X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
שוק העבודה חם מדי [צילום: רוברט בוקאטי, AP]
המשק האמריקני משגר איתותים מוזרים וסותרים
מיתון או לא מיתון? גם אם כן, הוא שונה מכל מיתון בעבר - הן בסיבותיו והן במאפייניו ניו-יורק טיימס מסביר שהמשק עודנו מתאים את עצמו לקורונה

כדי להבין את האיתותים המוזרים והסותרים שמשגר כיום המשק האמריקני, מציע ניו-יורק טיימס לחזור לשנת 2010 בעיר ויליסטון שבמדינת צפון דקוטה. המדינה חוותה זינוק בתחום הנפט וכל מי שחיפש עבודה מצא משרה, כולל בני עשרה שנשרו מבתי הספר כדי לעבוד בקידוחים. המשכורות גאו וקופת המדינה התמלאה בכספי מיסים. אבל כלכלת המדינה הייתה בלתי יציבה: המסעדות לא הצליחו לגייס די כוח אדם, הדיור היה במחסור, התשתיות לא יכלו לשאת את הזינוק בביקוש, המחירים זינקו לכל הרוחב. זה מה שקורה כיום ברמה הלאומית.
כלכלנים ופוליטיקאים מתווכחים מזה שבועות בשאלה האם ארה"ב מצויה במיתון. אם כן, הרי שהוא לא דומה לשום מיתון קודם: בחודש יולי נוספו 530,000 משרות והאבטלה נמצאת בשיעור הנמוך ביותר מזה 50 שנה. הבעיה האופיינית למיתון היא שעסקים אינם רוצים להעסיק וצרכנים אינם רוצים להוציא. נכון לעכשיו, העסקים לא מוצאים עובדים והצרכנים לא מוצאים מכוניות וטיסות. במיתון יש הרבה היצע ומעט ביקוש; ארה"ב נתונה במצב הפוך – בדיוק כמו צפון דקוטה לפני תריסר שנים.
הרקע כמובן שונה: זינוק בביקוש בעיר קטנה לעומת מגיפה לאומית. אבל בשני המקרים התוצאה הייתה זהה: אינפלציה. כאשר הביקוש עולה על ההיצע, המחירים עולים. ויש עוד תוצאה: חוסר ודאות. איש אינו יודע כמה זמן תימשך הגאות וכיצד תיראה הכלכלה ביום שאחריה, ולכן קשה להסתגל – גם לעובדים, גם לעסקים וגם לממשלה.
המגזר העסקי עוסק מזה שנתיים וחצי בהתאמות. בתחילת 2020, בן לילה, חדלו האמריקנים לפקוד מסעדות ועברו להזמנת אוכל הביתה, והמירו את חדרי הכושר ברכיבות אופניים ארוכות. המגזר העסקי לא מיהר לבצע השקעות מתאימות, שכן ההערכה הייתה שמדובר בשינויים לטווח קצר, כפי שאכן היה. אבל המגיפה גרמה גם שינויים הצפויים להיות ארוכי טווח – אם כי קשה לקבוע מהם.
רוב האמריקנים אינם חשים שהם מצויים בגאות, מציין הטיימס. אמון הצרכנים מצוי בשפל ורוב גדול אומרים שאינם מרוצים מהמצב הכלכלי. לתחושות הללו יש בסיס במציאות: האינפלציה שוחקת ולעיתים אף מוחקת את היתרונות של שוק העבודה החזק. השכר לשעה, בהתאמה לאינפלציה, יורד בשיעור המהיר ביותר מזה עשרות שנים. "אני יודע כמה קשה להתרשם מידיעות על יצירת משרות, כאשר יש לך משרה ואתה מתמודד עם עליית מחירים", אמר הנשיא ג'ו ביידן לאחר פרסום הנתונים (5.8.22).

