X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
לפיד. טועה ומטעה [צילום: רונלדו שמידט/פול AP]
לפיד. משקיף לכריש [עמוס בן גרשום, לע"מ]
יאיר לפיד משווק את ההסכם עם לבנון כ"הישג כביר למדינת ישראל..." בחינת פרטי ההסכם מלמדת כי ישראל ויתרה על כל דרישותיה, כולל על מים טריטוריאליים ישראל לא מקבלת ביטחון לשקט בגבול הצפון; טועים אנשי הביטחון שמוכנים לוותר על כל דרישות ישראל מקו הגבול הימי בעשור האחרון - עבור שקט זמני ודחיית עימותים האם כל המהלך נעשה כדי לייצר ללפיד Photo-Op לפני הבחירות
▪  ▪  ▪

ראש ממשלת המעבר יאיר לפיד טוען שההסכם עם לבנון בנוגע לשטחי המחלוקת, הינו כדבריו: "הישג כביר למדינת ישראל, לביטחון ישראל ולכלכלת ישראל". לרגע חשבתי שמדובר בהסכם שלום וקץ הסכסוך עם לבנון אשר בו לבנון נסוגה מכל דרישותיה - ואז התעוררתי חזרה למציאות... בפוסט זה אבחן עניינית את ה"הישג הכביר" (כדברי לפיד) בנושא קו הגבול הימי עם לבנון. קצת ארוך, תהיו איתי.
על מה הוויכוח? דווקא בנושא זה אין חילוקי דעות. הוויכוח הוא על אופן העברת קו הגבול הימי. שטח המחלוקת בין ישראל ולבנון מורכב מ-10 קמ"ר מים טריטוריאליים וכ-850 קמ"ר מים כלכליים. פה למעשה צריך לנפץ את השקר הראשון: ישראל מוותרת גם על מים טריטוריאליים. הטענה כי ההסכם מתייחס אך ורק למים כלכליים - הינה טענה שקרית! נושא זה בעל חשיבות רבה מכיוון שהוא גם מתחבר לסמכות הממשלה לוותר על שטח בשליטה ישראלית בו חלים השיפוט והמנהל הישראלי. אתייחס לכך בהמשך.
אין בכוונתי להאריך בשאלה האם מותר לממשלת מעבר (שבועות בודדים לפני הבחירות) להוביל לחתימה על ויתור שטחים והאם לא ראוי שהחלטה זו תישאר לפתחה של הממשלה הבאה שתוקם.
אך ברור שנושא זה הינו מהותי ומעלה ספקות לגבי התנהלות הממשלה וראש ממשלת המעבר לפיד: האם כל מהלך הוויתור נעשה אך ורק כדי לייצר ללפיד פוטו-אופ (Photo-Op) לפני הבחירות שבו הוא מתיימר להיראות כמדינאי שמוביל ל"הסכמים כבירים". כל זאת כאשר המהות המזוקקת של ההסכם הינה: כניעה וויתור מלא על כל הדרישות הישראליות!
צריך לבחון לעומק מה באמת ישראל מקבלת מההסכם. מתוך סכסוך עם לבנון על שטח של 860 קמ"ר, כמה מתוכו יגיע לישראל? אני מניח שאתם יודעים את התשובה: 0. מסירה מוחלטת של כל שטחי המחלוקת. למעשה ישראל ויתרה על הכל ונשאלת השאלה לטובת מה?
חלק מהתומכים בהסכם אמרו שזו הפעם הראשונה שלבנון מכירה בישראל ואנחנו מקבלים את הסכמת לבנון לקו המצופים שנמתח מהגבול ועד 5 ק"מ ימיים פנימה. מדובר בשקר וכזב. לבנון אינה מכירה בישראל! ההסכם הינו עם ארה"ב בלבד ומוגדר בו בפירוש שאין שום שינוי במדיניות הלוחמה בין הצדדים. יתרה מכך, גם "קו המצופים" יוכר כסטטוס-קוו בין הצדדים לדיון עתידי. מערכת הביטחון רואה בכך הישג, כלומר השמירה על הסטטוס-קוו מהווה "הישג".
לפיד טען שישראל תקבל 17% תמלוגים משדה הגז העתידי אם יפותח בלבנון. צריך להבין על מה נקבל תמלוגים עתידיים, אם נקבל... אין שום פיצוי כלכלי לישראל על מכירת החיסול של השטח ללבנונים (860 קמ"ר), אם הבדיקות יראו שחלק משדה הגז נמצא עדיין בשטח המים הכלכליים של ישראל אזי ישראל תקבל תמלוגים עבורו, תודה באמת...
אז מה ישראל מרוויחה? לצערי האמת היא פשוטה ונאמרה על-ידי לפיד בנאומו שהעלה לטוויטר ב-3/10: "ישראל מקבלת 100% מאסדת כריש ויכולה להתחיל לשאוב גז ללא חשש להתלקחות אזורית מחיזבאללה". כך אמר לפיד.
כפי שאיים נסראללה על אסדת כריש הוא היה יכול באותה מידה לשלוח כטב"מים לנהריה ולטעון שלא יהיה שקט בנהריה עד שישראל תיכנע לדרישות לבנון. שדה הגז כריש הינו עמוק בתוך שטח ישראל ולא היה בתוך שטח המחלוקת של ה-860 קמ"ר. ישראל משלמת פרוטקשן ללבנון כדי לקבל שקט קצר טווח מחיזבאללה.
אכן מהלך זה יוביל לשקט רגעי, אך מהווה פגיעה קשה ומשמעותית ביכולת ההרתעה ובביטחון האסטרטגי של ישראל. להערכתי, טועים אנשי הביטחון שמוכנים לוותר על כל דרישות ישראל מקו הגבול הימי בעשור האחרון - עבור שקט זמני ודחיית עימותים.
לשאלה "האם ההחלטה מחייבת משאל עם או הצבעה בכנסת", אני מצרף את נוסח חוק משאל העם הרלוונטי: וכך נקבע בסעיף 1א לחוק ביטול החלת המשפט, השיפוט והמינהל:
  • "הממשלה לא תאשרר הסכם הטעון אשרור ולא תחתום על הסכם שאינו טעון אשרור, שלפיו המשפט, השיפוט והמינהל של מדינת ישראל לא יחולו על שטח, לרבות הסכם הכולל התחייבות לעתיד והתחייבות המותנית בתנאים, אלא לאחר שההסכם אושר בידי הכנסת ובמשאל עם, לפי הוראות חוק זה".
כל עוד היה מדובר במים כלכליים אכן חוק משאל עם לא חל עליהם, אך ברור שעל מים טריטוריאליים חובת החוק אכן חלה! מדובר בשטח ריבוני שעליו חלים השיפוט והמשטר הישראלים. נושא זה מן הסתם ייקבע בדיוני בג"ץ בעתיד הקרוב.
ללפיד אין שום בעיה לפגוע בדמוקרטיה הישראלית. כפי שאמר אתמול במסיבת העיתונאים: "עם אופוזיציה כזו אני לא אביא את ההסכם להצבעה בכנסת", או במילים אחרות - אם אין לי רוב אז לא תהיה הצבעה בכנסת - שתישרף הדמוקרטיה.
לסיכום, ישראל ויתרה על כל דרישותיה משטח המחלוקת.
מהות ההסכם מסתכמת בכך שישנה שמירה על סטטוס-קוו בקו המצופים, ויתור על מים טריטוריאליים וויתור על המים הכלכליים לפי דרישות לבנון. שקט זמני שיאפשר לישראל להוציא גז משדה כריש. כל זה בשבועות בודדים לפני בחירות תוך כיפוף חוק משאל עם - על-מנת להימנע מהצבעה על הוויתור במים טריטוריאליים בכנסת או במשאל עם.
לזה לפיד קורא "הישג כביר..."

