החוק, או נפצע במהלך השירות
משה ניסנבוים
הספר נועד להראות עד כמה עולמם של הילדים הוא צבעוני ומלא בפעילות שכוללת בין היתר גם קריאת ספרים    הוא נכתב על-ידי ספרן שידיו רב לו בכל הקשור לתחום ומכיר את העולם הזה מבפנים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il