המחסור בעובדים נמשך

הכלכלנית טארה סינקלייר מאוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון אומרת כי המשק האמריקני לא חוות גאות אמיתית, כזו שכל חלקי המשק נהנים ממנה. הפגיעות שגרמה הקורונה, חוסר הוודאות לגבי הכלכלה שאחריה והחששות ממיתון גרמו למגזר העסקי להימנע מהשקעות לטווח ארוך. "זו איננה גאות אלא מצב דמוי גאות שכולם מצפים שייפסק", היא סבורה.
ואכן, הפדרל ריזרב מנסה להפסיק אותו. הנגיד ג'רום פאואל תיאר את שוק העבודה – בו מספר המשרות הפנויות כפול ממספר המובטלים – כ"חם בצורה שלא תוכל להימשך" והוא מנסה לצנן אותו באמצעות העלאות ניכרות של הריבית. הוא ועמיתיו טוענים שוב ושוב, כי כלכלה נורמלית יותר – פחות גאות מדומה ואינפלציה נמוכה יותר – טובה יותר לעובדים בטווח הארוך. "אנחנו רוצים לחזור לשוק העבודה של ערב המגיפה, כאשר התעסוקה הייתה גבוהה והאינפלציה נמוכה. אבל זה לא קורה. זה לא יקרה בלי להחזיר על-כנה את יציבות המחירים", אמר פאואל בחודש שעבר.
גם ביידן ויועציו טוענים שאין מנוס מצינון המשק והדבר אף חיוני. במאמר בוול סטריט ז'ורנל בחודש שעבר כתב ביידן, כי הגידול במספר המשרות צפוי לרדת לאזור 150,000 בחודש – ו"זה יהיה סימן לכך שאנחנו מתקדמים בהצלחה לעבר השלב הבא של ההתאוששות". נכון לעכשיו, מציין הטיימס, זה לא קורה: מספר המשרות החדשות ביולי היה כפול מן הצפוי והגבוה מזה חמישה חודשים. אבל שוק העבודה – מספר העובדים או מחפשי עבודה פעילים – הצטמק וממשיך להיות קטן משמעותית מאשר לפני המגיפה, מה שמלמד שהמחסור בעובדים המזין את האינפלציה אינו עומד להיעלם בקרוב.
סינקלייר אומרת שאין זה מפתיע שנדרש זמן כדי להתארגן מחדש לאחר המהומה שזרעה הקורונה כמעט בכל היבט של החיים והתעסוקה. המשק האמריקני כולו החזיר לעצמו את כל המשרות שאיבד עם תחילת הקורונה, אך מתחת לפני השטח המצב שונה משמעותית מאשר בפברואר 2020. מספר עובדי האחסון גבוה ב-500,000, ומספר המטפלים בילדים נמוך ב-90,000. מיליונים עודם עובדים מרחוק. אחרים החליפו קריירות, פתחו עסקים או הפסיקו לעבוד. ההתאמה נמצאת בעיצומה.

תאריך:  09/08/22   |   עודכן:  09/08/22
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המשק האמריקני משגר איתותים מוזרים וסותרים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מגיפת הקורונה
איתמר לוין
השופטת המחוזית אורית וינשטיין: הוועדה שברשות המיסים השיבה על השגות באיחור עצום; הוועדה לא קיימה דיון למרות בקשתו של העוסק; העלתה נימוקים חסרי היגיון לסירוב להעניק לו סיוע; וחרגה מהוראות הדין בעת הערעור
איתמר לוין
ניו-יורק טיימס מנתח את המשבר חסר התקדים בו נתונה הכלכלה העולמית: אינפלציה מואצת, שרשרת אספקה תקולה ומלחמה מתמשכת באוקראינה    הגורם הבסיסי הממשיך להטיל את צלו הוא הנגיף, למרות שבעיות אחרות תופסות את תשומת החב
עידן יוסף
משרד הבריאות מעדכן במאגר נתוני הקורונה תוספת של 67 מתים    לפחות 15 ישראלים נדבקו בפעם הרביעית בקורונה    התגלו 3 נשאים של תת-הזן החדש של הקורונה BA.2.75
יצחק דנון
יהונתן מדיקל מבקשת מהרשות לחדשנות לממן ייצור המוני של מערכת שפיתחה בעקבות הקורונה ואשר לדבריה היא היחידה מסוגה בעולם
עידן יוסף
מקדם ההדבקה ירד בשבועות האחרונים וערכו מעט מתחת ל-1, אך התחלואה נרחבת יותר מהמדווח    במדינות המערב גוברת ההתפשטות של זן BA.5, ובהודו ומדינות נוספות מתפרץ זן חדש בשם BA.2.75
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il