אין זה סוד ששוק המשרדים חווה במהלך השנתיים וחצי האחרונות, ובמיוחד החל מפרוץ מגיפת הקורונה במרס 2020, טלטלה חסרת תקדים, בשל אחוז נכבד מהעובדים שעברו לעבוד מהבית, ובשל ההאטה בענף ההייטק במהלך מחצית השנה האחרונה, צמצומים ופיטורי אלפי עובדים, מה שגורם לחברות רבות לחסוך בעלויות, להצטמצם משמעותית בשטחי משרדים, ובמקרים מסוימים אף לעקור למתחמים פחות יקרים מחוץ למדינת תל אביב.
טלטלה זו בשוק המשרדים, נוספה לעובדה שממילא קיים עודף עצום של מיליוני מ"ר שטחי משרדים שנבנו במלך העשורים האחרונים, כשאמורים להתווסף עליהם עוד מיליוני מ"ר נוספים המתוכננים ברובם הגדול באזור הביקוש במרכז הארץ. הסיבה לעודף לא פרופורציונלי זה ידועה: העיריות והרשויות המקומיות מעדיפות במובהק לקדם שטחי משרדים ומסחר, זאת מהטעם הפשוט: הארנונה שהן מקבלות בגין משרדים גבוהה פי שלושה לערך לעומת הארנונה למגורים.
עובדה זו גרמה, בדיעבד, גם למחסור הולך ומצטבר של דירות מגורים, זאת בשל הנטייה של רוב רובן של הרשויות המקומיות לא לקדם תוכניות בנייה למגורים, או לחלופין - לאשר אותן למצער. מחסור כבד במיוחד נוצר בדירות קטנות וקומפקטיות בערים "עשירות" עמוסות במתחמי משרדים דוגמת: תל אביב, רמת גן, הרצליה פיתוח, פתח תקוה, ולאחרונה אף בני ברק שמתחם המשרדים בי. בי. סי, מהווה עבורה "פרה חולבת".
כעת, ב"הפוך על הפוך", מייצר המשבר בשוק המשרדים הזדמנות פז להפוך חלק נכבד משטחי המשרדים, גם אלה הנבנים כעת ובמיוחד אלה המתוכננים, לדירות מגורים. זאת תוך דגש על דירות קטנות וקומפקטיות החסרות במיוחד בשוק. המחסור הזה בא לידי ביטוי במיוחד במחירי שוק השכירות ההולכים וגואים ב"מדינת תל אביב", אזור בו אחוז הרווקים, להט"בים, חד-הוריים וכו' גבוה במיוחד ומהווה למעלה ממחצית התושבים.
פתרון זה גם יעניק מענה לאותה אוכלוסייה, יחזק את המטרופולין וימנע בריחה המונית של אוכלוסייה חזקה אל מחוצה לו וגם יוסיף לשוק הדיור בכלל מאסה קריטית של היצע דירות שחסרות לו. אולם, וזה אולם גדול, על-מנת שהמרת שטחי המשרדים למגורים תצליח, צריכה להיות פעולה משולבת של המדינה יחד עם הרשויות המקומיות. על המדינה לתגמל באופן ישיר ומשמעותי כל עירייה ורשות מקומית שתחליט על שינוי זה, זאת באמצעות שינוי דרמטי של גובה הארנונה למגורים או לחלופין תגמול נקודתי על כל דירה או כל בניין או מתחם שיבצע שינוי.
בד-בבד, על הרשויות המקומיות להיערך כך שאותן דירות, שחלקן הגדול ממוקם באזורי תעסוקה, משרדים ומסחר מובהק, אכן יוכלו לעמוד ביעד של סביבת מגורים תומכת ולא יהפכו למובלעות מגורים בתוך מתחמי תעסוקה שהופכים להיות חשוכים וריקים לאחר שעות העבודה.
לטעמי יש בכך הזדמנות פז לפתרון שיביא תוך שנים ספורות להגדלה ניכרת של ההיצע, ללא תלות כלשהי לא בשיווק קרקע ולא בהליכים המייגעים של התחדשות עירונית. גם העובדה שתוספת היצע זו תגיע במישרין לקהל רוכשים ממוקד ורלוונטי מאוד, תסייע בהחלט להתייצבות שוק הדיור!