תאריך:  14/10/2022   |   עודכן:  15/10/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האמת שמאחורי הסכם הכניעה ללבנון!
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
האמבוש של נסראללה
באום  |  14/10/22 15:35
2
ההסכם עם לבנון
שלמה שכטר  |  15/10/22 08:03
 
- ההסכם הוא אכן הסכם אישי
גיני  |  15/10/22 10:04
 
- כטנקיסט מ 1973 מכבד הורה שכול
חזקי שנאן  |  15/10/22 15:54
 
- האמת מאחורי ההסכם עם לבנון
שלמה שכטר  |  15/10/22 19:10
3
לפיד נכנע ללחץ אמריקאי
חשדנית  |  17/10/22 07:30
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-ערבי
יועז הנדל
זה הסכם שבחישובי עלות מול תועלת כל ממשלה הייתה מאשרת. התהליך הנכון לאישור הסכם כזה הוא הצבעה בכנסת
עידן יוסף
לפיד: לא נהסס להשתמש בכוח כדי להגן על כריש"; "יש חלקים מסווגים בהסכם, התעמולה נגדו - רעילה"; "ההסכם מרחיק את האפשרות של התלקחות צבאית מול חיזבאללה"    גנץ: "ההסכם קובע משוואה ביטחונית חדשה ומבטיח את המשך חופש הפעולה באזור הסמוך לחוף ובכל מקום שיידרש"
דן מרגלית
ביבי המקשקש בלשונו בכל נושא ההסכם עם לבנון עושה כן גם בעניין יעדו של הכסף שלבנון תקבל בעוד עשור    שוב הוא אינו ראוי לאמון
עידן יוסף
ההסכם ודברי ההסבר יונחו הערב בכנסת ויובאו לידיעת כל חברי הכנסת ועתידים להיות מוצגים בוועדת חוץ וביטחון    ח"כ רוטמן דרש מיו"ר הכנסת להודיע כי כינוס המליאה היום הוא לא חוקי ולכן מבוטל
איתמר לוין
ראשי מערכת הביטחון: חייבים לחתום עוד החודש    בנט הצביע בעד: לא ניצחון היסטורי ולא הסכם כניעה    שקד נמנעה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il